Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det kommer helt ann på hva du bruker PC-en til..

om det hadde vært til mitt bruk som er internett, offise applikasjonoer, videoredigering, musikkredigering, spilling av spill som CS:S, BF2, BF2142 o.l..

her ville jeg valg 2,2 GHz og 2GB RAM.. mer trengs ikke..

om du har større planer f.eks crysis og andre meget krevende spill ville jeg nok tatt med 4 gig RAM.

 

2,4 ghz og 4 gb ram er helt unødventig.. så lenge du ikke har planersom f.eks crysis på high o.l..

 

-PixlFace

 

skal bruke denne PC-en til en del bilde/videoredigering, spilling, det "vanlige", filmavspilling osv

 

Så du mener at 2,4ghz med 2gb ram er mer enn bra nok til dette ?

 

Systemet som jeg da kommer til å gå for blir da noe alla dette: (bare med led skjerm)

 

Dell xps M1530:

 

Intel® Core™ 2 Duo T7700-prosessor (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

2,0 megapikslers kamera og Tuxedo-svart for CCFL-skjerm

15,4" widescreen WXGA+ (1440 x 900) TFT-skjerm med TrueLife™

Biometrisk fingeravtrykksleser med SVART preg

2048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024]

250 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB dedicated graphic memory

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

9-cellers primært litiumionbatteri (85 W/t)

Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-modul (opptil 3 Mbps) med Enhanced Data rate - Eur

Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-kort - Europa

Microsoft® Works 8.5 - norsk

 

 

Dette er sånn ca hva systemet mitt vil sees ut når jeg skal kjøpe denne om forhåpentligvis ikke alt for lang tid. Kommer som sagt an på når led skjermen kommer.

Dette systemet kommer på (med rabatt) 11.990kr. (13.990kr uten rabatt)

 

Sattser på at det kommer nye rabatter når led skjerm blir et alternativ. ;) Har litt is i magen enda.

Lenke til kommentar
Må du ikke velge det N-kortet under konfigusjonen?

N kort noe spessielt??

gikk bare inn og så at det ikke var noen andre alternativer under kort så trodde han mente ett vanlig trådløstkort jeg:D

EDIT: han ment netcom kortet?eller?

Dell Wireless 5520 med innebygd 3G/HSDPA-minikort for Netcom-service - Norge [legg til 1,400.00 kr] dette koster en del da.. sorry at jeg missforstod.

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar
Ja, nå sa jo jeg at 2,2 er mer enn nok til dette men om du har litt over 1.000 kroner er det bare og kjøre på. om ikke kan dette heller brukes på noe annet f.eks en ekstern HDD. 11.990 var meget stivt om du spør meg, ikke verdt det i det hele tatt.

 

-PixlFace

 

Nei har ikke flust med penger til overs :p så vil jo ha et så bra system som mulig, billig som mulig ;)

Hvilke oppsett anbefaler du da som er bra og som vil være bra ytelsesmessig også en tid fremover?

Er en prosessor på 2,2ghz med 2 eller 4gb ram noe å sattse på?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
JO.

hvor har du hørt at man ikke?

er jo bare og sjekke på dells sider da.

 

Det er nettopp det jeg har gjort, ellers så hadde jeg ikke spurt! Det går ikke an å få Trådløs tilkobling med N, bare dette får man valgt Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-kort - Europa. Man får mye bedre utstyrt pc hvis man går for 1330 egentlig da, til nesten samme pris.....

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig lest meg igjennom alle 21 siden av denne tråden, og jeg må si jeg er mildt sagt sjokkert over hva som ble sagt rundt side 14-17:

 

Klarer virkelig denne maskinen ikke BF2 på mer en medium?

 

XPS skal liksom være laptoper som kan brukes til spilling, men selv min Asus A8Js som er over et år gammel med 7400-kort klarer BF2 glatt på medium.

 

Kan noen som har M1530 gi litt mer utfyllende informasjon om diverse spill på denne kjekkasen?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Funker dette SuperFetch systemet "like bra" som Intel Turbo Memory?

 

Har lest at Turbo Memory visst nok skal øke battertitiden med noe, så kan man kjøpe en vanlig minnepen og bruke den som ekstra RAM? :o

 

Hei folkens, har lest litt i tråden deres om m1530 og det ser jo ut til at denne PC-en er et kjært og velkomment alternativ til m1330 for de som tåler litt mer vekt og er ute etter bedre oppløsning og spillytelse...

 

Så, for å avklare dette rundt RAM, Intel Turbo Memory (ITM), ReadyBoost og ReadyDrive...

 

For det første, ITM, ReadyBoost og ReadyDrive er ikke ekstra minne til PC-en på lik linje med RAM (Microsoft er ganske så diffuse når de skal forklare disse funksjonene, da ReadyBoost høres ut som et fullgodt alternativ til RAM, dette er det ikke)

 

ReadyBoost er et funksjon i Windows Vista som gjør at du kan ta ibruk flash-minne (SD-kort, USB-penn etc.) som en ekstra buffer mellom RAM og harddisk, som gjør at programmer starter opp raskere. That's it! Ingen mer hokus pokus, ingen flere funkjsoner, KUN raskere oppstart av programmer etter at Windows har lastet inn. Merk: ReadyBoost forbedrer ikke oppstartstiden til Windows...

 

ReadyDrive er en ekstra harddisk-buffer som gjør at Windows kan skrive filer til flash-minnet fremfor å skrive til harddisken, noe som gjør at harddisken kan holdes i lavstrømsmodus lengre og ikke trenger å spinne opp så ofte. Dette gir deg noe bedre batteritid på en bærbar pc. Samtidig buffrer ReadyDrive filene til Windows-oppstarten, som gjør at operativsystemet starter opp raskere, hence enda litt lengre batteritid på en bærbar hvis du foretar en coldboot.

 

Intel Turbo Memory er et lite kort fra Intel med 1GB flashminne (1x512MB til ReadyBoost og 1x512MB til ReadyDrive). Dessverre har jeg ikke funnet en måte å bruke alle 1GB til ReadyDrive (da jeg kjører ReadyBoost på en 4GB SDHC-kort)

 

MAO. ITM er ReadyBoost og ReadyDrive og ikke noe liknende teknologi. Det er akkurat samme teknologi, og det er MS og Vista som styrer showet.

 

Når det gjelder forskjellen på RAM og ReadyBoost vil jeg helt klart anbefale folket å investere i RAM fremfor å kjøpe en USB-pinne eller SD-kort, da ytelsen i spill og programmer vil øke med RAM. Igjen, ReadyBoost øker kun ytelsen i lasting av programmer.

 

Et SD-kort eller en USB-minnepinne kan ikke brukes med ReadyDrive, da trenger du ITM. Og det er strengt tatt ReadyDrive som er den beste egenskapen med ITM, da du sparer en del batteritid ved mindre skrive- og leseoperasjoner til harddisken. Eneste minuset med ITM er den lave kapasiteten.

 

Håper dette avklarte disse punktene. Ellers er jo Dells nye laptoper helt supre (sitter selv på en m1330 og er storfornøyd)

Lenke til kommentar
JO.

hvor har du hørt at man ikke?

er jo bare og sjekke på dells sider da.

 

Det er nettopp det jeg har gjort, ellers så hadde jeg ikke spurt! Det går ikke an å få Trådløs tilkobling med N, bare dette får man valgt Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-kort - Europa. Man får mye bedre utstyrt pc hvis man går for 1330 egentlig da, til nesten samme pris.....

 

Nå har jeg ikke prøvd en m1530 i det hele tatt, men min m1330 med et svakere grafikkort (M8400 GS) kjører BF2 uten problemer på medium, og min stasjonære har 7600GT kort som klarer BF2 på UltraHigh i samme oppløsning, så vil nok tro at m1530 kan kjøre BF2 på high (muligens med liten eller ingen AA)

Lenke til kommentar
Ja, nå sa jo jeg at 2,2 er mer enn nok til dette men om du har litt over 1.000 kroner er det bare og kjøre på. om ikke kan dette heller brukes på noe annet f.eks en ekstern HDD. 11.990 var meget stivt om du spør meg, ikke verdt det i det hele tatt.

