malcolm2 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 For et par dager siden sa plutselig maskinen min stopp og gikk i bluescreen med melding om at det var corrupt fil i sysmte32 katalogen (huske ikke hvilken). Jeg har to disker i maskinen, en IDE og en SATA. Windows 2000 ligger på SATA-disken. Så tok jeg disken med til en bekjent for å kopiere ut det som jeg ville ha på disken (store gutter tar ikke backup, de bare griner). Han har XP og der fant jeg disken umiddelbart og kopierte ut det jeg hadde bruk for. Når jeg da kommer tilbake til min maskin og setter i disken for å formatere den, så greier ikke maskinen å finne den. Tidligere har jeg i oppstarten av maskinen fått opp "FastTrak 378 ...... No driver attached..... BIOS not installed". PÅ neste bilde som kommer opp som heter "VIA INC .... ATA RAID....v2,03 - SCAN DEVICES" har disken dukket opp på linja "CH 0 Master: WD...." Nå får jeg opp følgende tekst i stedet for det overnevnte: FastTrak 378 ..... ID...MODE (striping) SIZE... TRACK....MAPPING..... STATUS Press CTRL+F to enter Fastbuild Neste bilde viser da det samme som nevnt tidliger men da med "NO DEVICE" i stedet for "WD..." Hva har skjedd? og hvordan kommer jeg videre slik at jeg finner disken min? IDE'disken fungerer helt fint. mvh Malcolm Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Kan dette ha noe med Raid å gjøre? Har du stilt på noe i Bios? Sjekk at Raid er "Disabled" for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Når du spør om hjelp må du ta med pc oppsett. FastTrak 378 er for ide disken IDE RAID: Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 Ta av kobling ide disk. Så ser du sata disk i bios? Boot win cd install. Finner ikke win cd disken. Må du kansje ha driver for disken. Da må du trykke f6 i win install og bruke floppy til og innstalere driver. Vet jo ikke hva slags hovedkort du har. Eller slipstream. http://www.maximumpc.com/article/How-To--S...XP-installation Det er jo bare og søke ta med hovedkort+sata. Endret 28. august 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Virker som veldig mange plages med Ide/s-ata/raid/bios-problematikken for tiden. Skulle jo nesten ha hatt en GUIDE her på forumet, på NORSK Lenke til kommentar
malcolm2 Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 En guide for sata problemer hadde vært noe ja PC-oppsett: HK; Aopen AK77-600 MAX HD (SATA): WD2000JD W2k Har ikke stilt på noe bios - kan ikke helt finne hvor jeg disabler RAID? jeg har forsøkt å disable det som heter "Onboard Serial ATA Control" med det resultat at da forsvinner "det første bildet" altså han kommer rett til der hvor det står "Scan for devices. Press tab-key..." Har tatt av kobling for IDE, ser da ikke SATA i bios. Booter fra win-cd, trykker F6 og installere drivere jeg har for "promise serial ata driver", men den greier likevel ikke å finne harddisk og jeg er nødt til å avslutte installasjonen. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Kanskje dette hjelper? Les det som er skrevet med rødt, i linje 2 http://global.aopen.com/News.aspx?ntype=Tech&support=Y Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Du får lese litt her. http://club.aopen.com.tw/forum/search.asp?...arch&forumID=17 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå