Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjølevæske, litt brun aktig

-Shark-

Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt en BMW. Titta nå på kjølevæsken. Den er litt brun aktig og lukter litt olje aktig- er det bare og bytte denne og så er alt bra igjen?

-Eller kan toppakning eller noe være gåen?

Nettopp kjøpt, og vis det er så alvorlig hever jeg kjøpet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann blandet med olje i kjølesystemet? hmm, er jommen ikke sikker på om det blir d samme som vann i motorolja. Da blir det jo kremaktig. :cry:

Edit: det ER lurt å ta en NAF test på bruktbil. Det er så lett å kjøpe katta i sekken. En kamerat av meg kjøpte en Land cruiser og er nå oppe i 75000 i påkostning pga. motorproblemer og div annet. Dyr lærepenge!

Endret av Baardson
Lenke til kommentar

Trenger ikke være topp-pakninga. Det kan være at kjølevæska er gammel og at den er full av "rust-vann". Prøv å skift kjølevæska. Kommer brun-fargen tilbake innen kort tid, så kan du sjekke topp-pakninga.

Uansett, det å sjekke topp-pakningsbrudd er en kjapp affære og vil ikke koste mange kronene på verksted. De måler etter avgasser fra kjølevæske-beholderen. Det tar max. 5 min.

Lenke til kommentar

Byttet nylig toppakningen på min Corolla grunnet brunaktig kjøleveske.

Brunaktig var vel det den var til og begynne med, etter hvert så begynte det å ligne mistenkelig på Baileys, men det var det ikke.. :(

Viste seg jo i tillegg et lite forbruk på olje, og ekspansjonstanken til kjølevesken ble fullere og fullere. Var da en av tettningene i toppakningen som førte olje opp i toppen som var blåst ut, slik at det strømmet olje over i kjølekanalene.

Anyways, olje i kjølevesken går greit til en hvis grad. Sliter selvsagt på pakninger og slanger som ikke tåler olje over lengre tid.

Vann i oljen er derimot no-go feil, skadelig for motor vistnok.

Sjansen for vann i oljen er dog ganske liten ettersom oljeen er under et "litt" høyere trykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...