Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer sterkt og kjøpe denne PC-en, men lurer på et par ting.

Har den god nok skjermoppløsning til og kjøre spill som Counter Strike Source?

Er skjermen kornete? Er den stor i forhold til lillebroren på 13.3 "?

Er i tvil om hvem jeg skal kjøpe, enten XPS 1530, eller lillebroren.

Lillebroren er vell kanskje litt liten til å spille og gjøre skolearbeid ogsånn på?

Lenke til kommentar
Hmm kjennes litt ut som "spenning" i fingrene når jeg drar de forsiktig langs metall delen av laptopen...kjennes ikke hvis jeg hviler en hånd på den fra før...vibrasjoner bare? Bare litt ekstra skeptisk etter artiklene hehe :p

 

Denne følelsen har jeg kjent ved å dra fingrene over samtlige "apparatus" med tilsvarende aluminiumsfinish. Spesielt forsterkere. Selv de som er jordet. Dette er nok kun en spesiell type friksjon som oppstår mellom halvklamre fingre og imba aluminiumsfinish. ;)

 

1530 for life!

 

Jeg er eier av en m1330, men tillater meg allikevel å poste et innlegg her. Jeg merket også litt prikking i fingrene når jeg beveget dem på aluminiumsplata rundt touchpaden. Først trodde jeg også at det kun var pga friksjon mellom plata og fingrene. Men etter å ha undersøkt nærmere, har jeg funnet ut at det er pga en krypstrøm ut til chassis (plata). Du merker prikkefølelsen spesielt godt hvis du stryker på plata med utsiden av fingrene (stor kontaktflate). Hvis du har en prikkende følelse så kan du prøve å koble ut ac-adapteren eller evt. å koble den til en jordet stikkontakt. Hvis prikkefølelsen forsvinner, så er det et tegn på krypstrøm. (Ang å koble til jordet stikkontakt, så fordrer dette at du har en ac-adapter med jord.....etter å ha lest rundt omkring på nettet, har jeg forstått det slik at ikke alle ac-adapterne levert fra Dell er jordet. Jordingen går fra utsiden (blankt metall) av pluggen som du setter i pc-en til jordingen på støpselet...sjekket dette med et multimeter.

 

Jeg har nå koblet min m1330 til jordet stikkontakt...og all prikkefølelse er borte. Problemet er at jeg ikke har jordete stikkontakter alle plasser i huset....har lurt litt på om jeg skal ringe Dell og klage på dette. Det er jo for ille at man skal få støt av PC-en bare fordi man ikke kobler den til en jordet stikkontakt.

Lenke til kommentar
Vurderer sterkt og kjøpe denne PC-en, men lurer på et par ting.

Har den god nok skjermoppløsning til og kjøre spill som Counter Strike Source?

Er skjermen kornete? Er den stor i forhold til lillebroren på 13.3 "?

Er i tvil om hvem jeg skal kjøpe, enten XPS 1530, eller lillebroren.

Lillebroren er vell kanskje litt liten til å spille og gjøre skolearbeid ogsånn på?

 

OFC kan den kjøre CS :p Les en eneste post før du spør om det..eller en review...noe som helst :)

Sry, hvis det hørtes krasst ut, men en liten innstats er lov å gjøre hehe.

Og den er en 15" så da burde man vite hvor stor den er, men er vel også en sammenlignings video på youtube av denne og 1330.

Jeg syntes 13" er fin størrelse for skolearbeid, men ikke redigering eller spill egentlig. Klarer du å bære en 15" så bør man velge den (min mening). Hvis man ikke skal bære rundt på den masse ofc...når jeg er på skolen er vi bare i ett klasserom hele dagen så lite bæring sånn sett.

En 1330 kan kanskje være bedre for deg hvis du er ute etter en skole-laptop som kan kjøre CS.

 

 

ps....sry, men er drit forkjøla så er i et dårlig mood :/

-JB

Lenke til kommentar
Jeg er eier av en m1330, men tillater meg allikevel å poste et innlegg her. Jeg merket også litt prikking i fingrene når jeg beveget dem på aluminiumsplata rundt touchpaden. Først trodde jeg også at det kun var pga friksjon mellom plata og fingrene. Men etter å ha undersøkt nærmere, har jeg funnet ut at det er pga en krypstrøm ut til chassis (plata). Du merker prikkefølelsen spesielt godt hvis du stryker på plata med utsiden av fingrene (stor kontaktflate). Hvis du har en prikkende følelse så kan du prøve å koble ut ac-adapteren eller evt. å koble den til en jordet stikkontakt. Hvis prikkefølelsen forsvinner, så er det et tegn på krypstrøm. (Ang å koble til jordet stikkontakt, så fordrer dette at du har en ac-adapter med jord.....etter å ha lest rundt omkring på nettet, har jeg forstått det slik at ikke alle ac-adapterne levert fra Dell er jordet. Jordingen går fra utsiden (blankt metall) av pluggen som du setter i pc-en til jordingen på støpselet...sjekket dette med et multimeter.

 

Jeg har nå koblet min m1330 til jordet stikkontakt...og all prikkefølelse er borte. Problemet er at jeg ikke har jordete stikkontakter alle plasser i huset....har lurt litt på om jeg skal ringe Dell og klage på dette. Det er jo for ille at man skal få støt av PC-en bare fordi man ikke kobler den til en jordet stikkontakt.

 

Da tror jeg vi snakker om forskjellig "prikkefølelse". Dersom det er krypstøm, skulle vel prikkingen ha vært der selv om man holdt fingrene rolig på flaten?

Dessuten, jeg testet på en gammel stereoforsterker med samme finish, som ikke har vært tilkoplet noe strømnett på månedesvis. Eksakt samme følelse som jeg får fra 1530, en følelse som også er der når laderen er frakoplet.

Lenke til kommentar
Jeg er eier av en m1330, men tillater meg allikevel å poste et innlegg her. Jeg merket også litt prikking i fingrene når jeg beveget dem på aluminiumsplata rundt touchpaden. Først trodde jeg også at det kun var pga friksjon mellom plata og fingrene. Men etter å ha undersøkt nærmere, har jeg funnet ut at det er pga en krypstrøm ut til chassis (plata). Du merker prikkefølelsen spesielt godt hvis du stryker på plata med utsiden av fingrene (stor kontaktflate). Hvis du har en prikkende følelse så kan du prøve å koble ut ac-adapteren eller evt. å koble den til en jordet stikkontakt. Hvis prikkefølelsen forsvinner, så er det et tegn på krypstrøm. (Ang å koble til jordet stikkontakt, så fordrer dette at du har en ac-adapter med jord.....etter å ha lest rundt omkring på nettet, har jeg forstått det slik at ikke alle ac-adapterne levert fra Dell er jordet. Jordingen går fra utsiden (blankt metall) av pluggen som du setter i pc-en til jordingen på støpselet...sjekket dette med et multimeter.

 

Jeg har nå koblet min m1330 til jordet stikkontakt...og all prikkefølelse er borte. Problemet er at jeg ikke har jordete stikkontakter alle plasser i huset....har lurt litt på om jeg skal ringe Dell og klage på dette. Det er jo for ille at man skal få støt av PC-en bare fordi man ikke kobler den til en jordet stikkontakt.

 

Da tror jeg vi snakker om forskjellig "prikkefølelse". Dersom det er krypstøm, skulle vel prikkingen ha vært der selv om man holdt fingrene rolig på flaten?

Dessuten, jeg testet på en gammel stereoforsterker med samme finish, som ikke har vært tilkoplet noe strømnett på månedesvis. Eksakt samme følelse som jeg får fra 1530, en følelse som også er der når laderen er frakoplet.

 

I så fall kan du glede deg over å ha en feilfri pc når det gjelder dette spørsmålet :thumbup:

 

Er ikke godt å si hva som forårsaker prikkingen. Men det som er helt sikkert når det gjelder min pc, er at prikkingen forsvinner når jeg kobler ac-adapteret til jordet stikkontakt, evt kobler det ifra PC-en (er med andre ord ikke bare pga alu-finishen).

Jeg synes også at det er rart at man kun får prikkefølelse når man beveger fingrene over flaten, og ikke når man har de i ro. Hadde vært kjekt å finne svar på dette :dontgetit: .

Hvis man googler "m1330 m1530 shock" vil man finne mye info om emnet.

Lenke til kommentar
Da var bestillinga på xps gått gjennom, men vil si de hadde ganske lang leverings tid, estimert var 21 februar :|

 

For meg gikk det mye fortere enn det skulle - nesten 14 dager fortere faktisk, ble kjempeglad da jeg plutselig så den var på vei, så du kan jo håpe :)

Lenke til kommentar
Da kjørte jeg min XPS gjennom 3Dmark06, og resultatet var nedslående...

 

http://service.futuremark.com/orb/resultan...mp;UID=13645804

 

2152... Det virker for meg alt for lat, og jeg blir litt "redd" - er det da noe galt med PCen, eller kan det at jeg har lastet ned noen programmer påvirke denne scoren? Noe jeg bør gjøre for å se om jeg får en "ordentlig" score?...

det er pga prosessoren din da mann.. den trekkermeget ned her.

Lenke til kommentar
Noen som vet om en usb hub som er firewire til usb2.0 porter?

Er jo bare 3 usb utganger på denne pcen og de kommer til å være konstant opptatt (dvs, 2x eksterne disker og mus)

 

Har selv vært på utkikk etter dette uten hell. Virker som problemet er at 4-pins firewire, som man finner på bærbare, ikke leverer strøm og dermed ikke kan "omformes" til USB.

 

Til enheter som ikke trekker mye strøm, sånn som mus og eksterne disker med egen strømforsyning kan du bruke en enkel usb-splitter.

Lenke til kommentar
2,2 ghs og 2,4 er vel ikke såå stor forskjell? begge har 4mb chache. Jeg poppa i hvertfall den siste 1000lappen min i busjettet på den feteste skjemen og tok heller den nest feteste prosessoren.

 

Jeg kan umulig tro at det har så mye å si. PixlFace har jo 2,0GHz prosessor, og fikk 4k i 3dmark... Kan man klage på dette! :o

Lenke til kommentar
:) tror meg jeg håper, blir hard med 1 måned uten egen pc!

 

EDIT: Noen som vet om en usb hub som er firewire til usb2.0 porter?

Er jo bare 3 usb utganger på denne pcen og de kommer til å være konstant opptatt (dvs, 2x eksterne disker og mus)

Stemmer at det ikke er noen overgang mellom firewire og usb...som jeg har hørt om ihvertfall.

 

Da kjørte jeg min XPS gjennom 3Dmark06, og resultatet var nedslående...

 

http://service.futuremark.com/orb/resultan...mp;UID=13645804

 

2152... Det virker for meg alt for lat, og jeg blir litt "redd" - er det da noe galt med PCen, eller kan det at jeg har lastet ned noen programmer påvirke denne scoren? Noe jeg bør gjøre for å se om jeg får en "ordentlig" score?...

det er pga prosessoren din da mann.. den trekkermeget ned her.

 

 

2,2 ghs og 2,4 er vel ikke såå stor forskjell? begge har 4mb chache. Jeg poppa i hvertfall den siste 1000lappen min i busjettet på den feteste skjemen og tok heller den nest feteste prosessoren.

 

 

2,2 ghs og 2,4 er vel ikke såå stor forskjell? begge har 4mb chache. Jeg poppa i hvertfall den siste 1000lappen min i busjettet på den feteste skjemen og tok heller den nest feteste prosessoren.

 

Jeg kan umulig tro at det har så mye å si. PixlFace har jo 2,0GHz prosessor, og fikk 4k i 3dmark... Kan man klage på dette! :o

 

Men du hadde vel ikke 2.2ghz'en hadde du vel?

Syntes jeg så at du hadde E4500 eller noe...feil?

 

-JB

Endret av jbrand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...