Gå til innhold

OneCall -Er det mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde vært genialt hvis man fikk en melding fra operatøren med en gang vi kom over grensen. "Husk å slå av mms mottak, det kan bli dyrt"

9501819[/snapback]

 

...eller man kunne tenke seg om og faktisk SE på skjermen når det er et ekstra G/E/3G-ikon som aldri pleier å være der...

 

-snubbel

Lenke til kommentar

.. eller man kunne tenke et par ganger over om man egentlig behøver et fakturert abonement. Hvis man har Netcom kontant, eller OneCall kontant og 200 på konto da har man ikke så mye å bekymre seg for.

 

.. enten telefonen blir stjålet eller en eller annen teknisk funksjon henger seg opp, så er maks av det man kan tape det man til enhver tid har inne på konto.

 

Maks av det som operatøren kan legge inn som en eller annen mer eller mindre fantasifull tillegsfakturering vil også være det man har på konto.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvis man har 500 Kr på ringkontant kontoen så har man også et par andre alternativ. Før man reiser utenlands så kan man slå av mobiltelefonen og så la den forbli avslått.

 

Alternativ 1. Dersom landet i syden har rinkontantpakker så sørger man for å kjøpe en ny ringkontantpakke her. Der etter så setter man over ip telefonen hjemme slik at samtaler inn blir automatisk satt over til den utenlandske mobiltelefonikontoen. For den som ringer så vil det virke som om du var hjemme. Prisen for å motta en samtale kan for eksempel være fra 10 øre til en krone pr minutt.

 

Alternativ 2. Gitt forutsetning at "sydenlandet" ikke har ring kontant eller at du av andre grunner ikke ønsker denne løsningen. Mens telefonen ligger avslått i Norge så vil personsvar kunne være aktivisert. Man ringer så opp telefonsvareren en gang i døgnet enten via egen iptelefoniserver eller via skypeout, og så sjekker man for nye beskjeder.

 

Telefoner tilbake til Norge kan enten gjøres ved at man fjernpålogger egen Asterisk server eller enklere via Skypeout. En fordel med Skype og Skypout det er at skype inneholder en automatisert funksjon for firewall traversal, slik at Skype ofte vil fungere på internettlinjer der andre iptelefoner ikke fungerer.

 

Ved at man på en meget enkel måte kombinerer personsvar og skypeout, samtidig som man lar være å slå på mobiltelefonen i utlandet, så vil alle pengene man satte inn på ringkontant kontoen fortsatt kunne være der ved retur til Norge. Så lenge man ikke har slått på mobiltelefonen i utlandet, så har man heller ikke aktivisert alle de dyre roaming funksjonene.

 

Man kan selfølgelig ta med mobiltelefonen som en ekstra sikkehet og nødløsning og så forsøke å holde den avslått. Så lenge man aldri har slått den på (og logget seg inn) i utlandet så betaler man ikke noen ting for å motta beskjeder på personsvar. Fra det øyeblikk man har slått på telefonen en gang, så skjer alle videre mottak av beskjeder til pris for utenlandsk roaming. Så lenge telefonen aldri har vært slått på i utlandet, med det norske simkortet i, så henter man ut beskjedene via Skypeout eller en annen iptelefoniløsning for en nokså rimelig pris.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mange gode tips, arne :)

 

Bare en ting jeg vil kommentere:

Så lenge man aldri har slått den på (og logget seg inn) i utlandet så betaler man ikke noen ting for å motta beskjeder på personsvar. Fra det øyeblikk man har slått på telefonen en gang, så skjer alle videre mottak av beskjeder til pris for utenlandsk roaming.

9517812[/snapback]

Dette stemmer ikke. Det er kun hvis samtalen må kobles via den utenlandske operatøren at du betaler utenlandstakst for at innkommende anrop blir koblet til telefonsvareren din. Det vil si at hvis telefonen er av, så betaler du heller ingenting for at de som ringer deg blir satt videre til telefonsvareren, fordi da går alt via din operatør i Norge :)

Lenke til kommentar

"arne" har faktisk helt rett.

Har du slått den på en gang i utlandet, så er det gjort.

 

Når han skriver:

"Så lenge man aldri har slått den på (og logget seg inn) i utlandet så betaler man ikke noen ting for å motta beskjeder på personsvar. Fra det øyeblikk man har slått på telefonen en gang, så skjer alle videre mottak av beskjeder til pris for utenlandsk roaming."

 

Helt riktig.

 

Derfor er det også viktig å slå den på, med en gang du kommer hjem også. (Om du har slått den på i utlandet) Slik at telefonen "registrerer seg" i hjemmenettverket"

Endret av rag-fo
Lenke til kommentar

Tror nok det virker slik ja. Hvis man for ekspempel er 2 måneder i Australia og man så er så uheldig å slå på en norsk mobiltelefon 1 eneste minutt etter ankomst, da vil telefonen din fortsatt være registrert som værende i Australia inntill du slår den på hjemme. I denne perioden så vil all trafikk til og fra telefonsvareren også kjøre som utenlandsk roamingtrafikk til Australia.

 

Hvis det for eksempel er noen som ringer inn en time med tull og tøys inn til telefonsvareren uten at du vet om dette, da vil du allikevell bli fakturert for en time samtale til Australia, selv om du altså bare hadde telefonen på ett minutt, og så slo den av. Skulle du for eksempel miste telefonen eller glemme å slå den på, etter at du har kommet hjem, så vil dette kunne kjøre videre mens du rent faktisk og fysisk er hjemme.

 

Tror alle de norske operatørene praktiserer denne måten å fakturere på.

 

Har man der i mot et ring kontant abonement så vil normalt det hele stenges ned automatisk når det innestående beløp er brukt opp.

 

Med 100 kroner på konto og ringkontant telefonen avslått hjemme så vil man kunne hente ut beskjeder via Skypeout til en rimelig penge og uten større risiko.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Tror nok det virker slik ja. Hvis man for ekspempel er 2 måneder i Australia og man så er så uheldig å slå på en norsk mobiltelefon 1 eneste minutt etter ankomst, da vil telefonen din fortsatt være registrert som værende i Australia inntill du slår den på hjemme. I denne perioden så vil all trafikk til og fra telefonsvareren også kjøre som utenlandsk roamingtrafikk til Australia.

9523081[/snapback]

 

For Telenor-kunder er det du skriver her feil, du betaler ikke for viderekoblingen direkt til mobilsvar når du er i utlandet med mobilen avslått. Dette uavhenging om den har vært påslått eller ei så lenge den er av når noen prøver å nå deg. Litt mer om dette hentet fra Telenor.no:

 

"Benytter du direkte viderekobling (kode 21) til MobilSvar, betaler du ingenting for å motta beskjeder på din MobilSvar. Benytter du viderekobling ved ikke svar (kode 61), viderekobling ved avslått telefon/utenfor dekning (kode 62) og/eller viderekobling ved opptatt (kode 67) i utlandet, vil alle samtalene først bli satt opp til det landet du befinner deg i og deretter dirigeres samtalen til MobilSvar. For alle disse samtalene må du betale for mottak av samtaler i utlandet. I tillegg må du betale for viderekoblingen til MobilSvar."

 

Litt usikker om det samme gjelder Netcom, følgende formulering finner man på Netcom.no:

 

"Deaktiver Personsvar når du er i utlandet for unngå unødige kostnader. Du blir belastet både for samtalen fram til mobilen, samt for retur av samtalen tilbake til Personsvar. For å finne prisene i prislisten vår, må du se både på mottak og til Norge"

 

Kan virke som om dette kun gjelder når mobilen er påslått og samtalen viderekobles fordi du ikke svarer eller lignende. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg kunne sagt mer, men escobar har allerede sagt det jeg ville sagt. For at du skal belastes utenlandstakst for at den du ringer skal komme til din personsvar, må samtalen fysisk kobles videre til personsvar av en operatør i utlandet.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Jo, men det som eskobar sier er jo at det framgår i klartekst i vilkårene til Telenor at dersom telefonen kjører med et default oppsett, altså man har ikke konfigurert noe så fungerer det slik som jeg hevder over, dvs alle innlegg til telefonsvareren går via utenlandstakst og uthentingen av beskjeder like så.

 

Jeg var der i mot ikke klar over at det var mulig å sette opp Telenor sitt abonement slik at man ikke fikk personsvar via utenlandstakst.

 

Hvorda det ellers fungerer i virkeligheten, det bestemmes jo ikke nødvendigvis av det som står i en tekst eller en rettledning. Det som gjelder det er jo den faktiske og praktiske virkelighet man opplever når man tester tingene ut i praksis.

 

For meg så skjedde praksistestingen ved at en meget hjelpsom ekspeditør i en mobiltlefon butikk slo på min telefon et lite øyeblikk for å demonstrere noe ekstrautstyr. Jeg rakk ikke å registrere hva han gjorde eller å stanse at telefonen ble slått på før det var for sent.

 

Det hjelper lite å ønske at tingene skal fungere på en bestemt måte, eller å synes at det er rimelig at tingene bør fungere på en bestemt måte, hvis det nå ikke er tilfellet.

 

Det som der i mot kan hjelpe det er hvis det er mulig å sette opp eller konfigurere abonementet på en slik måte at det genererer mindre kostnader enn det som operatøren har lagt inn som en default konfigurering.

 

Så lenge det ikke er noen som protesterer, og man tvert i mot hevder at det ikke er sant at både innspilling og uthenting av beskjeder vil bli belastet med utenlands roaming takst, da vil teleselskapene kunne fortsette med dette. Hvis man regelmessig kan hente inn ekstra inntekter samtidig som de brukerne som betaler disse ekstra inntektene hevder at det ikke er sant at man faktisk betaler, hva skulle da være grunnen til å ta vekk inntektene ?

 

For å være ærlig så husker jeg ikke hviket abonement jeg hadde den gang en gangs påskruing av mobiltelefonen i en mobiltelfon butikk medførte at alle personsvar gikk via roaming priser for hele sommeren. Det er flere år siden, men etter denne hendelsen så har jeg alltid fulgt Netcoms abefaling: "Deaktiver Personsvar når du er i utlandet for unngå unødige kostnader.", dvs jeg har gjort det motsatte, jeg har latt være å slå på telefonen i utlandet og så har jeg brukt personsvar som om jeg var hjemme ved å ringe den opp via Skypout eller noe slikt..

 

Tror nok ellers det var et Netcom abonement hvor alle personsvar innspillinger ble belastet med utenlandsk roaming takst etter at telefonen hadde blitt påslått noen sekunder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var i USA for litt siden med noen kammerater.

Den ene dagen sendte jeg melding til hver av de.

Og i 2 dager etterpå tikket den samme meldingen inn hele tiden hos de.

Mener han ene fikk ca 60 stk, og andre ca 40.

Og både jeg og de var ganske usikre på hvordan det ville bli å forklare dette til operatørene våres.

 

Heldighvis stod tidspunktet når meldingene var sendt i meldingene. Og de var helt like på alle :D

 

Ringte Telenor for å si ifra. Og de sa at det ligger automatisk inne i systemet at en ikke kan bli belastet for meldinger som er sendt på akkurat samme tidspunkt mer en 1 gang.

Og så aldri noe til problemet noen av oss når regningene kom :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, det er IKKE mulig

 

 

Nummeret mitt ble portert til OneCall natt til onsdag, men da jeg byttet til nytt SIMkort stod det: Inaktivt SIMkort.

 

Samme står på telefonen med det gamle kortet i telefonen.

 

Kontaktet OneCall og hørte hva dette gjaldt. Visstnok hadde Netcom problemer med aktiveringen av SIMkort i deres nett. Et problem som gjaldt mange.

De kunne ikke si hvor lang tid det skulle ta før abonnementet ble aktivt.

 

Nå nærmer det seg 3 døgn (!) uten mobil. Hvor artig er ikke det?

 

Sendt 3 e-poster til OneCall, fått svar på én.

 

Forferdelig dårlig kundeservice!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...