Gå til innhold

krets til å endre dreierettning på motor

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag å sette opp et webkamera som skal ta bilder og laste opp til en webserver, og så ble jeg spurt om jeg også kunne lage en sak sånn at dette kunne snu seg sånn at det kan filme i forskjellige retninger,

så da lurer jeg på om det her noen her som klarer å komme opp med en krets som gjør at jeg kan få kameraet til å snurre sakte en vei for å så snu.

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å styre dette på tid (i alle fall alene) vil nok være vanskelig da det er umulig å få den til å gå akkurat like langt begge veier uten å ha en form for kontroll på posisjon. Den enkleste ville kanskje være å ha begrensninger for utslag i begge retninger og kjøre motoren på tid litt lenger enn det som er helt nødvendig. Den vil da stå litt stille i begge ytterposisjonene. En annen kanskje bedre/enklere mulighet vil være å få retningen til å snu ved at en form for bryter i hver ytterposisjon endrer retningen.

En mer proff løsning vil være en krets som styrer en steppermotor et vist antall runder i en retning og deretter samme antall runder i motsatt rettning. Jeg har personlig ingen erfaring med design med steppermotorer men det finnes helt sikkert andre her med god kunnskap på området.

space

Lenke til kommentar

Ok, jeg vil i alle fall ha en krets som får kameraet til å gå sakte fra side til side, og om det ikke går like langt så er ikke det et problem for meg, tenkte liksom at når den har gått mot sola i 2 minutter så skal den snu rettning og gå i to minutter den veien, men om det er lettere med "endebrytere" så er jeg takknemelig for det å. forsåvidt allt som kan brukes :)

Lenke til kommentar

Høres ut som du mangler litt mere en bare kretsen.

Er det petersmartløsninger du er ute etter så ta en titt inni en konvensjonell bordvifte som kan dreie frem og tilbake.

Denne innretningen er mekanisk og drives av viftemotoren som kun har en dreieretning.

Kannibaliser en slik vifte eller lag mekanikken selv så har du et dreiende stativ for kameraet med en motor som kun trenger å gå en vei.

Lenke til kommentar
Ok, jeg vil i alle fall ha en krets som får kameraet til å gå sakte fra side til side, og om det ikke går like langt så er ikke det et problem for meg, tenkte liksom at når den har gått mot sola i 2 minutter så skal den snu rettning og gå i to minutter den veien, men om det er lettere med "endebrytere" så er jeg takknemelig for det å. forsåvidt allt som kan brukes :)

9377449[/snapback]

Det finnes to løsninger som jeg kan komme på i farta.

1: Steppermotor

Fordeler:

- Lett tilgjengelig. Du finner en slik inni de fleste printere, scannere og kopimaskiner.

- Slitesterk. De modellene som jeg har sett har minst ett sett med kulelager.

- Du kan posisjonere vinkelen på rotoren meget nøyaktig. Det vanlige er at minste steg er ±3,6 grader eller mindre.

- Ikke nødvendig med posisjonsbryter, eller dvs det kan være en fordel å ha én posisjonsbryter i den ene enden slik at du kan resette posisjonen. Men dette er kun i situasjoner der noen holder igjen motoren.

Utfordringer/ulemper:

- Du må ha en viss minimum av kunnskap innen digitalelektronikk for å kunne bygge kontroller til steppermotor. Du kan bygge kontrolleren enten vha teller-kretser/JK-vipper eller benytte deg av en programmerbar kontroller.

2: Likestrøm motor med utveksling (servo)

Fordeler:

- Enkel å få til å fungere i forhold til en steppermotor-løsning.

Ulemper:

- Tilgjengelighet. Det er relativt få produkter som du kan disekrere og som inneholder en slik enhet. Erfaring viser at det som oftest er å finne i diverse leketøy, men disse er ofte av dårlig kvalitet.

- Du er avhengig av posisjonsbrytere for at kretsen skal "vite" når den skal snu polariteten på motoren. Mekaniske brytere har den ulempen at de blir slitt. Løsningen da kan bli å benytte IR-detektorer istedet. Disse finner du oftest i kopimaskiner og printere.

Fellesnevnere:

- Støy. Det kommer du ikke unna. Personlig synes jeg step-motoren har en mer "hi-tech" -aktig lyd, mens en servo får du lyden av DC motoren pluss tannhjulene i overføringa.

- Kobling. Hvordan kobler du kameraet til akslingen? Her må du bare være kreativ.

- Brokretser. For å få en unipolar stepmotor til å fungere så trengs det 4 halvbrokretser, mens det trengs to til å drive en DC-motor som kan kjøres begge veier.

Lenke til kommentar
Det finnes to løsninger som jeg kan komme på i farta.

1: Steppermotor

Fordeler:

- Lett tilgjengelig. Du finner en slik inni de fleste printere, scannere og kopimaskiner.

- Slitesterk. De modellene som jeg har sett har minst ett sett med kulelager.

- Du kan posisjonere vinkelen på rotoren meget nøyaktig. Det vanlige er at minste steg er ±3,6 grader eller mindre.

- Ikke nødvendig med posisjonsbryter, eller dvs det kan være en fordel å ha én posisjonsbryter i den ene enden slik at du kan resette posisjonen. Men dette er kun i situasjoner der noen holder igjen motoren.

Utfordringer/ulemper:

- Du må ha en viss minimum av kunnskap innen digitalelektronikk for å kunne bygge kontroller til steppermotor. Du kan bygge kontrolleren enten vha teller-kretser/JK-vipper eller benytte deg av en programmerbar kontroller.

Har en del peil på elektronikk, går nå vg2 data og elektronikk og om det er noe jeg ikke kan så har jeg lærerekspertise rundt meg.

Om du har en tegning på en slik krets med tellere eller JKvipper så hadde jeg vært glad.

EDIT: kom inn et svar rett før jeg posta :p

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Har fått i oppdrag å sette opp et webkamera som skal ta bilder og laste opp til en webserver, og så ble jeg spurt om jeg også kunne lage en sak sånn at dette kunne snu seg sånn at det kan filme i forskjellige retninger,

så da lurer jeg på om det her noen her som klarer å komme opp med en krets som gjør at jeg kan få kameraet til å snurre sakte en vei for å så snu.

9377057[/snapback]

Du? har du sett sånne gulvstående vifter?? de går fra side til side sakte... :) kjøp en sånn da vel? og skru i filler for å se hva som gjør at den tikker... tikk takk :D

Lenke til kommentar

Kan gjøres helt mekanisk også. Ta en motor som geares kraftig ned, fest en passe lang arm på gearakselen. Koble et stag mellom denne armen og kameraet, og kameraet vil gå en gang frem å tilbake for hver runde armen tar. Hvor langt kameraet beveger seg avhenger av hvor lang arm du har på motoren og hvor langt til siden for dreiepunktet på kameraet du fester staget. Som motor kan du dissekere en modellfly/helikopter/bil/båt servo fjerne endestoppene og elektronikken sette DC-spenning rett på motoren.

Har prøvd å lage en liten skisse

post-25897-1188332188_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kan gjøres helt mekanisk også.  Ta en motor som geares kraftig ned, fest en passe lang arm på gearakselen.  Koble et stag mellom denne armen og kameraet, og kameraet vil gå en gang frem å tilbake for hver runde armen tar.  Hvor langt kameraet beveger seg avhenger av hvor lang arm du har på motoren og hvor langt til siden for dreiepunktet på kameraet du fester staget. Som motor kan du dissekere en modellfly/helikopter/bil/båt servo fjerne endestoppene og elektronikken sette DC-spenning rett på motoren.

Har prøvd å lage en liten skisse

9380619[/snapback]

mange takk for rådet

vil helst løse dette "elektronisk" vi har liksom steppermotorer og hele pakka på skolen så ingenting av det er en forhindring.

og desuten så skal dette stå og gå hele året rundt og jeg bor 5 timer unna der kameraet skal stå så da tar jeg heller risken på å bruke mine greie elektronikkunskaper enn å satse på mine elendige ferdigheter innen mekanikk :p selv om dette var veldig simpelt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...