Gå til innhold

hvordan byttte admin passord

wats

Anbefalte innlegg

hei

lurer på om det går ant til å bytte administrator passore som eg har på dataen min. fikk dataen på skolen å det er windows vista på den

får ikkje instalert noe på den untat å spør admin :no:

så om noen hveit hvordan man gjør det så komm med inspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at dette er ein skulepc og dermed sett opp til domene.

Den einaste måten du kan få admintilgang då er at den som har domeneadminstratoren gir din brukar admin-tilgang lokalt.

Så det er nok berre å stille seg opp å spørre IT-ansvarleg om det er mulig.

Derimot tviler eg på at du får det, fjerninga av adminrettigheiter blir ikkje gjort for morroskuld.

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke se problemet.

Virker som om du ikke skal installere programmer på pc-en, og må ha godkjenning av admin for å gjøre det.

da spør du it ansvarlig på skolen din, om du kan få admin rettigheter på pc-en.

Det er nok en grunn til at det er slik som det er.

Har du kjøpt pc-en selv, eller har du leid/lånt den?

Lenke til kommentar
men det er mulig?

9376636[/snapback]

Ja, men det har ikke noe med programmering å gjøre. Prøv Windows forumet under programvare.

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=104

Og kryss fingrene for at tråden ikke blir stengt på grunn av brudd på rettningslinjene på forumet :tease:

9376659[/snapback]

Og den øverste sticyen der er denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=821194

Lenke til kommentar
Jeg kan egentlig ikke se problemet.

Virker som om du ikke skal installere programmer på pc-en, og må ha godkjenning av admin for å gjøre det.

da spør du it ansvarlig på skolen din, om du kan få admin rettigheter på pc-en.

Det er nok en grunn til at det er slik som det er.

Har du kjøpt pc-en selv, eller har du leid/lånt den?

9376670[/snapback]

Så han skal altså få adminrettigheter fordi han ikke skal installere noe på PC-en? Uansett, så blir det feil å gi noen rettigheter og noen ikke. De gjør det helt riktig å dra alle under samme kam når de har fått alle de programmene de trenger for den skoleundervisningen som det er lagt opp til.

Lenke til kommentar
Så han skal altså få adminrettigheter fordi han ikke skal installere noe på PC-en? Uansett, så blir det feil å gi noen rettigheter og noen ikke. De gjør det helt riktig å dra alle under samme kam når de har fått alle de programmene de trenger for den skoleundervisningen som det er lagt opp til.

9376703[/snapback]

Han får da trappe opp på kontoret til IT-ansvarlig, og si at han vil ha admin rettigheter pga det og det... Han får finne på noen god grunn, jeg skal ikke finne den gode grunnen til han.

grunnen til at jeg vil at han skal spørre, er at det ligger mange grunner bak slik systemet nå er. Det er ikke bare for morro at IT ansvarlige har satt opp div sperrer for elever på skolenettene rundt omkring.

Spør han om han får lov, så får han mest sannsynlig ikke lov. Da er det sannsynlig å spørre hvorfor, og han vil få et svar.

Lenke til kommentar

9376703[/snapback]

Han får da trappe opp på kontoret til IT-ansvarlig, og si at han vil ha admin rettigheter pga det og det... Han får finne på noen god grunn, jeg skal ikke finne den gode grunnen til han.

grunnen til at jeg vil at han skal spørre, er at det ligger mange grunner bak slik systemet nå er. Det er ikke bare for morro at IT ansvarlige har satt opp div sperrer for elever på skolenettene rundt omkring.

Spør han om han får lov, så får han mest sannsynlig ikke lov. Da er det sannsynlig å spørre hvorfor, og han vil få et svar.

9376971[/snapback]

Problemet er at folk fungerer sjelden på den måten. Man spør om man får passordet til å legge inn noen program, men jeg kan garantere at det havner mye tull innpå PC-ene også når man først får tilgang. Som sagt kommer PC-ene med den programvaren som trengs til undervisningen, så det skal ikke være noe behov for å legge inn noe mer. Er det noe mer som skal legges inn av faglig interesse, er det mye bedre at man går å spør om de kan legge det inn i stedet, kontra å dele ut admin-passord på den måten.

Lenke til kommentar
Problemet er at folk fungerer sjelden på den måten. Man spør om man får passordet til å legge inn noen program, men jeg kan garantere at det havner mye tull innpå PC-ene også når man først får tilgang. Som sagt kommer PC-ene med den programvaren som trengs til undervisningen, så det skal ikke være noe behov for å legge inn noe mer. Er det noe mer som skal legges inn av faglig interesse, er det mye bedre at man går å spør om de kan legge det inn i stedet, kontra å dele ut admin-passord på den måten.

9377668[/snapback]

ja.

Det jeg sier er at hvis han spør sys ansvarlig, så får han mest sannsynlighvis nei. Da kan han også få vite alle grunnene sys ansvarlig har for å gjøre som h*n har gjort.

Jeg jobber selv som ikt-lærling på en vgs, og vet hvor mye stress det kan være, men vi har det slik at elevene eier pc-ene selv, og de er selv lokaladmin på pc-ene.

Men så kommer de seg ikke på nett, med mindre de har et godkjent og oppdatert antivirusprogram da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...