Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sports luftfilter på biltema jalla greier?

Anbefalte innlegg

hadde tenkt og sette inn et sportsfilter, trimmet for noen 2 måneder siden golf 2.0 tdi opp til 180 hk 410 nm. merker litt svartrøyk ved hardt gasspådrag så da trenger jeg vel mere luft?

fikk biltemareklame i posten i går med utrolig fine priser. noen som har prøvd disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den svarte røyken er bare at den får nok diesel :D Noen chipper kan være litt skumle sånn sett hvis du f.eks ikke kommer gjennom eu pga røyken. Regner med at det skal gå greit siden det skal ryke ganske mye og chippene er mye bedre enn de en gang var.

Ikke kjøp åpent kon filter... jeg ville gått for KN innsats filter. Kon filter spiser massemålere.

Lenke til kommentar
Ikke kjøp åpent kon filter... jeg ville gått for KN innsats filter. Kon filter spiser massemålere.

9379226[/snapback]

For mye olje på konfilter spiser massemålere...

Hva er forskjellen på innsatsfilteret og konfilteret fra KN da? Såvidt jeg vet er det bare fasongen. De bruker samme materiale og olje for å filtrere

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

har alltid hørt at diesel sota hvis den fikk for for lite luft alltå dyårlig forbrenning :hmm:

tok et par bilder av katalogen. som dere ser er det 3 alternativer. 2 til 150,- og 1 til 500,- vet ikke hva som er forskjell

er det så mye bedre med KN filter? og vil jeg idethele tatt merke at det er der?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Er helt enig. Har ikke testa KN eller andre dyre filtere, men monterte igår biltemas sportsfilter.

Lyden er fin og virker foreløpig som forbruket har gått noe ned. Men dette skal jeg finne ut etter å ha kjørt litt.

Tror ikke det er noen vits å betale 1000kr for KN...

KN eller biltema, tviler på du merker forskjell! Sett tester der man faktisk får mindre krefter med KN filter, altså KN filteret har tatt livet av 2-4 hester.

Fyll diesel for pengene heller :)

Lenke til kommentar
kan diesel lyd bli tøff :hmm:

hvis det over hele linja påståes at sports luftfilter er bortkastede penger, gir ingen økning eller noe sånnt så tror jeg det droppes

såkalt "sports luftfilter" gir ingen økning i hk, bruk det originale luftfilteret du, det er nok det beste!

Lenke til kommentar

På en urørt bil gjør det nok liten forskjell. Men når du henter ut 180hk av en dieselmotor så går det mye mer luft gjennom den enn f.eks i en chippet 1.8T på rundt 200hk. Så da er jo spørsmålet om filteret og den originale filterboksen har like lav motstand nå som den hadde originalt. Det kan hende et stort og godt skjermet konfilter kan tilby lavere strømningsmotstand, men det er jo ikke mulig å vurdere på øyemål ;)

En annen sak er jo så klart hvor godt en kan vente at et Biltemafilter funker, og hvor lenge det varer. Turboene på disse motorene er kompakte og liker støv og partikler veldig dårlig. Jeg kjører kun originale luftfilter i min egen TDI i hvert fall.

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar
Hvis det er rett montert kan det gi bedre effekt, men når den monteres "vanlig" oppi originalluftfilterboksen, aka rånerstil, kan det faktisk gi effekttap.

På min bil merket jeg ikke noen effektøkning, men "grovere" lyd fra 3000 rpm.

finnes det virkelig folk som monterer sportsfilter i orginial luftfilter boks? må jo være ett stk kjedelig arbeid og tilpasse den til boksen? har ikke montert sportsfilter på biler, men på motorsykkelen dro jeg ut hele den orginiale luftfilterboksen og satt den rett på :p

Lenke til kommentar

Monterte biltema sportsfilter til 150,- kr på min A4 1.8TQ. Den er chippa til 195HK. Merka faktisk litt forskjell på høyt turtall når turboen skal kicke inn skikkelig. Og lyden min bre utrolig kul forhold til vanlig orginalt filter. Men er turboen som lager lyden jeg snakker om da. Men de filtrene er billige å fungerer utmerket. Bytt ofte så tror jeg det er supert til sitt bruk. Slipper olje på de som kan ødelegge luftmassemåleren :)

Lenke til kommentar

Jeg synes også at sportsfilteret til Biltema fungerer helt ok på min, hatt den kun et par dager, men virker helt greit. Og det er billigere enn original filteret fra grådige møller!!! Jeg bruker heller denne og bytter hvert 10.000 eller 5.000. 150kr er ingenting hvis den gjør jobben og ikke lager problemer for turboen/motoren... Gjenstår å teste hvordan forbruket blir på litt høyere hastigheter, mot 150km/t, som jeg får testa på mot gøteborg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...