Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Snakket og med dell om dette. Ram brikkene kan være forskjellig merke og ha forskjellig hastighet, men begge vil da kjøre i den hastigheten den brikken med minst hastighet kjører i.

De kan og ha forskjellig kapasitet, men da vil foreksempel vis du har 1gb og en 2gb, kjøre i 2gb dual channel og 1gb single channel.

Endret av maxxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja, men ikke med 1gb + 2 gb = 3 gb

 

Det er bare og kjøpe 64 bit og instalere det det Michael .

men sjekk litt på nette først etter hvilke drivere man bør finne på forhånd. noen drivere trøbler i 64bit..

 

Ja ok! takker ;)

 

Men er det slik at man MÅ ha 64-bit for å kunne ha/utnytte 4 gb RAM?

Har surfet litt på nettet, og det virker som 64-bit krever mer enn 32-bit, så jeg ser ikke helt fordelen med å kjøre 64-bit istedetfor 32-bit for personer som bruker laptopen til generelle ting, slik som spill og surfing. Noen meninger angående dette?

 

Er det forresten lurt å koble fra batteriet når man kjører på vekselstrøm for å forlenge levetiden på batteriet? Hvis det er det, så forsvinner jo noe av poenget med å kjøpe 9-celler (med tanke på ergonomisk stilling).

Lenke til kommentar
Er det forresten lurt å koble fra batteriet når man kjører på vekselstrøm for å forlenge levetiden på batteriet? Hvis det er det, så forsvinner jo noe av poenget med å kjøpe 9-celler (med tanke på ergonomisk stilling).

 

Ja. Varme svekker batteriet over tid, og når batteriet står i maskinen mens den er konstant på over lengre tid, vil dette gå ut over batteriet. Hvis du ikke skal bruke batteriet på en lang stund bevares det best hvis det er ca 40% oppladet og lagres på ett kjølig sted.

Lenke til kommentar

Serr?

min pc er på 24/7 mer eller mindre og det er ikke spess kaldt på rommet mitt for og si det slik, vil dette da svekke batteriet over tid?

 

er jo bare og kjøpe et nytt ett da etter 1-2 års tid :p er ikke så dyrt ... .. .

Kjøper ny pc innen 2 års tid og da, så jeg klarer meg nok.

Lenke til kommentar

Batteriet vil svekkes over tid uansett hva man gjør med dem. Batterier er ferskvare med begrenset holdbarhet. Akkurat som med matvarer finnes det ting man kan gjøre for å få dem til å holde lengre, men de vil alltid bli ubrukelige til slutt. Jo varmere det er, jo mer vil batteriet svekkes (har en tablell over det liggende, husker ikke nøyaktige data, men såvidt jeg husker vil det for eksempel ved 60 grader ta bare noen måneder før batteriet er ubrukelig, og jo lavere temperaturen er, jo lengre vil det vare). En annen ting er at ett batteri kun tåler ett begrenset antall opp- og utladingssykluser.

 

Ny pc innen 2 år? Da har du kjøpt dårlige varer :) min maskin er i skrivende stund 3,5 år gammel og gjør fortsatt jobben, noe jeg forventer at den vil fortsette med en god stund enda ;)

Lenke til kommentar
En annen ting er at ett batteri kun tåler ett begrenset antall opp- og utladingssykluser.

 

Hei,

 

dette gjelder ikke for Li-Ion batterier som er i bruk i moderne laptops. Dette var tidligere et problem da batteriene som ble brukt var av typen NiCd. Li-Ion batterier mår best av å ikke lades ut fullt før de lades opp igjen.

Sjekk Batteryuniversity for mer info om dette.

 

Martin

Lenke til kommentar
Er det forresten lurt å koble fra batteriet når man kjører på vekselstrøm for å forlenge levetiden på batteriet? Hvis det er det, så forsvinner jo noe av poenget med å kjøpe 9-celler (med tanke på ergonomisk stilling).

 

Ja. Varme svekker batteriet over tid, og når batteriet står i maskinen mens den er konstant på over lengre tid, vil dette gå ut over batteriet. Hvis du ikke skal bruke batteriet på en lang stund bevares det best hvis det er ca 40% oppladet og lagres på ett kjølig sted.

 

Nå er min maskin i fase 5! kommer nok til uken :D

 

Hvor burde jeg legge det da?

Endret av hrNOR
Lenke til kommentar
Er det forresten lurt å koble fra batteriet når man kjører på vekselstrøm for å forlenge levetiden på batteriet? Hvis det er det, så forsvinner jo noe av poenget med å kjøpe 9-celler (med tanke på ergonomisk stilling).

 

Ja. Varme svekker batteriet over tid, og når batteriet står i maskinen mens den er konstant på over lengre tid, vil dette gå ut over batteriet. Hvis du ikke skal bruke batteriet på en lang stund bevares det best hvis det er ca 40% oppladet og lagres på ett kjølig sted.

 

Hvor burde jeg legge det da?

 

Et batteri skal vare i minst 2.5 år. Dette er nå avklart i form av et vedtak i forbrukertvistutvalget.

Les mer om dette i en artikkel fra forbrukerinspektørene. Vedtaket kan dere lese hos forbrukertvistutvalget.

Denne saken gjaldt Dell, så det burde gjøre det lettere hvis det skulle være problemer med et Dell-batteri (som denne tråden handler om).

Lenke til kommentar
dette gjelder ikke for Li-Ion batterier som er i bruk i moderne laptops. Dette var tidligere et problem da batteriene som ble brukt var av typen NiCd. Li-Ion batterier mår best av å ikke lades ut fullt før de lades opp igjen.

Sjekk Batteryuniversity for mer info om dette.

 

Selv om problemet er redusert i forhold til NiCd og NiMH-batterier vil ogsi Li-Ion svekkes etter antall ladesykluser. Dette står det også om på linken du poster...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...