Gå til innhold

B&H, skuffende og imponerende


Anbefalte innlegg

Da er jeg tilbake fra New York turen, og selvfølgelig måtte byens fotobutikker sjekkes ut. B&H er jo desidert den største der, og dette merkes på godt og vondt. Butikken er et imponerende skue, med alle sine produkter, men spesielt logistikk systemet er helt rått. Ved hjelp av et sinnsykt system med skinner og div vareheiser slipper de å ha andre varer enn display produktene sine i butikken. Når man kjøper en vare blir denne sent til skranken for registrering, før den går videre til utlevering etter kassen. Sånn kan man da gå fra avdeling til avdeling og kjøpe det man vil, på et lite øyeblikk står varen foran deg for registrering før den går videre til levering.

Det som skuffer meg er den utrolig dårlige kundebehandlingen de gir. De er ekstremt salgskåte der, og mest interessert i å selge i stedet for å veilede. Jeg var innom flere avdelinger der, faktisk tre forskjellige ganger, og fikk omtrent den samme behandlingen fra samtlige ekspeditører. Når man spør etter en vare, om de har den på lager etc, er svaret alltid det samme: "Sure, do you want one?". Ved et par anledninger var jeg interessert i litt mere informasjon, bl.a. en softbox til ekstern blitz. Da presterer kundebehandleren å bli sur fordi jeg spør etter forskjellige typer, deriblant en jeg leste om som fikk knallkritikk, men som jeg kun husket produsentnavnet på og ikke typen. Jeg vil gjerne ta en kikk, så vi går bort til utstillingen, og det eneste som kommer fra han er: "you can use all of them, which one do you want?".

 

Nå kan det bero noe på leveringsproblemer, men jeg var interessert i 5 forskjellige Nikon objektiver, i prioritert rekkefølge, kun et av de hadde de på lager. Det sammme gjeldt blitzkabel, ikke på lager.

Jeg hadde også på forhånd sendt en mail med spørsmål om å reservere en 70-200 VR, og trodde jeg hadde fått en reservasjon, da det til og med stod at produktet skulle hentes i butikke før en bestemt dato. Dette viste seg når jeg kom for å hente, at kun var en quote. Selvfølgelig var ikke denne på lager, og de var heller ikke interessert i å hjelpe til med å skaffe eller å informere meg om når den var i butikken. Jeg fikk beskjed om at eneste måten jeg kunne gjøre det på, var å kjøpe en på nettet, og vente til den var i butikken. På spørsmål om de kunne ringe meg eller ringe hotellet og legge igjen beskjed, var det blankt nei. Det eneste de kunne gjøre var å sende mail via nettbutikk systemet sitt om når produktet var på lager igjen.

Jeg har forståelse for at de er en stor butikk, og ikke kan holde på å ringe alle kunder om alt til enhver tid, men jeg ble møtt med en så stor arroganse som jeg aldri har opplevd i Norge. Jeg snakket også med manageren, og han var minst like ille som de andre. Det er nesten synd å si det, men jeg opplevde personalet som nesten avvisende og ihvertfall lite kundevennlige.

Det B&H skal ha kreditt for, er at de har et enormt vareutvalg og veldig mange som jobber der, så man venter aldri lenge på å få hjelp. Jeg vil etter mine besøk si at jeg ble skuffet men samtidig imponert, og jeg vil anbefale de som har anledning til å besøke butikken for å se selv. Men etter den servicen de viste når jeg skulle handle, tør jeg ikke tenke på hvordan det er ved en evt reklamasjon.

 

Adorama var for meg en skuffelse, en liten og rotete butikk som jeg tilbrakte lite tid i, men jeg fikk ihvertfall ordentlig svar på de spørsmålene jeg hadde.

17 St. photo var av utseende og størrelse heller ikke noe å rope hurra for, men her fikk jeg absolutt den beste servicen. Den er desverre vanskelig å finne, så man bør sjekke kartet og adressen på forhånd, da det er inn ei dør og opp i tredje etasje, uten særlig skilting på utsiden.

 

Jeg vet det er mange andre som også har vært her inne og handlet, og sikkert noen som har helt andre erfaringer enn meg, men dette var ihvertfall hvordan jeg opplevde foto-shopping i New York.

Er det forresten noen som har hørt om piratkopier av objektiver i USA? Jeg fikk tilbud om en 70-200VR til en sinnsykt god pris, mye lavere ann alle andre steder jeg har sett, men jeg turte rett og slett ikke å kjøpe da jeg ikke hadde helt god magefølelse for butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piratkopier kan man vel komme over hvor som helst, hvis butikken er luguber nok. Men spesielt utbredt utenfor asiatiske land, er det vel ikke. Uansett er det lurt å styre unna butikker man ikke har en god magefølelse for.

 

Når det gjelder service, så har jeg vært i USA kun én gang, og opplevde veldig varierende service. En kundebehandler tilbød seg til og med å kjøre meg til nærmeste avdeling av samme kjede, da den avdelingen hadde noe jeg ville ha på lager. Han slapp imidlertid det, da gruppen jeg var med disponerte bil. På det andre stedet, var det imidlertid litt sånn "ok, her er den, vennligst betal"-type mentalitet.

