Gå til innhold

Ny maskin. Noe dyrt, hvor kan jeg spare litt?

Anbefalte innlegg

Ja, den psu`n fikk litt ekstra løv da den var den eneste komplett hadde som var litt guffe i og at de 3 siste forsyningene jeg hadde\har var\er northq. Men ok, mulig en annen kan gjøre jobben.

Men så var det dette med fremtidrettet. Med tiden kommer også høyere forbruk og er da redd jeg får for lite...

Så var det igjen fremtidrettet for minne og cpu. En cpu må nok byttes om jeg ikke superklokker den enormet. Minne kan jeg evntuelt ha til å utvide mot neste cpu.

Når du da fyller opp 4 slots av fire mulige med 4x1gb og fremtiden innhenter deg, ville det da ikke være bedre med 2x2gb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Q6600 + 2x 8800GTX = 11285 kroner

Q6700 + Ultra            = 9745 kroner

9379239[/snapback]

Viss du ikke trenger å kjøpe det dyreste merket (les: XFX) bare fordi du syns klistremerket er kult, kan du få GTX til rund 3800,-

4000(Q6700) + 5500(Ultra) = 9500,-

2000(Q6600) + 2 x 3800(GTX) = 9600,-

dvs mer ytelse for 100,- mer? neivell... :nei:

9379283[/snapback]

Jeg baserte meg på prisene på Komplett, men du vinner :tease:

Lenke til kommentar
Ja, den psu`n fikk litt ekstra løv da den var den eneste komplett hadde som var litt guffe i og at de 3 siste forsyningene jeg hadde\har var\er northq. Men ok, mulig en annen kan gjøre jobben.

Men så var det dette med fremtidrettet. Med tiden kommer også høyere forbruk og er da redd jeg får for lite...

Så var det igjen fremtidrettet for minne og cpu. En cpu må nok byttes om jeg ikke superklokker den enormet. Minne kan jeg evntuelt ha til å utvide mot neste cpu.

Når du da fyller opp 4 slots av fire mulige med 4x1gb og fremtiden innhenter deg, ville det da ikke være bedre med 2x2gb?

9380193[/snapback]

Joda, greit det er mer framtidsrettet å ha 2gig brikker, men det vil jo ikke ha noen praksis effekt, siden innen den tid kommer at du trenger 8gig minne så kommer PC6400 til å være veldig tregt...

Men altså for all del, det er dine penger... jeg bare peker ut at det du planlegger ikke er det rette logiske valget for å få mest ytelse for pengene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Derfor kjekt med diskusjoner for og imot .

Edit: En annen ting. Skal ikke langt tilbake i tid før 512MB minne var mer enn nok.. ca 2 år eller no. Og hvor er vi idag? på 2Gb and counting :)

Endret av regga
Lenke til kommentar

Tsja... er vel ganske så lenge sidne jeg hadde 512Mb i systemet mitt. Tror det er snakk om mer enn 2 år.

og nå om dagen så er 1-2gig standarden, med 2gig som "nok, med god margin" megden. du kan fremdeles doble det til 4, og personlig tror jeg det vil ta en god stund før vi trenger mer internminne til spillbruk ihvertfall (for visse argbeidsapplikasjoner kan du "aldri" få for mye minne).

Jeg vil tippe det vil være minst 2 år frem, og sansynligvis litt til før 4gig ikke er over maksimum minnemengde som de feteste spillene kan trekke.

poenget er ihvertfall at utviklingen av minnebrike hastighet har ikke akkurat vært treg den heller. Husker du, ikke mange årene tilbake når PC3200 var standard på nestne allt? Nå bruker vi dobbelt så raske brikker. Jeg står dermed fremdeles ved mitt utsagn at innen den tid kommer at du trenger mer enn 4gig så kommer de brikkene til å være håpløs utdaterte anyway, og sansynligvis ikke verdt stort uansett om de er i 2x1 eller 1x2 format.

Du kan jo selv se her, Bioshock bruker under 1gig minne f.eks, som er en god indikasjon på at 4gig fremdeles vil holde ganske langt fremover :)

http://www.gamespot.com/features/6177688/p-7.html

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...