Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte kun bremseskiver?

Gauder_1

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1996 Honda Accord som jeg skiftet bremseklosser på (foran) for et par måneder siden, har kjørt ca. 5000km siden den gang.

Jeg så at bremseskivene også var blitt ganske slitte, dvs. tynne, men ellers helt OK. Det er ikke kast i dem.

Nå lurer jeg på å få skiftet skivene også, men på verkstedet jeg snakket med vil de ikke skifte skiver uten også å skifte klosser.

Nå lurer jeg på å skifte skiver selv. Er det virkelig nødvendig å skifte klosser også (de jeg har er jo bare kjørt 5000km), eller er dette noe verkstedene sier fordi de vil tjene mer penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer jeg også på.. Hadde det motsatte problemet, Kjøpte nye klosser men de ville ha meg til å bytte skivene også, selv om det ikke var noe spes tegn til feil..

Nå skal jeg snart se om de seier noe om skiva på EU-kontroll..

Men når du sier at de har blitt ganske tynne, hvor tynn da ca ?

Lenke til kommentar
Lurer jeg også på.. Hadde det motsatte problemet, Kjøpte nye klosser men de ville ha meg til å bytte skivene også, selv om det ikke var noe spes tegn til feil..

Nå skal jeg snart se om de seier noe om skiva på EU-kontroll..

Men når du sier at de har blitt ganske tynne, hvor tynn da ca ?

9376603[/snapback]

Jeg målte dem til 21mm mener jeg å huske, det skal være akkurat grensen for når de må skiftes. Ellers er det litt rust i helt i ytterkanten på skivene, der hvor klossene ikke tar.

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt folk si at du må bytte klosser om du skal bytte skiver, men har også hørt folk si det motsatte. Klosser og skiver tilpasser seg jo hverandre etterhvert, så det kan jo kanskje være tilfeller der nye klosser vil fungere bedre enn klosser som er slitt på en annen skive.

Har uansett ikke nok peiling på bremser til å gi det et godt svar, selv bytta jeg begge deler når jeg først måtte av med kalipperen allikevel.

Hvilken pris fikk du på dette fra verksted, og har du vurdert å gjøre det selv?

Lenke til kommentar

Hvis du nå bytter klosser og ikke skiver, så har du et problem når skiver skal byttes, og ikke klosser. Da er skivene nye, men klossene er tilpasset de gamle skivene. Da har du kanskje redusert bremseeffekt, og det kan være farlig.

Kommer ellers ikke på noe som tilsier at det skal være farlig å bytte skiver og klosser uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar

Klossene vil slite seg til etterhvert, men regelen er at man alltid skal bytte klosser sammen med skivene...

Hvis du gjør det på verksted regner jeg med at du mister garantien hvis du skal bruke de gamle klossene, men hvis du derimot hadde bytta skiver og klosser på et verksted og fått kast i skivene etter 5000 km hadde de nok bare bytta skivene på garantien.

Det går nok greit selvom boka sier at man skal bytte samtidig. Gjort det mange ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...