treigzak Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 er kontrollene. Hvorfor eier ingen av disse mulighet til å bruke noe annet enn analog sticks? De funka riktignok temmelig bra i 1990-åra på platform og bilspill, men med dagens spill er det jo en stor fordel å være kjapp og presis, særlig online, noe som er veldig handicappet med dette kontroll skjemaet. De er beregnet på sofakos, noe som kan være kjekt av og til, men hvis man vil hardt til verks og "gå pro", hadde det vært kjekt å dra fram mus og tastatur. Det er sikkert mange her som liker de kontrollerne som finnes allerede, og jeg mener ikke de skal fjernes heller, bare at produsentene legger til mulighet for å bruke tastatur og mus. Det ville ihvertfall økt segmenteringen hos blandt annent PC gamere, og at de ikke har gjort det allerede setter meg gjenlatt med et stort spørsmålstegn. (bredere markedssegment = større salg) Jeg får håpe Xbox720 vil støtte det, om 6-7 år.. :/ Noen andre som savner mus og tastatur på konsollene også? Lenke til kommentar
Mr.FOXHOUND Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Om jeg virkelig ønsket mus og tastatur, hadde jeg liksågodt spilt på PC. Og jeg tror heller ikke mus/tastatur på konsoll hadde økt salget noe særlig, da de som spiller PC nå sannsynligvis hadde holdt seg til PC pga. de andre fordelene den tilbyr (PS3 har forresten støtte for mus og tastatur, bare så det er sagt). Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Mus og tastatur vs. gamepad i fps-spill går bare ikke. Jeg tror nok det bare er en tilvenningssak, men svært mange PC-spillere har fordommer mot gamepad også. "Det går ikke an å spille bra med gamepad" osv. Støtte for mus og tastatur vil kanskje få flere PC-spillere øynene opp for konsoller, men konsollspillere kommer til å slite. Husk at det finns drøssevis av seriøse fps-klaner som spiller Xbox 360 med vanlig gamepad. Spilte selv COD2 på 360 på et proft nivå en liten stund siden, med max sensivity selvsagt, vedder min venstre nyre på at jeg kunne "banka" samtlige med mus og tastatur. Gamepad hemmer kanskje farten en liten smule, men det er vanskeligere å oppnå god presisjon f. eks, men ikke umulig, for all del. Vil du spille fra sofakronen/godstolen, så fiks med HTPC. (Mitt tips ) FYI: PS3-versjonen av UT3 skal ha støtte for mus og tastatur. Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Skjønner ikke hvorfor folk whiner over dette hele tiden. Jeg har ihvertfall NULL (0) problemer med å sikte presist og kjapt med håndkontroll. Lenke til kommentar
treigzak Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Om jeg virkelig ønsket mus og tastatur, hadde jeg liksågodt spilt på PC. Og jeg tror heller ikke mus/tastatur på konsoll hadde økt salget noe særlig, da de som spiller PC nå sannsynligvis hadde holdt seg til PC pga. de andre fordelene den tilbyr (PS3 har forresten støtte for mus og tastatur, bare så det er sagt). 9378681[/snapback] Bruker PS3 mus og tastatur akkurat som man gjør på en PC? Har holdt meg unna den fordi jeg har ennå ikke hørt noen si noe bra om PS3 Det er flere grunner til at personer ville byttet fra PC til konsoll for å game bla. Ekstremt mye billigere enn en solid gaming rig Høykvalitets spill over lengre perioder, man slipper å punge ut for å oppdatere hardwaren hvert 2 år for å spille nye spill på medium oppløsning. Mindre bugs og problemer med spillet Bedre ytelse Bedre grafikk Flere spill blir får exclusive konsoll release, altså færre spill på PC Vanskeligere å møte en cheater online Dog er det riktig at PC har visse fordeler som updates, mods osv, men hvis en konsoll hadde hatt mus og tastatur ville det ikke vært så vanskelig for den å tilføye noen av de samme fordelene PCn har. Endret 28. august 2007 av treigzak Lenke til kommentar
treigzak Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Skjønner ikke hvorfor folk whiner over dette hele tiden. Jeg har ihvertfall NULL (0) problemer med å sikte presist og kjapt med håndkontroll. 9378810[/snapback] Spilte Halo PC online en stund etter at det kom ut. Deretter så jeg videoer av xbox halo proffene spille, og jeg syntes de var treige. Dette er er kanskje betegnelsen på kjapp og presist i din bok, og treig i min. Akkurat som om noen ikke ser forskjell på 25 og 100 fps, mens noen andre gjør. Endret 28. august 2007 av treigzak Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg derimot, hater å styre med tastatur og mus. Derfor liker jeg konsoll langt bedre enn PC, og derfor spiller jeg konsoll. Siden du ikke klarer å spille med håndkontroll er nok PC-en plattformen din, men synd at du mister såpass mange gode spill da det er langt færre av dem til PC-en etter min mening ... Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Skjønner ikke hvorfor folk whiner over dette hele tiden. Jeg har ihvertfall NULL (0) problemer med å sikte presist og kjapt med håndkontroll. 9378810[/snapback] Spilte Halo PC online en stund etter at det kom ut. Deretter så jeg videoer av xbox halo proffene spille, og jeg syntes de var treige. Dette er er kanskje betegnelsen på kjapp og presist i din bok, og treig i min. Akkurat som om noen ikke ser forskjell på 25 og 100 fps, mens noen andre gjør. 9379006[/snapback] Poenget mitt var at jeg aldri tenker "Fasan, hadde jeg spilt på PC hadde jeg tatt han der!". Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Skjønner ikke hvorfor folk whiner over dette hele tiden. Jeg har ihvertfall NULL (0) problemer med å sikte presist og kjapt med håndkontroll. 9378810[/snapback] Nettopp. Kan godt hende folk gjør ting kjappere på pc, men det er en annen plattform, skaff deg pc om det er så viktig. Poenget blir borte om mus og tastatur skal funke på konsoll også, og jeg blir ikke glad om det en dag blir slik at alle spill støtter dette. Lenke til kommentar
Adriano Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Har nevnt dette før, but I still have a dream... Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Gi meg en trådløs x360-controller med trackball og 800dpi eller mer, så skal jeg være så evig fornøyd som det går an å bli. Vet ikke om det som hindrer det er 1)Laber interesse, 2)Griske patenteiere, eller rett og slett en kombinasjon av begge, men jeg vet iallefall at den dagen det kommer en slik controller, skal jeg gladelig spille ethvert FPS på konsoll. Jeg vet at Paradox allerede har et slikt produkt ute for pc og ps2, men utseendemessig er den ikke akkurat helt top notch, samt at jeg gjerne ønsker at produktet skal være både trådløst og offisielt. Kotaku hadde forresten en (rykte)artikkel om at dette muligens var noe som var på trappene til Microsoft, men den artikkelen er nå 1 år gammel, og siden det ikke har skjedd noe mer på den fronten siden den gang(som jeg er klar over iallefall), tør jeg egentlig ikke håpe på mirakler. Her er forresten artikkelen, hvis noen skulle være interessert. Er det noen som har nyheter av nyere dato angående dette temaet, er det bare å sende en pm med link Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det kan da umulig være godt å spille med det der. Styre et hjul med tommelen? Hørtes frustrerende ut. Lenke til kommentar
Adriano Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Har du prøvd en trackball før? Neppe mer enn et par ganger, basert på uttalelsen din. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det er da ikke noe problem å knuse PC-spillere med gamepad. Se på Shadowrun f.eks. Man merker ikke hvem som spiller på PC/Xbox 360 i det spillet. Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Grunnen til jeg foretrekker konsoll fremfor PC Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Tror ikke det blir komfortabelt å ha en trackball på en kontroll, alt for liten flat å bevege seg på, tror det kan bli veldig uergonomisk i det lange løpet. Jeg får nok smerte i tommelfeste etter 2 timer med en Dualshock, tror dette hadde sendt meg på legevakta med slitasjeskader etter bare 1 time spilling. Men tror det kan bli en liten endring i styremåten neste generasjon. Har en følelse av at IR kamera og sensorbar som Nintendo har kan bli en standard etter vært. Skulle ikke forundre meg, Nintendo satte standard med D padden og analogstikken i sin tid, skulle ikke forundre at det blir en standard neste generasjon. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Bromlex kom med eit godt argument som eg sier meg enig i. Lenke til kommentar
freke Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Sofaen og 42" er der jeg sitter både med pc og konsoll, og sikkert fler enn meg som har det slik. Kvitta meg med pc pulten og kontorstolen, og angrer ikke ett sekund Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det er da ikke noe problem å knuse PC-spillere med gamepad. Se på Shadowrun f.eks. Man merker ikke hvem som spiller på PC/Xbox 360 i det spillet. 9380461[/snapback] Det tviler jeg sterkt på. Responsen på en mus og tastatur er minst 5 ganger så rask som en analogstikke, om ikke mer. Jeg har hatt noen veldig heftige runder med f.eks. Unreal Tournement 2003 på LAN. Dette er presisjons-spill hvor du ikke rekker å reagere, du må gjøre det på instinkt. I flere anledninger her jeg klart å ta ut mer enn to personer på rundt 1 s. Og dette er ikke folk som står rett forran et sikte. Analogstikke krever mer at du bevisst plasserer siktet korrekt. Du kan ikke respondere med den samme reaksjonen som en mus om det kreves. Nå har jeg spilt konsoll i mange mange år, samme med PC. Analogstikke kan ikke måle seg med PC. Den er god nok til å nyte en FPS, men langt i fra å slå PC på noe som helst innen reaksjonsevne. Så over til posten... Konsoller er designet for en ting, å bringe spill inn i dagligstuen. Til dette passer en mus og tastatur veldig dårlig, grunnet at det krever en fast og solid overflate (noen tastatur har bedre ergonomi til dette). Når du sitter i sofaen har du bare fanget ditt, som ikke blir optimalt. En gamepad derimot fungerer ypperlig. Det har kommet i bekostning av noe, men komfor er langt viktigere enn kontroll på mange måter med konsoll. Der hvor derimot konsoll taper terreng med tanke på kontroll, vinner den tilbake med opplevelse (finnes unntak). Nemlig en stor skjerm og et hjemmekinoanlegg. Har du dette glemmer du fort at en gamepad i enkelte tilfeller hemmer en spillopplevelse. Selfølgelig er dette også smak og behag. Mange konsoll-spillere føler seg nok komfortabel med en gamepad, og føler seg også stødige med det å spille f.eks. FPS. Et tastatur og en mus er også mer intuetiv, da uerfarne vil kunne finne ut hvordan du kan spille langt lettere enn en dobbel analogstikke. Den føles kronglete i starten, men etter noen timers trening vil det sitte i fingrene stort sett. Poenget er vel det at så lenge en konsoll handler om det å ta spill ut i stuen, vil ikke kontrollen bli erstattet med en mus og et tastetur. Komfort er for viktig her ennå. I framtiden vil det nok komme mer solide kontroller innefor dette, kanskje Wii kan gi oss et hint. Personlig føler jeg det til tider er et skritt i riktig retning. Forhåpentligvis kan vi se enda bedre forbedringer til neste generasjon. Og det var post nr. 10 000 på forumet... takk for i dag Lenke til kommentar
treigzak Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Jeg ser ingen hinder i å finne et underlag, f.eks en bok, og en musematte for å spille på en konsoll mens jeg sitter i sofaen, med mindre jeg vil ligge og spille, som er temmelig sjeldent om man vil spille litt seriøst. Uansett, jeg har nevt at de ikke bør fjerne kontrollene de har nå, bare tilføye bruken av mus og tastatur. Wii'en er nærmest målet for presisjon og hastighet nå, og det har jo solgt som juling på is, alikevel er det langt fra perfekt. SNES brukte jo mus for Mario Paint, og det fluesmekke spillet var jo skikkelig hardcore, skulle gjerne sett noen komme langt på det med analog stick. ^^ Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Som sagt tidligere: kontrollere er best for komfort og "stuevennlighet". Jeg tror ikke fps på konsoller er helt tingen for "pro gamere", så jeg skjønner godt at du holder deg til pc. Men hvis du noen gang får lyst til å spille et fotballspill med venner, eller prøve deg som gitarhelt, så er konsoller helt klart verdt å vurdere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå