Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Nei, man må ha 64bits i utgangspunktet som operativsystem på maskinen - altså må man kjøpe en ny operativsettpakke om man har 32bit og ønsker 64bit.

 

Så det er bare å kjøpe 1 stk 2GB brikke og putte den i m1530, og alt bør bli litt bedre? ;o

 

Om noen finner ut hva den til m1530 heter, si ifra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for svar! :)

 

Vis du ikke har 2like minne brikker så får du ikke Dual Channel, men jeg hvet ikke hvor mye det har å si på ytelsen..

 

Men hvilke programmer er det som bruker mer en 2,2GB? Vis vista tar ca. 800mb så blir det 2,2 GB til anna..

 

Tror det ikke er så mange programmer eller spill som bruker så mye minne.. :hmm:

om det e som du sier atvista tar ca 800mb am(litt merkelig men ok)

så har du mer enn 2,2 igjen.. minst 2,4 pga ett 32bits os kan utnytte opptil 3,25 gig ram..

Lenke til kommentar

ett 3 sek søk og fant frem til dette: http://accessories.us.dell.com/sna/product...mp;sku=A0740457

en 2 gig minne brikke som kan kjøpes på dells sider beregnet for m1710, dette er samme type som dell bruker i de fleste av sine notebooks. men, men den er meget dyr her så se om det finnes lignende andre steder på nett...

General

Storage Capacity 2 GB

 

Upgrade Type System specific

Memory

Type DRAM

 

Technology DDR II SDRAM

 

Form Factor SO DIMM 200-pin

 

Memory Speed 667 MHz ( PC2-5300 )

 

Module Configuration 256 x 64

Expansion / Connectivity

Compatible Slots 1 x memory - SO DIMM 200-pin

 

Edit: om dere kjøper en annen billig brikke ett annet sted som ikke er 100% lik denne vil jeg anbefale dere og kjøpe 2 av samme slag for og ungå krøll...

 

Edit2:faen jeg er god, her er en del minnebrikker som vil funke i m1530 til en billig penge..

som sagt anbefalt og kjøpe to like..:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331437

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325699

dere kan godt søke litt rundt for og finne egne brikker om det ønskes.

bare husk: 200-pin SO DIMM

PC2-5300 / 667 MHz

DDR II SDRAM

+ sørg for og ta en kjapp kikk på størelsen at det ikke er rambrikke tik stasjonnær(en lang en)

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar

Noen som hvet om det er mulig å få utgiftsført enda enn kjøper som privetkunde?

 

Vi har org. nr men vil ikke spare no særlig mer om jeg utgiftfører som bedriftda dem ikke kjører det 2500kr tilbudet der.. Skulle hatt utgiftført den prisen som privetkunder har :D Da hadde det vært billig..

 

 

Noen som hvet om det går ann?

 

Tror ikke dell chatten er oppe, så får ikke spurt dem der..?

Endret av Sempron
Lenke til kommentar
Om m1530 har plass til 2 harddisker ? noen som har prøvd ?

det kan jeg garantere deg at den ikke har..

så om du vil har en størr mer HDD plass må du enten skifte ut den som sitter inni med en større en eller kjøpe e ekstern HDD evt om du har en intern HDD liggende kan du kjøpe et eksternt kabinett og sette den inni der..

 

-PixlFace

 

Edit: i andre bærbare PC-er kan man sette i 2 harddisker men med konsekvensen av at man må fjerne cd/dvd lesrern/brenneren..

men i m1530 er det jo "slop-load" ting såd et er nok liten plass for en sekundær hdd inne i drevet.. litt usikker.

Endret av PixlFace
Lenke til kommentar

Var jo hyggelig at det ikke var "større problemer" med å bytte RAM - altså at man bytter også funker PCen "med en gang" på oppstart.

 

Det er vel dessverre ikke så enkelt når man bytter harddisk? Hvis man skal bytte harddisk vil vel dette medføre større problemer - får man med OS på en disk når man får PCen tilsendt av Dell? Noen "lette" måter å overføre ting fra harddisk til harddisk om man bytter som man gjør i en laptop? Kan man overføre fra den gamle harddisken i PCen til den nye med en kabel, eller må man legge det på internett eller brenne på disk?(eller andre ting?)

Lenke til kommentar

Ved RAM bytte må man bare gå igjenom en kort prosess hvor man oppgir at rammen er byttet og noen greier..

ja, os er instaler når den kommer fra dell...

Ved HDD bytte må man instelere os på nytt.. enten det er samme(vista) eller xp evt annet.

 

Om du har hatt pc'e en stund og bestemmer deg for og oppgradere hardisken kan du legge data(musikk bilder video osv) du ikke vil miste på en ekstern HDD eller brenne det på dvder.(låne av en venn?)

du kan også ta en full backup av dataen din for så og føre dette in etter harddisken er byttet, da er alt slik det var tidligere..

 

-PixlFace

Ohh. god i am pro :!:

Lenke til kommentar

ang RAM - som mange sier både her og i m1330-tråden ønsker de og oppgradere minne på denne til 3 eller 4 GB. Her er også enda en grunn for ikke og bytte ut vista med XP, vista har mulighet til og kjøpe en minne penn med "RedyBoost" som kan brukes som xtra minne i WindoWs vista..

linker:

1 GB minnepenn: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334103 77kr

2 GB minnepenn: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334104 125kr

4 GB minnepenn: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334105 195kr

 

God i'm pro.-PixlFace

Lenke til kommentar

Selvdyrkelsen har her nådd nye høyder i Pixlfaces opphøying av sin egen eksistens til en sammenligning med det gudommelige - takk for hjelpen Pixl, men "God i'm pro" etter hver post gjør neppe at du får lettere innpass i de eviges port!

 

For å slutte å tulle, takker jeg for hjelpen, imponerende jobb!

Lenke til kommentar

On topic, funker denne "perfekt" som minne? Blir der dermed helt unødvendig(når det kommer til ytelse" å oppgradere minnet i PCen? Er den eneste ulempen at vi her får en utstikker i maskinen? Tenker at jeg kobler inn ekstra minne kun når jeg trenger det, og da sitter jeg gjerne med PCen en liten stund...

 

Jeg får gjøre litt egen research, men så godt med så kunnskapsrike personer her!

Lenke til kommentar

Først og fremst Takker :D

snakkt med en god venn av meg om dette. han sitter både med laptop og desktop, begge med vista og 2 gig integrert minne.(desktopen har 63bits os mens laptopen har 32(vanelig))

Han bruker denne muligheten for "redyboost" minnepenn og er meget fornøyd.

i laptoppen(2gig integrert og 2 gig minnepenn) som også brukes en del til spillog andre tunge programmer merket han meget stor forskjell etter og ha satt i denne ekstera minnepennen, men det vil selvsag ikke være bedre enn om du kjøper en laptop ferdig med 4 gig RAM integrert, men prisforskjellen vil være enorm.

På desktoppen som det er ett 64bits OS(mulighet for opptil 8 gig RAM) er det som sagt 2 gig integrert og 2x2=4gig i minnepenn. her er det testet og bevist at ytelsen er helt enorm. PC-en starter opp dobbelt så fort og er MYE raskere ved bruk osv.

det har også blitt kjørt en del tester men har ikke tallene i hode her nå..

 

Så jeg vil absolutt anbefale folk som vurderer og oppgradere minne i denne og ta en titt på dette først.

 

PS: noe av grunnen til at jeg legger så mye inn i denne tråden er fordi det er en pc jeg selv er meget spendt på så sitter og søker opp på slike ting av eget ønske og da er det jo bare fint og kunne dele den informasjonen med andre og :D Gleder meg til min m1530 kommer.

Lenke til kommentar
ReadyBoost må ikke forveksles med vanlig RAM.

ReadyBoost er en teknologi som sammen med SuperFetch kan utnytte f.eks USB/SD minne som et ekstra cache. Dette minker behovet for bruk av HD ved bla. booting.

det har samme funkssjonen da..

Får PC-en til og kunne kjøre raskere og flere programmer samtidig, samme funksjon som RAM sånn sett.

Lenke til kommentar

Men hva mener du vil være konsekvensene av at den ikke er "vanlig RAM" Anvil? Slik du presenterte det virket det for meg som om ReadyBoost var "bedre" enn vanlig RAM, og at man derfor burde gå for dette?

 

En PC med 32bit OS, slik jeg har forstått det, kan vel bruke "noe av de 4GB til OS", dermed så vil man faktisk ha effekt av 4GB på en PC, er det slik å forstå? Leste om dette på dinside.no en gang, og sånn tallmessig(hvis man opphøyer 2 i tall) så vil man se at et 32bit skulle kunne utnytte 4GB, men at ting som OS og andre prosesser tar minne - vil ikke 4GB da være bedre en 3GB?

 

Det er jo, dessverre, direkte dumt å kjøpe 4GB på m1530 fra dell, men jeg lurte på om jeg bare skulle sette inn f.eks. en 2GB brikke til, men nå lurer på om jeg bare bestiller en 2GB REadyBoost, også funker det meget bra...

 

Gleder meg også til min m1530 kommer om senest 17 dager PixlFace! :D

Lenke til kommentar
det har samme funkssjonen da..

Får PC-en til og kunne kjøre raskere og flere programmer samtidig, samme funksjon som RAM sånn sett.

 

ReadyBoost "minne" kan ikke adresseres på samme måte som RAM, det er windows som styrer bruken av dette og hva som havner i cachen.

At ytelsen burde gå opp er vel helt klart.

Du får forøvrig en egen brikke som du kan sette inn i maskinen i alle fall på 1330, dette er en Intel variant de kaller "Turbo Memory" men med samme stort sett samme oppgave som ReadyBoost.

Lenke til kommentar

et 32 bis os kan utnytte 3,25 gb minne(RAM)

jeg planlegger selv og(om nøvendig for meg) kjøpe en slik minnepann ca 3-4 uker etter min pc er i hus.

min kommer før den 10. håper jeg :D

 

-PixlFace

 

Edit: Liten feil plasering av ord her..

Det ovenfor er korrekt men man kan godt gå over 4,5,67 og 8 gig readyboost minne(hjelpe RAM) ett 32 bits os støtter 3,25 gig i fysisk RAM brikke men i minnepenn,ReadyBoost kan det lett gå myyyye høyere(anbefaler og kjøpe heller 2x4 enn 1x8 på store brikker er dyrere) og JA, dette vil hjelpe systemet til og bli kjappere og kunne kjøre flere ting samtidig uten problemer.

meget bra forklart..

samme...

viser hastighet test Endret av PixlFace
Lenke til kommentar
Men hva mener du vil være konsekvensene av at den ikke er "vanlig RAM" Anvil? Slik du presenterte det virket det for meg som om ReadyBoost var "bedre" enn vanlig RAM, og at man derfor burde gå for dette?

 

En PC med 32bit OS, slik jeg har forstått det, kan vel bruke "noe av de 4GB til OS", dermed så vil man faktisk ha effekt av 4GB på en PC, er det slik å forstå? Leste om dette på dinside.no en gang, og sånn tallmessig(hvis man opphøyer 2 i tall) så vil man se at et 32bit skulle kunne utnytte 4GB, men at ting som OS og andre prosesser tar minne - vil ikke 4GB da være bedre en 3GB?

 

Det er jo, dessverre, direkte dumt å kjøpe 4GB på m1530 fra dell, men jeg lurte på om jeg bare skulle sette inn f.eks. en 2GB brikke til, men nå lurer på om jeg bare bestiller en 2GB REadyBoost, også funker det meget bra...

 

Gleder meg også til min m1530 kommer om senest 17 dager PixlFace! :D

 

Hmm, mye å svare på her.

 

Jeg sa ikke at det var bedre enn RAM men ett tillegg til vanlig RAM.

2GB RAM + 4GB SD minne er ikke lik 6GB RAM!

 

Det er ingenting som kan erstatte RAM i maskinen utenom vanlig RAM.

 

Hvis du ønsker mer enn 2GB RAM er det jo det uheldige at du har kunn 2 minnespor i bærbare maskiner og skal du oppgradere i ettertid (les billigere enn hos DELL) må du da "kaste/selge" det gamle minnet dersom du ikke ber om å få 1 stk 2GB istedet for 2 x 1GB ved leveransen, hvis de går med på dette da.

 

Les forøvrig om ReadyBoost på Microsofts sider Link til Microsoft

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...