Gå til innhold

Ny maskin. Noe dyrt, hvor kan jeg spare litt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kutt ut ultra, ta heller 2 x 8800gtx i sli. Q6700 er klokket 300mhz mer en Q6600 for 2k mer? det er iallefall mitt førsteintrykk.. ellers så er det vel en drømmemaskin :dribble:

EDIT: hvor i huleste har du tenkt å plassere de resterende 2gb ram etter du har puttet i 4gb? vilt dyr ram det der i forhold til specs vil jeg si...

Endret av NoClueAtAll
Lenke til kommentar
Q6600 + 2x 8800GTX = 11285 kroner

Q6700 + Ultra            = 9745 kroner

9379239[/snapback]

Viss du ikke trenger å kjøpe det dyreste merket (les: XFX) bare fordi du syns klistremerket er kult, kan du få GTX til rund 3800,-

4000(Q6700) + 5500(Ultra) = 9500,-

2000(Q6600) + 2 x 3800(GTX) = 9600,-

dvs mer ytelse for 100,- mer? neivell... :nei:

Lenke til kommentar

ja, her er det mye å foreslå...

- Først av alt, skal du seriøst ha 6 gig RAM? 4 er allerede på kanten til å være overkill på så og si alt. Ved midnre du også driver med super-heavy photoshopping og rendering og sånne ting så trenger du ikke 6gig RAM. Ihvertfall ikke til spill

- Du har også valgt noe grasalt dyr RAM! hvorfor bruker du 2-gig stikker?

Som løsning for begge av disse sier jeg heller du bør bruke 4x1gig. Det blir ca 4x380 = 1520Kr i stedet for de 5850Kr du hadde tenkt å bruke.

Ellers utenom det så er 8800GTX og en Q6600 mye bedre valg med tanke på hva du faktik får for pengene. ultra og Q6700 er så marginalt bedre, og kan sansynligvis nå akkurat like langt under overklokking uansett.

Tar du alle disse forslagene så havner du på 17.180Kr i stedet for gamle prisen på 25382Kr. Overklokker du ikke har du kanskje tapt 4-5% ytelse. Overklokker du så blir det sansynligvis enda mindre enn det en gang... Det er verdt pengebesparelesn spør du meg ;) Nå har du jo råd til å oppgradere til nytt skjermkort når neste generasjon kommer for eksempel, og det vil gi deg MYE mye mer ytelse da enn de 4-5% du ikke får nå, alt for de samme pengene.

Hvis pengene brenner hull i bukselommen på deg og du bare MÅ bruke dem nå, så den lureste tingendu kan kjøpe ekstra på topp av dette forslaget et ekstra 8800GTX. Selv med enda et slikt kort så ligger vi godt under den originale prisen, og får garantert langt bedre ytelse.

EDIT: jeg er ikek helt med på hvordan du legger ut en offentlig handeliste fra komplett, men herer det jeg baserte regnestykket mitt på:

4 x TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB CL5, 64M*8/16chip, 800MHz, 240pin

1 x MSI GeForce 8800GTX 768MB OC GDDR3, HDCP ,PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 384bit

1 x 330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

EDIT2: Liten feil i regnestykket. Regnte ikke med 2 harddisker, så det skal være +950 på mitt nye forslag.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Heheh, her var det fyr i tråden..

Ser jeg må rydde opp litt ja.

Den siste 2gb var ikke ment i denne maskinen., altså bare 4gb her.

q6600 hadde jeg som valg, men av en eller anne merkelig grunn har ueland gode overtalelsesevner for q6700:P

Minne ja, skeptisk. Hvis det blir en del klokking er ikke billigere ram dårligere?

Edit: clue var også å holde noe innen for "state of the art" uten å overdrive hvis du skjønner.. :roll:

Endret av regga
Lenke til kommentar

Bytt ut minne med Crucial PC6400 CL4. Evt to stykker om du skal ha 64bits Vista og du føler du trenger 4 GB.

Hovedkort med ASUS P5N32-E SLI

Prosessor med Q6600 eller E6850

Skjermkort med EVGA 8800GTX

Gjerne og strømforsyning med TT Toughpower 750W for å spare noen hundrelapper til.

PC-en vil være like fremtidsrettet og du vil ikke ha noe reelt ytelsestap. I tillegg sparer du 7867 kroner (8857 om du "nøyer deg" med 2 GB ram).

Lenke til kommentar

Q6600 er grei.

GW8800 ultra var en anbefaling, men evga, jo ok, hvorfor ikke.

Hk var også en anbefaling, men ja, kan også byttes.

Minne er jeg fremdels skeptisk til. Volt er oppgitt til 2.1 uten OC på de.

Har nå 2gb i denne maskinen og oppfører seg litt tregt i videoredigering, seff kan det ha med resten av oppsettet.

