Gå til innhold

Forskere ser tilbake i tid?

Anbefalte innlegg

Har lurt på dette en lang tid. Forskere sier ofte at de ved hjelp av teleskop, kan se tilbake i tid. Har lest (husker ikke hvor) at de kan se tilbake mot "the big bang"

Det jeg lurer på i denne forbindelse, er hvordan kan man se tilbake i tid på ting som har skjedd for så lenge siden. Jorden har "reise" ut fra sentrum, med en viss fart. Hvis ingen ting kan bevege seg raskere enn lysets hastighet, så ville vel ting som skjedd så lang tilbake i tid, ha "passer" oss"?

Var ikke så lett, å skrive ned dette. Virker lettere i hode. :hmm:

Men hvis noen skjønner hva jeg mere, vennligst forklar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lysår er den avstanden som lys kan tilbakelegge på et vanlig kalenderår. Det vil si nesten 9,5 billioner (tusen milliarder) km.

Lyset fra ei stjerne som er f.eks 4 lysår borte er også 4 år gammelt når vi ser det. Det lyset som vi ser nå forlot overflaten på denne stjernen for 4 år siden, altså i 2003. Derfor ser vi denne stjernen slik den var i 2003, og ikke slik den er i dag. Men antagelig ser den likedan ut enda, men helt sikre blir vi ikke før i 2011, for da kommer det lyset som starter nå fram til oss.

De fjerneste objektene vi kan se i universet er over 13 milliarder lysår unna oss, og det lyset vi ser nå startet derfor derfra for over 13 milliarder år siden. Fordi lyset bruker tid på å reise over såpass store avstander, så kan vi ikke se objektene slik de er i dag, men vi kan regne oss frem til hva som skjer videre med dem ved å sammenligne med andre tilsvarende himmelobjekter. De færreste stjerner lever så lenge som 13 milliarder år, så sannsynligvis eksisterer ikke disse objektene lengre.

Vår nærmeste stjerne, vår egen sol, ligger 8 lysminutter unna. Det sollyset som treffer oss forlot altså sola 8 minutter tidligere. Hvis noe, ett eller annet, slukte sola i dette øyeblikket så ville ikke vi merket det før om 8 minutter.

Lenke til kommentar

hva behager? forstod ikke mye av det du skrev, men jeg kan rable i vei, jeg.

først og fremst har ikke universet noe sentrum.. heller ingen ytterkanter..

kosmologi er utrolige greier, vanskelig å forklare, enda vanskligere å forstå..

helt ærlig skjønner jeg det ikke selv :hm:

men, etter det lille jeg har forstått, kan man best sammenligne universet med overflaten på en ball; ingen start, ingen slutt, dog endelig i omfang.

som sagt flere ganger i dag: jeg er rusten på min rom-viten, ikke er jeg oppdatert heller. du får lese litt selv, Wikipedia har jo svar på det meste..

hvis ingen som er smartere en meg forklarer deg dette, får du skrive om posten din så skal jeg prøve så godt jeg kan.

edit: lol, der kom han mens jeg skrev. jeg overdrev muligens kompleksiteten på spørsmålet.

Endret av toro2
Lenke til kommentar
hva behager? forstod ikke mye av det du skrev, men jeg kan rable i vei, jeg.

først og fremst har ikke universet noe sentrum.. heller ingen ytterkanter..

kosmologi er utrolige greier, vanskelig å forklare, enda vanskligere å forstå..

helt ærlig skjønner jeg det ikke selv  :hm:

men, etter det lille jeg har forstått, kan man best sammenligne universet med overflaten på en ball; ingen start, ingen slutt, dog endelig i omfang.

som sagt flere ganger i dag: jeg er rusten på min rom-viten, ikke er jeg oppdatert heller.  du får lese litt selv, Wikipedia har jo svar på det meste..

hvis ingen som er smartere en meg forklarer deg dette, får du skrive om posten din så skal jeg prøve så godt jeg kan.

edit: lol, der kom han mens jeg skrev. jeg overdrev muligens kompleksiteten på spørsmålet.

9379933[/snapback]

Beklager, men jeg forstod SeaLion helt fint jeg :)

Uansett, prøv å les innlegget en gang til, så vil jeg tro du skjønner det bedre. Enkelt: Lysår er en måleenhet for avstand, dvs. et lysår er x-antall meter. Et lyår er altså hvor langt lyset kommer på et år. Hvis du sto et lysår vekke fra meg, ville jeg kunne sett deg etter et år, for da kom lyset frem. (måtte hatt en meget kraftig kikkert)

Lenke til kommentar

lol, nå var det da OP jeg ikke helt forstod, du skjønner, jeg skriver no så ugudelig sakte. egentlig ble jeg litt fornærmet, det er lenge siden noen forklarte meg hva et lysår er :!:

"Det jeg lurer på i denne forbindelse, er hvordan kan man se tilbake i tid på ting som har skjedd for så lenge siden."

uff, var dette det hele og fulle spørsmålet? jeg må visst ha unngått å lese akkurat det.. vel, vel

hei, Inc2000, du er nok nødt til å poste noe annet du lurer på, slik at jeg får en sjanse til!

haha. hva med gammaglimt? skal jeg fortelle om det?? M-teori?? nei?

Lenke til kommentar

Beklager missforståelsen :p Var uansett ikke ment som fornærmelse, jeg prøvde bare å hjelpe ;)

Jeg har nok mistet troen på hva gjennomsnittsmennesket vet om verdensrommet etc. ettersom langt under halve fysikklassen min visste hva et lysår var, og hvorfor et år er nettop et år. Og jeg går altså på VG2 Allmenn, og har fysikk som et av mine valgfag.

Vi fikk bl.a. en oppgave som sa omtrent dette: "Alfa Centaui A (Mener det er det den nærmeste stjernen heter) ligger 4.27 lysår vekke fra Jorden. Hvor gammelt er lyset når det kommer frem til Jorden?"

Og den var det mange som stod fast på tydeligvis... Jeg må ærlig talt si at jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor de har valgt fysikk..

Men nok OffTopic fra meg :)

Lenke til kommentar
Beklager missforståelsen :p Var uansett ikke ment som fornærmelse, jeg prøvde bare å hjelpe ;)

Jeg har nok mistet troen på hva gjennomsnittsmennesket vet om verdensrommet etc. ettersom langt under halve fysikklassen min visste hva et lysår var, og hvorfor et år er nettop et år. Og jeg går altså på VG2 Allmenn, og har fysikk som et av mine valgfag.

Vi fikk bl.a. en oppgave som sa omtrent dette: "Alfa Centaui A (Mener det er det den nærmeste stjernen heter) ligger 4.27 lysår vekke fra Jorden. Hvor gammelt er lyset når det kommer frem til Jorden?"

Og den var det mange som stod fast på tydeligvis... Jeg må ærlig talt si at jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor de har valgt fysikk..

Men nok OffTopic fra meg :)

9381364[/snapback]

De fleste jeg kjenner vet ikke det ordentlige navnet på jorden, og dem vet heller ikke hva solsystemet heter. Folk generelt vet veldig lite :p

Lenke til kommentar
lol, jeg bare kødda, da.

men, hva er navnet på solsystemet? visste ikke at det hadde et navn engang?

jeg er helt enig, det skulle vel være mulig å vite litt. husker å ha forklart at sola faktisk er en stjerne. mer enn en gang..

9384600[/snapback]

På amerikansk/engelsk heter solsystem "sol"

Planeten vår heter tellus

Lenke til kommentar

Alle slike målinger starter med nære objekter. Fordi jordbanen rundt sola har en ganske stor diameter, så vil de nærmeste stjernene se ut som de beveger seg litt fram og tilbake i forhold til resten av stjernehimmelen, altså fordi synsvinkelen vår endres litt. Ved å måle vinkelforskjellene kan man beregne avstanden ganske nøyaktig. Imidlertid fungerer ikke denne metoden særlig bra på fjerne himmelobjekter, for i forhold til de gigantiske avstandene ute i rommet blir selv jordbanen for liten til å gi målbare endringer.

Derfor har astronomene funnet andre metoder for å måle avstander videre utover i universet. Den viktigste metoden er den såkalte rødforskyvningen. Stjerner sender ut lys, bølgelengdene i lyset fra stjerner som flytter seg fra oss strekkes, dette betyr at lyset derfra blir litt rødere. Lyset spaltes i et prisme og blir til et såkalt spektrum. Ikkeglødende gasser i stjernens øvre atmosfærelag skygger for lyset i spesielle linjer, en slags strekkoder. Hver gass har sitt eget "fingeravtrykk" av slike absorbasjonslinjer, og ved å se hvor langt mot den røde delen av spekteret de mest kjente linjene ligger (spesielt hydrogen og helium), så kan man beregne objektets hastighet bort fra oss.

Ved å sammenligne med nære objekter som vi både kjenner avstanden til, hastigheten til og rødforskyvningen til (f.eks vår egen sol som på grunn av at jordbanen ikke er helt sirkelformet faktisk fjerner og nærmer seg oss gjennom året), så er det utviklet en rødforskyvningsformel.

På grunn av rødforskyvningsmålinger har vi oppdaget at fjerne objekter fjerner seg fra oss, dess lengre unna de er dess raskere beveger de seg bort fra oss. De fjerneste objektene fjerner seg fra oss med nesten lysets hastighet, så lyset derfra er sterkt rødforskjøvet.

Dess lengre unna objekter er dess svakere ser de ut, så man måler kun de aller mest lyssterke objektene. De fjerneste man har funnet foreløpig er altså rundt 13 milliarder år borte. Utenfor der ligger en slags urtåke som sender ut mikrobølgestråling, den såkalte kosmiske bakgrunnstrålingen. Universet alder er beregnet til å være 13,7 milliarder år, men denne alderen er avhengig av at astronomenes rødforskyvningmålinger er nøyaktige og at tolkningen av rødforskyvningseffekten er korrekt.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? De fjerneste objektene vi ser er alle sammen yngre enn 13,7 milliarder år, og ingen av de er så langt vekke som 13,7 milliarder lysår. Vi ser dessuten ikke selve Det store smellet, bare ettervirkningene av Det store smellet.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...