Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Hei! Noen her som vet hvordan man får en TPM aktivert BIOS til M1530. Har prøvd å starte BitLocker, men det står at det mangler en TPM for at BL skal fungere. Var i kontakt med Dell Support, men de kunne som vanlig ikke hjelpe meg(tror jeg har en tendens til å stille for vanskelige spørsmål :roll: ) og jeg ble satt over til Microsoft Support der jeg ble forklart at en slik BIOS var nødvendig og at kanskje produsenten selv kunne ha en slik oppdatering tilgjengelig(mente da ikke DELL selv). Litt surt å ha kjøpt Utimate og så virker ikke en av nøkkelfunksjonene pga Dell sin mangel på informasjon.

 

Problemet er vel at det ikke er en TPM chip i M1530? Da nytter det ikke å bios enable det. Du er nødt til å enable usb-lagring av nøkler for å få det til.

 

Her har du en link til hvordan du Bruker Bitlocker uten TPM chip

 

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du vil ha penryn prosessor så må ordren slettes og en ny må legges inn.. du detter da bakerst i køen ;)

 

Jeg tror nok at det kan stemme det der. Første datoen var 14.03 mens den nye datoen er 28.03.

Jeg ringte og ba selgeren min sette inn en prioritering på saken.

Jeg fikk oppgradert min T7500 :dribble: (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer) til en T9300 2.50GHz,800,6M (Penryn) og måte betale 920,-kr ekstra.

 

Er det negativt at minnet er på 667 mens CPUen går på 800?

Lenke til kommentar
hvis du vil ha penryn prosessor så må ordren slettes og en ny må legges inn.. du detter da bakerst i køen ;)

 

Jeg tror nok at det kan stemme det der. Første datoen var 14.03 mens den nye datoen er 28.03.

Jeg ringte og ba selgeren min sette inn en prioritering på saken.

Jeg fikk oppgradert min T7500 :dribble: (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer) til en T9300 2.50GHz,800,6M (Penryn) og måte betale 920,-kr ekstra.

 

Er det negativt at minnet er på 667 mens CPUen går på 800?

 

Gratulere med oppgraderingen!

 

Det hadde nok sikkert vært bedre at CPU og minne hadde gått på samme frekvens, men jeg tror nok at du skal få en superrask bærbare!

Lenke til kommentar
hvis du vil ha penryn prosessor så må ordren slettes og en ny må legges inn.. du detter da bakerst i køen ;)

 

Jeg tror nok at det kan stemme det der. Første datoen var 14.03 mens den nye datoen er 28.03.

Jeg ringte og ba selgeren min sette inn en prioritering på saken.

Jeg fikk oppgradert min T7500 :dribble: (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer) til en T9300 2.50GHz,800,6M (Penryn) og måte betale 920,-kr ekstra.

 

Er det negativt at minnet er på 667 mens CPUen går på 800?

Det har ingenting å si, uansett kan du ikke bruke minne som kjører på 800mhz i en bærbar

Lenke til kommentar
jeg finner ikke et alternativ for å velge penryn på xps m1530.. Må man ringe for å få med penryn?

 

Og som jeg spurte over, vil ytelsen bli veldig merkbar på den beste dual core 2 prosessoren og penryn?

Hei,

Ja,du må ringe for å bestille penryn. Eller kommunisere med selgeren din via mail osv.

hw artikkel

http://www.notebookcheck.net/Review-Intel-...PUs.7876.0.html

"Although replacing existing Merom CPUs in notebooks with Penryn processors is possible, it is only of limited use according to Intel, because the new processors require BIOS support and hardware compatibility of the mainboard in order to achieve full performance."

 

Vi får håpe at Intel kommer med ny BIOS snart! :thumbup:

 

p.s.- nå må jeg vente ca. 2.592.000 sekunder før jeg får min XPS :no:

Lenke til kommentar
EDIT: Noen som vet hvordan man fjerner advarselen om at brukerkontroll er deaktivert?

 

Prøv Start -> kontrollpanel-> Sikkerhetssenter-> Endre hvordan sikkerhetssenteret varsler meg :D

ja, det er jo et alternativ... er ikke mulig å få sikkerhets senteret til å virke som normalt (anbefalt), bare uten å ta hensyn til UAC da...?

 

Det er jeg faktisk ikke sikker på. men jeg går bare å irriterer meg over de advarslene som kommer opp fra s.senter så jeg har slått det av. :)

 

 

 

Gå til Start menyen og skriv inn msconfig og trykk enter. Velg skillearket Verktøy og bla ned til deaktiver brukerkontokontrol. Deretter omstart. UAC skal da være fjernet.

 

Man kan visst også få et program som heter Tweak UAC på www.tweak-uac.com. Med dette skal man kunne skru av, skru på eller sette UAC i "stille modus" (dvs UAC er aktivert, men er transparent for deg som bruker). Jeg har ikke prøvd dette programmet selv.

Lenke til kommentar
Er det negativt at minnet er på 667 mens CPUen går på 800?

 

Ingen bærbare med Intel-brikkesett (bortsett fra de som har stasjonær-brikkesett) støtter mer enn 667 Mhz effektiv minnefrekvens. 800Mhz-brikker kan brukes, men vil fortsatt bare kjøre på 667 Mhz og ikke yte bedre enn brikker laget for 667 Mhz.

 

Det har ingenting å si, uansett kan du ikke bruke minne som kjører på 800mhz i en bærbar

 

Såvidt jeg vet er det noen AMD-baserte bærbare (muligens nVidia brikkesett) som støtter 800 Mhz effektiv minnefrekvens. 800 Mhz-brikker kan forresten brukes, se svaret mitt to linjer ovenfor^^

Lenke til kommentar

En ting jeg nettopp la merke til som irriterer meg angår lysstyrken i skjermen. Det er greit at den ikke er veldig sterk når jeg går på batteri, men når jeg går på nettstrøm burde den være maks om batteriet står i eller ikke.

 

Har vlagt å bruke den uten batteri når jeg er på nettsrøm for å være snill med batteriet, og ikke skvettlade det, men da jeg satte det i "ble det lys"... Kikket på strøminstillingene i Vista, og de sto innstillt slik at på støm 100% og på batteri ca 50-60%.

 

På den gamle pcen min, og andre jeg har vært borti, har det ikke hatt innvirkning om batteriet står i eller ikke så lenge jeg går på nettstrøm.. pussig...

 

Noen andre som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Er det noen som opplever problemer med touchpad'en?

 

Min er ganske håpløs og fryktelig ufølsom...selv om jeg har skrudd følsomheten på max. Irriterende...

 

Du må fjerne den tynne plastikk beskyttelsen som ligger over padden. vanskelig å lege merke til..

 

Jeg har lest på Vostro-tråden at folk har måttet fjerne en sånn beskyttelse. Jeg undersøkt grundig etter dette på min 1530, men klarer ikke å finne noe plastikk-belegg på touchpad'en.. Har du fjernet dette på din 1530 selv?

 

Kan andre bekreftet om de også hadde/ikke hadde en slik beskyttelse på touchpad'en sin?

 

Saken er at jeg faktisk kan oppleve å dra fingeren over hele pad'en uten at musepekeren reagerer i det hele tatt...selv med max sensitivity.

Lenke til kommentar
Jeg haddet heller ingen plastikk beskyttelse på touchpaden, men på en annen side har ikke jeg problemene du nevner.

 

Problemet mitt er at den henger seg opp noen ganger slik at må trykke høyre mustast og at jeg synes touchpad er noe dritt )

skrev det før jeg fikk min, siden jeg har lest om andre som ikke har oppdaget den, og klaget på dårlig sensitivitet. Jeg hadde ikke en slik, men min er også så følsom at jeg hadde ikke fjernet den om den var der...prøv å skrap litt forsiktig med neglen i det ene hjørnet..

Lenke til kommentar
skrev det før jeg fikk min, siden jeg har lest om andre som ikke har oppdaget den, og klaget på dårlig sensitivitet. Jeg hadde ikke en slik, men min er også så følsom at jeg hadde ikke fjernet den om den var der...prøv å skrap litt forsiktig med neglen i det ene hjørnet..

 

Det er vel ikke en misforståelse ute å går her? "Touchpaden" med knapper for lydinnstillinger etc. er dekket av plast, men ikke musflaten i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...