Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

En liten mini review av maskinen så langt.

 

Har brukt den i ca 1-2 timer nå, kun gjort meg kjent med Vista og lagt inn diverse småprogrammer som VLC osv. Førsteinntrykkene mine er:

 

Selve maskinen:

 

Veldig pen å se på, muligens den peneste pcen jeg har sett. Har hatt Macbook en stund nå, så har vært bortskjemt med design der, men denne gjør seg på ingen måte bort.

 

Byggekvaliteten virker god. Den er robust og det føles ut som jeg sitter med kvalitet under hendene når jeg jobber med denne maskinen. Tastaturet er helt nydelig, perfekt avstand mellom taster, perfekt størrelse og lager perfekt med lyd. Akkurat slik jeg hadde sett for meg når jeg bestilte maskinen :) Tochpaden er også grei, men jeg liker å ha en liten mus med meg hvis jeg skal sitte en stund å surfe feks.

 

Noen av minsusene denne maskinen fikk på notebookreview var støyende harddisk. Den kan jeg høre, men ikke nevneverdig plagende, men ja, det er et minus. Viften slår inn engang i blandt, den er også relativt lav men man hører den.

 

Skjermen er lyssterk og flott! Jeg var litt nervøs med tanke på at det ikke er LED, men jeg hadde ingenting å frykte. Dog synes jeg 1200x800 i oppløsning er litt dårlig, men det funker!

 

Programvare:

 

Vista suger. Jeg har aldri brukt det før, bare i en time nå, og jeg hater det allerede! Håper det skal gå å få lagt inn XP etterhvert.

 

Videre er det masse annet tullball som følger med fra Dell. Jeg vet ikke om det er noen smart måte å få fjernet dette på, men jeg lar det ligge inntill videre.

 

Hva følger med?

 

- En beskyttelses "case"

- En cd-mappe/philofax ( aner ikke hvordan det skrives :) )

- Lader

- Div drivere

- Vista OS

- Pluss noen manualer osv.

 

Noen bilder (dårlig kvalitet):

 

27122007001.jpg

 

27122007002.jpg

 

Som dere ser blir det relativt fort fettmerker.

 

27122007003.jpg

 

Dette ser litt pussig ut. Dette er et 9 cellers batteri, så den fungerer som en "støtte" på en måte.. Det ser rart ut, men er ikke ubehagelig. For meg virker det som om den er med å "støtte" maskinen opp i en mer riktig posisjon.

 

27122007005.jpg

 

Her er det lille tilbehøret som fulgte med.

 

Bare til å spørre hvis det er noe, så skal jeg prøve å svare etter beste evne :)

 

 

 

Var den XPS veska med?? eller bestilte du den og?

 

 

Faen, ble det 2poster nå a?? :p

den følger med :D

ble litt overasket selv trodde og hadde lest ett eller annet sted at det ikk fulgte men men så spurte jeg dell folka og fikk ett JA!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har dell sendt min pakke :grin: og leveringsdato er satt til den 16.jan.... litt rart, men skal se om jeg kan få hentet den selv på alna noen dager før dette..

har fått en del nummere.

Dells Bestillingsnummer: 6xxxxxxxx

Sendes via SKR noen som vet hva dette er?

det er blitt sagt tidligere i denne tråden at man skal kunne skrive inn sitt bestillingsnummer på www.schenker.no og finne pakken, dette funker enda ikke for meg mend et er kanskje fordi pakken enda ikke er kommet så langt?

 

Gleder meg virkelig :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som hvet om det kommer noen tilbud på denne i den nermeste framtid? :)

 

 

vil tru det ja, når den nye Led-skjermen med høyere oppløsning kommer ;) Det er det jeg venter på.

Meget mulig at de utgavene med den opplønsingen som er i dag blir enda litt billigere da når disse begynner å overta? Pleier å være slik ihvertfall :p

 

Er stadig tilbud på dell sine sider, og jeg ser ingen grunn for at det ikke skulle komme et bra tilbud på denne i nermeste framtid.

Har jo kommet et nokså bra tilbud på M1730 siden M1710 er gått ut av produksjon...

Lenke til kommentar

Jeg kommer mest sannsynlig til å bruke angrefristen min på denne maskinen. Jeg var lenge usikker på om jeg skulle gå for denne eller 1330, endte på 1530 til slutt pga skjermkortet. Men jeg synes rett og slett den blir for stor! Jeg er avhengig av å dra med meg maskinen på skolen hver dag, og 1530 synes jeg er et beist av en maskin. Pen, ja. Men VELDIG stor, blir selvsagt en subjektiv mening. Men jeg er vant med små maskiner, og kommer nok til å bestille meg en 1330 i stedet.

Lenke til kommentar
Jeg kommer mest sannsynlig til å bruke angrefristen min på denne maskinen. Jeg var lenge usikker på om jeg skulle gå for denne eller 1330, endte på 1530 til slutt pga skjermkortet. Men jeg synes rett og slett den blir for stor! Jeg er avhengig av å dra med meg maskinen på skolen hver dag, og 1530 synes jeg er et beist av en maskin. Pen, ja. Men VELDIG stor, blir selvsagt en subjektiv mening. Men jeg er vant med små maskiner, og kommer nok til å bestille meg en 1330 i stedet.

 

 

ja kommer jo helt an på hva man har behov for. Om du ikke er avhengig av superbra grafikk og er på leting etter en maskin som er portabel og lett å ta med seg. Som du sier så er ikke M1530 en liten maskin, men den er ikke så stor heller :p Sitter selv å skriver på en HP pavilion dv4000 med 15,4" widescreen skjerm pg som er meget lik i størreles som M1530. Ser jo det at det er litt tungvint å dra med seg denne fremfor en m1330... Selv fåretrekker jeg god grafikk, større skjerm og evt Blu-ray diskstasjon.

Lenke til kommentar

Tviler vel egentlig på om det blir noe tilbud på de som er nå, da LED kommer til å koste ekstra, slik det også gjør på m1330. på m1330 koster det 600, og det kommer kanskje til å koste mer på m1530.

 

Jeg syns også det virker rart at man får med veske, får håpe vi andre også får det :D

 

Alt avhenger av hva man trenger kesse, om den er for stor og tung kan du bruke angreretten, håper du finner ut av det^^. Foresten - går maskinen greit ned i vesken selv om du har 9-cells batteri? Disse "stikker jo ut" nedover, og jeg lurte på om dette ble dumt, og går det evnt å "skyve de bakover", slik at den er mer behagelig å ha på fanget?

Lenke til kommentar
Tviler vel egentlig på om det blir noe tilbud på de som er nå, da LED kommer til å koste ekstra, slik det også gjør på m1330. på m1330 koster det 600, og det kommer kanskje til å koste mer på m1530.

 

Jeg syns også det virker rart at man får med veske, får håpe vi andre også får det :D

 

Alt avhenger av hva man trenger kesse, om den er for stor og tung kan du bruke angreretten, håper du finner ut av det^^. Foresten - går maskinen greit ned i vesken selv om du har 9-cells batteri? Disse "stikker jo ut" nedover, og jeg lurte på om dette ble dumt, og går det evnt å "skyve de bakover", slik at den er mer behagelig å ha på fanget?

 

Ja, den går greit ned i vesken, men den er nok beregnet for et 6 cellersbatteri :) Men funker helt OK. Jeg hadde aldri ofret den ekstrabatteri tiden mot at den blir litt tynnere bak, er vel verdt det etter min mening. Du kan ikke "stikke den ut", hvis jeg forstår deg riktig.

 

Har bestemt meg for å prøve noen dager til for å se om jeg lærer meg å like størrelsen og Vista. Noen tips til hvor jeg kan finne drivere til XP hvis jeg bestemmer meg for å prøve det?

Lenke til kommentar

Fikk bekrefte bestilingen min i dag ( forhånds betalt ) , får min 21 januar.

 

 

Men jeg lurer på om noen her , har oppgradert denne maskinen med 4gb ram , byttet ut.

eventuelt , kan dere linke til minnet dere brukte da ?

