Jernhesten Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Min kone fikk seg onecall-abb noen uker siden. Dette tok hun med seg da hun reiste til tyrkia for å bruke der. Etter et par uker får hun epost om at abb er sperret, da kredittgrensen var overskredet. Synes det var rart, siden alle vet at det er dyrt med mobil i utlandet og hun hadde vært gjerrig med å bruke den. Etter nærmere undersøkelse viser det seg at hun har blitt belastet med 313 anrop til mms.netcom.no gprs Roaming, à kr 9.73 i en periode på litt over to døgn. Resultatet er en regning på over 3000 kr!! Er det virkelig mulig at slikt kan starte og stoppe av seg selv uten at tlf er betjent? Er netcom sine systemer så dårlige at slikt kan skje? Eller kan det være noe med systemet til den tyrkiske operatøren? Noen andre som har vært ute for lignende? Nå er ikke fakturaen for denne perioden mottatt, så det kan jo hende oneCall bruker fornuft og sletter disse anropene... -Blir spennende å se!! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Enkelte tlfer kan ha feil som gjør at de f.eks sender ut enormt mange sms etc. F.eks nokia 6280. Mener jeg leste en artikkel for en tid tilbake om en 6280 som hadde slått seg vrang og sendt mange tusen sms uten brukeren samtykke. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 gprsanrop til mms.netcom.no -> MMS bilder, anten henting eller sending. Så har har nok telefonen fått beskjed om melding og automatisk kobla seg opp for å prøve å få tak i meldinga eventuelt det har blitt forsøkt å sende ei MMS-melding. Problemet er at når det er roaming så gjelder ikkje dei vanlige taksteringeren på MMS, men all trafikk blir belasta. Det er nok dette som har skjedd i ditt tilfelle og dermed er det vel eigentleg brukarfeil, at operatøren skal ta konsekvensen av brukarfeil blir litt søkt. OneCall kan nok ikkje gjere noko med det då det er netcom som er rekningsender ( og dei har fått rekninga frå den tyrkiske operatøren) Lenke til kommentar
Jernhesten Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Det kan jo ikke være brukerfeil når tlf er brukt på vanlig måte, og systemet belaster brukeren 313 ganger! Jeg mener: Hvis du har abb i bomringen og etter en passering belastes 313 ganger de neste to døgnene mens bilen står i garasjen så er det vel ikke mange som vil kalle det brukerfeil! Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det kan jo ikke være brukerfeil når tlf er brukt på vanlig måte, og systemet belaster brukeren 313 ganger!Jeg mener: Hvis du har abb i bomringen og etter en passering belastes 313 ganger de neste to døgnene mens bilen står i garasjen så er det vel ikke mange som vil kalle det brukerfeil! 9379482[/snapback] Den tok jeg ikke helt.... Ser ikke sammenhengen! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Kan være mottak/sending av MMS eller at du wap'er/surfer på nettet ned telefonen. Mange telefoner nå har jo en egen "portal" fra f.eks. Telenor eller Netcom med siste nyheter og slikt. Får den begynt å laste ned noe så går jo også kronene... Lenke til kommentar
Jernhesten Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Sammenligningen var: Sender 1 mms og ikke rører tlf de neste dagene -belastes med 313 tilkoblinger! Passerer en bomstasjon 1 gang og parkerer de neste dagene -belastes med 313 passeringer! Begge deler blir jo like galt, synes ikke det kan kalles brukerfeil når man sender 1 mms og belastes med 313 tilkoblinger. Endret 28. august 2007 av Jernhesten Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Ikke nødvendigvis... kanskje den kopler opp, men den feiler. På mange telefoner legges den da i kladd og vil sendes igjen om 20-30 minutter. Lenke til kommentar
Jernhesten Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Greit at den forsøkes sendt igjen en gang eller to, men over 300 ganger! Hvem har mulighet til å vite at slikt skjer av seg selv? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Greit at den forsøkes sendt igjen en gang eller to, men over 300 ganger! Hvem har mulighet til å vite at slikt skjer av seg selv? 9388901[/snapback] Ihvertfall ikke One Call men derimot produsenten av mobiltelefonen som ble brukt. For det er mobilen som prøver å sende eller hente ned mms'en inntil den lykkes. Om det var feil på nettverket den koblet seg opp mot, feil på mms-innstillingene i mobilen eller et software-problem med den er vanskelig å vite. Er overveiende sannsynlig at One Call ikke kommer til å slette disse oppkoblingene fra fakturaen, men det er jo lov å forhøre seg med dem. Kan hende de viser good-will og ettergir hele eller deler av fakturaen. Husk å gi beskjed før forfall, de fleste selskap er lite medgjørlig ovenfor innsigelser på fakturakrav etter forfalt dato. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Greit at den forsøkes sendt igjen en gang eller to, men over 300 ganger! Hvem har mulighet til å vite at slikt skjer av seg selv? 9388901[/snapback] Det står på meldingen også som legges i kladd. "Sendes på nytt kl. 19:40" f.eks. Man får en bekreftelse på når en mms er sendt, får man ikke den blir lagt i en kø og så prøver telefonen seinere. Du kan selv gå inn å stoppe den. Lenke til kommentar
tvilling81 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Greit at den forsøkes sendt igjen en gang eller to, men over 300 ganger! Hvem har mulighet til å vite at slikt skjer av seg selv? 9388901[/snapback] Det står på meldingen også som legges i kladd. "Sendes på nytt kl. 19:40" f.eks. Man får en bekreftelse på når en mms er sendt, får man ikke den blir lagt i en kø og så prøver telefonen seinere. Du kan selv gå inn å stoppe den. 9389282[/snapback] er det da lurere å under innstillinger til motta mms å bare akesptere motta i hjemme nettverk da når jeg er i utland?= blir det da at jeg ikke skal da kunne motta mms når jeg er i utland ? Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Greit at den forsøkes sendt igjen en gang eller to, men over 300 ganger! Hvem har mulighet til å vite at slikt skjer av seg selv? 9388901[/snapback] Det står på meldingen også som legges i kladd. "Sendes på nytt kl. 19:40" f.eks. Man får en bekreftelse på når en mms er sendt, får man ikke den blir lagt i en kø og så prøver telefonen seinere. Du kan selv gå inn å stoppe den. 9389282[/snapback] er det da lurere å under innstillinger til motta mms å bare akesptere motta i hjemme nettverk da når jeg er i utland?= blir det da at jeg ikke skal da kunne motta mms når jeg er i utland ? 9393771[/snapback] Hvis du setter den til kun å motta i hjemmenettverk må du nok gå inn og laste ned meldingen selv når du viser den. Det vil si at den ikke laster ned meldingen, bare viser at det er en MMS som venter ... Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Jeg har også problem med onecall.. Hadde onecall kontant så overførte jeg mobilnummeret mitt til tele2.. Men virker ikke som om dem er villilg til å utbetale de 600kr jeg har til gode på min konto hos dem. noextras har 10000 ganger bedre kundeservice da fikk jeg pengene på uka, onecall kaller jeg svindlere.. Har kun mailet dem.. men får vente å se mulig det løser seg Endret 30. august 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
Jernhesten Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Saken har fått en løsning! OneCall har slettet kravet på de 313 oppkoblingene mot mms-serveren. Selv om hverken oneCall, netcom eller ericsson vil innrømme feil med sine systemer eller med telefonen (en w810i), så har oneCall tatt ansvar og sett det urimelige i dette kravet. Flott gjort, det fortjener honnør!! Så da fortsetter nok både min kone og jeg som abbonenter hos oneCall som har priser som passer oss meget bra! Takk til oneCall for redelig behandling! Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Saken har fått en løsning! OneCall har slettet kravet på de 313 oppkoblingene mot mms-serveren. Selv om hverken oneCall, netcom eller ericsson vil innrømme feil med sine systemer eller med telefonen (en w810i), så har oneCall tatt ansvar og sett det urimelige i dette kravet. Flott gjort, det fortjener honnør!! Så da fortsetter nok både min kone og jeg som abbonenter hos oneCall som har priser som passer oss meget bra! Takk til oneCall for redelig behandling! 9474535[/snapback] Veldig bra, all ære til One Call. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Ser ut til at dette problemet ikkje er så uvanlig. http://www.dagbladet.no/dinside/2007/09/14/512128.html I avis-tilfellet gjaldt det ein tele2-kunde Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Ser ut til at dette problemet ikkje er så uvanlig. http://www.dagbladet.no/dinside/2007/09/14/512128.html I avis-tilfellet gjaldt det ein tele2-kunde 9498512[/snapback] I tilfelle med Tele2 er det tydeligvis de som får skylden. Kunden vil ikke være kunde der, selvom det samme hadde skjedd om hun hadde hatt Telenor eller Netcom siden det var hennes telefon... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Det var vel det at det tok en mnd å ordne opp i saken som var ille nok til at hun bytter selskap. Hadde nok gjort det samme selv. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Det var vel det at det tok en mnd å ordne opp i saken som var ille nok til at hun bytter selskap. Hadde nok gjort det samme selv. 9498576[/snapback] Ordne opp? Egentlig hadde ikke Tele2 trengt noe annet enn å sende faktura. Det stod at de brukte et par uker på å forklare hva trafikken var. Kan hende de selv måtte ta kontakt med den utenlandske operatøren og se på saken. Er jo trossalt ikke deres sitt nett så de har nok ikke oversikt over trafikken deres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå