Me sjøl Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Så klart jeg har rett i det jeg sier at ting ikke er sant før det er bevist. 9396449[/snapback] Halleluja, her gjør du igjen den kardinaltabben å blande sammen bevisstilling og sannhet. La oss ta et annet eksempel: mennesker og aper har en felles stamfar. Dette har vi hatt i 5+ millioner år, sant? Det er X antall millioner år siden mennesker og aper forgreinet seg på den evolusjonære stien. Dermed er utsagnet "mennesker og aper har en felles stamfar" sant, og det var sant i går, for 150 år siden og for 10 000 år siden. Om en huleboer fant på å si "mennesker og aper har en felles stamfar", så ville han hatt rett. Om Jesus hadde sagt det, hadde han hatt rett. Hadde Buddha sagt det...du skjønner tegninga. Så sier du altså at ting, hvor jeg her tar ting til å refere til påstander, ikke er sant før det er bevist. Men at mennesker og aper har en felles stamfar ble ikke kjent og bevist før rundt 150 år siden. Altså sier du at setningen "mennesker og aper har en felles stamfar" ikke var sant før for 150 år siden. Men vi har allerede etablert at dette er et faktum som avhenger av noe som skjedde for millioner av år siden. Og Homo Sapiens Sapiens har eksistert i 40 tusen år, minst (jeg er litt uklar på nøyaktig hvor lenge det regnes som samme art, men det får bli kunstnerisk frihet, jeg forsøker å lage et eksempel her). Altså har det vært sant i 40 000 år at "mennesker og aper har en felles stamfar". Men det ble ikke bevist før 150 år siden. Da sitter du med et problem. Om påstander som ikke er beviste likevel kan være sanne, så er det ikke sant at "ting ikke er sant før det er bevist". Derimot er det sant at en ikke kan vite om en påstand er sann eller ikke før man har bevis. Man vet det ikke sikkert før man har så gode beviser at det motsatte ville vært et større mirakel. Altså skal man ikke tro hva som helst, men en påstands sannhet har ingenting med hvor god grunn man har til å tro det. Et annet eksempel er at jorda ble skapt for 4.5 milliarder år siden, sånn omtrent. Jorda har altså gått rundt sola i mange milliarder år. Det vil si at påstanden "jorda går rundt sola" har vært sann i milliarder av år. Om en huleboer hadde sagt det, ville det vært sant...samme regla om igjen. Men det kunne ikke bevises før rundt 300-400 år siden. Påstanden var sann i milliarder av år før den ble bevist. Altså kunne man ikke vite at det var sant før for noen hundre år siden, men det var likevel sant i milliarder av år før det. (Og det får bli konklusjonen, da jeg ikke har noe ønske om å slå hele tråden inn på et sidespor.) On topic: Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder? Selvsagt ikke. Jeg har aldri sett noen overbevisende bevis for at de finnes. Jeg tror gjerne at det finnes merkelige hendelser som man i uvitenhet vil tillegge ånder og spøkelser, men at de finnes er det ingen som helst grunn til å tro. Det er moderne overtro. Hadde jeg sett et "spøkelse", hadde jeg sikkert blitt skremt, men jeg er ikke sikker på at jeg ville blitt overbevist om at det faktisk var et spøkelse og ikke et ukjent, naturlig fenomen. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Hvorfor er det så mye "Spøkelses" ting i Japan og Kina da? Det er liksom derfra skrekkfilmer vanlighvis kommer fra? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Så de er flinkere eller mer produktive i Japan når det gjelder skrekkfilmer. Og så? Det kommer masse actionfilmer fra Hollywood. Betyr det at det virkelig går an å gjøre slikt som actionhelter gjør på film? Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Så de er flinkere eller mer produktive i Japan når det gjelder skrekkfilmer. Og så? Det kommer masse actionfilmer fra Hollywood. Betyr det at det virkelig går an å gjøre slikt som actionhelter gjør på film? 9404266[/snapback] Neinei, men det er jo så mye spøkelses historier derfra, utifra det jeg hører her jeg bor Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Javel. Det kan ha mange årsaker: a) Japanere er mange flere enn oss, og har dermed også flere folk til å finne på spøkelseshistorier b) Du er blitt utsatt for flere historier derfra enn andre steder c) Japanere er mer overtroiske d) Fyll inn selv... Det at det finnes spøkelseshistorier er ikke bevis for at de er sanne. Det finnes da vitterlig eventyr og sagn og myter i fleng i norsk kultur også, uten at vi av den grunn tror på draugen og nøkken og huldra og åsgårsreia. Lenke til kommentar
Scullyy Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Altså er fenomenet uforklarlig 9376237[/snapback] Så hvis bilen min (sett at jeg hadde en) Begynner å gjøre noe den ikke pleier, og jeg ikke greier å finne feilen, så er det noe overnaturlig som skjer? 9376242[/snapback] Nei , men for deg så er det uforklarlig.. sa ikke overnaturlig jeg. Du vet hva som skjer/har skjedd.. men du har ikke noen forklaring på hvorfor det skjer/skjedde. Akkurat som om når du sitter i stuen din og hører noen gå i andre etasje og du VET at du er alene hjemme. Du er klar over at noe har skjedd men du har ikke noe forklaring på hva som skjedde. Uforklarlig. 9376286[/snapback] Så du hørte lyder fra andre etasje og så begynner du å tro på spøkelser? Hvorfor ville spøkelse i det hele tatt lage lyd? Endret 2. september 2007 av Scullyy Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Fordi det kan tenke og vil plage/skremme deg. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Ja, har opplevd det et par ganger i huset vi bodde i, og det er 7 år siden. Det har som oftest skjedd uforklarlige ting mens jeg har vært alene hjemme på kveldene, satt og spilte warcraft 3, så slo lyset seg helt av i rommet jeg var, så hørtes det ut som om det var noen som gikk oppe i loftet. Første gangen var jeg sammen med bruttern, vi ble temmelig skremte ja Men har mer eller mindre blitt vandt med det nå.. Huset er 80 år gammelt, men er helt oppusset. Og så skal det nevnes at jeg flere ganger på kveldene har etterlatt lyset av når jeg er hjemme, og når jeg går ned igjen med f.e.k.s. tallerkenen, så står lyset på. Og så får man en ekkel følelse av å være oppe på loftet på kveldene. Er stort sett bare jeg, bruttern, og mamma som har lagt merke til dette. Og nei, jeg er ikke spinnvill, og jeg kødder ikke.. edit: husket det aller første "treffet" med noe rart. Jeg var nede i kjelleren og skulle hente brød, så så jeg noe som lignet på en slags hvit flekk nede i kottet i kjelleren, men jeg tenkte ikke mer på det, var bare en liten unge på den tiden, men med nærmere ettertanke så er jeg ikke sikker, det virket så tydelig da, om det var en ånd, eller om det bare var dis fra vinduet aner jeg ikke. Endret 2. september 2007 av Storleer Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Vel, gammelt hus, trematerialer som "rører" seg og knekker når de når hverandre. Psykisk påvirkning av andre "shit, det er et spøkelse her, du kan høre det når du er alene hjemme. Og ALDRI gå på loftet alene, det er dritskummelt". Såklart blir det skummelt da. Nei, jeg tror ikke på spøkelser selv om jeg mener at vi mangler å kunne forklare mange fenomener, men med en form for "energi" som kan gjøre seg fysisk og kaste bilder, slå av lys, trampe i gulv og generelt bevege seg fritt tror jeg overhodet ikke på. Lenke til kommentar
En græll grill Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Jeg tror PCen min er haunta. Plutselig begynte den stasjonære å spille av alt som ble sagt i rommet, og den har ingen mikrofon tilkoblet! Fant senere ut at det var min bærbare som tok opp lyden, og fenomenet endte så snart jeg dro ut nettverkskabelen. ^^ Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Å shit! Jeg har sånn dimmer-lampe til nattlampe, hadde dimma den til bunn så den var av. Plutselig begynte den å slå seg på og av . Seriøst hjemsøkt, føltes som noen gløtta på døra mi for jeg er såååå sikker på å ha lukka den igjen, men nå står den på gløtt med en tynn stripe hvor man kan se igjennom. Så originalt å ikke bruke vegger som de tydeligvis kan... Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Vel, gammelt hus, trematerialer som "rører" seg og knekker når de når hverandre. Psykisk påvirkning av andre "shit, det er et spøkelse her, du kan høre det når du er alene hjemme. Og ALDRI gå på loftet alene, det er dritskummelt". Såklart blir det skummelt da.Nei, jeg tror ikke på spøkelser selv om jeg mener at vi mangler å kunne forklare mange fenomener, men med en form for "energi" som kan gjøre seg fysisk og kaste bilder, slå av lys, trampe i gulv og generelt bevege seg fritt tror jeg overhodet ikke på. 9414372[/snapback] Tenker ikke sånt når jeg er på loftet, er en stund siden det var noe mer enn knaking i treverket som pågikk, men kattene har også oppført seg rart før, derfor sover de ute i sitt lille "hus" nå. Er mer nysgjerrig enn redd for å si det sånn. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Så sett opp kamera(er) der det mystiske skjer da. Legg deg å sov på loftet med en liten lampe som lyser opp litt og se rundt deg. Kanskje du har mye radon i huset? Endret 2. september 2007 av chokke Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Så sett opp kamera(er) der det mystiske skjer da. Legg deg å sov på loftet med en liten lampe som lyser opp litt og se rundt deg. 9414629[/snapback] Er nysgjerrig, men har ikke lyst å tulle med dette så det kanskje blir verre, hvem vet, da får man ivertfall aldri solgt huset. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Så du er redd med andre ord. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Så du er redd med andre ord. 9414671[/snapback] Nei, men jeg respekterer de døde såpass. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Så du aksepterer at noen "døde" har tatt plass i hjemmet ditt og løper rundt og lager lyder, slår av og på lys, skremmer katter og flytter på ting? Lenke til kommentar
BazeLaze Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Tja, jeg vil ikke si at jeg tror noe særlig på spøkelser, men jeg har opplevd en del pussige ting der jeg bodde i fjor. Det startet med at jeg og kompisen min som jeg skulle bo sammen med flyttet inn i et lite kollektiv (det skulle bo 4 stk der, men fjerdemannen var borte halve året så da var det bare meg, kompisen min og en til som bodde i den leiligheten i det huset). Huset var stort og gammelt, det bodde alt i alt 13 stk i huset, men det var seksjonert. Jeg begynte å merke noe pussig bare noen uker etter jeg hadde flyttet inn. Jeg voknet opp halv 2 hver natt og fikk en ekkel følelse av at noen så på meg, dette ignorerte jeg helt da jeg regnet med at det var bare meg siden det var en ny plass. Så en dag under en runde TV-spill så nevnte den tredje personen i kolektivet at han våknet opp mitt på natten med en ekkel følelse av at noen stirret på han, jeg og kompisen min så rart på hverandre siden det samme skjedde med oss selv om rommene våre var et stykke fra hverandre. Vi spurte hverandre også om når på natta dette skjedde, og svaret til alle ble halv 2. Etter dette ble det ikke noe bedre, jeg hørte stemmer som hvisket meg inn i øret, så folk i speilet, hørte hyl som var helt nærme, og rare lyder som skraping og tapping og det meste skjedde halv 2. kompisen min så skygger som bevegde seg uten at det var forandrene lys ute, ting bevegde seg på rommet hans (det vil si at strømforsyningen til den bærbare pc'n kunne pluttselig ligge midt på gulvet selv om han hadde lagt den ifra seg atmed veggen da han la seg), pluss mye mer, men kommer ikke på. En gang så hadde vi fyrt i peisen og satt å så på TV da klokken nærmet seg halv 2 så blusset det opp i peisen (da mener jeg at det blusset kraftig opp, det var som at peisen hveste og brant intenst) selv om det var vindstille ute og skuffen på kjøkkenet som vi hadde glemt å lukke smalt igjen. Den kvelden var det bare meg og han i hele huset og vi hørte dører som åpnet og lukket seg i gangen. På andre siden av nyttåret så hadde jeg fått noen latinske fraser (laudate omnes gentes) som jeg hvistnokk skulle si, jeg hadde nesten alltid sett på dette som en lek, så jeg repeterte frasen stille for meg selv slik at jeg skulle kunne huske de. Mens jeg repeterte frasen så kom det noe fryktelig bråk fra kjøkkenet, det var som at noe tok tak i oppvaskmaskinen og ristet fryktelig hardt. Jeg stormet ut av rommet for å sjekke, men da jeg kom ut var det helt stille igjen, kompisen min kom ut av sitt rom fordi han lurte på hva i helvette var det som bråkte så mye. Det er alt jeg gidder å skrive nå, jeg bodde tross alt der i ett år så jeg har mange historier derfra. Ps, jeg tror ikke på den hele spøkelses-greia, men jeg har ikke klart å forklare hva som skjedde der jeg bodde i fjor på en grei måte, å forklare det med spøkelser er det samme i mine øyne som å si at jesus gjorde det:p Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Å shit! Jeg har sånn dimmer-lampe til nattlampe, hadde dimma den til bunn så den var av. Plutselig begynte den å slå seg på og av . Seriøst hjemsøkt, føltes som noen gløtta på døra mi for jeg er såååå sikker på å ha lukka den igjen, men nå står den på gløtt med en tynn stripe hvor man kan se igjennom. Så originalt å ikke bruke vegger som de tydeligvis kan... 9414595[/snapback] Liker heller ikke dører på gløtt, aldri likt det. Tenker alltid at det er noe som stirrer på meg i mørket, selv om det ikke er sant. Noe annet jeg ikke liker er å åpne lukkede dører, tenker alltid at en eller annen gang så kommer det til å stå noe der, det er sikkert pga jeg en dårlig vane med å like skumle spill og filmer. En gang så skremte broren min meg når jeg var liten, han stod bak et hjørne mens jeg hentet is fra fryseren våres, pokker jeg skvatt. Det satt et arr i meg, haha Hurra for irrasjonell frykt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå