Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

I see dead people :omg:

 

Neida, jeg tror ikke å slikt. Har heller aldri opplevd noe seriøse greier, unntatt at vi har dører som lukker seg selv noen ganger. Tenker bare: shit au. Spøkelser er jo daue så de kan ikke gjøre en dritt med meg annet enn å skremme meg.

 

edit: Jeg håper heller ikke på noe liv etter døden. Da blir jo poenget med selvmord helt borte.

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hun derre, åh hva heter hun igjen... væffal hun dama som er så jævlig oversminka med dialekt både fra åndenes makt og fornemmelse for mord.. svart hår og ser ut som en sigøyner.. dere vet sikkert hvem jeg mener.. Jeg trodde på henne i fornemmelse, men sånn som ho oppfører seg i åndenes, da blir jeg skeptisk med en gang.. sitte oppi åsen og joike vekk spøkelser som en annen tulling,, hun kødder jo bare med oss! mesteparten er bare i hodene på folk tror jeg,, men jeg kan vel ikke si noe helt 100% sikkert..

 

sikker på at hun sitter hjemme og gafler i seg popcorn og ser på episoden hun var med i, og ler seg ihjel..

Ler hele veien til banken sikkert..

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror på overnaturlige ting som gjenferd og ånder.

Når slike ting skjer, finner man sjelden en naturlig forklaring - men la oss snu dette på hodet: hva hvis det ER naturlig?

Jeg har opplevd slike ting og hørt om veldig mye også, som står igjen uforklarlig. En gang opplevde jeg at jeg så en person midt i gata, gående, på natta. Jeg lurte jo litt på hva han gjorde der når det var mye trafikk, og derfor gikk jeg mot han for å forklare at han ikke burde gå midt på gata. Men plutselig kom det en bil, og personen ble borte. Borte. Har opplevd mye annet rart og, men det kan jeg ta en annen gang, såfremt dere vil høre, da.

Jeg tror dog ikke på det der med spøkelser som rasler i lenker og som har laken på hodet, men tror heller på gjengangere og ånder, stort sett.

Det er mange måter at et gjenferd oppstår, og en av de mest kjente er:

 

* Det har blitt dokumentert at personer som dør så raskt, at de ikke engang forstår at de er døde, går igjen. Personen lever i en tilstand der vedkomne gjør hverdagslige ting, som han pleide å gjøre - han TROR at han fortsatt er i live.

* En av de mest kjente grunnene til at et individ går igjen eller lignende, er at vedkomne har sørget eller noe lignende, eller at vedkomne mener at han/hun ikke er ferdig med livet sitt, når døden kommer.

 

* Et annet rart fenomen er det såkalte "tidslomme-fenomenet". Det skapes et slags bilde, eller en slags video av en handling som blir utført av en eller flere individer. Disse personene kan kanskje ikke være ånder eller gjenferd, men det fryktelige minnet har blitt liggende igjen på stedet, selvom personene for lengst er døde. I 1994 spaserte en engelsk turist på Normandie strendene, og plutselig befant han seg i en krigssone med tanks, fly og ropende soldater. Han falt sammen og plutselig, så raskt som det hadde kommet, var det borte. Dette har skjedd med flere folk, så det kan umulig være noe i hodet på turisten.

 

* Poltergeist-aktivitet. Mange kjenner dette beryktede navnet. Et Poltergeist er, ifølge mange gjenferd-eksperter, ikke et avdødt menneske. Ikke er det et tidslomme-fenomen heller, da et Poltergeist deltar aktivt i fysiske handlinger, som å plage, slå og klype personer. Poltergeist er nesten en egen kategori, da et Poltergeist faktisk har DREPT et menneske i historien. Ja, du tenkte rett: Bell Witch, kalles det. Skal ikke forklare for mye, men på 1800-tallet flyttet Bell-familien til en liten hytte i USA. Etterhvert som de bodde der, opplevde de ting.

De kunne høre spebarn gråte, og flaggermusvinger, store vinger, fly utenfor. Såklart så de ingenting. Men plutselig, natt etter natt ble lakener og dyner revet i raseri av den sovende familien. Hår ble lugget, de ble slått, kilt og klypt. På veien til skolen, ble barna ofte utsatt for steiner som kom fra skogen, flyvende, og som oftest traff deres kropper. De kunne også høre en kvinnestemme, som introduserte seg for "Kate". Hun virket utrolig sur på barna og faren, men mange ganger hjalp denne ånden moren med hagen.

Etter mange uker med dette, kontaktet faren overhodet for byen og ba han om å prøve å føre en slags messe i hytta og fjerne den sinte og agressive ånden for godt, da denne lederen var en såkalt "ghost hunter", en som drev onde ånder bort.

 

Ghost hunteren krevde mye penger for dette oppdraget, alt det faren hadde, men faren var villig til å betale alt for å få bort ånden. Det som skjedde var at ghost hunteren spaserte inn i hytta med en revolver med sølvkuler og begynte å messe. Han ble raskt slått og angrepet, avfyrte noen blinde skudd, og løp avgårde. Pengene fikk aldri faren tilbake.

Etter dette gikk det bare verre og verre, og til slutt endte det hele med at ånden sparket faren så hardt i beinet da han skulle ut og hente vann, så han snublet og knakk nakken.

 

Familien flyttet kort tid etter. Hytta ble brent og området er idag uten noen form for bebyggelse, unntatt den lille byen noen kilometer unna. Skilt er satt opp, som advarer folk mot å nærme seg området for mye.

Du kan også sjekke Wikipedia, som har veldig, veldig mye stoff om Bell Witch-hendelsen.

Lenke til kommentar
* Det har blitt dokumentert at personer som dør så raskt, at de ikke engang forstår at de er døde, går igjen. Personen lever i en tilstand der vedkomne gjør hverdagslige ting, som han pleide å gjøre - han TROR at han fortsatt er i live.

 

 

dokumentert ja, men hvor da? I Donald? ingen sikre bevis på at spøkelser finnes o.l

Lenke til kommentar

Jeg leste det i ei bok for litt tid siden. Det stod om en vanlig borger i USA som døde raskt av en bil, forstod det ikke - og han fortsatte sine daglige rutiner: gå på jobb, spise lunsj osv.

I Roma er det også oppdaget en gammel vinkjeller, der en tropp av romerske soldater marsjerer i takt gjennom kjelleren før de forsvinner. Deres bein er UNDER sementgulvet, så de "vasser" på en måte gjennom gulvet. Forklaring er, ifølge historikere, at denne vinkjelleren en gang var en liten garnison, og gulvet var lavere i høyden den gangen.

 

Med dette mener jeg at sånt bullshit som de sender på TV, er... bullshit! Det er lagd så overfladisk og det er lagd bare for å tjene penger. Jeg har opplevd veldig mye, selvom jeg bare er 16 år... Dvs, overnaturlige ting. Jeg så bestemora mi i deres gamle hus, og hun døde for flere år siden...

 

Man må kort sagt tenke og erkjenne at vitenskapen ikke kan forklare alt - ennå.

 

Men du, stikk en tur innom Wikipedia, og søk etter "Ghosts" eller "Gjenferd" på den norske utgaven. :)

Endret av Slu
Lenke til kommentar

Jaha, stikk innom noe som heter menneskelig instinkt. En naturlig frykt for ting vi ikke kan forklare. Før så var det jo liv i alt, hvor ble det av det? Er det plutselig feil fordi det er motbevist av vitenskapen, mens det som nå ikke er motbevist det er sant? Høres litt ut som svada for min del.

 

Javel, så har du opplevd synsbedrag. Hørt at på øya i Oslofjorden jeg bor har 3 ungdommer (av 1000 folk eller noe) fått blodkreft, alle sammen. Kan vi forklare det? Nei, men en teori er radon i undergrunnen.

Du kan også se synsbedrag under påvirkelse av alkohol eller andre rusmidler. Siddharta (kjent for almennheten som Buddha) så en 150 mil høy skapning, dette er "dokumentert", er det da sant? Eller er det for usannsynlig for oss folk at det avfeier vi, mens spøkelser er jo helt naturlig.

Dere leser sikkert dette som babbel, men poenget mitt er at menneske forandrer seg, det er blitt en kultur å se spøkelser, og du kan lure deg selv. Placebo eller hva svarte det kalles i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe vitenskapelig bevis for at verken spøkelser, ånder eller gjenferd eksisterer. Jeg setter min lit til vitenskapen her i verden og tror heller ikke på noe liv etter døden. Vi har jo dette "green man in the head"-fenomenet, hvor en person sier han har grønne menn inne i hodet sitt som styrer ham. Men hver gang vitenskapsmenn skal se om dette stemmer finner de ingen grønne menn. Og forklaringen er jo selvsagt at de grønne mennene ikke liker vitenskapsmenn og gjør seg usynlig når de kommer.

