Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrisitet og komponenter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går i niende klasse, og vi skal snart ha om elektrisitet og diverse komponenter. (trasistorer, motstandere, kondensatorer etc). Jeg har litt lyst til å imponere læreren på dette punktet..

Jeg instresserer meg veldig for slikt, men har liksom aldri satt meg ordentlig inn i det :ermm:

Så det jeg lurte på, var om noen her kan fortelle meg litt, evnt linke til sider med brukbar info? :)

Tusen takk ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Fasinert at dere driver med slikt i 9ende klasse, men kan prøve å forklare litt.

Motstand: Dette er en komponent som egentlig brukes til mye rart. I mitt yrke bruker vi den ofte til å forvandre spenning om til strøm. En motstand gjør det vanskeligt for spenning å komme forbi vist man kan si det slik, og det ender opp med at spenningen legger seg over motstanden. Du har kanskje merket at komponenter blir varme ? Vist et komponent er varmt ligger det en spenning over. Du kan også f.eks bruke en motstand til å forhindre at for mye spenning på komponenter. Jo større en motstand er, jo vanskeligere er det for spenningen å komme igjennom.

En annen ting er at motstander (resistorer) er merket med flere fargestriper. Det er disse som beskriver hvor stor motstander er.

Kondensator: Dette er ett mer innviklet komponent. Når man snakker om kondensatorer så snakker man om fahrad. Fahrad er størrelsen på kondensatoren, eller kapasitansen (kapasitet) som det heter. Jo større kondensatoren er, jo mer fahrad har den og det betyr større kapasitans.

En kondensator fungere slik at den lader seg opp, når den oppnår en viss spenning vil kondensatoren utlade seg selv. Dette skjer pga et materiale inne i kondensatoren blir ledende over en viss spenningsstyrke. En kondensator brukes f.eks til likeretting eller fasekompansering.

Eks fasekompansering: Du kan her starte en 3 fase motor med 2 fase, da du forskyver den ene fasen ved hjelp av en kondensator.

Tipser deg å lese mer på kondensator vist du skal skjønne hele virkemåten.

Transistor: Dette er også ett morro komponent. Her klarer du rett og slett å styre en stor strøm ved hjelp av en liten. En transistor har tilkoblingene base, collector og emitter. Man sender en liten strøm inn på basen og strømmen som blir styrt kommer inn på collector og emitter ut ifra om det er en NPN eller PNP transistor.

håper det var litt til hjelp.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg tror du har fått alt du trenger og mye mer vist du skal holde på med 9ende klasse elektro. Vist du vil imponere læreren din litt, så les om hvordan elektroner fungerer og hvordan de kommer seg fra pluss siden av ett batteri til minus siden.

Du kan også lese litt om hva som er forskjellen på en parallell kobling og en serie kobling.

Vist du vil ha en liten oppgave; Er det lurest å koble lyspærer i parallell eller seriekobling, og hvorfor ?

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Hei

Jeg tror du har fått alt du trenger og mye mer vist du skal holde på med 9ende klasse elektro.  Vist du vil imponere læreren din litt, så les om hvordan elektroner fungerer og hvordan de kommer seg fra pluss siden av ett batteri til minus siden.

Du kan også lese litt om hva som er forskjellen på en parallell kobling og en serie kobling.

Vist du vil ha en liten oppgave;  Er det lurest å koble lyspærer i parallell eller seriekobling, og hvorfor ?

Lykke til =)

9380039[/snapback]

Ehrm, siden dette er mitt fagfelt og jeg leste dette føler jeg meg forpliktet til å korrigere. Elektronene har negativ ladning og går fra minus-polen til pluss-polen utenpå batteriet, men fra pluss til minus inni batteriet. Når en sier at "strømmen" går andre veien er det altså hullene til elektronene som ser ut som dem beveger seg andre veien, og disse har jo positiv ladning i forhold (ett antall elektron for lite).

Konvensjonen er å si at strømmen går fra minus til pluss gjennom et batteri, og fra pluss til minus for komponenter som bruker effekt. Elektronene går andre veien.

Dette har betydning for elektrokjemiske reaksjoner og elektriske maskiner.

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...