Lenke til kommentar

q6600 hadde jeg som valg, men av en eller anne merkelig grunn har ueland gode overtalelsesevner for q6700:P

Minne ja, skeptisk. Hvis det blir en del klokking er ikke billigere ram dårligere?

Edit: clue var også å holde noe innen for "state of the art" uten å overdrive hvis du skjønner.. :roll:

9379507[/snapback]

RAMen har samem maks frekvens. den vil klokke like langt. Grunne til at din RAM var så dyr er meset pg.a du valge 2-gig stikker framfor 1gig stikker.

Greit nok at du vil ha state of the art, men det er vel den totale ytelsen som er viktig sant? du får som sagt mye mer ytelse for totalt sett mindre penger om du tar mitt forslag og så slenger på en ekstra 8800GTX på toppen, framfor å følge din originale plan.

EDIT: Aah... jeg så ikke det PSUvalget heller. det er vel overkill. Annbefaler å kjøpe PSUen som ble foreslått over i stedet. Ingen maskin vil trekke i nærheten så mye uansett, ihvertfall ikke før du snakker om quad-SLI eller noe...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

9379507[/snapback]

RAMen har samem maks frekvens. den vil klokke like langt. Grunne til at din RAM var så dyr er meset pg.a du valge 2-gig stikker framfor 1gig stikker.

Greit nok at du vil ha state of the art, men det er vel den totale ytelsen som er viktig sant? du får som sagt mye mer ytelse for totalt sett mindre penger om du tar mitt forslag og så slenger på en ekstra 8800GTX på toppen, framfor å følge din originale plan.

-Stigma

9379645[/snapback]

:) i hodet mitt så høres minne omtrent slik:

Skal du klokke og plukker minne uifra det bør volt begynne så lavt som mulig, riktig?

2 stk ram på à 2gb er bedre enn 4stk på à 1gb, riktig?

Edit: strøm.. Med klokking kommer også mer strømforbruk, flere vifter og det skal flere hdd inn senere samt dette er ett sli kort og da kommer det ett skjermkort senere også. Og da er denne fremdeles overkill?

Endret av regga
Lenke til kommentar
ja, her er det mye å foreslå...

- Først av alt, skal du seriøst ha 6 gig RAM? 4 er allerede på kanten til å være overkill på så og si alt. Ved midnre du også driver med super-heavy photoshopping og rendering og sånne ting så trenger du ikke 6gig RAM. Ihvertfall ikke til spill

- Du har også valgt noe grasalt dyr RAM! hvorfor bruker du 2-gig stikker?

Som løsning for begge av disse sier jeg heller du bør bruke 4x1gig. Det blir ca 4x380 = 1520Kr i stedet for de 5850Kr du hadde tenkt å bruke.

Ellers utenom det så er 8800GTX og en Q6600 mye bedre valg med tanke på hva du faktik får for pengene. ultra og Q6700 er så marginalt bedre, og kan sansynligvis nå akkurat like langt under overklokking uansett.

Tar du alle disse forslagene så havner du på 17.180Kr i stedet for gamle prisen på 25382Kr. Overklokker du ikke har du kanskje tapt 4-5% ytelse. Overklokker du så blir det sansynligvis enda mindre enn det en gang... Det er verdt pengebesparelesn spør du meg ;) Nå har du jo råd til å oppgradere til nytt skjermkort når neste generasjon kommer for eksempel, og det vil gi deg MYE mye mer ytelse da enn de 4-5% du ikke får nå, alt for de samme pengene.

Hvis pengene brenner hull i bukselommen på deg og du bare MÅ bruke dem nå, så den lureste tingendu kan kjøpe ekstra på topp av dette forslaget et ekstra 8800GTX. Selv med enda et slikt kort så ligger vi godt under den originale prisen, og får garantert langt bedre ytelse.

EDIT: jeg er ikek helt med på hvordan du legger ut en offentlig handeliste fra komplett, men herer det jeg baserte regnestykket mitt på:

4 x TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB CL5, 64M*8/16chip, 800MHz, 240pin

1 x MSI GeForce 8800GTX 768MB OC GDDR3, HDCP ,PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 384bit

1 x 330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

EDIT2: Liten feil i regnestykket. Regnte ikke med 2 harddisker, så det skal være +950 på mitt nye forslag.

-Stigma

9379372[/snapback]

jeg støtter dette forslaget, utenom akkurat på rammen. det har vært litt problemer med vista og 4*1gb brikker, og siden du får tak i ganske billige 2*2gb sett, så vil jeg anbefale dette.

Lenke til kommentar
jeg støtter dette forslaget, utenom akkurat på rammen. det har vært litt problemer med vista og 4*1gb brikker, og siden du får tak i ganske billige 2*2gb sett, så vil jeg anbefale dette.

9379773[/snapback]

Jaha? jeg har da mange venner med vista og 4x1 gig ram. har ikek hørt om problemer der. kan du linke til noe?

-Stigma

Lenke til kommentar
:)  i hodet mitt så høres minne omtrent slik:

Skal du klokke og plukker minne uifra det bør volt begynne så lavt som mulig, riktig?

2 stk ram på à 2gb er bedre enn 4stk på à 1gb, riktig?

Edit: strøm.. Med klokking kommer også mer strømforbruk, flere vifter og det skal flere hdd inn senere samt dette er ett sli kort og da kommer det ett skjermkort senere også. Og da er denne fremdeles overkill?

9379677[/snapback]

Skal du overklokke minnet, så ja, da er generellt sett færre stikker bedre enn mange i forhold til å overklokke over stock hastighet. Men, i utgangsunktet bør du aldri basere deg på at du skal presse RAM over specs. Da er det mye bedre å bare kjøpe RAM som er ratet til å klare enda litt høyere frekvens, det koster ikke så voldsomt ekstra.

Det koster mer å kjøpe RAM som er 2gig-i-en-stikke enn det gjør å kjøpe RAM som er garantert til å kunne strekke seg 20-30% lengre på frekvensen. Kort sagt bør du velge minnet utifra den FSB du forventer å kunne nå med CPUen din.

Eksempelvis:

Billigste PC6400 DDR2 2-gig brikke jeg så på komplett: kr 1.949,-

For samme pengene kan vi kjøpe 2x Kingston PC9600. Disse brikkene er bare 1gig, så når du har 4 slike lar de seg kanskje ikke overklokke like langt som 2x2gig (over deres respektive stock hastigheter), men for de pengene vi sparte på å kjøpe 1gig brikker så kunen vå nå kjøpe RAM som var GARANTERT til å kjøre 50% raskere enn stock hastigheten på 2gig brikkene.

Med andre ord så er du garantert å klare mer total minnehastighet ved å bruke pengene mot bedre frekvens på brikkene framfor å kjøpe store brikker. Det eneste gode grunnen jeg kan se for å kjøre 2gig brikker nå er om du har planer om å ha mer enn 4gig totalt i systemet.

Anngående strøm så er 750watt fremdeles overkill for 8800GTX i SLI ja, og du bør ikke kjøpe noe MER enn dette ihvertfall. Jeg kjører 2 x x1900XT i crossfire på en hiper 580watt med god margin, og disse kortene bruker faktisk mer strøm enn 8800GTX.

Så 1000watt PSU er bare helt på jordet... ved minde du skal drive et peltier-element i fra det i tillegg, eller kanskje om du skal ha quad-SLI. Ellers er det bare botkastete penger.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg er enig med Stigma angående oppsett av pc'en.

I tillegg vil jeg si at jeg tror det kommer mer an på hovedkortet om du har problemer med med 4 GB minne i Vista, enn selve Vista. Selv har jeg brukt 4 GB(4x1GB Geil Ultra) minne i Vista(64-bit) uten problemer, helt fra jeg installerte Vista. Du kommer langt med Q6600 og 4 GB minne i videoredigering, det er min erfaring.

Lenke til kommentar

9379773[/snapback]

Jaha? jeg har da mange venner med vista og 4x1 gig ram. har ikek hørt om problemer der. kan du linke til noe?

-Stigma

9379906[/snapback]

jeg har personlig erfaring med det fra en maskin jeg bygde for et par mnder sia til en kamerat. problemet er at med 4 brikker montert så blir maskina treig som sirup. alt tar en evighet. jeg avbrøt installasjonen av 3dmark 06 etter 45min, da hadde det stått stille på litt over 50% i en halvtime. å pakke ut en 30mb stor fil tok en halvtime. bare å boote den inn i vista tok 5 min med en helt clean install.

så vi røska ut to brikker og alt funka helt topp. 3dmark installerte seg med en gang og ga en score på rundt 12k (husker ikke nyaktig)

oppsett er:

foxconn 680i sli

Q6600

ocz urban elite pc6400 4*1gb

8800gtx

corsair 620watt psu

temperaturer og alt lå på normalen. forrsten et sant helvete å feste cpu kjølerne på dette opplegget intel har laga med s775 festeklipsa...

jeg har ikke søkt så mye rundt etter problemer av denne type selv, men jeg vet eieren av maskina fant ganske mye om vista vs 4gb ram = problemer

det sto ikke noe spesielt om det var antallet brikker som laga problemene, men det er vel trykt å anslå at de fleste kjører 4*1gb oppsett.

vi har også funnet et par mulige løsninger på problema, som å installere en fix, uten hell. en plass sto det også at det sku funke å installere vista med kun 2gb ram i maskina og så montere inn de resterende 2gb'ene etterpå. jeg vet ikke om har har testa dette enda.

i det siste har han vært plaga av bluescreens også, men han trodde kanskje dette kunne være følgen av et installert program. har ikke hørt så mye mer rundt dette enda.

dersom du ønsker å diskutere dette videre så kan vi kanskje lage en ny tråd eller forsette på pm?

for om vi kommer fram til en løsning så hadde jo det vært glimmers

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...