Coitus Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Dell burde jo forlengs ha opplyst sine berørte kunder om problemet, samt regelrett sluttet å selge de berørte modeller. Nå ble jeg rett og slett forbanna!!! Da jeg spurte selgeren om han visste noe om problemene til 8600m GT skjermkortet, hadde han ALDRI hørt noe! Han spurte en annen arbeidspartner om det samme. Heller ikke han hadde hørt noe. Jeg spurte om det var kommet inn noen klager eller feil på skjermkortet, men NIKS! Ingenting! Det er tydelig at selgeren holder avgjørende informasjon skjult for kundene. Ikke annet enn dårlig av Dell! Så hva skjer nå datech? Hva kan vi gjøre nå? Vil du anbefale å oppheve kjøpet med tanke på skjermkortet? Hvor lenge kan man regne med at garantien vil dekke en eventuell feil på skjermkortet? Er det noen på dette forumet som har problemer med skjermkortet, da det ikke har vært så mye diskutert her? Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hvor lenge kan man regne med at garantien vil dekke en eventuell feil på skjermkortet? Garantien gir deg rettigheter så lenge den varer. Men pga av at dette er en kjent feil fra leverandøren side har du 5 års reklamasjonsrett. Nevner du garanti etter at den utløper, vil selger mest sannsynlig le i telefonrøret til deg. Nevner du at du ønsker å benytte deg av din reklamasjonsrett får pipen en annen tone med en gang. Og i denne saken stiller Dell svakt, da de har levert en gjenstand som har en kjent fabrikasjonsfeil som mest sannsynlig vil skade resten av systemet over tid. Nå vet jeg ikke hva biosoppdateringen gjør, men forhåpentlig fikser de systemet slik at det kan vare mange år. For meg gjør det ikke noe om maskinen blir litt tregere eller kjører viftene oftere. Lenke til kommentar
datech Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Nå ble jeg rett og slett forbanna!!! Da jeg spurte selgeren om han visste noe om problemene til 8600m GT skjermkortet, hadde han ALDRI hørt noe! Han spurte en annen arbeidspartner om det samme. Heller ikke han hadde hørt noe. Jeg spurte om det var kommet inn noen klager eller feil på skjermkortet, men NIKS! Ingenting! Det er tydelig at selgeren holder avgjørende informasjon skjult for kundene. Ikke annet enn dårlig av Dell! Hei Her er det bare dårlige opplevelser med Dell/supporten sålangt. Brutte avtaler og tåkelegging.. Så hva skjer nå datech? Hva kan vi gjøre nå? Vil du anbefale å oppheve kjøpet med tanke på skjermkortet? Hvor lenge kan man regne med at garantien vil dekke en eventuell feil på skjermkortet? Er det noen på dette forumet som har problemer med skjermkortet, da det ikke har vært så mye diskutert her? Jeg tør ikke gi noe bastant svar på om en bør oppheve kjøpet eller ikke. Nå er reklamasjonsretten 5år som BennyXNO nevner, BennyXNO nevner også at det ikke gjør noe at maskinen blir litt tregere eller viftene kjører oftere. Jeg nevner dette for å understreke at en faktor er hva en selv forventer, hvordan en selv legger listen. Jeg personlig legger listen høyt. For å gi Dell litt ros så har jeg to andre bærbare, en Inspiron 8100 og en Inspiron 2650 som har mange år på baken og som fungerer. Når jeg da kjøper en XPS M1530 til nærmere 10.000 kr så forventer jeg at det skal være kvalitet. Et viktig kriterie for meg er støy, det er helt uaktuelt for meg å ha en bærbar som starter viften for den minste ting. For 10.000kr så er det også helt uaktuelt å sitte med en maskin som meget sannsynlig har et varme/skjermkort problem, som igjen kan medføre at hele pc'en tar kvelden. Nå fikk jeg en XPS M1530 maskin med feil, og skulle få ny erstatningsmaskin. Dette har vist seg til å bli ett regelrett mareritt, 2 mnd er gått og ingen erstatningsmaskin er kommet. Da kommer dette med tid inn, ser absolutt for meg et potensielt mareritt med innsending av maskin for rep. og påfølgende ventetid. Helt uaktuelt for meg. Regner sterkt med at M1530 erstatningsmaskinen jeg får kommer med siste bios oppdatering. Har hørt at hvis man flasher med siste bios oppdatering, så er det ingen vei tilbake, dvs. viftene vil gå oftere selv om man flasher med en eldre bios versjon. Hadde en liten teori om at muligens XP vil være bedre egnet for M1530 maskinen, ja at Nvidia problemet er større på en Vista maskin. Nå har ikke Dell drivere for XP, men det finnes alternativer. Jeg har ikke et enormt ressursbruk, slik at jeg har tenkt tanken på å gi M1530 en sjanse til med XP, men mulig dette er umulig og da vil jeg heve kjøpet. Bruksmønsteret er nok en viktig faktor angående problemer eller ikke, tror også at det er varierende feil/kvalitet på skjermkortene. Så har man tenkt å bruke maskinen til krevende spilling eller annet ressurskrevende så øker nok sjansen for problemer betraktelig kontra surfing på Internett og annet som krever lite ressurser. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Hvor lenge kan man regne med at garantien vil dekke en eventuell feil på skjermkortet? Garantien gir deg rettigheter så lenge den varer. Men pga av at dette er en kjent feil fra leverandøren side har du 5 års reklamasjonsrett. Nevner du garanti etter at den utløper, vil selger mest sannsynlig le i telefonrøret til deg. Nevner du at du ønsker å benytte deg av din reklamasjonsrett får pipen en annen tone med en gang. Og i denne saken stiller Dell svakt, da de har levert en gjenstand som har en kjent fabrikasjonsfeil som mest sannsynlig vil skade resten av systemet over tid. Nå vet jeg ikke hva biosoppdateringen gjør, men forhåpentlig fikser de systemet slik at det kan vare mange år. For meg gjør det ikke noe om maskinen blir litt tregere eller kjører viftene oftere. Men hva innebærer da reklamasjonsrett? Så masse at man får ny PC om den man har går i stykker? Lenke til kommentar
Coitus Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Takk for tipset Benny. Det kommer nok til nytte når den tid kommer =) Datech: Jeg er helt enig. Har lagt ut 10 lapper for laptopen, og da skal det være kvalitet! Jeg er helt avhengig av pcen, da jeg studerer i utlandet. Den brukes til alt fra gaming til å sitte på biblioteket med. Blir surt om skjermkortet begynner å kødde seg og jeg sitter der med en pc som skriker etter kald luft hele tiden!... Tror ikke det heller blir så lett å sende inn pcen på det tidspunktet... Ifølge Pc Wizards 2008, ligger temperaturen på GPU på 54 grader celsius og oppover uten belastning. Er dette normalt? Maks temp er rundt 70. Du nevner at det er varierende feil/kvalitet på skjermkortene. For meg virker det sannsynlig, siden for eksempel Pixlface har overklokket sitt skjermkort uten å ha fått problemer i ettertid (ennå) (Correct me if I'm wrong Pixlface). Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Men hva innebærer da reklamasjonsrett? Så masse at man får ny PC om den man har går i stykker? Den gir deg retten til å få reparert maskinen kostnadsfritt innen rimelig tid. (Dette er subjektivt, men innen 6-8 uker bør du ha maskinen din tilbake eller fått den byttet, hvis ikke så skjer, kan du kreve heving av kjøpet). Hvis du opplever samme feil 3 ganger har du krav på å få hevet kjøpet og få så godt som alle pengene igjen. (Det er noe spesielle regler, bruksfradag og sånt, men hvis selger krever det, så har du krav på renter fra den dagen du kjøpte pcen, og resultatet blir at du får så godt som hele summen igjen stort sett) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Så vis man setter denne pc'n på loop med 3dmark 06 så ryker den før eller seinere? Det er jo ein ypperlig muligheit å få seg ein ny pc når reklamasjonstiden er på veg ut! Hmm... feil tråd... trudde det var 1330? Er det det samme for den eller? Endret 3. august 2008 av Cornel Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Takk for tipset Benny. Det kommer nok til nytte når den tid kommer =) Datech: Jeg er helt enig. Har lagt ut 10 lapper for laptopen, og da skal det være kvalitet! Jeg er helt avhengig av pcen, da jeg studerer i utlandet. Den brukes til alt fra gaming til å sitte på biblioteket med. Blir surt om skjermkortet begynner å kødde seg og jeg sitter der med en pc som skriker etter kald luft hele tiden!... Tror ikke det heller blir så lett å sende inn pcen på det tidspunktet... Ifølge Pc Wizards 2008, ligger temperaturen på GPU på 54 grader celsius og oppover uten belastning. Er dette normalt? Maks temp er rundt 70. Du nevner at det er varierende feil/kvalitet på skjermkortene. For meg virker det sannsynlig, siden for eksempel Pixlface har overklokket sitt skjermkort uten å ha fått problemer i ettertid (ennå) (Correct me if I'm wrong Pixlface). har ikke fått noen problemer i det heletatt jeg nei Lenke til kommentar
happytrigger Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Du, jeg så litt rundt på komplett.no og fant noen sånne notebookkjølere. Er det noen som har testet noe av dette, og kan dette være en god løsning på problemet med grafikkortet??? Har også kjøpt meg en xps nå. Gleder meg vilt til å få den. Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer) Minne 4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048] Tastatur Norsk innebygd tastatur (QWERTY) Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne Harddisk 320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk Operativsystem Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk Modem Ikke modem Optisk stasjon Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare Trådløs tilkobling Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors Leveringsdokumenter Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning - 3 pinner Gedis Bundle-referanse N08X5309 Microsoft-programvare Microsoft® Works 9.0 / Norsk - (inkluderer ikke Microsoft® Word) Standard Garanti 1 års XPS Premium Warranty Support - ringeprioritet og støtte på stedet Support Tjenester 1 års begrenset garanti Sikkerhetsprogramvare Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk Strømforsyning 90-watts AC-adapter - 3-pinners Bluetooth Dell™ Wireless 355 Bluetooth + Bluetooth-mus Bestillingsinformasjon Bestilling av Inspiron - Norge Primærbatteri 6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t) Bærevesker Ingen bæreveske Biometric Identification Biometrisk fingeravtrykksleser med SVART preg Systemmedia Ressurs-DVD (feilsøkingsprogrammer og drivere) Fargevalg 2,0 megapikslers kamera og Tuxedo-svart for CCFL-skjerm Accidental Damage Support 2 års Accidental Damage Support TV-tunere Dell™ reisefjernkontroll Dells Internett-bestilling Dells Internett bestilling LCD 15,4" widescreen WXGA+ (1440 x 900) TFT-skjerm med TrueLife™ betlate 9 701,10 kr med kupong Endret 3. august 2008 av happytrigger Lenke til kommentar
Lokedemon Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Bestilte nettopp et AVerMedia A301 TV-kort fra eBay. Blir spennende å se om det fungerer helt problemfritt. Så at det var en ubrukt minicardplass og en ubrukt antenneledning under dekselet, så satser på det går bra.Har du fått testet dette kortet?Ja, det har jeg. Virket som den innebygde antennen var litt svak. Fikk verken inn NRK via det digitale bakkenettet eller analoge radiokanaler. Er litt usikker på om det henger sammen med at jeg var litt hardhendt når jeg festet antenna på kortet, for jeg bøyde noe inni kontakten. Prøvde derimot å koble til en ekstern antenne, og fikk da inn FM-radio men ikke TV. Ok, takk for tilbake meldingen. Hadde vært kult med et innbygget kort. blir vel en USB sak eller no da :/ Lenke til kommentar
Red5610 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Du, jeg så litt rundt på komplett.no og fant noen sånne notebookkjølere. Er det noen som har testet noe av dette, og kan dette være en god løsning på problemet med grafikkortet??? Har også kjøpt meg en xps nå. Gleder meg vilt til å få den. Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer) Minne 4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048] Tastatur Norsk innebygd tastatur (QWERTY) Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne Harddisk 320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk Operativsystem Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk Modem Ikke modem Optisk stasjon Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare Trådløs tilkobling Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors Leveringsdokumenter Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning - 3 pinner Gedis Bundle-referanse N08X5309 Microsoft-programvare Microsoft® Works 9.0 / Norsk - (inkluderer ikke Microsoft® Word) Standard Garanti 1 års XPS Premium Warranty Support - ringeprioritet og støtte på stedet Support Tjenester 1 års begrenset garanti Sikkerhetsprogramvare Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk Strømforsyning 90-watts AC-adapter - 3-pinners Bluetooth Dell™ Wireless 355 Bluetooth + Bluetooth-mus Bestillingsinformasjon Bestilling av Inspiron - Norge Primærbatteri 6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t) Bærevesker Ingen bæreveske Biometric Identification Biometrisk fingeravtrykksleser med SVART preg Systemmedia Ressurs-DVD (feilsøkingsprogrammer og drivere) Fargevalg 2,0 megapikslers kamera og Tuxedo-svart for CCFL-skjerm Accidental Damage Support 2 års Accidental Damage Support TV-tunere Dell™ reisefjernkontroll Dells Internett-bestilling Dells Internett bestilling LCD 15,4" widescreen WXGA+ (1440 x 900) TFT-skjerm med TrueLife™ betlate 9 701,10 kr med kupong Jeg kjøpte med denne notebook-kjøleren fra komplett, spilte supreme commander på maks grafikk i mange timer i strekk igår med kjøleren på maks. Da jeg la spillet ned på oppgavelinja og leste av gpu-temp umiddelbart lå den på 75c. Endret 4. august 2008 av Red5610 Lenke til kommentar
happytrigger Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Synes du det var en forbedring, eller gjør det ikke noe forskjell å ha en notebookkjøler? Gir det bedre ytelse? Tror du dette kan være en løsning på problemet med at grafikkortet blir for varmt? Endret 6. august 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Når kommer disse med Centrino2 chipset? Sitter å vurderer 15.4" som jeg skal ha til høsten nå, og har lyst på en XPS, men vil gjerne ha centrino2 og 9600gt. Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jess, dette har jeg fått med meg. Men kunne godt tenkt meg å ha en dell XPS med dette, derfor jeg spør i denne tråden. Lenke til kommentar
Red5610 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Synes du det var en forbedring, eller gjør det ikke noe forskjell å ha en notebookkjøler? Gir det bedre ytelse? Tror du dette kan være en løsning på problemet med at grafikkortet blir for varmt? Har faktisk ikke prøvd uten kjøleren under, det veit jeg ikke om jeg vil ta sjangsen på heller. Men i og med at jeg har 9-cells batteriet som bygger i høyden bak så får pc`n en god del mer luftrom under seg, selv om sirkulasjonen kanskje ikke blir så mye bedre. Jeg vil tro at en notebookjøler har mer for seg på pc`r som ellers har veldig lite luft mellom seg og bordet. Endret 6. august 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Unødvendig quoting er ryddet kjapt igjennom. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg fikk min for et par uker siden nå. Er stort sett veldig fornøyd med min maskin. Spiller litt Half life 2 og Portal på den og synes det ser veldig fint ut. Det eneste som ikke er bra er det trådløse nettverkskortet. Har Intel 4965 AGN kortet, og det er et par ting som får det til å klappe sammen fullstendig. Åpner jeg Itunes, så mister jeg nettforbindelsen i løpet av 10-30 sekunder med Podcast nedlasting. Det samme skjer hvis jeg prøver å spille en videofil rett fra serveren. Har prøvd flere forskjellige drivere. Er det noen som har noen erfaringer rundt dette? Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Har nå nettopp vært i kontakt med min kontaktperson hos dell (igjennom jobben) og han kunne fortelle meg at de lanserte nye Latitude maskiner med Centrino2 chipset den 12 august, og at XPS maskinene var like rundt hjørnet. Gode nyheter for oss som ønsker XPS og Centrino 2. Lenke til kommentar
Bottekott Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Nye XPS modeller kommer desverre ikke før i slutten av oktober... Det er bare å smøre seg med tålmodighet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå