Gå til innhold

Hvordan mounte disk/partisjon?

Anbefalte innlegg

hum. Når jeg formaterte disken forrut install av Ubuntu, så ante jeg ikke hva jeg skulle velge på delen av disken som jeg tenkte å bruke til å lagre data på. Jeg formaterte den derfor som ext1 og ferdig med det. Jeg valgte ikke feks -swap- eller -root-

I ettertid tenker jeg kanskje at jeg burde kalt denne siste for -home-? Eller?

Hvordan går jeg isåfall nå fram for å få brukt denne partisjonen? I programmet -GParted- finner jeg partisjonen, men den har ingen "mountpoint"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legge til en linje som sier hva?

# /etc/fstab: static file system information.

#

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

proc /proc proc defaults 0 0

# /dev/sda2

UUID=a54d99df-a71b-449d-8c68-f67f3beb5ef8 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1

# /dev/sda1

UUID=E48C6BF88C6BC420 /media/sda1 ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1

# /dev/sda3

UUID=56a0512e-6e62-4f40-bb25-ce2fa85b52a9 none swap sw 0 0

/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

Jeg har noen filer i /home som jeg godt kan beholde. Den disken jeg vil mounte er selvsagt blank. Jeg har nok ikke helt skjønt hvordan dette systemet er lagt opp i Linux... Hvordan ville du gjort det dersom du bare ønsker lese/skrive tilgang til den nye disken?

Lenke til kommentar

fstab er lagt opp slik :

devicenavn mountpoint filsystem options dump fsck

Det første feltet må inneholde devicenavn på partisjonen som skal mountes, hos deg brukes UUID, som i bunn og grunn er smartere (siden disken blir mountet på samme sted selv om du setter den på en annen kontroller etc). For å finne uuid til partisjonen din kan du gjøre "vol_id --uuid /dev/devicenavn.

Du kan da sette denne til UUID=den-uuiden-du-fikk (evt. bare sette devicenavnet om du ikke har planer om å flytte på disken etc, men merk at det har forekommet at disker har byttet devicenavn etter kjerneoppgraderinger også)

Det andre feltet indikerer mountpoint, altså directoriet du skal mounte disken under. (f.eks /home, /boot, eller hva som helst egentlig, bare sørg for at directoriet eksisterer)

Det tredje feltet indikerer filsystem, jeg forsto det slik at du hadde opprettet et ext3-filsystem, da bare skriver du "ext3" her.

Det fjerde feltet er options, det skal holde å bare skrive "defaults" her.

Det femte feltet er jeg ikke helt sikker på, men jeg har aldri sett noe annet enn 0 være brukt her, sett denne til 0.

Det sjette feltet indikerer prioritet for fsck, altså filsystemsjekken som linux gjør etter et visst antall boots. Lavest tall blir sjekket først. Sett denne til 2.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

ok. Vet ikke om jeg er helt med, men jeg satte "/home/navn_på_ny_mappe" blir det korrekt? Hvordan får jeg lagret denne filen? Jeg endret den i ett tekstprogram, men hadde ikke rettigheter til å skrive over den. Lagret den i en annen mappe, kan jeg da bruke root tilgang og flytte den over på den måten via terminalvinduet? Må jeg gjøre noe etterpå for at det skal tre i kraft?

- Tror kanskje linux4dummies hadde vært en grei start.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende, la oss anta at partisjonen din heter /dev/sdb1. Det kan du sjekke i gparted eller med sudo fdisk -l. Først legg dene linjen til fstab (sudo gedit /etc/fstab):

/dev/sdb1 /home/ ext3 defaults 0 1

Så må du få dataene dine over på den nye partisjonen og slette de fra den gamle. Dette er greiest å gjøre hvis ikke filene er i bruk, så da avslutte vi X og logge inn som root. Trykk <Ctrl>-<Alt>+<F1> ok kjør disse:

sudo -i

/etc/init.d/gdm stop

mount /dev/sdb1 /mnt

mv /home/* /mnt/

shutdown -r now

PC'en starter nå på nytt og alt skal være i orden.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Mulig jeg bare må ordne på noen rettigheter? Vet ikke jeg..

Grunnen til at jeg ikke får redigere innleggene mine er btw at når jeg går inn den veien så mister jeg internett 9/10 ganger. Dvs akkurat nå får jeg ikke laget noen ny tråd for å få hjelp til alle de andre 1000 tingene jeg lurer på. Skjebnens ironi. Jaja. Skjønner ikke helt sammenhengen der da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...