Gå til innhold

Hvilke sluker / spinnere osv til ørret fiske?

Anbefalte innlegg

Hvilke sluker osv trenger jeg / er å anbefale til ørret fiske på større og mindre vann?

Jeg bruker nå møreungen og panter martin 4-6g på 5,5 fotsstanga og møresilda 10g på 9 fotsstanga. Dette har jeg blitt rådet til men vil gjerne høre andres meninger om dette, på slike har jeg bestandig fått fisk, men ny input og viten ønskes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke sluker osv trenger jeg / er å anbefale til ørret fiske på større og mindre vann?

Jeg bruker nå møreungen og panter martin 4-6g på 5,5 fotsstanga og møresilda 10g på 9 fotsstanga. Dette har jeg blitt rådet til men vil gjerne høre andres meninger om dette, på slike har jeg bestandig fått fisk, men ny input og viten ønskes.

9377037[/snapback]

du kan kjøre med både 12 å 18 grams møre å stingsild, tasmanian devil funker også bra(13g). sølvkroken spesial 10,12 & 18gram fungerer også bra

Lenke til kommentar

en veldig standar sluk er jo denne:

Fungerer best på små/mellomstore vann men 10 grams. Har fått opp mot kiloen med 7 gram.

Ellers må man bare huske på å bruke mørke sluker når det er overskyet, og lyse sluker når det er sol.

Mørke sluker burde også brukes hvis vannet er mørkt :)

Lenke til kommentar

Fungerer best på små/mellomstore vann men 10 grams. Har fått opp mot kiloen med 7 gram.

Ellers må man bare huske på å bruke mørke sluker når det er overskyet, og lyse sluker når det er sol.

9387841[/snapback]

Takk for nyttig info:)

Lenke til kommentar

9387841[/snapback]

Takk for nyttig info:)

9390970[/snapback]

Sluk er vel også avhengig av litt bølger og vind for å gi resultater. Men det er vel unntak.

Lenke til kommentar
Sluk er vel også avhengig av litt bølger og vind for å gi resultater. Men det er vel unntak.

9391418[/snapback]

Det vet jeg faktisk ikke. Selv om det blåser noe, så er det vel ganske normalt under vannet. Har aldri hørt noe om at man må bruke 'den og den' sluken nå som det blåser mht til sånn og sånn.. Noen som vet det?

Jeg tror ikke det har så masse å si, men vet ikke da

Lenke til kommentar

Har fått fisk på den, ja. Men det blir ofte sånn at man begynner å like og bruke en bestemt spinner eller sluk, så er det jo den man får fisk på også. Syns Jensen Insect virker litt mer forseggjort enn andre spinnere, men kunne ha tenkt meg noen utgaver litt mer grell i fargene. Kontraster som rød-svart skal være bra. Men når det kommer til stykket så tror jeg ikke dette spiller så forferdelig mye rolle. Det viktigste er å finne hvor fisken er og når den biter og variér hva man tilbyr den. Er det dårlig bitt, prøv mere langs bunnen og mark m/ søkke kan være et alternativ. Fisken står ofte i overgangen til marbakken der hvor det finnes.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Fisken kan være lunefull, men stort sett er den sulten og dum.

Jeg tror det viktigste med en sluk er at fisken SER den. Så må man passe på at den føres med riktig hastighet i riktig dybde.

Derfor kommer en langt med blanke sluker i pent vær og mørke sluker til mørk himmel. Sluker med påmalte øyne, finner, gjeller og skjell er pene å se på, men det er unødvendig. I gamle dager laget man sluker og andre lokkegreier av skjell og slikt, og man fikk da fisk den gangen også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

http://www.solvkroken.no/ekat/produkter/HK...EN/00_1014.html

http://www.solvkroken.no/ekat/produkter/HK...EN/00_1000.html

http://www.solvkroken.no/ekat/produkter/HK...EN/00_1280.html

Det spiller egentlig ingen rolle om du kjøper 7 eller 12 grams eller hva det måtte være. Mange tenker større sluk, større fisk. Men større fisk tar gjerne små lette bytter. ;)

Søvkroken har det du trenger. Jeg anbefaler den klassiske rød/gull i midterste linken. Klassisk sluk som gjør jobben for alle penga.

//edit

Whooops, Jeg glemte meg helt bort og vekte denne posten opp fra de døde. Tenkte ikke over det i det hele tatt. :S

Endret av Mapzta
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Du mener altså at fluefiske er en bedre og renere fiskemetode enn slukfiske?

I større vann liker jeg veldig godt litt tyngre silde- og skjesluker. Møresild og Jensen sild er gode sluker innenfor de nevnte kategoriene. Stingsilda synes jeg har litt for dårlig gange, men man kan selvsagt bøye sluken litt. Passende vekter er atten og tjuefem gram, gjerne mere. I små fjellvann og tjern foretrekker jeg vanlige ørretsluker i vekter opp til tolv gram. Klassikere som Spesial, Aura og Vibrax fungerer veldig bra.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Du mener altså at fluefiske er en bedre og renere fiskemetode enn slukfiske?

Du får nok neppe mer fisk med flue.

Poenget er jo å lure fisken til å tro at det faktisk er et insekt som ligger i vannfilmen. Jeg synes i alle fall det er mer givende og moro enn å delje sluker halveis over elva/vannet :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hver sin lyst, ja. Fluefiske er krevende, men man gjøre mye ut av slukfiske også. Er ikke nødvendigvis bare å kaste og sveie inn.

Tror faktisk at jeg må begynne med fluefiske igjen...

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

For de som ikke gidder å prøve fluefiske kan jo bruke ørretbomber med flue på? Funker som bare det! :)

Ellers foretrekker eg å fiske med flue når eg skal ta fettfinne fisk men bruker ofte sluk når eg ikke gidder å risikere å få kroket meg selv når det blåser mye eller noe.

Lenke til kommentar

Sluk kontra flue?

Den store fordelen med slukfiske er at det er ganske enkelt. Selv et barn kan gis en slukstang og fiske på en noenlunde ok måte (selv om det selvsagt vil være et voldsomt forbedringspotensiale). Fluefiske krever derimot en del trening for i det hele tatt å få snøret ut på vannet.

En annen fordel med sluk er at det er mer allsidig: Man kan kaste med sluk uavhengig av terrenget rundt og nærmest uavhengig av vinden. Fluer som havner i krattet bak en er alltid ergerlig.

Når det er sagt, skulle jeg gjerne vært flinkere til å fiske med flue. Jeg har et par fluestenger, men har fått lite opplæring i å bruke dem. Jeg er nå kommet dit hen at jeg kan få snøret ut en seks-syv meter foran meg, og det i en rimelig rett linje. Bedre enn det klarer jeg dog ikke. Dessuten skjønner jeg ikke hvordan fluen liksom skal kunne flyte på vannet. Den synker jo alltid før eller senere.

Lenke til kommentar

Dro meg to ørretpinner idag med en myggklekker :D Moro å dra ørret på selvbundet flue!

Nå skal ikke jeg drepe denne tråden med fluepropaganda..

Kan faktisk komme med en anbefaling.

I barndommen hadde jeg bra hell med Spesial kobber/rød, Spesial med røde prikker og Wibrax-spinnere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...