Gå til innhold

Vista, et makkverk uten like! Hvordan legge inn xp

Anbefalte innlegg

Har nå hatt Vista i 2 uker, og har aldri vært mer frustrert!

Helt elending, hele pakka, et mer masete, uoversiktelig å dårligere operativsystem har jeg ikje brukt!

Så tenkte å installere xp igjen da, men nope!

Går rett å slett ikke!

Har prøvd 4 versjoner nå, både home edition og professional, både norsk og engelsk!

Hva skal jeg gjøre?

Hvodan slette dette makkverket?

Er veldig frustrert akkurat nå!

Når jeg setter inn XP cd`en, så skal jo installisering automatisk begynne, men den åpner Vista bare, uten antydning til å ville instalere xp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå hatt Vista i 2 uker, og har aldri vært mer frustrert!

Helt elending, hele pakka, et mer masete, uoversiktelig å dårligere operativsystem har jeg ikje brukt!

Så tenkte å installere xp igjen da, men nope!

Går rett å slett ikke!

Har prøvd 4 versjoner nå, både home edition og professional, både norsk og engelsk!

Hva skal jeg gjøre?

Hvodan slette dette makkverket?

Er veldig frustrert akkurat nå!

Når jeg setter inn XP cd`en, så skal jo installisering automatisk begynne, men den åpner Vista bare, uten antydning til å ville instalere xp!

9376294[/snapback]

Kanskje begynne med hva som gjør deg frustrert ? Hva gjør det masete og uoversiktelig ?

For å legge inn XP må du nok formatere disken og legge det inn helt ifra scratch.

Lenke til kommentar

Den maser mye, sånn sikkerhetsting osv, den er veldig teit tilaget, internett vinduer blir aldri i full størrelse når jeg åpner dem, den har mye dårligere kontakt me nettet enn xp`en jeg hadde før!

Bare problemer å feil med hele dritten!

Hvordan gjør jeg det da? :)

Lenke til kommentar
Den maser mye, sånn sikkerhetsting osv, den er veldig teit tilaget, internett vinduer blir aldri i full størrelse når jeg åpner dem, den har mye dårligere kontakt me nettet enn xp`en jeg hadde før!

Bare problemer å feil med hele dritten!

Hvordan gjør jeg det da? :)

9376314[/snapback]

Hvis du setter cd inn å starter maskinen på nytt og den ikke vil starte fra cd'en, virker det jo som om at du ikke har satt bios'en til å boote fra cdrom først.

Hvis du gjør det, burde den starte XP installasjonen hvor du kan velge å formatere og partisjonere hele disken på nytt.

Marvin

Lenke til kommentar

Prøv å trykk litt på en tast rett etter at du har bootet.

Denne meldingen bruker vanligvis å komme etter at BIOS har sjekket for installert hardware osv. Dette tar vanligvis noen sekunder.

Hvis du har satt BIOS til å boote fra CD/DVD først, vil du høre denne spinner opp.

Lenke til kommentar

Har du original CD, er denne bootbar. Har du fått tak i denne på "andre måter" kan det hende imaget er skadet.

Prøv å boot med en annen CD du vet funker, så vil du også få bekreftet at boot fra CD/DVD faktisk funker.

Endret av TheHead
Lenke til kommentar

Cd`ene er orginale, kjøpt i butikk, og har alltid fungert før på familiens pc`er!

Jeg sjekket om det va noe gale me cd`en me home edition på, men den installerte lett på den andre pc`en som hadde professional!

Så det er noe riv ruskende gale med Vistaen!

Som at den nekter meg å installere noe annet operativsystem :/

Lenke til kommentar

For det første:

Etter å ha brukt Vista i lengere tid ( måned+ ) for så å gå tilbake til en XP-maskin må jeg si at XP er, for å bruke dine ord, et makkverk uten like.

Ingenting funker like bra og stabilt som i Vista og et hav av funksjoner er enten tungvinde eller rett og slett ikke der i det hele tatt.

Så nei, da ble det vista igjen gitt.

For å svare deg:

Det virker som skrevet tidligere at cd'en ikke er bootbar eller at du ikke har skrudd på boot fra cd i bios. Jeg får opp om jeg vil boote fra CD/DvD med vista installert.

edit: Du skriver at Vista nekter deg å installere et annet operativsystem. Hvordan kan den nekte deg det om Vista ikke har bootet enda? Akkurat ja.

Endret av Smeagoldfish
Lenke til kommentar
Cd`ene er orginale, kjøpt i butikk, og har alltid fungert før på familiens pc`er!

Jeg sjekket om det va noe gale me cd`en me home edition på, men den installerte lett på den andre pc`en som hadde professional!

Så det er noe riv ruskende gale med Vistaen!

Som at den nekter meg å installere noe annet operativsystem :/

9380273[/snapback]

Det er nok en av to ting som er galt hos deg:

1. Du har ikke satt opp BIOS til å boote fra CD/DVD først i boot-sequence

2. Du trykker ikke på noen knapp for å boote fra CD/DVD.

Så lenge installasjons-CDen funker på andre PCer, så er det ingen grunn til at den ikke skal funke hos deg. Ingen installasjoner av operativsystemer endrer noe som helst i BIOS, og som Smeagoldfish påpeker, så har ikke Vista begynt å starte ennå når du allerede burde ha begynt å boote fra CD...

Så sjekk instillingene dine, og evt slå av "splash screen" eller "Boot logo" i BIOS for å få med deg alle detaljer når du starter PCen din.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...