Kj-arne Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei! Jeg har lagt merke til at kitobjektivet til EOS 400D på flere steder blir omtalt som dårlig, og av elendig kvalitet. Hva er dårlig,og elendig kvalitet?(f.eks. i forhold til kompaktkamera f.eks. IXUS)? Er det slik at det lureste jeg kan gjøre er å la det gå i søppela, og kjøpe eit nytt tilsvarende i ein annen kvalitet? og er det da noen som kan komme med ein anbefaling? Mvh. Kjell-Arne Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei!Jeg har lagt merke til at kitobjektivet til EOS 400D på flere steder blir omtalt som dårlig, og av elendig kvalitet. Hva er dårlig,og elendig kvalitet?(f.eks. i forhold til kompaktkamera f.eks. IXUS)? Er det slik at det lureste jeg kan gjøre er å la det gå i søppela, og kjøpe eit nytt tilsvarende i ein annen kvalitet? og er det da noen som kan komme med ein anbefaling? Neida, det er absolutt en overdrivelse. Kit-objektivet er langt bedre optisk enn de aller fleste kompaktkameraer, hvis ikke alle (selv om enkelte kompaktkameraer kan kontrollere enkelte optiske egenskaper som kromatisk aberrasjon bedre). Saken er helst at nesten alt annet av optikk til DSLR er bedre, og da blir det langt dårligere enn gjennomsnittet. Det er også varierende kvalitet på dem, så du kan godt ha fått et bra eksemplar. Hvis du har kit-objektivet og er fornøyd med det, skal du ikke gjøre noen ting synes jeg. Når du begynner å se hva som er svakhetene for deg, kan du heller finne ut om du synes det er verdt å forbedre akkurat dem, og ikke tenke så mye på hva andre sier. Hvis du absolutt vil ha noe annet, kan jeg anbefale Tamron 17-50 f/2.8 til ca 3400 kr. Sigma har også en 18-50 f/2.8, den er også bra, men noe dyrere, rundt 4000 kr. Da får du bedre skarphet og bedre lysstyrke, men om du synes det er verdt det, kommer an på hvor fornøyd du er med kit-objektivet. Lenke til kommentar
EC Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Fra en amatør med begrenset erfaring fra speirefleks-verdenen (kjøpte mitt EOS400D nå i sommer - første SLR), men med mange års erfaring bak et kamera (rundt 10 000 produktbilder for reviews): Kitobjektivet er "greit nok". Bildene blir veldig bra, og du får god dynamikk i bildet. Men det krever lys. Mye lys. Jeg lånte et 17-200mm Tamron-objektiv (budsjettmodell), og opplevde plutselig et nytt kamera! For oss nybegynnere, synes jeg objektivet er veldig bra. Nettopp fordi den krever mye lys, tvinges du til å lære deg å bruke kameraet og innstillingene fra dag 1. Det eneste jeg har hatt å plukke på er at brennvidden blir for liten for meg, så jeg har bestilt meg en billig 55-300mm for å utvide mulighetene noe. Om noen år, når økonomi og kunnskap er bedre, vil jeg heller investere i et realt objektiv. Som sagt: Bra til å starte med. Jeg kjøper meg heller en blitz for cashback-pengene jeg får for kamerahuset. Lenke til kommentar
Sojourner2 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Hei!Jeg har lagt merke til at kitobjektivet til EOS 400D på flere steder blir omtalt som dårlig, og av elendig kvalitet. Hva er dårlig,og elendig kvalitet?(f.eks. i forhold til kompaktkamera f.eks. IXUS)? Er det slik at det lureste jeg kan gjøre er å la det gå i søppela, og kjøpe eit nytt tilsvarende i ein annen kvalitet? og er det da noen som kan komme med ein anbefaling? Mvh. Kjell-Arne 9375730[/snapback] Fordelen med kitobjektivet er at det er lite og lett og absolutt brukbart i bra lys. Blender 5,6 og mindre. Ofte er et alternativ med samme zoomrekkevidde vesentlig tyngre og større. Canon kommer forøvrig nå med nytt kit-objektiv med IS hvis jeg ikke har misforstått. Endret 31. august 2007 av Sojourner2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Canon kommer forøvrig nå med nytt kit-objektiv med IS hvis jeg ikke har misforstått. 9396675[/snapback] Det stemmer. Den blir en del dyrere, så det er mulig at optikken også er litt forbedret. Tom Lenke til kommentar
avo Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Tja, hva skal man si. Den optiske kvaliteten på kit-objektivet er ikke så ille. Lysstyrken er litt traurig, men grei nok i dagslys. Brennvidden er så som så. Omtrent som det du kan forvente av et kompanktkamera i budsjettklasse. Og... byggekvaliteten - den er ikke så ille som den føles, men om du er vant til optikk i en litt annen prisklasse føles det som om dette kit-objektivet ble funnet i bunnen av en cornflakeseske... Med tanke på prisen er det absolutt mye for penga, så det er ikke noe å lure på, kjøp heller kamera med 18-55 enn uten. De hundrelappene er det absolutt verdt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå