Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Jo veldig logisk. Det som bestemmer hvor rask en harddisk er, er hvor mye data lesehodet kan kjøre over i sekundet. På en 320gb disk ligger dataen tettere sammen slik at lesehodet leser mer data på en omdreining. På en 7200rpm 200gb ligger dataen lenger fra hverandre slik at lesehodet må ha mer omdreininger for å lese data. Så det er ikke mye forskjell fra en 320 5400rpm eller en 200gb 7200rpm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det gratis frakt hvis man bestiller over tlf, eller gjelder det kun internettbestillinger?

 

Kan man bruke eventuelle rabattkuponger hvis man bestiller over tlf?

 

Takk for svar =)

Det kommer ann på egentlig, ene gangen jeg ringte kunne jeg det, andre gangen ikke. Bestemte meg for å bestille fra nett og heller stille spørsmål til selger. Jeg var nemlig litt skeptisk til å gi over sensitiv informasjon over tlf til en helt ukjent, selv om, ja Dell er et av verdens største selskaper så vet man faktisk aldri. :new_woot:

Lenke til kommentar
Det kommer ann på egentlig, ene gangen jeg ringte kunne jeg det, andre gangen ikke. Bestemte meg for å bestille fra nett og heller stille spørsmål til selger. Jeg var nemlig litt skeptisk til å gi over sensitiv informasjon over tlf til en helt ukjent, selv om, ja Dell er et av verdens største selskaper så vet man faktisk aldri. :new_woot:

 

Ja ok! Men da får jo man ikke mulighet til å velge andre spesifikasjoner enn de som ligger på nettsiden...

 

Får man forresten et norsk tastatur (som altså har æ,ø og å)?

Er Enter-knappen også en sånn knøttliten knapp slik som på standard tastaturet?

Lenke til kommentar
Så en 5200rpm med 500gb (eller noe) er raskere enn 3-400gb 7200rpm`?

Ikke sååååå veldig mye logikk syns jeg

 

Nå blander du inn tall jeg ikke nevnte. Til XPS m1530 får du hverken 500GB disker eller 7200rpm-disker med mer enn 200GB. Jeg sammenligner kun 320GB 5400rpm med 200GB 7200rpm, disse diskene har tilnærmet lik ytelse på grunn av at dataene er lagret tettere på 320GB-disken, og dermed rekker lese/skrivehodet over like mange bytes per tidsenhet som 200GB 7200-disken, selv om platene roterer saktere.

Lenke til kommentar
Det kommer ann på egentlig, ene gangen jeg ringte kunne jeg det, andre gangen ikke. Bestemte meg for å bestille fra nett og heller stille spørsmål til selger. Jeg var nemlig litt skeptisk til å gi over sensitiv informasjon over tlf til en helt ukjent, selv om, ja Dell er et av verdens største selskaper så vet man faktisk aldri. :new_woot:

 

Ja ok! Men da får jo man ikke mulighet til å velge andre spesifikasjoner enn de som ligger på nettsiden...

 

Får man forresten et norsk tastatur (som altså har æ,ø og å)?

Er Enter-knappen også en sånn knøttliten knapp slik som på standard tastaturet?

Får min maskin på Fredag og ifølge bilder jeg har sett så skal det være Æ, Ø, Å og en stor enter knapp.

Om du syntes at spesifikasjonene Dell har satt opp på internett er dårlig, og trenger litt flere valgmuligheter i tillegg til de du allerede har, syntes jeg at du heller finner deg en annen maskin eller bestiller et annet sted, selv om det kan være vanskelig å finne :-). Dell kan ikke mette hver eneste munn her i verden. :new_woot:

Endret av OOllii
Lenke til kommentar
Så en 5200rpm med 500gb (eller noe) er raskere enn 3-400gb 7200rpm`?

Ikke sååååå veldig mye logikk syns jeg

 

Nå blander du inn tall jeg ikke nevnte. Til XPS m1530 får du hverken 500GB disker eller 7200rpm-disker med mer enn 200GB. Jeg sammenligner kun 320GB 5400rpm med 200GB 7200rpm, disse diskene har tilnærmet lik ytelse på grunn av at dataene er lagret tettere på 320GB-disken, og dermed rekker lese/skrivehodet over like mange bytes per tidsenhet som 200GB 7200-disken, selv om platene roterer saktere.

 

 

Ja veit så klart det, men prinsippet va meint som det samme

Lenke til kommentar
Så en 5200rpm med 500gb (eller noe) er raskere enn 3-400gb 7200rpm`?

Ikke sååååå veldig mye logikk syns jeg

 

Nå blander du inn tall jeg ikke nevnte. Til XPS m1530 får du hverken 500GB disker eller 7200rpm-disker med mer enn 200GB. Jeg sammenligner kun 320GB 5400rpm med 200GB 7200rpm, disse diskene har tilnærmet lik ytelse på grunn av at dataene er lagret tettere på 320GB-disken, og dermed rekker lese/skrivehodet over like mange bytes per tidsenhet som 200GB 7200-disken, selv om platene roterer saktere.

 

 

Ja veit så klart det, men prinsippet va meint som det samme

 

prinsippet gjelder naturligvis ikke i alle tilfeller - DET ville vært ulogisk. Men i dette tilfellet er forskjellen i kapasitet (datatetthet) såpass stor at den utjevner forskjellen i rotasjonshastighet. Fortsatt ulogisk for deg?

Lenke til kommentar
Får min maskin på Fredag og ifølge bilder jeg har sett så skal det være Æ, Ø, Å og en stor enter knapp.

Om du syntes at spesifikasjonene Dell har satt opp på internett er dårlig, og trenger litt flere valgmuligheter i tillegg til de du allerede har, syntes jeg at du heller finner deg en annen maskin eller bestiller et annet sted, selv om det kan være vanskelig å finne :-). Dell kan ikke mette hver eneste munn her i verden. :new_woot:

 

Yes! Hadde vært takknemlig om du kunne tatt deg bryet ved å bekrefte dette imorgen, slik at det ikke bare blir spekulasjoner =)

 

Det er mange spesifikasjoner man kan velge mellom på Dells nettside og jeg finner nok tilfredsstillhet ved disse, men poenget er at man får flere valgmuligheter ved å ringe dem. For eksempel ville jeg valgt 320gb harddisk i stedet for 250gb hvis dette hadde vært mulig, uten å måtte velge product red (pga Vista ultimate) eller den med Blu-ray, men som sagt er det ingen krise for min del.

Kan ikke tenke meg en annen maskin nå! Denne maskinen har satt "klørne" i meg, og nekter å gi slipp! :p

Lenke til kommentar

Ok da var det kommet en ny kupongkode på 10% så da kjøper jeg meg snart en m1530 men, hvilken av disse 2 ville dere valgt?

 

Svart:9,461.51 kr

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

1 års begrenset garanti

2,0 megapikslers kamera og Tuxedo-svart for CCFL-skjerm

15,4-tommers UltraSharp™ widescreen WSXGA+ (1680 x 1050) TFT-skjerm med TrueLife™

Biometrisk fingeravtrykksleser med SVART preg

3072 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1x2048+1x1024]

250 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t)

 

Eller

 

Rød:10,235.51 kr

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Ultimate - norsk - PRODUCT RED

1 års begrenset garanti

Crimson Red XPS M1530 (PRODUCT) RED og 2,0 mp kamera for CCFL-skjerm

15,4" widescreen WXGA+ (1440 x 900) TFT-skjerm med TrueLife™

Biometrisk fingeravtrykksleser for XPS M1530 (PRODUCT) RED

3072 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1x2048+1x1024]

320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t)

 

Det er bare ca 800kr forskjell. Og er det stor forskjell på skjermene?

1680 x 1050 vs 1440 x 900

Lenke til kommentar

Spørsmål

 

Er det Vista som dårlig eller er det hardwaren eller en eller annen insane brukerfeil jeg ikke forstår?

 

Jeg har hatt alle slags småirriterende problemer. Har lagd en liten videosnutt, og i Windows Movie Maker så klikker den under kompilering, i Adobe Premiere klarer den ikke loade filmen engang, og Video Edit Magic gikk rett på "Svarer ikke", for så å lukke seg rett ned. Det er ikke codecproblemer.

 

Sliter ganske mye med programmer som "Svarer ikke". Det skjer stadig vekk med msn, ofte i AutoCad, og som sagt med Video Edit Magic og en pdf-editor jeg ikke husker navnet på.

 

I tillegg så må BT-musa reinstalleres med jevne mellomrom.

 

Skjermkort-driverene er forøvrig ræva. Overlay-options finnes ikke, så man må bruke extended desktop, noe jeg ikke kan like helt. Har ikke behov for noe annet enn video på tven. Har forresten LG LB2R, og den funker helt uproblematisk med RGB-kabel.

 

Noen som har noen stalltips til disse merkelige problemene? Det er 2,2 GHz med 4gb ram og 8600M GT skjermkort.

 

Så om jeg er fornøyd eller ikke, tja. Den er fin og se på og veldig behagelig å bruke, samt den har gode specs, men om de samme problemene hadde oppstått med en annen pc..? Vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...