 

Blir litt det samme med de som hevder at det går spøkelser, gjenferd eller ånder rundt i hus. Så snart noen prøver å bevise det vitenskapelig er spøkelsene vekk. Så jeg stiller meg svært tvilende til alt som har med slikt å gjøre. Det er ikke alt mennesket greier å forklare. Nen det betyr ikke at vi skal finne på eventyrhistorier når vi ikke kan forklare ting. Da er det bedre å heller undersøke det på en vitenskapelig måte.

Lenke til kommentar

Poltergeister synes jeg er helt vanvittig, ja jeg kan si jeg tror på slikt, siden en la oss si, stol ikke kan fly i lufta uten noen ting rundt, vinden kan ikke blåse stolen opp :p Og hvis du vil se en poltegeist i aktivitet, noe som er relativt sjokkerende og se på, så se her:

 

Det er ting jeg ikke kan forklare vertfall?

EDIT: Slu, fortell historier :D det er morro :D

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Noen andre som så på Åndenes makt i dag? Det er noen ting jeg vil trekke frem som jeg mener er tegn på at det som skjer ikke er fake. Det første var det som skjedde med hun klarsynte. Man så tydelig at hun begynte å svette og føle seg ukomfortabel da hun gikk inn i det ene rommet. Jeg vet ikke akkurat hvor lett det er å begynne å svette på kommando uten å løpe lenge...? Noen som har en forklaring?

 

Det andre var reaksjonene til de som eide huset. Når hun klarsynte snakket til familien og skulle drive vekk åndene eller hva det var, så så man at det ikke var skuespill da moren ble sjokkert og hu jenta begynte å gråte.

Lenke til kommentar
Noen andre som så på Åndenes makt i dag? Det er noen ting jeg vil trekke frem som jeg mener er tegn på at det som skjer ikke er fake. Det første var det som skjedde med hun klarsynte. Man så tydelig at hun begynte å svette og føle seg ukomfortabel da hun gikk inn i det ene rommet. Jeg vet ikke akkurat hvor lett det er å begynne å svette på kommando uten å løpe lenge...? Noen som har en forklaring?

 

Det andre var reaksjonene til de som eide huset. Når hun klarsynte snakket til familien og skulle drive vekk åndene eller hva det var, så så man at det ikke var skuespill da moren ble sjokkert og hu jenta begynte å gråte.

 

Må si det var mer overbevisende før, uten all den dramatiske musikken og kameraføringen med teite innzoominger over alt og masse randomklipp av fugler. Da var det mer som om kamerateamet bare dokumenterte det som skjedde. Her var det masse klipping og liming, og plutselig etter en "kort pause" hadde den klarsynte dama et helt annet antrekk på seg. I tidligere sesonger med Åndenes Makt var det i allefall sammenhengende filming. Kamerateamet fulgte etter den klarsynte, uten at det var masse klipping i mellom og greier.

 

Det virker nesten som at det er for godt til å være sant. Personlig er jeg usikker på hva jeg skal tro, siden jeg har opplevd småsnodige ting selv, så jeg forholder meg nøytralt i debatten om ting og tang finnes.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert. Man kan ikke komme her og si, eller jo, man kan det, men uansett, at det ikke er sant at folk har blitt plaget av sånne ting - og blir det. Vitenskapen kan ikke forklare at man f. eks kan høre at folk går i gangen, eller som det skjer oftest: at beboerne hører trappetrinn eller lignende natt etter natt, dag etter dag. Skal vi ta alle disse folk som har opplevd sånt, for å være noen idioter? Nei.

 

Når det gjelder religion, er jeg ikke sikker, men jeg tror at fleste folk er nøytrale til slikt. De vil ikke være for overtroende, men man vil jo også like tanken på at det er høyere makter. Etter alt som har hendt i verdenshistorien, er jeg ikke sikker lenger - er litt nøytral, eller... faktisk tror jeg ikke på og forholder meg ikke til en religion. Men en ting er sant, religion har vært en stor støttespiller for folkegrupper gjennom tidene. Håpet og troen.

Men såklart, har mange utnyttet religioner og brukt religion som grunnlag for en systematisk utrenskning (korstogene osv). Bare se på Bush nå?

 

Kanskje jeg ble litt off-subject her, men uansett... Erlend321: hvem vet hva naturen er? Så hvordan kan du si at det strider mot naturen? Kanskje det er helt naturlig, men vi vil ikke innse det?

Lenke til kommentar

Så hittil er det påstander mot påstander. Så hvorvidt deres "forklaringer" og våre "forklaringer" er riktige eller gale er det ingen som vet. Men å si at det er gjenferd/spøkelse/ånd når noe man ikke kan forklare med sin egen kunnskap skjer, blir for dumt. Jeg har personlig ikke sett noen beviser som tyder på at det finnes en "sjel" (eller hva du vil kalle det) som aktivt går inn for å ødelegge for et menneske og familien, som ikke kan måles av vitenskapelige apparater, men heller to pinner som står i kors og henge i en snor festet med en binders som snurrer. En kraft som strider imot fysiske lover er ikke noe jeg er så stor tilhenger av...

 

Så om jeg sier min mening, og prøver å finne logiske forklaringer for hva som kan ha inntruffet ved tilfeller ser jeg ingen problemer med.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Nope... som sagt tidligere, strider mot naturen. samme gjør de fleste religioner.

 

Har vi funnet ut alt om naturens lover og regler da? Hvordan kunne du forklart at høy bass kan få ting til å riste i middelalderen? Et eksempel bare. Finnes sikkert mange bedre :p Men du skjønner? Forskere finner stadig ut nye ting. Det kan hende det er noe der vi ikke har funnet ut enda... det tror jeg.

Lenke til kommentar

Spøkelser er kun enda en feig måte å forklare hva som skjer når vi dør på. Når vi dør så dør vi. Hjernen slutter og sende elektriske impulser rundt omkring, cellene dør av oksygenmangel, og immunforsvaret forsvinner, noe som gjør kroppen utsatt for mikro organismer. Vi råtner. That's it.

 

Altså, du av 500 millionerr sædceller ble til. Forestill deg alle sædcellene som har gått forbi ved prevansjon, bomma på egget eller blitt runka bort, alle eggene som landa på en tørr tøylapp fordi de aldri ble befruktet. Hadde det blitt barn av alle dem hadde vi vært flere enn alle sandkornene i verden. Det er ganske mange.

 

Poenget er at vi som har vunnet dette fantastiske livslotteriet bør utnytte livet mens vi kan, og innse at det ikke er noe som skjer etter av vi er død. Vi har ingen mening, ingen hensikt, som vi blir holdt igjen på Jorda for, om vi ikke oppfyller fø vi dør.

 

Det å tro på spøkelser og noe etter livet, det er som å vinne 100000000[...] milliarder i lotto og bli skuffa når V75'en på like mye ikke tikker inn.

Lenke til kommentar

Frohman. Det høres kanskje klokt ut det du skriver der, men er det virkelig det? Du kaller de som tror på spøkelser (da regner jeg med at du mener de som tror på overnaturlige ting), du kaller dem feige. For meg er det du som har en feig tankemåte, siden du ønsker å tro på kun det som er bevist. Du ønsker ikke forandring i form av ting som enda ikke er bevist. De som tror på noe som enda ikke er bevist, de mener jeg IKKE har en feig tankemåte, fordi de ønsker noe nytt og tar sjangsen på at deres ideer om verden er sanne.

 

Også har jeg en kommentar til det du mener om døden. Du kan ikke si at det ikke skjer noe etter døden. Hvis du virkelig mener det, så burde du kunne fortelle meg hva som skjedde før du ble født. Hva skjedde for 100 000 år siden. Hva skjedde for 9999999999 mil år siden? Hvor var du? Hvis du sier at du var ingenting den gangen, så tar du feil. Du kan ikke ha vært ingenting. Noe må ha gjort deg til den du er i dag. NOE.

 

Å tenke at alt det vi ser omkring oss plutselig startet en dag, det er det ingen som kan tenke. Og uten en start kan det heller ikke være en slutt.

 

btw: du har en sinnsyk fet avatar Frohman

Lenke til kommentar
Frohman. Det høres kanskje klokt ut det du skriver der, men er det virkelig det? Du kaller de som tror på spøkelser (da regner jeg med at du mener de som tror på overnaturlige ting), du kaller dem feige. For meg er det du som har en feig tankemåte, siden du ønsker å tro på kun det som er bevist. Du ønsker ikke forandring i form av ting som enda ikke er bevist. De som tror på noe som enda ikke er bevist, de mener jeg IKKE har en feig tankemåte, fordi de ønsker noe nytt og tar sjangsen på at deres ideer om verden er sanne.

Å tro på noe som det ikke finnes beviser for er ikke modig, det er idiotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...