Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har jeg bestemt meg, og det rykker i bestillingsfingeren min igjen. Tror jeg går for 1680x1050 og 2.2GHz prosessor, men er usikker på om jeg skal ta 250gb@5400rpm eller 200gb@7200rpm. Noen som kan si noe om støynivå og ytelse på disse? Jeg tror egentlig ikke at jeg til daglig driver med noen operasjoner som krever så veldig intensiv skriving til disk.

 

Er det bare meg, eller har muligheten til å velge farge på maskina plutselig forsvunnet? Håper det bare er meg...

 

Jeg har samme oppsett som deg, og jeg må bare si at harddisken lager lite støy. Jeg gikk for plass og ikke hastighet da PC-en stortsett skal være til enkle ting, og ikke å spille på.

Lenke til kommentar
Er det 3945ABG kortet som sitter i i PC-en?

På siden til Dell står det bare Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors

 

Hva er forskjellen mellom disse to trådløse kortene 3945AGB og 4965AGN?

Er det forskjell på hastighet, dekkning osv?

Hvis du bestillte før 31.januar, så fikk/får du nok 3495ABG, men etter har de begynnt med 4965AGN. G er mest vanlig i dag, og går på 54mbps. Samme gjør A, men den er helst i bruk i de offentlige og på kontorer ol. B er på god vei ut, og er på 11mbps. N er det nye på 300mbps og bedre rekkevidde.

 

Men det er til dags dato samme drivere for disse kortene. Dersom du har 4965AGN kan det være lurt å holde seg til denne linken isteden i tilfelle de to driverene splittes opp i to deler siden..

http://downloadcenter.intel.com/Product_Fi...53&lang=eng

 

Da har jeg bestemt meg, og det rykker i bestillingsfingeren min igjen. Tror jeg går for 1680x1050 og 2.2GHz prosessor, men er usikker på om jeg skal ta 250gb@5400rpm eller 200gb@7200rpm. Noen som kan si noe om støynivå og ytelse på disse? Jeg tror egentlig ikke at jeg til daglig driver med noen operasjoner som krever så veldig intensiv skriving til disk.

 

Er det bare meg, eller har muligheten til å velge farge på maskina plutselig forsvunnet? Håper det bare er meg...

Du kan også få 320GB 5400rpm. Husk at jo større disk, jo fortere går det. 320GB er kanskje vel så rask som 200GB 7200rpm.. fordelene er at det er mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling og mindre støy ;)

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Du kan også få 320GB 5400rpm. Husk at jo større disk, jo fortere går det. 320GB er kanskje vel så rask som 200GB 7200rpm.. fordelene er at det er mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling og mindre støy wink.gif

 

Kan du være så snill å forklare hvordan det går fortere med en større disk?

pga høyere datatetthet..

Lenke til kommentar
meget fornøyd ja..

1,66 er mer enn nok da..(om man skal spill kabal)

kunne du utdye litt hva du planlegger og bruke maskinen til??

 

Surfing, musikk, foto og normalt vas - muligens litt 3D, men ikke Crysis for å si det sånn... Spilling kan dere se bort fra. Kan jeg like godt velge 1330 - eller får jeg mer for pengene i en 1530 - eller kan jeg like gjerne kjøpe en rimeligere sak?

Lenke til kommentar
Du kan også få 320GB 5400rpm. Husk at jo større disk, jo fortere går det. 320GB er kanskje vel så rask som 200GB 7200rpm.. fordelene er at det er mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling og mindre støy wink.gif

 

Kan du være så snill å forklare hvordan det går fortere med en større disk?

pga høyere datatetthet..

Er nok ikke bare det som har noe å si...

rotasjonshastighet, aksesstid og bufferstørrelse burde kanskje ha noe å si også...

Lenke til kommentar

SSE2 og SSE3 er instruksjonssett for prosessorer. Intel har hatt støtte for SSE2 i alle prosessorer siden 2001 og SSE3 siden 2004, mens AMD la til SSE2 i 2003 og SSE3 i 2005. Så ja, i likhet med alle andre laptop'er i verden med Intel eller AMD CPU, så støtter XPS m1530 både SSE2 og SSE3.

Lenke til kommentar
Du kan også få 320GB 5400rpm. Husk at jo større disk, jo fortere går det. 320GB er kanskje vel så rask som 200GB 7200rpm.. fordelene er at det er mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling og mindre støy wink.gif

 

Kan du være så snill å forklare hvordan det går fortere med en større disk?

pga høyere datatetthet..

Er nok ikke bare det som har noe å si...

rotasjonshastighet, aksesstid og bufferstørrelse burde kanskje ha noe å si også...

 

rotasjonshastigheten er selvfølgelig større på 7200rpm, men aksesstiden og bufferstørrelsen? aksesstiden er vel ~ den samme, og bufferstørrelsen er såvidt jeg vet ihertfall ikke noe mindre på 320GB. Jeg sa også kanskje vel så rask. Er uansett veldig lite som skiller dem, og med tanke på de 4 store ulempene(temp, støy, støm og størrelse) med 7200rpm, ville jeg aldri anbefalt den fremfor 320GB 5400rpm..

Lenke til kommentar
Du kan også få 320GB 5400rpm. Husk at jo større disk, jo fortere går det. 320GB er kanskje vel så rask som 200GB 7200rpm.. fordelene er at det er mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling og mindre støy wink.gif

 

Kan du være så snill å forklare hvordan det går fortere med en større disk?

pga høyere datatetthet..

Er nok ikke bare det som har noe å si...

rotasjonshastighet, aksesstid og bufferstørrelse burde kanskje ha noe å si også...

 

rotasjonshastigheten er selvfølgelig større på 7200rpm, men aksesstiden og bufferstørrelsen? aksesstiden er vel ~ den samme, og bufferstørrelsen er såvidt jeg vet ihertfall ikke noe mindre på 320GB. Jeg sa også kanskje vel så rask. Er uansett veldig lite som skiller dem, og med tanke på de 4 store ulempene(temp, støy, støm og størrelse) med 7200rpm, ville jeg aldri anbefalt den fremfor 320GB 5400rpm..

 

Aksesstiden avhenger av rotasjonshastigheten så den er nok IKKE den samme ;)

Lenke til kommentar
Du kan også få 320GB 5400rpm. Husk at jo større disk, jo fortere går det. 320GB er kanskje vel så rask som 200GB 7200rpm.. fordelene er at det er mindre strømforbruk, mindre varmeutvikling og mindre støy wink.gif

 

Kan du være så snill å forklare hvordan det går fortere med en større disk?

pga høyere datatetthet..

Er nok ikke bare det som har noe å si...

rotasjonshastighet, aksesstid og bufferstørrelse burde kanskje ha noe å si også...

 

rotasjonshastigheten er selvfølgelig større på 7200rpm, men aksesstiden og bufferstørrelsen? aksesstiden er vel ~ den samme, og bufferstørrelsen er såvidt jeg vet ihertfall ikke noe mindre på 320GB. Jeg sa også kanskje vel så rask. Er uansett veldig lite som skiller dem, og med tanke på de 4 store ulempene(temp, støy, støm og størrelse) med 7200rpm, ville jeg aldri anbefalt den fremfor 320GB 5400rpm..

 

Aksesstiden avhenger av rotasjonshastigheten så den er nok IKKE den samme ;)

 

den avhenger også av at lesearmen skal komme frem, som går fortere jo større datatetthet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...