Gå til innhold

En slik hai i norge, hva tror dere?


Schjellin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det finnes flere haityper i Norge men disse er såpass små at disse ikke er noen trussel mot menneske. broren min og en fetter fikk en slik i garnet engang... den var en drøy meter så de hadd elitt noia da de skulle ro hjem med garnet....

9380691[/snapback]

 

En av verdens største haier finnes i norge. Kan bli opp i mot 8 meter lang.

 

Edit: Var feil info, opp mot 14 meter lang. Nest størst var den også.

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar
En av verdens største haier finnes i norge. Kan bli opp i mot 8 meter lang.

 

Edit: Var feil info, opp mot 14 meter lang. Nest størst var den også.

9381778[/snapback]

Det tviler jeg sterkt på, siden verdens største hai knapt kan bli så stor.

9381847[/snapback]

 

Kaplow! På norsk heter den Brugde. Ande store haier i norge er Håbrann og Håkjerring.

 

Er gøy med edit: Opp mot 12 meter.

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar

Stusset litt på 14 meter, ja, siden den største hvalhaien som noen gang har blitt fanget var i underkant av tretten meter, og den blir ansett som verdens største.

 

Men man må nesten ta utgangspunkt i normalstørrelsen til dyret, da. Selv om det kanskje finnes noen - mer eller mindre - troverdig kilder som sier de har sett brugder på opptil 14 meter, så er det nok heller skjeldent - om sant i det hele tatt. Litt som to og en halv meter lange mennesker.

 

Red.: There are reports from Norway of three basking sharks over 12 m (the largest being 13.7 m), but those are considered dubious since few if any sharks anywhere near such size have been caught in the area since.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
14 meter? hah, det er jo ikke noe.

 

Dette derrimot....  :omg:

9382453[/snapback]

Poenget ditt er? Det er jo umulig å bedømme størrelsen på hva den nå enn er vi ser i den videoen.

9384208[/snapback]

 

Trodde det var en tullevdo. Er såpass drivende dårlig i Japansk, men oppfattet hele snutten slik. På slutten kommer det opp et bilde av en mannsperson, og så zoomer de inn mot "hai"-buken hvor vi ser at "noe" levende som haien har svelget forsøker å klore seg ut.

:)

Lenke til kommentar

Haien på den japanske videon er en såkalt "megamouth". Altså en nylig oppdaget (1976) og få har blitt observert levende.

 

Når det gjelder den første haien så er det vanskelig å se forskjell på makrell hai (mako shark) og håbrann (porbeagle shark)

 

Mako:

 

mako.jpg

 

Håbrann:

 

habrann.jpg

 

 

 

Edit: Mer info om forskjellen mellom disse to haiene.

http://www.newenglandsharks.com/mako-por.htm

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar
Haien på den japanske videon er en såkalt "megamouth". Altså en nylig oppdaget (1976) og få har blitt observert levende.

 

 

 

 

Tullball.

 

 

Megamouths are very large sharks, growing to at least 5.5 m

 

 

 

"Haien" på filmen er langt over 5.5 meter, det er mest sansynlig at de har plassert et minibur i samme tanken som en vanlig hai.

Lenke til kommentar

1 hai oppdaget nå i nordsjøen og det blir rama skrik:P

 

Mens når vi er i syden og bader da tnker man ikke på det.

 

Haiene har sikkert vært her på tur noen ganger men bare ikke blitt observert.

 

sant at vannet blir varmere men de store forskjellen er ikke her enda.

Tror ikke det er sånn at haien tenker ooooo 15 grader passe vann! 14 grader alt for kaldt, hvis dere skjønner poenget mitt:)

Lenke til kommentar
1 hai oppdaget nå i nordsjøen og det blir rama skrik:P

 

Mens når vi er i syden og bader da tnker man ikke på det.

 

Haiene har sikkert vært her på tur noen ganger men bare ikke blitt observert.

 

sant at vannet blir varmere men de store forskjellen er ikke her enda.

Tror ikke det er sånn at haien tenker ooooo 15 grader passe vann! 14 grader alt for kaldt, hvis dere skjønner poenget mitt:)

9386714[/snapback]

Haien går vel heller etter der maten vokser. Og enkelte steder i Norskehavet og havet mellom Norge, danmark og de britiske øyer, har det skjedd kraftige endringer i plantelivet, bare pga. temperaturøkning på en grad eller to.

Lenke til kommentar

Det finnes flere type haier i Norge, men ingen/svært få av dem er farlige for mennesker. Jeg har hytte ved sjøen og jeg har hørt om flere som har fått hai i garnet eller på kroken når de har vært utaskjærs og fisket. Disse haiene har ikke vært mer enn maks 1 meter lange, men det finnes større haier i Norge også. Brudge for eksempel er en hai vi kan finne i det norske farvann, og den kan bli opptil 12 meter lang. Jeg har også hørt at det kun er 1 av 10 hairaser som er farlige for mennesker verden over, og sjansen for at akkuratt de få rasene som er farlige svømmer rundt i norske fjorder er liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...