 

Samt om en Lexar ExpressCard (SSD) 8GB passer inni denne bærbaren ?

Lenke til kommentar
Tviler vel egentlig på om det blir noe tilbud på de som er nå, da LED kommer til å koste ekstra, slik det også gjør på m1330. på m1330 koster det 600, og det kommer kanskje til å koste mer på m1530.

 

Jeg syns også det virker rart at man får med veske, får håpe vi andre også får det :D

 

Alt avhenger av hva man trenger kesse, om den er for stor og tung kan du bruke angreretten, håper du finner ut av det^^. Foresten - går maskinen greit ned i vesken selv om du har 9-cells batteri? Disse "stikker jo ut" nedover, og jeg lurte på om dette ble dumt, og går det evnt å "skyve de bakover", slik at den er mer behagelig å ha på fanget?

 

Ja, den går greit ned i vesken, men den er nok beregnet for et 6 cellersbatteri :) Men funker helt OK. Jeg hadde aldri ofret den ekstrabatteri tiden mot at den blir litt tynnere bak, er vel verdt det etter min mening. Du kan ikke "stikke den ut", hvis jeg forstår deg riktig.

 

Har bestemt meg for å prøve noen dager til for å se om jeg lærer meg å like størrelsen og Vista. Noen tips til hvor jeg kan finne drivere til XP hvis jeg bestemmer meg for å prøve det?

 

 

Post nr. 10 HER, der er det noen drivere.. Men vis du leser igjennom de første postene blir du også linka til dell om noen drivere. Noen av de skal være like som i 1330`n.

 

Edit:

Kom med tilbake mld. om det funker eller ikke da ;)

Endret av Sempron
Lenke til kommentar
Fikk bekrefte bestilingen min i dag ( forhånds betalt ) , får min 21 januar.

 

 

Men jeg lurer på om noen her , har oppgradert denne maskinen med 4gb ram , byttet ut.

eventuelt , kan dere linke til minnet dere brukte da ?

 

Samt om en Lexar ExpressCard (SSD) 8GB passer inni denne bærbaren ?

ligger en del slike ram brikker p nette men er faktisk ikke sikker på hvilken m11530 bruker..

snakket også om dette med dell folka i chat; de sa at om jeg bestemte meg for og oppgradere kunne jeg bare ringe dell og få tilsend en evt 2 2gig brikker i posten til en ok pris. han var ikke helt sikker på pris men antok at det ville komme på ca 300-600 kr, ann på hva man velger.(og, disse brikkene selges ikke på dell's sider, bare via telefon.

 

Minneskifte i m1530:

Samme type i m1330:

Gud jeg er flink ^^,

Lenke til kommentar

Å skifte minne er superlett på m1530 mekanisk sett, men er det mange problemer når det kommer til hva som "skjer i PCen"? Blir ting endret og man må oppgradere drivere, maskinvare osv om man oppgraderer minne? Tror ikke det er noen som leser dette forumet som har byttet, da det kun er 1 på forumet som har fått PCen:)

 

Det ser ut som om det tar ca 3 uker å få PCen levert sempron. Jeg fikk leveringsdato 3 uker etter bestilling ca, så antar det er norm akkurat nå.

 

Holder med alle som ønsker å bytte minne senere, helt *latterlig* dyrt på dell.no - i kontrast koster det 400 eller no på compal ifl90+...

 

Noen som vet om det er stor forskjell på 2 og 4GB på denne PCen eller laptopper generelt?

 

Foresten selges denne PCen med 32bit Vista, så det å kjøpe 2 stk 2GB er kanskje unødvendig da man kan kjøpe 1 stk 2GB og beholde en av de 1GB som er i PCen fra før, men dette reduserer kanskje effekten?

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Vis du ikke har 2like minne brikker så får du ikke Dual Channel, men jeg hvet ikke hvor mye det har å si på ytelsen..

 

Men hvilke programmer er det som bruker mer en 2,2GB? Vis vista tar ca. 800mb så blir det 2,2 GB til anna..

 

Tror det ikke er så mange programmer eller spill som bruker så mye minne.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...