Christian86 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg jobber på kundeservice hos et større selskap i Østlandsområdet. problemet er at ledelsen har for få på kundeservice hvilket resulterer i at vi må bli igjen lengre pga køer når vi skal stenge, og presset om umulige svartider i forhold til arbeidsstokken gjør at skulle vi ha rukket alt måtte en ha sittet overtid med andre ting; som feks følge opp kunden osv (normal service) Det jeg undres på er; er dette lovlige forhold? I dag sitter vi ca 4 stk og besvarer rundt 1200 telefoner, mens noen er syke og andre er tatt ut i annet arbeid. Jeg personlig kan ikke hjelpe kundene særlig da jeg heller ikke kan legge fra meg telefonen uten at mine kolleger får ekstra press på seg og sinte kunder. Hva kan jeg egentlig gjøre? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Får du overtidsbetalt når du må bli igjen? Arbeidsgiveren din kan ikke presse deg til å være på jobb lenger enn spesifisert i arbeidskontrakten din, så for å være demonstrativ kan du i en periode gå nøyaktig på tiden, og besvare evt kommentarer at dere er underbemannet. Ledelsen vil nok finne ut av det. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Ja, hvis du må bli sittende over tiden, må du skrive overtid. Får du ikke det, kan du bare gå hjem. Lenke til kommentar
Beerian Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg jobber på kundeservice hos et større selskap i Østlandsområdet. problemet er at ledelsen har for få på kundeservice hvilket resulterer i at vi må bli igjen lengre pga køer når vi skal stenge, og presset om umulige svartider i forhold til arbeidsstokken gjør at skulle vi ha rukket alt måtte en ha sittet overtid med andre ting; som feks følge opp kunden osv (normal service) Det jeg undres på er; er dette lovlige forhold? I dag sitter vi ca 4 stk og besvarer rundt 1200 telefoner, mens noen er syke og andre er tatt ut i annet arbeid. Jeg personlig kan ikke hjelpe kundene særlig da jeg heller ikke kan legge fra meg telefonen uten at mine kolleger får ekstra press på seg og sinte kunder. Hva kan jeg egentlig gjøre? 9376200[/snapback] Det du og de andre skal gjøre er å jobbe rolig og ikke stresse , overtid kan dere nekte. Det er ikke lov til å basere en bedrift på overtids jobbing og dere har alle rettigheter med dere hvis dere nekter dette. Bedriften vil se at de faktisk trenger flere personer til denne jobben for å unngå dårlig rykte. Slutt når dere skal slutte og ikke ha dårlig samvittighet for dette , bedriften prøver bare å spare inn penger med å la dere jobbe ekstra slik at de slipper å ansette flere. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jess, bedriften prøver å spare inn penger, men du vil også tjene mer penger. Har du lyst har du lov, men har du ikke lyst har du rett til å kunne dra når arbeidsdagen er over. Hvorvidt dette er smart for videre arbeid i bedriften må dere som jobber der finne ut selv. Som du sier er det sykmeldinger og sånt så det kan være ei klemme dere må gjennom. Større bedrifter har som regel en pool eller reservearbeidskraft. Det bør være mulig å benytte seg av denne eller skaffe eksterne vikarer. Det er tross alt bare førstelinjes kundeservice... Dersom bedriften ikke greier å få inn mer arbeidskraft må de gjøre det de kan for å holde på den de har. Dette gir fordeler til dere. Hvis dere ikke får disse er det jo bare å si opp og få seg jobb som 1.linjes kundebehandler et annet sted. Det er jo tydeligvis vanskelig å få tak i nok folk. Eller på en annen side; er du villig til å risikere sykemelding, utbrenthet osv. for å være aktiv del av et team? Har dere brakt saken opp internt med HR/personal og fagforening? Hvis det ikke går noen vei er det jo bare å si opp, men da er det arbeidsgiver som har dretet seg ut. Både ovenfor kunder og arbeidstakere. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Jeg er bare "vikar", så har klaget over dette to ganger til min rekrutteringsansvarlig. Men det begynner å bli en trend: Vi er maks 10 som betjener 800-1300 telefoner i løpet av en dag. Vi skal alle ha lunsj, vi må i en viss grad kunne følge opp kundene (i hvert fall skulle jeg ønske en time eller to til å følge opp kunder skikkelig), men med alle telefonene, sykemeldinger fra andre, nyansatte som lærer sakte osv, så blir det mye press på oss andre. Jeg skal innrømme jeg ikke er effektiv nok en gang, jeg behandler ca 80 telefoner i snitt hver dag + lunsj og eventuelle e-poster. I dag har vi nesten 20 min ventetid, og er 6 stykker på telefonen for 1100 samtaler ca. Sier seg selv at det går galt. Overtid vet jeg ikke om jeg får en gang, (ja, vet arbeidsmiljøloven sier det) men kan faktisk ikke finne klausul i kontrakten om overtid. Arbeidstiden er 37,5 timer i uken 08:00-15;30, men skal jeg rekke alt og ta vare på alle kundene osm jeg vil, så måtte jeg blitt til 16-17 ca før jeg hadde hatt god samvittighet. *sukk* Like moro hver gang du vil glede kunden, men pga tidspress bare må avvise personen... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Ja, det er veldig mye moral inne i bildet her. Som du sier får du dårlig samvittighet hvis du ikke får til å hjelpe kunden, og sånt sliter på deg som person. Kan desverre ikke komme med noen gode tips til deg, utover det du selv har prøvd (snakket med rekrutteringsansvarlig). Meld deg inn i LO Lenke til kommentar
Beerian Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 I dag har vi nesten 20 min ventetid, og er 6 stykker på telefonen for 1100 samtaler ca. Sier seg selv at det går galt. 9376558[/snapback] La meg bare spørre før noen andre gjør det , jobber du hos Telenor ? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 I dag har vi nesten 20 min ventetid, og er 6 stykker på telefonen for 1100 samtaler ca. Sier seg selv at det går galt. 9376558[/snapback] La meg bare spørre før noen andre gjør det , jobber du hos Telenor ? 9376608[/snapback] Niks, men vi er sikkert like forhatte Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Lukter Get/UPC her? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Lukter Get/UPC her? 9377244[/snapback] niks Et av bompengeselskapene, Men uansett, er noe bekymret for at overtid ikke utbetales og det skuffer. Jeg skulle gjerne likt å sitte ekstra for å hjelpe kundene, men jeg blir ikke sittende til kl 7 igjen på fin dag bare for å være grei (gjorde faktisk det en gang, hun ene jeg ringte ble nokså overrasket) Verst av alt er egentlig at jeg i dag gav blanke om kunden var fornøyd eller ikke, fordi vi hadde presset om å komme igjennom. Ledelsen vil ga 60 sek svartid, noe vi aldri har greid mens jeg har vært der. Personlig så vil jeg kunden det aller beste, selv om de "driter seg ut" selv vel ofte, men blir vanskelig innenfor de rammevilkårene jeg har, og de prosedyrene jeg har kontra de sjefene bryter hele tiden. Fikk beskjed at vikarbyrået var usikker på overtidsdelen da jeg har deltidsstilling (jobber ikke fulltid ulikt de andre jeg jobber med). Jeg er den eneste vikaren som jobber deltid der, mens de andre har dette som heltid. Endret 28. august 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Lukter Get/UPC her? 9377244[/snapback] niks Et av bompengeselskapene, Men uansett, er noe bekymret for at overtid ikke utbetales og det skuffer. Jeg skulle gjerne likt å sitte ekstra for å hjelpe kundene, men jeg blir ikke sittende til kl 7 igjen på fin dag bare for å være grei (gjorde faktisk det en gang, hun ene jeg ringte ble nokså overrasket) Verst av alt er egentlig at jeg i dag gav blanke om kunden var fornøyd eller ikke, fordi vi hadde presset om å komme igjennom. Ledelsen vil ga 60 sek svartid, noe vi aldri har greid mens jeg har vært der. Personlig så vil jeg kunden det aller beste, selv om de "driter seg ut" selv vel ofte, men blir vanskelig innenfor de rammevilkårene jeg har, og de prosedyrene jeg har kontra de sjefene bryter hele tiden. Fikk beskjed at vikarbyrået var usikker på overtidsdelen da jeg har deltidsstilling (jobber ikke fulltid ulikt de andre jeg jobber med). Jeg er den eneste vikaren som jobber deltid der, mens de andre har dette som heltid. 9377453[/snapback] Jobber du deltid, så er regelen slik at du jobber til du har 37,5 timer i uken, over det, så er det overtid. Med andre ord, kan du fint jobbe 15 timer lørdag og søndag uten å få overtid (gitt at du bare jobber lørdag og søndag og ikke andre dage i uken) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Det er vel ikke helt riktig. Jobber du over 9 timer i løpet av en dag, skal du ha overtid. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html Ørjan... Endret 29. august 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Eller mer en 35 timer/uke. Dvs, hvis du vanligvis jobber 5 dager i uka med 7.5 timer, så er alle timer ut over dette overtid. (Eller flexitid hvis arbeidsplassen tilbyr dette) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Jobber ca 40 i løpet av en uke normalt, i forrige uke var det kanskje 42,5 eller noe om jeg legger til alt ekstra arbeid osv. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg har også jobbet for et bompengeselskap, og jeg vet hva jobben går ut på. Jeg fatter ikke at dere klarer å ha svartiden nede i 20 minutter engang. Ikke med så mange samtaler totalt. Jeg kjenner jeg blir svett bare jeg tenker på det. Vi hadde på langt nær så mange telefoner, men likevel ble tiden til oppfølging ganske knapp, og det hendte ofte at vi måtte jobbe overtid. Selv om du er ansatt på deltid, så kan du kreve overtidsbetalt i henhold til bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Jeg ville tatt det opp med vikarbyrået du jobber for. Siden du ikke er ansatt i selve bedriften, så er det dessverre begrenset hva du selv kan gjøre for å forbedre forholdene der, men du kan jo alltids høre med tillitsvalgt på jobben. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Da er vi nok ganske dyktige hos oss, men i dag ble jeg for første gang hisig på en påståelig kunde. Vi stenger15:30, men ingen skal gå før køen er unnagjort. Egentlig var vi totalt 9 på jobb i dag, men 2 forsvant til avtaler, 1 til legen og 2 bare gikk halv fire. Resultatet; 1 ny,jeg og to andre ble sittende 25 min over stengetid for å ta av. Kunden kunne ikke identifisere brikke eller noe, og for første gang ble jeg irritert når han ikke fattet at dette var noe han burde ha funnet frem. Har dialog med den ene sjefen, og blir dette vedvarende dropper jeg oppdraget etter september uten å nøle. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Vi hadde nok også en del mindre trafikk, for vi var aldri mer enn tre pålogget telefonen, med maks fem minutters ventetid før flere logget seg på. Vi var nok folk, og vi hadde halve dagen til telefon, og halve dagen til mail og oppfølging. Og den typen kunder kjenner jeg til, ja. Skjønner godt at du ikke vil fortsette hvis arbeidsmengen er den samme. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 I bedriften jeg jobber i har vi kontrakt med et vikarbyrå som skal overholde en SLA på besvarte samtaler innen en viss tid - og med en viss kvalitet. Det er opp til vikarbyrået å fremskaffe nok folk til å overholde avtalen. Er det slik hos dere? Isåfall kan det være lurt å spørre om hvordan dere ligger an, og hvordan dere eventuelt kan forbedre dere (inneforstått; hvordan få flere inn på telefonkøen). Da viser du initiativ, noe som alltid er viktig i en arbeidssituasjon, i tillegg til at du kan få oppgaver bort fra den kjipe telefonkøen - samtidig som du hjelper de andre som sitter i telefonkø. De som er fast ansatte i bompengeselskapet - spesielt lederne - har vel muligens interesse av å vite at vikarbyrået gjør en dårlig jobb. Vikarbyrået er normalt sett ansvarlige for å ha nok folk, ellers går det ut over bedriften som supporteres. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Vi hadde nok også en del mindre trafikk, for vi var aldri mer enn tre pålogget telefonen, med maks fem minutters ventetid før flere logget seg på. Vi var nok folk, og vi hadde halve dagen til telefon, og halve dagen til mail og oppfølging. Og den typen kunder kjenner jeg til, ja. Skjønner godt at du ikke vil fortsette hvis arbeidsmengen er den samme. 9384826[/snapback] Vi er 10 stykk for 1200 telefoner hver dag + oppfølgning av vanskelige saker,noe det ikke stopper med. Jeg hadde 3 i dag + 10 på vent ca. I bedriften jeg jobber i har vi kontrakt med et vikarbyrå som skal overholde en SLA på besvarte samtaler innen en viss tid - og med en viss kvalitet. Det er opp til vikarbyrået å fremskaffe nok folk til å overholde avtalen. Er det slik hos dere? Isåfall kan det være lurt å spørre om hvordan dere ligger an, og hvordan dere eventuelt kan forbedre dere (inneforstått; hvordan få flere inn på telefonkøen). Da viser du initiativ, noe som alltid er viktig i en arbeidssituasjon, i tillegg til at du kan få oppgaver bort fra den kjipe telefonkøen - samtidig som du hjelper de andre som sitter i telefonkø. De som er fast ansatte i bompengeselskapet - spesielt lederne - har vel muligens interesse av å vite at vikarbyrået gjør en dårlig jobb. Vikarbyrået er normalt sett ansvarlige for å ha nok folk, ellers går det ut over bedriften som supporteres. 9384977[/snapback] Tviler; de har flere forskjellige selskaper inne på vikarsiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå