Gå til innhold

Meninger om monarkiet


Anbefalte innlegg

Jeg er en stolt Høyrevelger og anser meg selv som konservativ i de aller fleste saker, men monarkiet er ikke ett av dem... selv synes jeg at det å ha et kongehus er en svært utdatert tradisjon som ikke hører hjemme i en moderne verden. Det er min mening at Norge ville vært bedre tjent med en republikk (noe jeg har en følelse av at de fleste andre Høyrevelgere vil være imot, spesielt den eldre garden).

 

Hva slags fremtid tror dere at monarkiet vil ha? Kongehuset er allerede mer eller mindre uten makt, så vidt jeg vet, og er lite annent enn en "galleonsfigur" for landet vårt. I tillegg til dette er media sinnsykt respektløse (jeg fikk mark i magen når jeg så en video av kongen som faller på ski, som var lagt ut på vg-nett). Mediakjøret vil nok bare bli hardere og hardere når barna i kongefamilien kommer i puberteten (grøss og gru), og respekten vil forsvinne helt.

 

Det som høres helt feil ut i min tankegang er at det stort sett (dog med mange unntak) er konservative mennesker som ønsker å bevare kongehuset, men at kongefamilien generelt er svært liberale, spesielt når det gjelder ekteskap. Hadde kronprinsen og prinsessen f.eks. overholdt tradisjonen med å gifte seg innen andre "noble" familier ville jeg selv hatt en høyere respekt for dem. Jeg har lite negativt å si om kongen og dronningen selv, men med tanke på hvordan avkommet deres ter seg tviler jeg på at de fremtidige generasjonene vil bli noen forbedring.

 

Til slutt skal det sies at jeg ikke har noe mer kunnskap om kongefamilien enn den gjennomsnittlige nordmann, så dersom noen med mer kunnskap vil rette på meg, go ahead.

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk bryr seg bare ikke. Hva er vel bedre enn å sette seg ned med kaffe og kringle og lese om kongefamilien i SEogHør? Partier gidder ikke å ta opp saken fordi det ikke er noen stemmer å kapre på det. Man tar det som en selvfølge og i tillegg er de jo så koselige. :dontgetit:

 

Både kongehuset og statskirken er ordninger fra oldtiden, og burde bli forkastet.

Endret av PiratKamerat
Lenke til kommentar
Hadde kronprinsen og prinsessen f.eks. overholdt tradisjonen med å gifte seg innen andre "noble" familier ville jeg selv hatt en høyere respekt for dem. Jeg har lite negativt å si om kongen og dronningen selv, men med tanke på hvordan avkommet deres ter seg tviler jeg på at de fremtidige generasjonene vil bli noen forbedring.

 

9379308[/snapback]

 

Mener du det?

 

Det er ingen vits i å forkaste monarkiet som "en svært utdatert tradisjon som ikke hører hjemme i en moderne verden" med slike holdninger, for de hører hjemme samme sted som monarkiet.

 

Skal ikke kongefamilien ha like stor personlig frihet som alle oss andre? Det mener jeg. Alle bør ha samme rettigheter (personlig frihet) men bør også være like for loven (slik kongen ikke er).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Jeg er for kongehuset fordi det gir en samlende effekt i nasjonen, noe en president aldri ville klart å oppnådd. Fornøyd med kongehuset, akkurat slik som det er, og jeg synes det er bra at de gifter seg fra folk utenom de noble kretser også. Kongens talefeil ("fnale-leif") er kanskje et resultat av innavl (hans mor og far var søskenbarn)?

Lenke til kommentar
Jeg er for kongehuset fordi det gir en samlende effekt i nasjonen, noe en president aldri ville klart å oppnådd.

 

På den annen side tror jeg at mange ville respektert en president høyere enn de noen gang har respektert kongefamilien, i og med at presidenten ville ha gjort seg fortjent til sitt embete gjennom hard arbeid, og blitt folkevalgt, mens kongefamilien ikke har oppnådd stort annent enn å vokste opp med en medfødt tittel.

 

Og før dere sier noe annent... ja, George Bush er unntaket som bekrefter regelen, eller hva det kalles. ;)

Lenke til kommentar

Kongehuset. Der sitter det en familie, som er født til å få penger fra staten.

De gjør ingenting produktivt, enn å klippe snorer, og leke ambassadører.

 

Fjernkongefamilien, ordne en president.

 

Eller man kan gi kongehuset tilbake noe makt, men gjør det slik at folket velger konge.

Tanken på en folkevalgt konge liker jeg bedre enn slik det er nå.

 

Ingen som har spurt meg om jeg vil ha konge. Det er ikke serlig demokratisk.

Lenke til kommentar

I gamle dager var det bøndene som bestemte om kongen, eller høvdingen, hadde gjort en god nok jobb slik at de fortjente livet. Var de missfornøyd, chop. Kansje vi skal re-inføre det?

 

Ahh, stemmer! Vi har jo ikke bruk for noe kongehus! De er bare noen gallionsfiguer. Smiler de pent, nikker, kutter bånd, la de leve. Begynner de å skape oppstyr, f.eks; Gifting med narkiser, engletitting, så burde deres krefter bli senket.

Lenke til kommentar
På den annen side tror jeg at mange ville respektert en president høyere enn de noen gang har respektert kongefamilien, i og med at presidenten ville ha gjort seg fortjent til sitt embete gjennom hard arbeid, og blitt folkevalgt, mens kongefamilien ikke har oppnådd stort annent enn å vokste opp med en medfødt tittel.

9380961[/snapback]

Du føler at respekten for våre kjære politikere er på topp, pr idag..?

Lenke til kommentar
På den annen side tror jeg at mange ville respektert en president høyere enn de noen gang har respektert kongefamilien, i og med at presidenten ville ha gjort seg fortjent til sitt embete gjennom hard arbeid, og blitt folkevalgt, mens kongefamilien ikke har oppnådd stort annent enn å vokste opp med en medfødt tittel.

9380961[/snapback]

Du føler at respekten for våre kjære politikere er på topp, pr idag..?

9384011[/snapback]

 

Hadde Norge vært en republikk tror jeg ikke at hvert parti kun hadde stillt med én eneste kandidat til presidentvervet, iallfall ikke i starten av kampanjen. Når jeg ser gjennom en liste over alle stortingsrepresentantene her i landet for eksempel, finner jeg lett en håndfull politikere jeg respekterer høyt og gjerne kunne sett som president.

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Hva er det kongefamilien gjør i dag, som ikke en president kunne gjort?

9384042[/snapback]

 

 

De kongelige i Europa får mye mer oppmerksomhet enn presidentene og statsministerene. Og ett lite land som Norge trenger den reklamen det kan få. De kongelige får publisitet i magasiner og ukeblader. Hvor mange er det som liksom har hørt om presidenten i Finland for eksempel?

Lenke til kommentar
Så vi bør gjøre valg av statsform ut fra PR-verdi?

 

Beklager, det blir for simpelt. Da kunne vi like gjerne hatt IDOL-uttakelser for kongefamilien, for å sikre oss at vi finner de mest kontroversielle og PR-verdifulle kandidatene til embedet.

9384748[/snapback]

 

Nei, men det er ett greit argument for å beholde tradisjonen.

 

På en annen side, den norske kongeslekten døde jo ut i 1387 :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg presonlig mener at monarkiet er flott! ja u kan si at de er gallionsfigurer, men de er våre gallionsfigurer. de representerer det norske. jeg syns det er fantastisk (bortsett fra det som er sagt, med hvordan de oppfører seg nå..)

 

alt dette er kansje fordi jeg er konservativ og liker det slik det var i gamledager.. da mener jeg ikke 1700 tallet, men mer middelalderen :p

Lenke til kommentar
Jeg presonlig mener at monarkiet er flott! ja u kan si at de er gallionsfigurer, men de er våre gallionsfigurer. de representerer det norske. jeg syns det er fantastisk (bortsett fra det som er sagt, med hvordan de oppfører seg nå..)

 

alt dette er kansje fordi jeg er konservativ og liker det slik det var i gamledager.. da mener jeg ikke 1700 tallet, men mer middelalderen :p

9384947[/snapback]

 

Middelaldren? Norges finfine ekspansjonsunion med danmar, du tenker på? :p

Lenke til kommentar
Så vi bør gjøre valg av statsform ut fra PR-verdi?

 

Beklager, det blir for simpelt. Da kunne vi like gjerne hatt IDOL-uttakelser for kongefamilien, for å sikre oss at vi finner de mest kontroversielle og PR-verdifulle kandidatene til embedet.

9384748[/snapback]

 

Nei, men det er ett greit argument for å beholde tradisjonen.

 

På en annen side, den norske kongeslekten døde jo ut i 1387 :whistle:

9384942[/snapback]

 

PR skal altså gå utover rettferdighet og demokratiske prinsipper?

 

Jeg er glad jeg ikke lever i din drømmeverden.

 

Jeg presonlig mener at monarkiet er flott! ja u kan si at de er gallionsfigurer, men de er våre gallionsfigurer. de representerer det norske. jeg syns det er fantastisk (bortsett fra det som er sagt, med hvordan de oppfører seg nå..)

9384947[/snapback]

 

Fortell gjerne hva "det norske" som kongefamilien representerer er.

 

Fortell så hvorfor vi trenger en personifisering av "det norske".

Lenke til kommentar

Det kan ikke nevnes for ofte:

 

Det er ingen grunn til at vi ikke skal ha dagens stortings- og regjeringsordninger, uten konge, og uten president.

 

Vi trenger ikke å bli republikken Norge; vi kan være "Demokratiet" Norge -- eller bare Staten Norge eller De Forente Norske Fylker :p

 

Så kan vi ha en "romp..." -- unnskyld -- "Delegasjonsminister" til å ta seg av utenlandske statsledere og andre ledere som ikke er interessert i å snakke politikk med Norge; en folkevalgt med like mye makt som kongen (altså: Ingen) som tar over kongen sin stilling, med normal minister-lønn.

 

Dermed så slipper staten mange milliarder i året som kan brukes på andre ting.

Fjerner vi statskirken i tillegg, så har vi ufattelig mange milliarder.

(Nok ressurser til å kolonisere fremmede solsystemer, tør jeg nesten å vedde på :roll:.)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Fjerner vi statskirken i tillegg, så har vi ufattelig mange milliarder.

(Nok ressurser til å kolonisere fremmede solsystemer, tør jeg nesten å vedde på  :roll:.)

9385815[/snapback]

 

Statskirken koster stat og kommune ca. 3 milliarder/året. Jeg tviler sterkt på at monarkiet koster noe (mye) mer enn en tidel av det, så det blir ikke noen kolonisering med det første.

 

Det er ikke først og fremst av pengegrunner vi bør kaste monarkiet. Jeg synes ikke vi bør velge statsform på bakgrunn av PR eller penger, men på bakgrunn av det vi bedømmer som mest hensiktsmessig med tanke på å få mest mulig kompetente ledere og et mest mulig rettferdig samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...