Gå til innhold

Valg av Nikon speilrefleks til teleskop

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver litt med fugl og naturfoto og har et Nikon ED82 teleskop som jeg kopler et Nikon P1 kompaktkamera til. Dette fungerer egentlig veldig greit, men jeg har tenkt til å investere i et speilrefleks kamera i tillegg og ønsker da og også kunne bruke dette til teleskopet i tillegg til vanlig bruk. Det finnes en adapter til dette formål som heter "Fieldscope Digital SLR Camera Attachment FSA-L1"

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med bruk av denne og evt. hvilket kamera som er best egnet. I utgangspunktet har jeg ikke tenkt i å legge alt for mye penger i dette så valget står vel mellom D40/D40x/D50 (evt. D70/D80)

Det står å lese om adapteret at autofokus ikke vil fungere, betyr dette at jeg kan satse på et kamerahus uten fokusmotor?

Mvh S.Hylle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står å lese om adapteret at autofokus ikke vil fungere, betyr dette at jeg kan satse på et kamerahus uten fokusmotor?

Mvh S.Hylle

9375999[/snapback]

Ja, ettersom du må fokusere manuelt uansett. En D40x vil passe fint. Jeg kan se for meg at du har glede av de ekstra pikslene når du tar bilde av stjernhimmelen.

Tom

Lenke til kommentar

Har fått tilbud om en brukt D70 idag, 3500 for huset med 1GB brikke evt. 5000 med en tamron 90mm linse. Men er litt usikker på om D70 blir litt stor. Det er vel et ganske mye større kamera enn D40?

Litt usikker på en 3 år gammel D70 til 5000 mot en ny D40x til 6000-6500? Noen som har noen gåde råd?

S.H.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med han som skriver at en D40X kan være det beste for deg. Du trenger nemlig litt rom for cropping, og D80 kan fort bli for tungt til å monteres på et teleskop.

9385589[/snapback]

Nå kjenner ikke jeg teleskopet til OP, men jeg har montert et D200 på mitt teleskop og det blir på en måte et ganske stort rør med et ganske lite kamera på enden :)

Så størrelsen tror jeg ikke du skal bekymre deg for.

Som sagt, D200 fungerer utmerket, men er vel langt over OPs budsjett og behov.

Jeg har forøvrig investert i en utmerket bok som heter

'Introduction to Digital Astrophotography' av Robert Reeves

Dessverre så ser den ut til å være utsolgt fra Amazon, men det finnes sikkert alternativer.

Lenke til kommentar

Nå er det stort sett fugl jeg bruker teleskopet til og ikke stjerner, så jeg ser vel for meg at stjerne"kikkertene" tradisjonelt er en del større enn et fugleteleskop? I tillegg tror jeg skopet mitt er blandt de mindre på markedet så jeg ser for meg at uansett valg så vil kameraet virke digert i forhold til teleskopet...

Tror valget faller på en D40x. For 6000kr og Nikon's cashback på 720kr er det jo en billig løsning synes jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...