Gå til innhold

Nettverkslagring for hjemmebrukere

Anbefalte innlegg

NAS står for Network Attached Storage, og er nettopp det, lagringsenheter som er tilgjengelig via nettverket. Det er ikke noe krav til hvilken protokoll som brukes, og i enkelte tilfeller har produsenten enten laget en egen protokoll eller laget en programvare som er nødvendig for å kunne kommunisere med disken.

Dette betyr at disken ikke nødvendigvis er tilgjengelig i fra alle OS men ofte kun i fra Windows og Mac.

Dette er en typisk sak som krever ekstra programvare på klienten for å kunne være tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har diskutert dette på noen heftige engelskspråklige forumer, og der har jeg fått beskjed om at når det trengs ekstra programvare eller drivere på klienten og det ikke brukes standard protokoller så kalles det ikke NAS, men heller SAN. SAN kan være mye forskjellig men det var visst mer korrekt benevning på nettverksdisker som krever egen software på klienten. Tydeligvis uenighet om definisjonene blant ekspertene. Det har ihvertfall vært enighet om at NAS ikke bruker proprietær software, og er tilgjengelig out of the box blant dem jeg har truffet på tidligere. I mine øyne er ihvertfall det et av de viktigste poengene med en slik nettverkslagringsenhet.

Lenke til kommentar
Jeg har diskutert dette på noen heftige engelskspråklige forumer, og der har jeg fått beskjed om at når det trengs ekstra programvare eller drivere på klienten og det ikke brukes standard protokoller så kalles det ikke NAS, men heller SAN. SAN kan være mye forskjellig men det var visst mer korrekt benevning på nettverksdisker som krever egen software på klienten. Tydeligvis uenighet om definisjonene blant ekspertene. Det har ihvertfall vært enighet om at NAS ikke bruker proprietær software, og er tilgjengelig out of the box blant dem jeg har truffet på tidligere. I mine øyne er ihvertfall det et av de viktigste poengene med en slik nettverkslagringsenhet.

9379587[/snapback]

Eg vet ikke hvem du har pratet med, eller hvilken ekspertise disse innehar, men i Norge har eg ikke vært borti store forvirringen blandt disse begrepene.

NAS er et mindre lagringsmedia som er tilgjengelig via nettverket for klientene, ofte da i mindre eller større blandede nettverk. Uavhengig av protokoll. SAN er noe tilsvarende, men i langt større mengder, hastigheter og krav til utstyr, som oftes brukt i bedrifter.

SAN består som regel av dedikerte kontrollere med egne tilkoblede diskarrayer via, som regel, fiber. Disse er som regel koblet isammen via et eget dedikert gigabit nettverk(kobber eller fiber).

Dette har vært standard rundt begrepet SAN alle stedene eg har jobbet de siste årene, alle de systemene eg har jobbet med, kundene eg har driftet det for og leverandørene eg har handlet det fra.

Men eg er intressert i å vite om eg tar feil.

Lenke til kommentar

De fleste forklaringer jeg klarer å finne rundt begrepet NAS inneholder "krav" til standardiserte protokoller ihvertfall.

What differentiates NAS from SAN is essentially how the stored data is managed - with a SAN, it's block storage, and you need a driver on the host that is going to access the storage - wheras with NAS, it's files, and those files are exported through one or more standard file sharing protocols - CIFS/SMB, ftp, NFS, etc.

Skrevet av et senior medlem på Netgear sitt utviklerforum.

Lenke til kommentar

9380199[/snapback]

Litt rart, med tanke på at Netgear er en av de som leverer NAS som krever ekstra programvare installert ;)

Hvilken protokoll den fysisk bruker til å overføre data vet eg ikke, eneste eg vet et er at det er flere NAS som leveres med krav om ekstra programvare som må installeres på klienten. Om de faktisk bruker FTP, CIFS, SMB eller NFS vet eg ikke, men det er ikke det som er poenget.

Og å kalle dette NAS ser eg ikke på som feil, så lenge det opplyses om det i produktinformasjonen. Har du sett noen dokumentasjon eller deffinisjon på at NAS er ikke kan kreve ekstra programvare installert?

Eg ser problemet med at enkelte NAS produkter har det kravet, og at det er så lite informasjon om det. Men å dermed ikke kalle det NAS blir jo som å nekte å kalle et webkamera for webkamera dersom det krever produsentens programvare for å fungere. Det blir feil synes eg. Det er jo fortsatt et webkamera like fullt ut som om at NAS er fortsatt NAS uavhengig av hvilken programvare som er på klienten.

Lenke til kommentar

Og en ting til, i den tråden du omtaler på Netgears forum(som du av en eller annen grunn på en glimrende måte utelot å linke til), går diskusjonen mye i hvorfor Netgear har valgt å bruke en properitær måte å implementere tilgang til disken på(via NFS), og hvordan løse dette slik at man kan få denne til å fungere i linux(eller andre os). Det at SAN nevnes i den tråden går på at Netgear har brukt teknologi og løsninger i fra SAN systemer for å oppnå høyest mulig ytelse i dataoverføring, samt at Netgear sin boks bruker samme metode for å lagre data på som SAN. Men det gjør ikke løsningen til et SAN produkt.

Men uansett.. Disse produktene finner du under NAS i Norske og utenlandske webshopper, og ikke under SAN.

Lenke til kommentar
Er det NAS eller SAN?

9375965[/snapback]

det er som natt og dag... vet du hva ett san er?

det så klart en nas.

Lidl selger fra torsdag 400gb disk med nettverksplugg til 995,- ;D

9376918[/snapback]

Tull, 1590 kr. http://www.lidl.no/no/home.nsf/pages/c.o.2...erkstilkobling_

9377172[/snapback]

Så det i avisa i gård. Det stod førpris 1590kr nå 998kr eller 999 husker ikke eksakt, kan scane inn avisa når jeg kommer hjem ;)

9377397[/snapback]

interessant om dette stemmer, det ligger ikke ute på Lidl sine sider om hva som kommer fra torsdag http://www.lidl.no/no/home.nsf/pages/c.o.20070830.index

Får stikke innom og sjekke med de i morra, 999 spenn er en slik verdt :thumbup:

Lenke til kommentar
Oversikt over boksen fra Lidl finnes her, men det står ikke noe om hvilken diskprodusent som står for disken. Ser ut til å være en grei disk for en tusenlapp.

9382306[/snapback]

Kjenner flere som har kjøpt den uten problemer, samt har lidl en grei garanti på slike varer =)

Det opplyses på nette at den koster 1600kr og er gjeldene tilbud, fra torsdag starter sommersalget som ikke er vist på nette og da koster den 1000kr =D

Lenke til kommentar

9380199[/snapback]

Litt rart, med tanke på at Netgear er en av de som leverer NAS som krever ekstra programvare installert ;)

Hvilken protokoll den fysisk bruker til å overføre data vet eg ikke, eneste eg vet et er at det er flere NAS som leveres med krav om ekstra programvare som må installeres på klienten. Om de faktisk bruker FTP, CIFS, SMB eller NFS vet eg ikke, men det er ikke det som er poenget.

Og å kalle dette NAS ser eg ikke på som feil, så lenge det opplyses om det i produktinformasjonen. Har du sett noen dokumentasjon eller deffinisjon på at NAS er ikke kan kreve ekstra programvare installert?

Eg ser problemet med at enkelte NAS produkter har det kravet, og at det er så lite informasjon om det. Men å dermed ikke kalle det NAS blir jo som å nekte å kalle et webkamera for webkamera dersom det krever produsentens programvare for å fungere. Det blir feil synes eg. Det er jo fortsatt et webkamera like fullt ut som om at NAS er fortsatt NAS uavhengig av hvilken programvare som er på klienten.

9380785[/snapback]

Blir det ikke litt selvmotsigende å si at noe er et NAS-produkt men det bruker SAN-teknologi? Forskjellen på de to begrepene innebærer jo to grunnleggende forskjellige datahåndteringstyper.

Som det også nevnes i tråden som du var så flink å finne helt på egen hånd:

Zetera, from whom Netgear license the technology, and Netgear who manufacture it, say it's a SAN.

Dette gjelder et tilsvarende produkt fra Netgear, som du mener er NAS.

Når produktet krever at du kjører software på klienten så tyder jo det på at det ikke er et tilgang på filnivå det er snakk om men på blokknivå. Og såvidt jeg kan skjønne så er det enkelt og greit definisjonsforskjellen på NAS og SAN.

Og sammenligningen med et webcam var skikkelig dårlig. Det blir mer som å sammenligne et webcam og et nettverkskamera :p

Lenke til kommentar
Blir det ikke litt selvmotsigende å si at noe er et NAS-produkt men det bruker SAN-teknologi? Forskjellen på de to begrepene innebærer jo to grunnleggende forskjellige datahåndteringstyper.

Som det også nevnes i tråden som du var så flink å finne helt på egen hånd:

Zetera, from whom Netgear license the technology, and Netgear who manufacture it, say it's a SAN.

Dette gjelder et tilsvarende produkt fra Netgear, som du mener er NAS.

Når produktet krever at du kjører software på klienten så tyder jo det på at det ikke er et tilgang på filnivå det er snakk om men på blokknivå. Og såvidt jeg kan skjønne så er det enkelt og greit definisjonsforskjellen på NAS og SAN.

9383751[/snapback]

Kan du henvise til kilder for den tolkningen av SAN?

Eg har en følelse av at vi diskuterer over hverandre her, og at det allikevel er mulig vi er enig om mye av det.

