And.rs Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Hei! Jeg og en god studie venn av meg har lenge hatt store planer om ett nytt nettsted. Hittil har vi laget en bunnsolid forretningsidé. Vi skal også opprette et NUF innen kort tid (vet om alle negative sider ved et NUF. Prosjektet finansieres gjennom egenkapital. Vi er avhengig av en veldig god nettside, hvor kundene enkelt kan betale for produktene våre. Vi har klare meninger om hvordan designet skal være. Siden skal lages på samme måte Finn.no, bare mer avansert(uten å gå nærmere inn på det) Mitt spørsmål er følgende; Noen som vet ca pris på en godt programmert side med godt design og muligheter for stor database? Lurer også på prisen for hosting. Kundebasene vil bli store og trafikken likeså. Hva ligger ca årlig pris på? Mvh André Endret 28. august 2007 av ReSSaA Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Angåande å lage ei side av typen Finn.no, berre større og meir avansert, vil eg tippe er ein del - gjerne hundretusenkronersklassen. Lenke til kommentar
KimS Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei! En bunnsolid forretningsidé er et godt utgangspunkt for suksess. Over til spørsmålet ditt. Det du er på jakt etter er et eget avansert backend og et funksjonelt og bra design. Dette er noe som tar mange timer å utvikle. Jeg vil tru at intet seriøst firma vil utvikle dette for under 100000NOK. Regner med at du får etter hva du betaler i denne bransjen også, har dessverre ingen spesielle firma å anbefale deg i et slikt stort prosjekt. Når du tenker på hosting, så regner jeg med at dette er en side som du ønsker at siden skal ha stor trafikk. Da er det kanskje lurt å vurdere en egen server med dedikert linje. Pris på en akseptabel server ligger vel på rundt 5000 -10000, regner det skal holde lenge. Hosting av serveren koblet opp mot NIX med en 100mb/s eller 1gb/s ligger i prisklassen 5000NOK – 10000NOK i året. Vil anbefale deg å gå for en lokal tilbyder da det er uerstattelig og ha mulighet til å ha fysisk tilgang til serveren, tru meg! Dette er mine erfaringer om markedet, håper det er til litt hjelp. Lenke til kommentar
And.rs Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Hei! En bunnsolid forretningsidé er et godt utgangspunkt for suksess. Over til spørsmålet ditt. Det du er på jakt etter er et eget avansert backend og et funksjonelt og bra design. Dette er noe som tar mange timer å utvikle. Jeg vil tru at intet seriøst firma vil utvikle dette for under 100000NOK. Regner med at du får etter hva du betaler i denne bransjen også, har dessverre ingen spesielle firma å anbefale deg i et slikt stort prosjekt. Når du tenker på hosting, så regner jeg med at dette er en side som du ønsker at siden skal ha stor trafikk. Da er det kanskje lurt å vurdere en egen server med dedikert linje. Pris på en akseptabel server ligger vel på rundt 5000 -10000, regner det skal holde lenge. Hosting av serveren koblet opp mot NIX med en 100mb/s eller 1gb/s ligger i prisklassen 5000NOK – 10000NOK i året. Vil anbefale deg å gå for en lokal tilbyder da det er uerstattelig og ha mulighet til å ha fysisk tilgang til serveren, tru meg! Dette er mine erfaringer om markedet, håper det er til litt hjelp. 9380567[/snapback] Ja regnet med en høy pris... Det vi også lurer på er om vi skal satse på egen programmerer kontra et proffosjonelt firma. Vi kommer til å se rundt i markedet den nærmeste tiden, og fint med en antydning til hva prisene ligger på. Takker for svar! Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 I så fall må du nesten ta i betraktning tida det vil ta å utvikle systemet; For eit drivent proffesjonelt firma vil det ta langt mindre tid å lage ein slik stor applikasjon enn for ein enkelt utviklar. Prismessig vil nok ikkje forskjellen vere stor nok til å forsvare eit par veker/månadar med kanskje langt over eit år... Dette kjem selfølgelig heilt an på personen og firmaet som samanliknast, men det kan nok brukast som ein ca-modell på korleis realiteten er. Lenke til kommentar
KimS Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg ville gått for et profesjonelt firma. De har mye klar og erfaring med store kunder. Bedre erfaring og ressurser gir et bedre resultat. Lenke til kommentar
And.rs Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Jeg ville gått for et profesjonelt firma. De har mye klar og erfaring med store kunder. Bedre erfaring og ressurser gir et bedre resultat. 9380897[/snapback] Ja det er helt sikkert sant. En ting jeg dog lurer på er å få med en programmerer på laget. Han/hun får en prosent eierskap i selskapet og jobber gratis. Han vil også da gi alt for siden, da han får belønningen gjennom et høyt utbytte når tallene ser bra ut... Men da gjelder det å finne en som virkelig kan sakene... Endret 28. august 2007 av ReSSaA Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Om du finn riktig person med den erfaringa og dyktigheten som skal til så er jo det på mange måtar den beste løysinga om ikkje tid er eit fryktelig viktig aspekt. Lenke til kommentar
KimS Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg ville gått for et profesjonelt firma. De har mye klar og erfaring med store kunder. Bedre erfaring og ressurser gir et bedre resultat. 9380897[/snapback] Ja det er helt sikkert sant. En ting jeg dog lurer på er å få med en programmerer på laget. Han/hun får en prosent eierskap i selskapet og jobber gratis. Han vil også da gi alt for siden, da han får belønningen gjennom et høyt utbytte når tallene ser bra ut... Men da gjelder det å finne en som virkelig kan sakene... 9381007[/snapback] Høres fornuftig ut. Om du finn riktig person med den erfaringa og dyktigheten som skal til så er jo det på mange måtar den beste løysinga om ikkje tid er eit fryktelig viktig aspekt. 9381040[/snapback] En god løsning ja, problemet er vel det å finne en person som er dyktig nok til dette både på backend og "frontend". Er ikke mange jeg kan anbefale som jeg føler kan overgå et profesjonelt firma. Tid er jo også et spørsmål ja. Lykke til! Lenke til kommentar
And.rs Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Jeg ville gått for et profesjonelt firma. De har mye klar og erfaring med store kunder. Bedre erfaring og ressurser gir et bedre resultat. 9380897[/snapback] Ja det er helt sikkert sant. En ting jeg dog lurer på er å få med en programmerer på laget. Han/hun får en prosent eierskap i selskapet og jobber gratis. Han vil også da gi alt for siden, da han får belønningen gjennom et høyt utbytte når tallene ser bra ut... Men da gjelder det å finne en som virkelig kan sakene... 9381007[/snapback] Høres fornuftig ut. Om du finn riktig person med den erfaringa og dyktigheten som skal til så er jo det på mange måtar den beste løysinga om ikkje tid er eit fryktelig viktig aspekt. 9381040[/snapback] En god løsning ja, problemet er vel det å finne en person som er dyktig nok til dette både på backend og "frontend". Er ikke mange jeg kan anbefale som jeg føler kan overgå et profesjonelt firma. Tid er jo også et spørsmål ja. Lykke til! 9381241[/snapback] Du nevner backend ofg frontend. Hva vil det si? (Tipper det er en måte å utvikle på?) Lenke til kommentar
KimS Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Når vi sier backend mener vi det som driver siden. Slik som legge ut nyheter, styre søk, muligheten for å ha brukere osv, you name it! Alt som ikke er statisk på en webside. Frontend er vel ikke noe vi sier i grunn(?). Det jeg da tenkte på var HTML/CSS, altså oppsettet av det statiske. Et funksjonelt design, god typografi osv. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Frontend = det brukar kan sjå; design, presentasjon, etc. Backend = systemet som ligg bak, som behandlar data, hentar ut/legg inn/endrar ting i ein database etc. Det som driv heile sida med andre ord. Som regel det som tek mest tid på større sider. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Systemet som ligg bak finn.no er nok ikkje i 100k-klassen, heller verdi på 100M-klassen Å utvikle ein frontend webside med cms-løsyning og ein del middels funksjonalitet koster fort opp i 200k, og då er det nesten berre frontenden som blir utvikla på. Utvikling av frontend og backend med database, der dette skal vere bedre enn finn.no kommer nok til å koste ganske mykje med innleide programmere ( rekn med ein timepris på mellom 800-1000,-) Så viss dykk skal ha dette ferdig raskt så kan fort millionen passeres. Lenke til kommentar
backup Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Hvis prosjektet i normale tider kommer på ca. 1 mill, så blir det garantert en del dyrere i dag, fordi dagens IT-bemanningsmarked koker. Til normale kostnader (lønn etc.) er det nesten umulig å få tak i dem rette IT-folka man trenger. Derfor vet dem dyktige konsulentfirmaene nå for tiden å ta seg skikkelig betalt, dvs det kan gjerne blir 50% dyrere enn normalt, dvs hvis prosjektet normalt koster 1 mill, så blir det nå 1,5 mill. Dertil kommer at suksessraten til IT-prosjekter ikke er imponerende akkurat, så en kostnadsoverskridelse på 30-40% bør man iallfall regne med som mulig. Kort sagt, hvis prosjektet normalt og uten feil og mangler koster 1 mill, så bør man iallfall ta høyde for en kostnadsramme på ca. 2,1 mill basert på dagens stramme IT-marked og IT-prosjekters dårlige suksessrate. Suksessraten blir ikke akkurat høyere når konsulentfirmaene allerede i utgangspunktet har for mye å gjøre ... Endret 29. august 2007 av backup Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Systemet som ligg bak finn.no er nok ikkje i 100k-klassen, heller verdi på 100M-klassen Berre for å pirke litt, så kjem ikkje prosjektet til å bevege seg opp i hundremillionar-klassen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå