Gå til innhold

Tips til foto i skibakken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enseste jeg kan komme på i farta er at du må huske å blende ned. Altså slik at bildet blir mørkere. Eller vil du oppleve at snøen blir knall hvit uten tekstur.

Edit: Når du blender ned må du kompensere med enten å skru opp ISO eller lukkertid.

Vær heller ikke redd for å bruke blits selv om det er midt på dagen.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar

I tillegg er det lurt å bruke lysmåleren aktivt. Husk at det går å lysmåle mot en del (f.eks det som er lyst) og fokusere mot noe annet (f.eks noe som er litt mørkere). Ofte gjør evaluerende lysmåling (eller Matrix som Nikon kaller det) en god jobb. Men husk på å sjekke høylys på displayet etterpå. Vet ikke hva slags kamera du har, men på Nikon og Canon sine speilreflekser kan du slå på høylsvarsel der det blinker rødt der det er helt hvitt (ingen detaljer). Litt rødt er greit, men hvis all snøen blinker rødt på skjermen bør du prøve igjen.

Lenke til kommentar
I tillegg er det lurt å bruke lysmåleren aktivt. Husk at det går å lysmåle mot en del (f.eks det som er lyst) og fokusere mot noe annet (f.eks noe som er litt mørkere).

9382947[/snapback]

Gjør man det ved å velge et annet fukuspunkt enn i sentrum, også "måler" lyset utifra sentrum av bildet? (Om man velger spotmåling)

Lenke til kommentar
Gjør man det ved å velge et annet fukuspunkt enn i sentrum, også "måler" lyset utifra sentrum av bildet? (Om man velger spotmåling)

9398237[/snapback]

Nei. Nikon spotmåler i det valgte fokuspunktet (tar jeg ikke helt feil, spotmåler Canon bare i sentrum). Det El chico prøver å si, er at du skal bruke eksponeringslås bevisst - tenk over hva du gjør når du måler lyset - hvordan "tenker" lysmåleren i den aktuelle modusen, og hva er det du ønsker å oppnå.

Det er derfor man etter hvert ofte beveger seg vekk fra å koble både eksponeringslås og autofokus til utløserknappen.

Matrix (Nikon) fungerer forøvrig stort sett veldig bra i sne - ikke noe behov for eksponeringskompensasjon.

Lenke til kommentar

9398237[/snapback]

Nei. Nikon spotmåler i det valgte fokuspunktet (tar jeg ikke helt feil, spotmåler Canon bare i sentrum). Det El chico prøver å si, er at du skal bruke eksponeringslås bevisst - tenk over hva du gjør når du måler lyset - hvordan "tenker" lysmåleren i den aktuelle modusen, og hva er det du ønsker å oppnå.

Det er derfor man etter hvert ofte beveger seg vekk fra å koble både eksponeringslås og autofokus til utløserknappen.

Matrix (Nikon) fungerer forøvrig stort sett veldig bra i sne - ikke noe behov for eksponeringskompensasjon.

9407691[/snapback]

Jeg skjønte delvis dette... Men vil det si at man må bruke manuell fokus da? Jeg tenker på at, om man spotmåler lyset og bruker eksponeringslåsen, for deretter å komponere bildet på nytt, vil man jo ikke fokusere på motivet(personen?) man vil ta bildet av, men heller på det stedet man målte lyset... Da hadde vært lurt om man kunne fokusere på et annet punkt enn der man måler lyset, eller? Huff, det ble lange setninger...

Men er egentlig bare å prøve seg frem... Jeg er uansett masse i bakken om vintern, og har mange venner som står bra på ski. Perfekt å øve seg på :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å fokusere manuelt. :)

D80'en din kan konfigureres til, f.eks, å ha eksponeringslås på utløserkanppen, og så kan du bruke "AE-L/AF-L" til å styre autofokusen. Da blir måten å ta et bilde på litt anderledes, og det gir deg mye større kontroll. Fokus, komposisjon og lysmåling blir tre distinkte steg, i stedet for at lysmålingen gjerne blir låst av enten fokusering eller komposisjon.

Uansett: Matrix fungerer flott i sne. Ingen spesiell grunn til å velge spotmåling. Spotmåling er typisk bra for situasjoner med motlys, eller svært ujevn belysning.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å fokusere manuelt. :)

D80'en din kan konfigureres til, f.eks, å ha eksponeringslås på utløserkanppen, og så kan du bruke "AE-L/AF-L" til å styre autofokusen. Da blir måten å ta et bilde på litt anderledes, og det gir deg mye større kontroll. Fokus, komposisjon og lysmåling blir tre distinkte steg, i stedet for at lysmålingen gjerne blir låst av enten fokusering eller komposisjon.

Uansett: Matrix fungerer flott i sne. Ingen spesiell grunn til å velge spotmåling. Spotmåling er typisk bra for situasjoner med motlys, eller svært ujevn belysning.

9412902[/snapback]

Okei, takk for svar :)

Har ikke klart å sette meg inn i det det enda... Jeg får prøve meg litt fram!

Lenke til kommentar

På D80 har du en knapp som heter "AE-L AF-L" som sitter til venstre for tommelen din (eller for å si det på en anne måte; til høyre for søkeren). Du finner den :)

Den kan du stillle til å bare fungere som eksponeringslås (AE-L). Gå inn i "Custom Setting Menu" og velg nr 18 "AE-L/AF-L". Sett denne til "AE lock hold".

Når du så skal ta bilde kan du trykke ned AE-L/AF-L-knappen for å låse eksponeringen. Flytt så kamera tilbake til motivet og fokuser som vanlig. Rekomponer (om nødvendig) ved å fortsatt holde utløserkanppen halvveis ned og trykk så utløseren helt ned når du er fornøyd.

Husk du må ikke fylle hele søkeren med hvit snø (eller lys himmel) før du låser eksponeringen. Da vil trolig personen bli veldig mørk. Flytt heller kamera litt bort fra det du skal ta bilde av til du ser i søkerene at snøen er passe hvit og fotoobjektet er passe eksponert. Lås eksponeringen når du er fornøyd.

Det er bare å prøve seg fram, men AE-L er en genial ting. Bruker den masse.

Husk: Når det står "AE lock hold" så låses eksponeringen til du trykker AE-L/AF-L-knappen igjen. Inne i søkeren lyser det AE-L. Dette kan lure deg hvis du glemmer å deaktivere eksponeringslåsen når du skal ta bilde av noe annet med en gang.

Alternativt kan du stille inn AE-L/AF-L til å ha "AE lock only". Da må du holde nede AE-L/AF-L-knappen helt til du har tatt bildet.

Du finner du hva du liker best.

Håper dette ble forståelig. Lykke til

El chico

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...