-Tommy Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei. Hadde en liten diskusjon sammen med noen kamerater idag angående finnerlønn. Vis man finner en lommebok med la oss si 1000kr så har man jo rett på 10%, altså 100kr. Men vis man derimot finner et bank kort med 1000kr på har man da rett på disse 10%? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei. Hadde en liten diskusjon sammen med noen kamerater idag angående finnerlønn. Vis man finner en lommebok med la oss si 1000kr så har man jo rett på 10%, altså 100kr. Men vis man derimot finner et bank kort med 1000kr på har man da rett på disse 10%? 9377236[/snapback] Jada tommy, du trenger ikke lage tråder om ALT du lurer på vettu (Var meg han diskuterte med ) Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Er vel ingen lov som sier at man har krav på 10% finnerlønn. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Er vel ingen lov som sier at man har krav på 10% finnerlønn. 9377250[/snapback] Jo faktisk Er iallefall en belønning. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Hahah, det tok ikke lang tid gitt. Dessuten så lager jeg ikke tråder om alt mulig, men satt og tenkte på dette og siden jeg allikavel satt innpå diskusjon så hvorfor ikke? Men dette er off-topic, så nok snakk her. Lenke til kommentar
............... Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Selvfølgelig ikke 10% av alt på kontoen. Bankkort kan man "deaktiviere"(?) og få nytt. Mens det går ikke med fysiske penger. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Det var det jeg trodde. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Når du finner et bankkort og leverer det til teller (slik det står du skal gjøre bak på kortet) får du 200 kr i finnerlønn. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Sry, glemte de 200kr'ene. Dette viste jeg om. Men utenom de så er det vel ikke 10%? Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Vis meg den da, er vel bare noe man "etisk" mener er riktig. Jeg er selvfølgelig for at en som finner noe bør få finnerlønn, men det er uansett ikke noen lov som sier dette. Derfor blir det subjektivt hva som er riktig. Når det kommer til bankkortet, så blir saken litt annerledes, grunnen til det er at den som finner det ikke har tilgang på pengene. (Forskjell fra en lommebok med 1000 kr i) Eieren taper heller ikke noe på å aldri få tilbake bankkortet, da dette kan sperres. Hvis jeg hadde mistet bankkortet mitt, så er det første jeg hadde gjort å sperre det. Hvis noen hadde kommet med kortet da, så hadde jeg sagt tusen takk. Noen finnerlønn hadde det ikke blitt, da bankkortet uansett kan kastes for min del. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Man finner ingen lover i det norske lovverket som tilsier 10% finnerlønn. Ingen havner i retten hvis de ikke vil gi 10% finnerlønn. Men mange mener det er moralsk riktig å gi ca 10% finnerlønn. Alt avhengig av beølper selvfølgelig. Edit: Finner man et bankkort vil man uansett ikke kunne vite hvor mye som er på det. Banken har egne belønninger for tapte kort for å unngå komplikasjoner Endret 28. august 2007 av Marzo Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 jgrondal: Der tar du feil. I følge Hittegodsloven har man krav på finnerlønn. Men den sier ikke noe konkret om hvor stort beløp det skal være. Den bare gir rettningslinjer, og sier at dersom eier og finner ikke blir enige om en fornuftig finnerlønn er det politiet som avgjør. § 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn. Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer. Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500. Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Man finner ingen lover i det norske lovverket som tilsier 10% finnerlønn. Ingen havner i retten hvis de ikke vil gi 10% finnerlønn. 9377324[/snapback] Tja, se her for eksempel... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Men vis man derimot finner et bank kort med 1000kr på har man da rett på disse 10%? 9377236[/snapback] Beløpet på kontoen er uavhengig av kortet. Et bankkort i seg selv er ikke verdt noenting. Ergo, heller intet krav på finnerlønn. (Unntatt fra Teller, eventuelt.) Lenke til kommentar
thrml Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 tenk om da fyren/dama hadde hatt 100 mill på kontoen, ville vell blitt litt feil om du skulle fått 10 % av det? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Men vis man derimot finner et bank kort med 1000kr på har man da rett på disse 10%? 9377236[/snapback] Beløpet på kontoen er uavhengig av kortet. Et bankkort i seg selv er ikke verdt noenting. Ergo, heller intet krav på finnerlønn. (Unntatt fra Teller, eventuelt.) 9378547[/snapback] Det var akkurat det jeg mente, kompisen min (effectiv) mente at det var 10% uansett om det var penger eller kort. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 jgrondal: Der tar du feil. I følge Hittegodsloven har man krav på finnerlønn. Men den sier ikke noe konkret om hvor stort beløp det skal være. Den bare gir rettningslinjer, og sier at dersom eier og finner ikke blir enige om en fornuftig finnerlønn er det politiet som avgjør. § 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn. Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer. Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500. Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel. 9377344[/snapback] Da lærte jeg meg noe nytt! Takk. Skal ikke svare så bastant i fremtiden skjønner jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå