Gå til innhold

Det som holder meg fra å kjøpe en xbox360 eller ps

treigzak

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at enkelte higer etter mus og tastatur fordi de er vant til det, men tro meg - du blir fort vant til gamepad også.

Jeg skjønner at de som spiller CPL eller er pro gamere på andre måter trenger mus og tastatur for å spille best mulig, men svaret er enkelt, spillene som spilles proft og på CPL-nivå, er PC-spill.

Så hvis du spiller på konsoll så er det ikke på pro nivå, og da er ikke behovet der, og alle du spiller mot - foreløpig er det sånn - spiller på samme platform som deg og dere er likestilt med hensyn til kontrollene, så når alle stiller likt er det vel ikke noe problem?

Og når du ikke spiller pro, så spiller du for å ha det gøy og kose deg, og så lenge alle stiller likt burde det være fullt mulig for de fleste av oss, enkelte, som trådstarter, klarer kanskje ikke dette da, men.

Spiller du singleplayer så er det ikke noe problem i det hele tatt, kontrollene er en vanesak, og de er presise og kjappe nok til å klare deg på høyeste vanskelighetsgrad i spillene. Spillet er tross alt lagd for kontrollen...

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener personlig at det blir mer riktig å spille FPS på konsoll med gamepad, i og med at de fleste konsollene er designet til å bruke en spesiell kontroller, mens pc'er stort sett er designet til bruk av mus og tastatur eller lignende enheter. Det betyr likevel ikke at jeg er imot brukt av mus og tastatur på konsoll. Det blir riktignok ubalansert, men folk bør da ha retten til å bestemme selv. Jeg kjenner f.eks. flere som spiller FPS på pc med gamepad, det er absolutt ingen som krever at de bytter til mus og tastatur.

Sjøl ville jeg nok aldri spilt FPS på PC med gamepad, men på PS3 gjør jeg det uten store problemer. Jeg har jo selvfølgelig ikke de refleksskuddene på PS3 som på PC, hvor jeg ofte bare kan registrere noe, dra musa kjapt og skyte ett eller annet i fillebiter. Der strekker naturlig nok ikke gamepaden til, med mindre man har ekstremt høy sensitivity hvor man bare kan touche stikka litt, så har snudd seg 45 grader.

Om du vil "go pro", så er jo muligheten der på konsoller også. Det finnes jo konkurranser for FPS på konsoller også. Og er du ikke komfortabel med gamepaden, kommer jo f.eks. UT3 med støtte for mus og tastatur, og det kommer helt sikkert flere spill med samme støtte. Men det er vel uansett like greit å bare kjøpe de til PC uansett, vil jeg tro? :)

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert på forumet her siden Jesu fødsel omtrent.

Å spille et FPS med gamepad er en fundamentalt forskjellig spillopplevelse enn å spille et FPS med mus.

Med gamepad føles det som man styrer et menneske med fysisk nærvær og masse, fordi bevegelsene er trege og det tar tid å snu seg rundt.

Med mus føles det som man styrer en flyvende prikk i et tredimensjonalt OS der man peker og klikker på fiender for å drepe dem. Man er uten masse og kan snu seg 180 grader med et 12 kilo tungt gevær foran seg på 0.05 sekunder.

Sålenge spillet er laget for den ene eller andre kontrollmetoden, fungerer det utmerket innenfor sine egne rammebetingelser.

Forøvrig, ifølge Gamerankings som mange på forumet her elsker å vise til som en hellig bibel når det gjelder kvaliteten på spillene, er fire av de fem beste FPS-spillene i verden på konsoll:

1. Metroid Prime (Gamecube) 96.3% avg. score

2. Bioshock (360) 96.2% avg. score

3. Goldeneye (N64) 95.8% avg. score

4. Halo (Xbox) 95.6% avg. score

5. Half-Life 2 (PC) 95.5% avg scroe

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som nekter for at FPS-ene på konsoll er gode. At spillene på konsoll har høyere score enn sine PC-porter kan ha flere forklaringer. Uansett, ikke poenget her.

Sålenge spillet er laget for den ene eller andre kontrollmetoden, fungerer det utmerket innenfor sine egne rammebetingelser.

Nettopp. Mye av grunnen til at både Goldeneye og Halo ble såpass populære da de kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...