Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Expedition med 5 seter

Jack24

Anbefalte innlegg

Jeg synes Ford Expedition Eddie Bauer 2004-modell (evt 2005) er den tøffeste bilen som finnes, spesielt i blå og i svart Jeg har sett på Finn.no, og det ser ut til at den i Norge kun finnes i 2-seter, 3-seter og i 8-seter. Jeg kunne tenkt meg å ha den med 5 seter. Vet noen om det er mulig å kjøpe en Expedition 2004-modell i Norge som kommer med 5 seter? Tror ikke det er mulig, så derfor har jeg to spørsmål til:

1. Er det mulig å sette inn tre ekstra seter bak i bilen, dersom bilen har hvitt skilt (dvs personbil), uten å måtte betale ekstra avgifter og slikt? Og er det i det hele tatt mulig å sette inn tre seter bak, slik at det blir som en vanlig 5-seter?

2. Dersom alternativet over ikke går, eller at jeg må betale så mye avgifter at det er like greit å bare kjøpe bilen i utlandet (Sverige, Tyskland, USA, jeg vet ikke), gjør jeg heller det. Hvilke avgifter o.l. må man betale når man skal importere bilen til Norge og registrere den slik at den kan kjøre på norske veier? Og er det noen tips til hvor jeg evt. bør kjøpe bilen?

3. Må jeg ha C1-førerkort (lett lastebil) for å kjøre Expedition?

Alle svar blir satt pris på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes Ford Expedition Eddie Bauer 2004-modell (evt 2005) er den tøffeste bilen som finnes, spesielt i blå og i svart Jeg har sett på Finn.no, og det ser ut til at den i Norge kun finnes i 2-seter, 3-seter og i 8-seter. Jeg kunne tenkt meg å ha den med 5 seter. Vet noen om det er mulig å kjøpe en Expedition 2004-modell i Norge som kommer med 5 seter? Tror ikke det er mulig, så derfor har jeg to spørsmål til:

1. Er det mulig å sette inn tre ekstra seter bak i bilen, dersom bilen har hvitt skilt (dvs personbil), uten å måtte betale ekstra avgifter og slikt? Og er det i det hele tatt mulig å sette inn tre seter bak, slik at det blir som en vanlig 5-seter?

2. Dersom alternativet over ikke går, eller at jeg må betale så mye avgifter at det er like greit å bare kjøpe bilen i utlandet (Sverige, Tyskland, USA, jeg vet ikke), gjør jeg heller det. Hvilke avgifter o.l. må man betale når man skal importere bilen til Norge og registrere den slik at den kan kjøre på norske veier? Og er det noen tips til hvor jeg evt. bør kjøpe bilen?

3. Må jeg ha C1-førerkort (lett lastebil) for å kjøre Expedition?

Alle svar blir satt pris på

9377142[/snapback]

1.) Ja, det er mulig å sette inn 3 seter bak uten avgifter. Men du må vente til bilen har vært registrert i Norge i 10 år.

2.) Om du ikke har en jobb (eller 2) med lønn langt over det normale, så glem det.

3.) Jeg vet det går Expeditioner i Norge med totalvekt ikke over 3500 kg "B" . Men nesten alle er registrert som lett lastebil, altså "C1".

En ting du må være klar over, er at med en slik bil må du om den er registrert som lett lastebil IKKE kjøre over 80 km/t (selv i 100-sonen).

Fra 1. jan neste år (tror ikke det er utsatt) skal disse bilene være utstyrt med fartsperre (hvis bilen er registrert etter 2001 tror jeg det er)

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Takker for svar...tror nok jeg går for noe annet en Expedition, særlig hvis jeg ikke kan kjøre i over 80 med den siden den er registrert som lett lastebil (det er derfor ikkesant)

9401035[/snapback]

Jepp, kjøretøy over 3500kg har ikke lov å kjøre over 80 kmt!

Lenke til kommentar

Har siklet litt etter en Ford Expedition selv, og kommet til samme resultat som alle andre her. Den er enten veldig billig - fordi den er registrert som lastebil, eller grisedyr og med to-seter fordi den er registrert som varebil.

Dette er et utslag av pussige, særnorske regler. I andre land er den gjerne godt innenfor hva vi kan kalle "billig", og da er den registrert som "bil", hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Ikke skyt meg om jeg tar feil, men jeg mener å ha sett den med grønne skilter, altså to-seters varebil. Men da var prisen en ganske annen. Og glem ikke at forsikringen skyter i været med en slik bil. Har en Grand Cherokee nå, og den koster det hvite ut av øya og litt til - i forsikring.

Lenke til kommentar

OK...jeg tror Expedition veier under 3500kg, 2.510 kg ifølge linken under. Kan man da kjøpe bilen, så betale litt ekstra og få den reigstrert som varebil, og så kjøre den med B-førerkort og i over 80km/t? Høres tungvint ut, kanskje jeg heller skulle kjøpe en Chevrolet Suburban, for jeg har sett flere Suburban'er som kan kjøres med B-førerkort, og de er registrert som kombinasjonsbil tror jeg.

Lenke til kommentar
OK...jeg tror Expedition veier under 3500kg, 2.510 kg ifølge linken under. Kan man da kjøpe bilen, så betale litt ekstra og få den reigstrert som varebil, og så kjøre den med B-førerkort og i over 80km/t? Høres tungvint ut, kanskje jeg heller skulle kjøpe en Chevrolet Suburban, for jeg har sett flere Suburban'er som kan kjøres med B-førerkort, og de er registrert som kombinasjonsbil tror jeg.

9401341[/snapback]

Husk at det er tillatt totalvekt som må være under 3500.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...