Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage "hjemmesnekra" trådløst nett på lang avstand


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og en kompis (nabo) tenkte vi skulle prøve oss på å lage en variant av trådløst nett sånn at vi satt på det samme Lokale nettverket. Det jeg tenkte på var en kraftig router med en slags parabolantenne? Eller noe slikt. Jeg vet at det går an og få kjøpt slike løsninger, men planen er å få gjort dette så billig som mulig.

 

F.eks: Vis jeg kobler en gammel parabol til routeren og peker parabolen mot nettverkskortet/mottakeren hans så kan han fange det opp??

 

Noen som vet om dette er mulig? Og hvordan jeg kan koble sammen antenne/router?

 

Takker for forslag :)

 

BTW: Det er ca 450m i mellom (fri luftlinje)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biquad er vel og bra, men er mye enklere å bygge en cantenna av to blikkbokser. Har selv kjørt sånne på over 1 km og det fungerer meget bra. På den avstanden skal det ikke være noe problem uten parabol, men om du skal kjøre det lenger blir jo signalet veldi forsterket ved å rette inn en cantenna eller en biquad mot brennpunktet på parabolen. Informasjon om prosjektet mitt med cantenna finner du her:

 

http://www.rolvs.org/wlan/

 

Nederst finner du linker til hvordan du bygger den. Husk at en sånn antenne er veldi retningsbestemt så må siktes inn ganske nøyaktig.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

så ikke dumt ut med en "cantenna", men jeg syns egentlig BiQuad så enklere ut? Eller tar jeg feil? Det jeg trenger til BiQuaden er:

 

* 123x123mm square section of blank PCB

* 50mm length of 1/2" copper pipe

* short length of CNT-400 or LMR-400 low loss coax (~300mm long)

* 250mm of 2.5mm2 copper wire (approx 1.5mm diameter)

* N connector

 

Virka det greit? Eneste festing er lodding?

 

Når jeg har laget 2 sånne kan jeg bare erstatte disse med de originale trådløse antennene på routerne vi har og rette de mot hverandre, så vil vi "oppdage" hverandres nett?

Lenke til kommentar
Når jeg har laget 2 sånne kan jeg bare erstatte disse med de originale trådløse antennene på  routerne vi har og rette de mot hverandre, så vil vi "oppdage" hverandres nett?

9379050[/snapback]

Vanskelighetsgraden er ikke så stor for noen av antennene. Bare vær nøyaktig ved måling av dimensjoner da toleransene er små.

Du kan ikke bruke to vanlige routere mot hverandre. Det finnes routere som kan brukes i WDS eller klientmodus.

 

EDIT: Du kan ta den 30cm kabelen med en klype salt. Det beste er å bruke den lengden du behøver. Du kan gjerne kjøpe en kabel som har connector på (pigtail) og så evt klippe av den ene enden.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...