 

I Norge tror jeg de fleste butikkene har forstått at service skaper returnerende kunder. I USA, og kanskje butikker som B&H spesielt, lever godt nok på turister og nettkunder, så de slipper å bry seg flere ganger med masete kunder som ikke vet nøyaktig hva de skal ha det øyeblikket de går inn døren.

Lenke til kommentar

På PMA i vår skulle jeg snakke med de som står bak Lensbabies, og var litt tidlig ute og måtte derfor vente på at B&Hs innkjøpemann hadde gjort seg ferdig. Måten han behandlet de to Lensbabies-folka på var under en hver kritikk, og makan til arrogant drittsekkoppførsel er det lenge siden jeg har sett. Vurderte sterkt å ikke kjøpe alt jeg hadde planlagt å kjøpe på B&H på tilbakeveien likevel, men hadde desverre ikke tid til å lete etter Adorama og ville nødig vurdere hele B&H basert på en enkelt person, men om det du sier her er riktig så virker dete som i alle fall de i ledelsen der er bare i liten grad opptatt av kundeservice.

Lenke til kommentar
På PMA i vår skulle jeg snakke med de som står bak Lensbabies, og var litt tidlig ute og måtte derfor vente på at B&Hs innkjøpemann hadde gjort seg ferdig. Måten han behandlet de to Lensbabies-folka på var under en hver kritikk, og makan til arrogant drittsekkoppførsel er det lenge siden jeg har sett. Vurderte sterkt å ikke kjøpe alt jeg hadde planlagt å kjøpe på B&H på tilbakeveien likevel, men hadde desverre ikke tid til å lete etter Adorama og ville nødig vurdere hele B&H basert på en enkelt person, men om det du sier her er riktig så virker dete som i alle fall de i ledelsen der er bare i liten grad opptatt av kundeservice.

9379410[/snapback]

Da har du fått nøyaktig samme inntrykket som meg, der kunden egentlig bare er en cash-machine som kommer for å levere pengene sine...

Mitt inntrykk er basert på 3 forskjellige besøk, og en 7-8 forskjellige ansatte inklusiv manager.

Lenke til kommentar
Piratkopier kan man vel komme over hvor som helst, hvis butikken er luguber nok. Men spesielt utbredt utenfor asiatiske land, er det vel ikke. Uansett er det lurt å styre unna butikker man ikke har en god magefølelse for.

9378912[/snapback]

 

Kan det virkelig være piratkopier av objektver som nikon70-200 eller andre nikon objektiver? Det vil jo ikke akkuratt være vanskelig å finne ut om det er en kopi eller ikke.

 

Ang. det med service. Det virker til å være god service fra netthandelen. Har hørt om flere som har fått dekket frakt etc. ved reklamasjon og fått helt ny vare uten problemer. Sendte et par mailer da jeg bestilte og fikk raskt svar.

Lenke til kommentar

Har også samme inntrykk av B&H; du behandles nesten som kveg som skal slaktes raskest muligm og for mest mulig cash. Litt trist når du har gledet deg til å kjøpe nytt utstyr, og servicen er hakket dårligere enn på MacDonalds i rush-tiden...

 

Det mest positive med B&H (foruten prisene) er vel at butikken og personalet er en severdighet i seg selv...

Lenke til kommentar

Har vært flere ganger i USA, riktignok før fotografi interessen slo til for fullt. Vært innom en del elektronikk butikker, spes på Manhattan, og samtlige har en helt annen innstilling til kunder enn her hjemme i Norge. Kundeservice ser ikke ut til å eksistere på de butikkene jeg var innom. En afroamerikaner som stod foran meg i køen skulle se på et kompaktkamera, selgeren sa: "Do you wanna buy or steal?" Håpløst.

Lenke til kommentar
Vært innom en del elektronikk butikker, spes på Manhattan, og samtlige har en helt annen innstilling til kunder enn her hjemme i Norge. Kundeservice ser ikke ut til å eksistere på de butikkene jeg var innom.

Men har mamn egentlig grunn å være misfornøynd, når mann kjøper varer til nesten Amerikansk netbutikk priser - or sikkert laver enn Norske priser? I tillegg er disse butikker åpent til minst kl 21:00 nesten hverdag, or åpent 10-18 Søndager - en stor forskjell fra her, hvor butikkenne stort sett er apent når man jobber, og stengt om kveledene or helgene.

 

Der et en "tradeoff": de fleste kunder der foretrekker sånn isteden for å betale Europeansk priser. Alle jo har internet: hvis mann trenger til å vite noe, mann kan vel granske det til seg selv.

 

I hvertfall synes jeg elektronikk butikker er et untak: det finnes faktisk svart få tilfeller i detaljhandel hvor, i det hele tatt, Norske kunderservice kan sammenlignes med det Amerikanse.

Endret av osamede
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...