Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Takk for svar.

 

Liker hvordan Microsoft adresserer minnet : "Windows ReadyBoost relies on the intelligent memory management of Windows SuperFetch"...

 

Har bestilt PCen Anvil, og er vel redd for at den blir levert med 2 stk 1GB minne. Kan bare kaste de andre, minne er så billig i dag ;)

 

Finner sikkert noe bruk, får se om jeg føler jeg trenger mer minne, gleder meg til PCen nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et 32 bis os kan utnytte 3,25 gb minne(RAM)

jeg planlegger selv og(om nøvendig for meg) kjøpe en slik minnepann ca 3-4 uker etter min pc er i hus.

min kommer før den 10. håper jeg :D

 

Et 32bits operativsystem kan adressere 4GB minne. (fysisk RAM)

Pga annen hardware i maskinen som bla skjermkort m.m. kan det derimot ikke utnyttes fullt ut da skjermkortet's RAM må være innenfor disse samme 4GB som er adresserbare, det samme gjelder andre komponenter i maskinen som skal være direkte adresserbare.

 

Hva man får tilgjengelig kan variere fra 3 til 3.5GB avhengig av bla. hvor mye minne som er installert i skjermkortet.

eks. Jeg har 3.5GB tilgjengelig på min Vostro 1700 med standard skjermkortet.

 

 

Takk for svar.

 

Liker hvordan Microsoft adresserer minnet : "Windows ReadyBoost relies on the intelligent memory management of Windows SuperFetch"...

 

Har bestilt PCen Anvil, og er vel redd for at den blir levert med 2 stk 1GB minne. Kan bare kaste de andre, minne er så billig i dag ;)

 

Finner sikkert noe bruk, får se om jeg føler jeg trenger mer minne, gleder meg til PCen nå!

 

Microsoft er trollmenn med ord og uttrykk ;-)

Lenke til kommentar
Funker dette SuperFetch systemet "like bra" som Intel Turbo Memory?

 

Har lest at Turbo Memory visst nok skal øke battertitiden med noe, så kan man kjøpe en vanlig minnepen og bruke den som ekstra RAM? :o

minnepenn brukes ikke direkte som RAM men dat har samme oppgave- og gjøre PC-en kjappere og mulighet for og kjøre flere programmer samtidig..

Lenke til kommentar
Funker dette SuperFetch systemet "like bra" som Intel Turbo Memory?

 

Har lest at Turbo Memory visst nok skal øke battertitiden med noe, så kan man kjøpe en vanlig minnepen og bruke den som ekstra RAM? :o

 

Det var en i 1330 tråden som prøvde Turbo Memory, husker ikke hvem det var men han bestilte dette på en webshop her i Norge, prøv å søk i tråden for 1330'en. TurboMemory mener jeg å huske måtte monteres inne i maskinen (et spesielt kort).

 

SuperFetch er igrunn bare en samling av "filer" som brukes hyppig og dermed får man økt respons ved at disse caches i ett eller annet minne, istedet for å måtte hente disse fra harddisk eller i værste fall swapfila.

 

Økt batteritid kan man få ved å ha mye minne, kanskje kombinert med ReadyBoost/SuperFetch kompatible minne enheter.

 

Max batteritid får man ved å skru av wlan/bt + skru ned lysstyrken på skjermen, unngå flash reklame og mye mer....

edit: samt å velge Max batteritid profilen i Windows.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Funker dette SuperFetch systemet "like bra" som Intel Turbo Memory?

 

Har lest at Turbo Memory visst nok skal øke battertitiden med noe, så kan man kjøpe en vanlig minnepen og bruke den som ekstra RAM? :o

minnepenn brukes ikke direkte som RAM men dat har samme oppgave- og gjøre PC-en kjappere og mulighet for og kjøre flere programmer samtidig..

 

Jeg er ikke sikker på hva som er hurtigst av SD minne / USB minnepenn, men for å unngå at noe stikker ut av maskinen burde det være bedre å kjøpe SD/CF eller lignende som da ikke stikker ut.

Lenke til kommentar
Funker dette SuperFetch systemet "like bra" som Intel Turbo Memory?

 

Har lest at Turbo Memory visst nok skal øke battertitiden med noe, så kan man kjøpe en vanlig minnepen og bruke den som ekstra RAM? :o

minnepenn brukes ikke direkte som RAM men dat har samme oppgave- og gjøre PC-en kjappere og mulighet for og kjøre flere programmer samtidig..

 

Jeg er ikke sikker på hva som er hurtigst av SD minne / USB minnepenn, men for å unngå at noe stikker ut av maskinen burde det være bedre å kjøpe SD/CF eller lignende som da ikke stikker ut.

det er korrekt men i mitt tilfelle vil jeg bare bruke dette når jeg er hjemme eller sitter i ro et sted med pc 'n hjemme eller på hytta, ikke på skilen osv, da holder det med 2 gig.

men jeg kommer til og kjøpe en USB hup hvor jeg kobler til alle mine USB enheter..

Mus, tastatur, ekstern HDD, kamera, disse minnestikkene, osv..

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&...=&maxPrice=

 

-PixlFace

 

edit: jeg anbefaler også å kjøpe usb huber med egen strømforsyning. om den tar strøm igjenom usb'en i PC-en blir det ikke mulig og kjøre større usb gjenstander som hdd osv pga strømmangel.

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar

Hmm, lurer på om jeg skal kjøpe denne istedenfor 1330`n... Denne blir noe større, men da har jeg dog 8600m GT kortet noe som frister mer enn 8400...

 

Noen spørsmål:

 

- Hvor lang er batteritiden med 6cellers batteri?

- Blir ikonene like store som 1024*756 på en 15``(ikke widescreen)?

 

Så noen som hvet? :)

 

Sempron.

Endret av Sempron
Lenke til kommentar
Hmm, lurer på om jeg skal kjøpe denne istedenfor 1330`n... Denne blir noe større, men da har jeg dog 8600m GT kortet noe som frister mer enn 8400...

 

Noen spørsmål:

 

- Hvor lang er batteritiden med 6cellers batteri?

- Blir ikonene like store som 1024*756 på en 15``(ikke widescreen)?

 

Så noen som hvet? :)

 

Sempron.

det med bateri tiden er umulig og svare på om du ikke gir flere detaljer og krav..

hva vil den bli brukt til? bare internett/word osv eller tyngere ting som video, musikk, bilde behandling spill osv..

edit: når det gjeller dette med ikonene: gå p youtube.com og søk på m1330 og m1530 så kan du se str på ikoner..

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar
- Hvor lang er batteritiden med 6cellers batteri?

 

Du kan trekke fra mellom 1 og 2 timer på batteritiden med 6cells i forhold til 9cells.

Dvs i området 3-4 timer avhengig av bruk, ved stor belastning vil batteriet kanskje vare rundt 2 timer, mindre hvis du ser film.

 

Hvis du baserer deg på mye bruk av batteri er 9cells det eneste fornuftige valget.

Lenke til kommentar

Hei

 

Fra NotebookReview: "The hard drive noise was so loud that I was able to hear the hard drive making scratching noises from two feet away even while playing music at a resonable volume over the built-in speakers."

 

Er det noen som har flere erfaringer med viftestøy og bråk fra harddisk på denne? Eller er det som de sier på Dell support at dette sannsynligvis ikke er et utbredt problem?

Lenke til kommentar
Hei

 

Fra NotebookReview: "The hard drive noise was so loud that I was able to hear the hard drive making scratching noises from two feet away even while playing music at a resonable volume over the built-in speakers."

 

Er det noen som har flere erfaringer med viftestøy og bråk fra harddisk på denne? Eller er det som de sier på Dell support at dette sannsynligvis ikke er et utbredt problem?

 

Hvis du får en maskin som ikke tilfredstiller dine krav så returnerer du den, eller klager.

Slik støy er helt unormalt uansett maskin, vil tro det er et særtilfelle.

Lenke til kommentar
Var på Elkjøp nå å så på forskjellige skjermstørrelser, og 15`` blir for stort om jeg skal ha den med på skolen hver dag.

 

Da blir det 1330 enda den har et dårligere skjemkort :)

For stort ? Med tanke på at du skal ha den i en sekk, og i sekken skal det også være bøker som er ca like stor som en 15" så du taper jo ikke noe plass med tanke på at du må ha bøker også da..menmen, ditt valg : )

Lenke til kommentar
Hei

 

Fra NotebookReview: "The hard drive noise was so loud that I was able to hear the hard drive making scratching noises from two feet away even while playing music at a resonable volume over the built-in speakers."

 

Er det noen som har flere erfaringer med viftestøy og bråk fra harddisk på denne? Eller er det som de sier på Dell support at dette sannsynligvis ikke er et utbredt problem?

 

Hvis du får en maskin som ikke tilfredstiller dine krav så returnerer du den, eller klager.

Slik støy er helt unormalt uansett maskin, vil tro det er et særtilfelle.

 

Jeg syns ikke det blir for stort, men det er vel et indivuduelt valg - du får mye mer for pengene for å si det sånn ved å velge m1530, men så er jo spørsmålet om du vil ha mye - det går jo som kjent ut over størrelsen, tviler på at m1330 er noe særlig å spille på, 15tommer funker helt greit...

 

Men men, ditt valg som sagt! :)

Lenke til kommentar
Den xps-veska, hvor god beskyttelse vil den være for maskinen? Vil det være nok å ha den på uten å kjøpe egen sekk til maskinen?

det er ikke noe beskyttelse for slag og fall osv. det er bare for at det ikke ska komme så mye skitt og støv på den ..

anbefaler deg og gjøre som meg: bestill en liten ekstra veske til under 200kr og bruk i tilleg til denne som følger med.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311063 -195kr

 

om du mener dette ikke vil holde for hva din maskin kanskje kommer til og bli utsatt for bær du investere i en ryggsekk/bæreveske som har mer beskyttelse mot slag o.l.

 

-PixlFace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...