Pysj Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 To studenter har kommet frem til at mobilprat ikke fører til flere trafikkulykker. Les mer Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 I sine undersøkelser studerte de to studentene frekvensen av mobilbruk i bil etter klokken 21 om kvelden på ukedager. Mange mobiloperatører i USA tilbyr gratis ringing til sine kunder etter dette tidspunktet. I følge studentene burde ulykkesstatistikken dermed også forverres etter klokken 21. Eller kanskje det blir ringt like mye før klokken 21 om kvelden ? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 pokker om jeg vet. dette får meg til å tenke på for/mot em stråling... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Latterlig lite informativ artikkel. Bare antok de at folk ringer mer før klokken 21, og dermed burde se flere ulykker? Dessuten er det jo færre personer ute å kjører sent på kvelden enn midt på dagen, så da skulle man jo bare forvente at ikke ulykkestallet steg. Artikkelen ga meg ingenting, really. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 du snakker om elendig "undersøkelse". Det kan jo være man ringer like ofte før kl 21 som etter... I tillegg er sikkert trafikkmønsteret totalt annerledes om kvelden som midt på dagen/rushtiden vil jeg tro. Så det bør rapporteres inn færre ulykker sent om kvelden. Selv mener jeg at å snakke i hands-free ikke er noe bedre enn å snakke i håndholdt mobil, da det er hodet som må ha fokus på trafikkflyten, ikke antall hender på et ratt. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 vel antallet hender hjelper på det også... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Huff, virkelig god undersøkelse må jeg si. Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Tenker det å skrive tekstmeldinger mens man kjører er en større synder. Uansett har de jo sammenlignet statistikk tilbake til 1987. De har altså ikke sammenlignet antallet ulykker før klokken 21 med antall ulykker etter klokken 21, men antallet ulykker etter klokken 21 helt tilbake til 1987, slik jeg forstod det, og da gir det litt mer mening. Lenke til kommentar
eirikpils Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg tror kanskje for en gangs skyld det her er budbringeren (dvs. amobils journalist) som dere bør skyte og ikke studentene og undersøkelsen. Ta en titt her for den originale omtalen av undersøkelsen. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 atter en gang, det hadde vært hyggelig om den "kilder:" i hjørnet av amobil artiklene var en link. siden dem likevel nevner hva kilden er, og den 9/10 er en webside, så link til den for pokker. Lenke til kommentar
sgiga Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Kult, etter å ha lest originalartikkelen, takk for linken. Det er jo nettopp slik vi mennesker er, vi anpasser risikonivået automatisk slik at den ikke blir for høy eller for lav, men sånn "passe". Det er ingen tvil om at oppmerksommheten ledes bort fra vegen når vi snakker i telefonen, og nettopp derfor anpasses fart, avstand, valg av fil osv ganske så automatisk slik at vi allikevel har full kontroll, eller føler at vi har nok kontroll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg