Gå til innhold

Fadder utmeldt av den norske kirke....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi skal straks ha dåp og lurte på om man kan ha fadder som ikke er medlem av den norske kirke? Dåpen skal vær i den norske kirke.

9379989[/snapback]

Ja... sist jeg undersøkte forsto jeg det slik at det var nok at en fadder tilhørte Den norske kirke. Men er ikke sikker, du. Tipper du finner svar på dette hvis du ser på siden til Humanetisk forbund. Lenke her

 

EDIT: nå ble jeg litt usikker. På sidene til Den norske kirke står det at fadderne må være medlemmer av kirken. Utdrag:

Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp.

Se alt på denne lenken.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Dette står på sidene til den norske kirke

---

Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp

---

 

Så da må vel fadderne være medlem av ett eller anna? Eller kan enkelte "prester" gjøre individuelle unntak?

Lenke til kommentar
Hvis fadderen er utmeldt i kirka, hva er da vitsen med at han eller hun skal være fadder? Fadderens oppgave er jo å se til at ungen får en kristen oppdragelse...

9381018[/snapback]

Godt poeng. Jeg er fadder selv og har vurdert å gå ut av Den norske kirke. Er det et svik overfor barna/de døpte? Hva gjør jeg?

9381321[/snapback]

10 kroner på at foreldrene gav pokker i innholdet i dåpen og gjorde det av ren tradisjon :p

Lenke til kommentar

Ikke ødelegg tråden med usaklige innlegg som ikke hører hjemme her. Var på prestekontoret i dag og det var ingen problem med fadder som ikke er medlem av den norske kirke.

 

Man kan gi kristen oppdragelse/læring selv om man ikke er medlem i den norske kirke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...