 

-PixlFace

 

Nei har ikke flust med penger til overs :p så vil jo ha et så bra system som mulig, billig som mulig ;)

Hvilke oppsett anbefaler du da som er bra og som vil være bra ytelsesmessig også en tid fremover?

Er en prosessor på 2,2ghz med 2 eller 4gb ram noe å sattse på?

 

Takker for svar :)

Tror nok 2,2 ghz prosessor og 2 gb ram vil holde..

da har du også mulighet for og oppgradere om ett års tid om det er nødvendig.

jeg har selv gått for 2,0 prosessoren og kommer til og holde mulighetene oppe til og oppgradere til 4 gb ram og en 2,4ghz prosessor sånn ca til neste jul eller neste sommer.

 

-PixlFace

Lenke til kommentar
Ja, nå sa jo jeg at 2,2 er mer enn nok til dette men om du har litt over 1.000 kroner er det bare og kjøre på. om ikke kan dette heller brukes på noe annet f.eks en ekstern HDD. 11.990 var meget stivt om du spør meg, ikke verdt det i det hele tatt.

 

-PixlFace

 

Nei har ikke flust med penger til overs :p så vil jo ha et så bra system som mulig, billig som mulig ;)

Hvilke oppsett anbefaler du da som er bra og som vil være bra ytelsesmessig også en tid fremover?

Er en prosessor på 2,2ghz med 2 eller 4gb ram noe å sattse på?

 

Takker for svar :)

Tror nok 2,2 ghz prosessor og 2 gb ram vil holde..

da har du også mulighet for og oppgradere om ett års tid om det er nødvendig.

jeg har selv gått for 2,0 prosessoren og kommer til og holde mulighetene oppe til og oppgradere til 4 gb ram og en 2,4ghz prosessor sånn ca til neste jul eller neste sommer.

 

-PixlFace

 

 

Takk for svar.

 

Om det kommer et bra tilbud så kommer jeg nok til å gå for den prosessoren på 2,4ghz og 2gb ram.

Når du sier oppgradere, mener du da å bytte ut til bedre komponenter eller ny pc? (muligens et veldig dumt spm... :hmm: )

Lenke til kommentar

bytte ut delene..

det er meget enkelt, ligger videoer all over the net lizzom så...

men den jeg fohåpentligvis får i posten i morgen vil nok holde i 1 års tid minst.

Specs:

2,0 ghz

2gb ram

256mb G-kort

1280x800 oppløsning :( men skal bruke min nylig innkjøpte 22" som hovedskjerm når jeg er hjemme så det går fint. :D

250gb HDD. dette er alt for lite for meg, derfor har jeg 1,2 TB i eksterne hdd'er liggende her hjemme som venter på og bil yilkoblet :D

 

Ahh.. gleder meg :!:

-PixlFace

Lenke til kommentar
bytte ut delene..

det er meget enkelt, ligger videoer all over the net lizzom så...

men den jeg fohåpentligvis får i posten i morgen vil nok holde i 1 års tid minst.

Specs:

2,0 ghz

2gb ram

256mb G-kort

1280x800 oppløsning :( men skal bruke min nylig innkjøpte 22" som hovedskjerm når jeg er hjemme så det går fint. :D

250gb HDD. dette er alt for lite for meg, derfor har jeg 1,2 TB i eksterne hdd'er liggende her hjemme som venter på og bil yilkoblet :D

 

Ahh.. gleder meg :!:

-PixlFace

 

stemmer. Da er jeg ganske sikker på hvilke system jeg skal velge ;)

Venter nå bare på led alternativet.

(blir nok en 2,4ghz og 4gb ram)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...