Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvilke lydkort pcen har?
På Dell sine supportsider finner du driver til SIGMATEL STAC 92XX C-Major HD Audio.

 

Takk skal du ha!

 

Sikkert et dumt spørsmål, men vet du om det støtter surround? Jeg mener jeg har lest noe om dette tidligere i tråden, men ser ikke noen som har kommet med et endelig svar.

Lenke til kommentar

Den støtter vel surround, men såvidt jeg vet er det ingen som har fått det til over HDMI. Jeg har heller ikke fått det til :(.

 

EDIT: Forresten, er det noen som vet om jeg kan bruke både HDMI og VGA samtidig, slik at jeg kan kjøre dualscreen?

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Hvorfor har eg fått en hvit strek over skjermen nå?

 

Den går ikke vekk.......

 

Hvilken vei går streken?

Er den vertikal og ligger til høyre, kan det vel være streken til sidepanelet.

 

 

Den ligger horisontalt,ca 4-5 cm fra toppen på skjermen...går fra høyre mot venstre,den går til litt over midten på skjermen...og hele streken er hvit,bortsett fra ett punkt på rundt en cm som er rødt.

Lenke til kommentar
Den ligger horisontalt,ca 4-5 cm fra toppen på skjermen...går fra høyre mot venstre,den går til litt over midten på skjermen...og hele streken er hvit,bortsett fra ett punkt på rundt en cm som er rødt.

 

Hei

 

Er vel meget sannsylig at det er noe feil på skjerm eller skjermkort, altså maskinvare feil / reparasjon.

 

Du kan jo prøve å restarte maskinen å se om linjen er der under oppstart, hvis den ikke er der så kan det være feil med skjermkort drivere, mener at Vista prøver å legge til nye drivere automatisk. Men tviler nå på at det er et driverproblem.

 

Vet ikke hvordan det er med skjermene til Dell i disse dager, men i starten av XPS M1530 lanseringen så var det en del dårlige skjermer. Så får du byttet skjerm sørg for å ikke få av den dårlige typen.

Her er noe info jeg fant på nettet.

 

"WSXGA+ 1680x1050 Panels

LG Philips LPLF300 - Dell P/N: XK309 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy

Samsung SEC3350 - Dell P/N: RW985 - Size: 15.4" - Experience: Grainy

 

WSXGA/WXGA+ 1440x900 Panels

AU Optronics AUO2077 - Dell P/N: GU429 - Size: 15.4" - Experience: Grainy

Samsung SEC3157 - Dell P/N: Unknown - Size: 15.4" - Experience: Some Grain

LG Philips LPLDF00 - Dell P/N: XP059 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy"

Lenke til kommentar
Hvor ser eg om eg har noen av de du nevnte her?

 

Og er det vanlig å laste ned den SAMME oppdateringen...skal vi se.......18 ganger på 5 dager??

 

Hei

 

Regner med det er Vista du har, og da kan du høyreklikke med musen på skrivebordet for så velge "Tilpass". Så velge "Skjerminnstillinger" - "Avanserte innstillinger". Klikke på fanen "Skjerm" og der velge "Egenskaper", for så velge fanen "Detaljer" og velge "Maskinvare IDer" fra nedtrekkslisten. Under verdi der vil du kunne se hvilken skjerm du har.

 

Hos meg står det "Monitor/LPLDF00" og det betyr at jeg har LG Philips LPLDF00

 

Var en hel del oppdateringer i starten her også, hvis det er den KB915597 så er det ikke samme oppdatering selv om alle heter KB915597.

 

Ser forøvrig ut som man kan forvente litt problemer med skjermkortet også.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7968-nvid...n_vara_defekta/

Endret av datech
Lenke til kommentar
Leste det......skal eg bare sende den tilbake til Dell eller?

 

Syns det er surt å betale såpass mye og så ryker skjermen etter 5 dager....

 

Hei

 

Du har vel

1920x1200 - WUXGA

Samsung SEC3255 - Dell P/N: U450C

 

Tror Dell har bare en type skjerm for 1920x1200 oppløsning og det er Samsung SEC3255. Derfor vil du vel få den.

 

For noen av Samsung skjermene så har det vært problemer med at skjerm er mørk og "grums/kornete", hvorvidt dette gjelder din skjerm vet jeg ikke.

 

Du må vel ta kontakt med XPS supporten og de vil da fortelle deg om du skal sende den inn eller om det kommer en tekniker å bytter hjemme hos deg.

 

Ja, er helt enig at det er surt når ting ryker etter få dager.

 

Jeg synes det virker som om kvaliteten faller og faller. Har bærbare pc'er som har gått som en klokke i 10år + her, mens de nyere modellene år 2005 + har vel alle som en hatt feil. Det er greit nok at større prosessorer, skjermkort o.l. fører til mere varme og dermed økt risiko for feil, men for skjerm, tastatur, porter etc. så burde man jo helt klart forvente mindre feil.

Er fristet til å tenke tanken om at det er ikke ment at produktet skal vare så lenge, for da må forbruker kjøpe nytt.

 

Når jeg hører forbrukere si "Jippi, dataen min har vart i 2år, en kjempemaskin" så blir jeg litt urolig, for 2år er veldig kort tid. Hadde det vært "Jippi, dataen min har vart i 10år, en kjempemaskin" så kunne jeg forstått uttalelsen.

Mitt tips er å bruke reklamasjonsretten for det den er verdt, dette gir signaler til produsenter om at her er det dårlig kvalitet - skjerp dere.

 

Det som vel egentlig er verdifullt/kostbart for forbrukeren er informasjonen en har lagret på datamaskinen, familiebilder, brev, osv.. Ikke gunstig å da ha en maskin med dårlig kvalitet, ja kanskje så dårlig at man må ta daglig backup for å være på den sikre siden (noe jeg tror få forbrukere vil gjøre).

Lenke til kommentar
Selv har jeg SEC3157. Hva vil forskjellen mellom min og ovennevnte være?

 

Hei

 

Forskjellen mellom din og overnevnte (SEC3255) er at SEC3255 har 1920x1200 - WUXGA mens vel din har 1440x900 - WXGA+.

 

I tillegg så faller vel din skjerm under de som er blitt rapportert som "ikke tilfredsstillende kvalitet" av forbrukere.

 

Her er en tråd med mer info:

http://www.threadabort.com/threadabort/arc...lcddisplay.aspx

 

Her er bilde som viser sammeligning av SEC3350 og LPLF300

http://www.threadabort.com/threadabort/gallery/image/33.aspx

 

Du finner sikkert bilder som sammenligner din skjerm mot LG

 

"Well I ordered my M1530 on monday. When it was delivered on Thursday,

turned it on and discovered a nasty grainy screen (SEC3157)."

http://forum.notebookreview.com/showthread...27&page=194

 

Har lest noen poster om forbrukere som er fornøyd med sin samsung SEC3157. Hvorvidt dette er "øyet som ser" eller om det er slik at noen/mange/få av samsung SEC3157 har god kvalitet vet jeg ikke.

 

Finnes nå iallefall et hav av poster med klager på spesielt SEC3157 og SEC3350 skjermene, og finner det litt rart at det skal være en så stor feilrate under produksjon.

 

Den beste sammenligningen en som forbruker kan gjøre, er nå å sjekke en M1530 med LG Phillips skjerm mot en M1530 med samsung skjerm og da ta standpunkt til hvilken skjerm en synes er best.

 

M1530 faller vel under flaggskipene til Dell og da skal det være kvalitet. Vil også tro disse maskinene selges mye til de som liker å sammenligne litt, forventer kvalitet, er opptatt av kvalitet etc. Derfor er det vel blitt store klagestormer av det faktum at det er tilfeldig hvilken skjerm man får. To naboer kjøper samme M1530, når de spiller ilag så oppdager de at den enes maskin har en mye bedre skjermkvalitet, såklart vil dette oppleves som urettferdig og såklart er dette grunnlag for klage til Dell, og krav om like god skjerm som det naboen har.

Lenke til kommentar

Da var min pc også sendt (19.07.2008) :!:

 

Så får jeg nå se om dell holder mål, har ikke hatt dell tidligere..

 

Ser at det nevnes at noen roper "jippi" over at en pc varer i 2 år...Jeg forventer at en pc varer i mange flere år enn 2 år. hvordan den klarer seg i spill etter 2 år er nå så, men jeg forventer at den varer mye lengere. Det finnes jo mye annet en pc kan brukes til selv om den ikke yter så mye i spill mere. om bare maskinen i seg selv holder så kommer jeg til å ha pc i mange med denne her...tror ikke det er pc`n i seg selv som er problemet neste gang jeg kjøper...heller kjøpetrangen til noe nytt og bedre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...