For å si det på en enkel og grei måte. NAS og SAN er i all enkelhet akkurat det samme, lagringsenheter som er koblet til et nettverk for å kunne være tilgjengelig for flere klienter samtidig. Det som skiller SAN ut i fra NAS, er at det som oftes består av flere lagringsenheter(som kan kobles fra og til etter behov), de er koblet i sammen via høyhastighetsmedie(som oftes fiber, eller gigabit kobber), de er separert ut på et eget nettverk med egne switcher og brukes som oftes som lagringsenhet for flere servere.

Og det at en boks bruker noe SAN-teknologi(feil måte å bruke ordet på, men allikevel) betyr ikke at boksen i sin helhet er et SAN.

Og sammenligningen med et webcam var skikkelig dårlig. Det blir mer som å sammenligne et webcam og et nettverkskamera :p

9383751[/snapback]

Men et nettverkskamera som krever ekstra programvare for å vise filmen er jo fortsatt ett nettverkskamera?

Lenke til kommentar

Joda vi er sikkert enig i mye. Poenget mitt er at jeg hadde vært skuffet hvis jeg kjøpte noe som ble presentert som NAS, og så viser det seg at jeg ikke kan bruke det til det jeg har tenkt fordi alle klienter må kjøre egen software (som gjerne ikke engang finnes til utstyret mitt) og det ikke er mulig å koble til mer enn et gitt antall klienter samtidig. Jeg forventer ihvertfall tilgang på filnivå gjennom en eller flere standard protokoller når jeg kjøper et NAS-produkt.

På samme måte; I et nettverkskamera forventer jeg webtilgang eller annen enkel tilgang til videostrømmen, i et format som er tilgjengelig på alle (vanlige) plattformer. Uten sånne viktige egenskaper så forsvinner mye av brukeligheten ved produktet. Å teipe et nettverkskort på et webkamera gjør liksom ikke helt samme nytten for meg. Uansett hva de kaller det :)

Lenke til kommentar
Joda vi er sikkert enig i mye. Poenget mitt er at jeg hadde vært skuffet hvis jeg kjøpte noe som ble presentert som NAS, og så viser det seg at jeg ikke kan bruke det til det jeg har tenkt fordi alle klienter må kjøre egen software (som gjerne ikke engang finnes til utstyret mitt) og det ikke er mulig å koble til mer enn et gitt antall klienter samtidig. Jeg forventer ihvertfall tilgang på filnivå gjennom en eller flere standard protokoller når jeg kjøper et NAS-produkt.

9385950[/snapback]

Der ser du, vi er enige der hvertfall :)

Eg hadde og blitt skuffet, og det har eg også blitt via flere slike enheter, bla via den Netgear S101. Men eg er nå strålende fornøyd med min Buffalo LinkStation, som kjører linux og er tilgjengelig for alle enhetene mine i nettverket. I tillegg kan eg installere ekstra programvare på den(som Slimserver). Denne fant eg ved å søke på nettet, sjekke opp produktet grundig, og deretter kjøpe via nettet.

Lenke til kommentar
Oversikt over boksen fra Lidl finnes her, men det står ikke noe om hvilken diskprodusent som står for disken. Ser ut til å være en grei disk for en tusenlapp.

9382306[/snapback]

Har hatt den disken i ca 1år nå, og den virker veldig greit uten noe problemer. Det står en Samsung disk inni den. Ser den står annonsert i Lidl-avisen til 990-før 1590.

Må installere et program som følger med til den, og det er lurt å oppdatere til siste versjon da den ble mye mer stabil og bedre etter jeg gjorde det.

Dett er en NDAS-disk. Forklaring på NDAS kontra NAS: http://www.ximeta.com/technology/ndas/technologie10_en.php

Siste programversjon til disken er;

http://www.ximeta.com/web/support/download...s/v3x/index.php

Lenke til kommentar

9385950[/snapback]

Der ser du, vi er enige der hvertfall :)

Eg hadde og blitt skuffet, og det har eg også blitt via flere slike enheter, bla via den Netgear S101. Men eg er nå strålende fornøyd med min Buffalo LinkStation, som kjører linux og er tilgjengelig for alle enhetene mine i nettverket. I tillegg kan eg installere ekstra programvare på den(som Slimserver). Denne fant eg ved å søke på nettet, sjekke opp produktet grundig, og deretter kjøpe via nettet.

9386125[/snapback]

Takk for tipset! Skal kikke på den :)

Lenke til kommentar

9382306[/snapback]

Har hatt den disken i ca 1år nå, og den virker veldig greit uten noe problemer. Det står en Samsung disk inni den. Ser den står annonsert i Lidl-avisen til 990-før 1590.

Må installere et program som følger med til den, og det er lurt å oppdatere til siste versjon da den ble mye mer stabil og bedre etter jeg gjorde det.

Dett er en NDAS-disk. Forklaring på NDAS kontra NAS: http://www.ximeta.com/technology/ndas/technologie10_en.php

Siste programversjon til disken er;

http://www.ximeta.com/web/support/download...s/v3x/index.php

9387477[/snapback]

Må man også installere programvare om man kobler til disken via USB? Eller gjelder det kun ved tilkobling via nettverkskabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...