Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?

Kimelimm

Anbefalte innlegg

For faen da - Åndenes makt er bare piss, der folk er ute etter penger. Man kan ikke ta det alvorlig. :)

Zabulon, jeg blir irritert av deg da du sier at jeg ikke har en god nok kilde. Jeg tok dette jeg sa fra ei bok. Ei stor bok som omhandler slike ting - som tar opp temaet om det er sant eller ikke. Ingen nettsider.

Pluss, det er mange mennesker som har kontaktet William Roll og han har kommet med alle slags måleinstrumenter og som sagt, ser han etter en naturlig forklaring først. Han har funnet mange ting osv.

Okey, nå skal jeg snu dette opp ned: hvordan kan du bevise at det IKKE er noe overnaturlig ved at en flaske plutselig blir dyttet i ansiktet på Roll? Og det var altså ingen grunn for han å lyve, fordi han var en som prøvde å finne ut sannheten - og godta den.

Alle vinduer var lukket, og det var vindstille den dagen. Flasken stod lengst inne til veggen og ble raskt dyttet ned. Etter dette ble lysbryteren skrudd av og på kontinuerlig.

Endret av Slu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo legge ut det bilde du tok da MrLG?

Prøvde å ta det ene bildet på dataen nå, det blir ikke like klart som det blir på mobilen, så dette er vel ikke veldig overbevisende akkurat. Bildene er redigert en del, skygger og lys osv har blitt forandret for å få "mannen" til å synes mest mulig. Men som sagt, det synes mye bedre på mobilen min, vet ikke hvorfor, men kan vel såvidt se det her også(selvom en del ting har blitt litt "vasket" vekk, som f.eks trynet og sløyfa)

Bilde med kraftig lys, skygge osv forandring

spkelsedm5.jpg

Samme bilde der jeg bare har lagt til hvor "mannen" er på bildet

spkelse1vg1.jpg

Dere får tro hva dere vil..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
For faen da - Åndenes makt er bare piss, der folk er ute etter penger. Man kan ikke ta det alvorlig. :)

Zabulon, jeg blir irritert av deg da du sier at jeg ikke har en god nok kilde. Jeg tok dette jeg sa fra ei bok. Ei stor bok som omhandler slike ting - som tar opp temaet om det er sant eller ikke. Ingen nettsider.

Hvilken bok da? Og hva slags omgang har denne boken med bevisførsel? Eller gjengir den bare anekdoter den og?

Jeg har to bøker om dette hjemme: "Mystikk & Mysterier" og "Møte med det Ukjente". Begge disse beskriver lignende ting som vi prater om her, men begge to har også én stor svakhet: de stiller aldri noen reelle spørsmål rundt noen av vitnesbyrdene som presenteres. Dette er ikke kritisk, undersøkende litteratur, det er spekulativ litteratur, lagd for å selge godt.

Okey, nå skal jeg snu dette opp ned: hvordan kan du bevise at det IKKE er noe overnaturlig ved at en flaske plutselig blir dyttet i ansiktet på Roll? Og det var altså ingen grunn for han å lyve, fordi han var en som prøvde å finne ut sannheten - og godta den.

Alle vinduer var lukket, og det var vindstille den dagen. Flasken stod lengst inne til veggen og ble raskt dyttet ned. Etter dette ble lysbryteren skrudd av og på kontinuerlig.

Du har litt å lære om vitenskapelig metode og bevisførsel - det er du og dine trosfeller som sitter på bevisbyrden her, for det er dere som kommer med de mildt sagt oppsiktsvekkende og fornuftsstridige uttalelsene. Og hva denne Roll måtte si og mene er uinteressant så lenge vedkommende ikke er istand til å dokumentere noe som helst. Hva som måtte være motivene til Roll, kan vi bare spekulere i. Faktum forblir at ufattelig mange mennesker lyver, enten bevisst eller ubevisst, om en rekke ting de etter sigende har opplevd - tilsynelatende uten noen spesielle motiver. Menneskets psyke er et mysterium til tider.

JREF-millionen ligger og venter på han. Og alle andre som driver med dette, for den saks skyld.

Dere får tro hva dere vil..

For meg ser det ut som om du selv har fylt inn "hullene". Det er ingenting på bildet ditt som avtegner det omrisset du har lagt på. Her har nok fantasien din spilt deg et puss. CCD-brikkene og objektivene på mobilkameraer er også av såpass laber kvalitet at det skal lite til før det kan synes å fremtre ting på bildene som i utgangspunktet ikke eksisterer. Hiver du på en litt kraftig JPG-kompresjon i tillegg, skal det faktisk mye til for at det ikke dukker opp ett par "spøkelser" på et villkårlig bilde.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Ehm.. Jeg var selv med på opplevelsen til MrLG, og hvis han forteller alt det syke som har skjedd i huset hans så tror jeg du tror noe annet.

Jeg var med å tok de bildene, og det er bare helt sykt.

Det bildet som ble postet, viste jo ingenting.

Så lenge dere ikke har noen dokumentasjon, forblir dette anekdoter - samme hvor "sykt" dere opplevde det der og da. Mange har opplevd "syke" ting som i ettertid har vist seg å være vrangforestillinger og selvsuggesjon. Om det dere opplevde er noe som skjer jevnlig, kan dere jo henvende dere til JREF og håve inn en million dollar. Det er vel rundt 5,4 millioner kroner med dagens dollarkurs.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Ehm.. Jeg var selv med på opplevelsen til MrLG, og hvis han forteller alt det syke som har skjedd i huset hans så tror jeg du tror noe annet.

Så lenge dere ikke har noen dokumentasjon, forblir dette anekdoter - samme hvor "sykt" dere opplevde det der og da. Mange har opplevd "syke" ting som i ettertid har vist seg å være vrangforestillinger og selvsuggesjon. Om det dere opplevde er noe som skjer jevnlig, kan dere jo henvende dere til JREF og håve inn en million dollar. Det er vel rundt 5,4 millioner kroner med dagens dollarkurs.

Lykke til.

"Nei, de vet hva de så"

"Kameraten hans lyver aldri."

Nå, motbevis det.

Og der har vi beviset for åndelig aktivitet.

Lenke til kommentar

----------------------------------------------------------------

Mange har opplevd "syke" ting som i ettertid har vist seg å være vrangforestillinger og selvsuggesjon.

Vel vi har vist det bildet til ganske mange personer, og 90 % av dem kan også se at det er en person på bildet. Så kan heller begynne å lure på om folk har vrangforestillinger hvis de ikke ser det men. Jeg sier ikke at det nødvendigvis må være en mann på bilde, og bildet der er ikke like bra som på mobilen, men jeg og flere andre kan ihvertfall se en mann i dress med sløfe, med et hodet, øyne, nese, og munn. Ikke hver dag man får noe sånt på et bilde i et hus der det alerede har skjedd et par creepy ting, selvom bilde ikke er 100 % tydlig, er vel ikke det så rart når det viser en mann som teknisk sett ikke finnes.

Lenke til kommentar
Vel vi har vist det bildet til ganske mange personer, og 90 % av dem kan også se at det er en person på bildet. Så kan heller begynne å lure på om folk har vrangforestillinger hvis de ikke ser det men. Jeg sier ikke at det nødvendigvis må være en mann på bilde, og bildet der er ikke like bra som på mobilen, men jeg og flere andre kan ihvertfall se en mann i dress med sløfe, med et hodet, øyne, nese, og munn. Ikke hver dag man får noe sånt på et bilde i et hus der det alerede har skjedd et par creepy ting, selvom bilde ikke er 100 % tydlig, er vel ikke det så rart når det viser en mann som teknisk sett ikke finnes.

Har du noen gang ligget på gresset en fin sommerdag og sett på skyene? Har du sett figurer i skyene? Det regner jeg med du og de fleste andre har gjort ved flere anledninger.

Det er det samme dere gjør når dere ser figurer i støyen på bildene deres - du bruker fantasien, med andre ord. At andre kan se det samme når dere peker det ut, er jo ikke akkurat overraskende - dere forteller dem jo hva de skal se.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar

Har du noen gang ligget på gresset en fin sommerdag og sett på skyene? Har du sett figurer i skyene? Det regner jeg med du og de fleste andre har gjort ved flere anledninger.

Det er det samme dere gjør når dere ser figurer i støyen på bildene deres - du bruker fantasien, med andre ord. At andre kan se det samme når dere peker det ut, er jo ikke akkurat overraskende - dere forteller dem jo hva de skal se.

Skjønner den, men en sky er i veldig rare former, dette er en vegg som jeg bare ikke kan skjønne at har noen som helst "menneske" former. Men sikkert jeg som tar feil, som alltid..

Lenke til kommentar

Mange har opplevd "syke" ting som i ettertid har vist seg å være vrangforestillinger og selvsuggesjon.

Det at noen i det hele tatt ikke ser en mann der burde jo være "bevis" godt nok. Og som Zabulon sier, kan nesten garantere at du sier "Ser du en mann her?" og viser figuren til mannen osv osv. Vet ikke om du har titta innom tråden for sånne artige bilder hvor man ser ting som "egentlig" ikke er der ved første øyekast?

Og en annen ting, dere sier dere kan ta bilde av disse "spøkelsene", noen ganger. Men det sier jo da at fysikken som vi kjenner den er feil. At noe kan gi ut et spesielt spekter av farger uten det stoffet tilgjengelig, men kun i kameraer :O . I tillegg kan denne viljen gjøre hva den vil, den kan snakke, den kan gå igjennom vegger, den kan gi skygge, den kan la være å gi skygge. Nei, logikken står fortsatt på vår (les: min) side.

Lenke til kommentar

Det at noen i det hele tatt ikke ser en mann der burde jo være "bevis" godt nok. Og som Zabulon sier, kan nesten garantere at du sier "Ser du en mann her?" og viser figuren til mannen osv osv. Vet ikke om du har titta innom tråden for sånne artige bilder hvor man ser ting som "egentlig" ikke er der ved første øyekast?

Og en annen ting, dere sier dere kan ta bilde av disse "spøkelsene", noen ganger. Men det sier jo da at fysikken som vi kjenner den er feil. At noe kan gi ut et spesielt spekter av farger uten det stoffet tilgjengelig, men kun i kameraer :O . I tillegg kan denne viljen gjøre hva den vil, den kan snakke, den kan gå igjennom vegger, den kan gi skygge, den kan la være å gi skygge. Nei, logikken står fortsatt på vår (les: min) side.

Vel, når vi ser på jorda fra vårt syn, kan det jo virke logisk at den er flat ved første øyekast? Men vi fant vel til slutt ut at den var rund alikevel? Alt kan ikke sees på første øyekast..og når det gjelder spøkelser er det vel ingen grenser på hva som kan kalles logisk..

Lenke til kommentar

Jeg og en kompis hadde en merkelig opplevelse for et par måneder siden.

Det er noe som heter Seek'N'Find, hvor man skal være ute i skauen hele natta, man skal egentlig lete etter andres baser, men det er OT.

Til poenget;

Vi hadde vært i basen vår lenge, så vi skal ta oss en tur til noen i klassen våres base.

De hadde kommet til oss for de viste hvor vi var, men vi viste ikke hvor dem var.

Når vi er på vei mot de andres base får jeg og min kompis Thomas en rar følelse, så vi roper på de andre å ber dem stoppe, men de vil jo ikke høre pga de gikk å gaula "Kooooolbotn".

Jeg skriker til dem at de skal vente, men de fortsetter å gaule.

Så vi stopper å får tak i en som heter Erlend, han ler bare av oss når vi forteller hva som skjer.

Så jeg spør Thomas:

Meg: -Har du sånn merkelig følelse nå?

Thomas: -Ja.. Har du også den følelsen?

Meg: -Ja.

Følelsen var sånn at vi trodde ikke vi levde, vi trodde ingen hørte på oss, som om vi var borte.

Tilslutt besvimte Thomas.

Det som var merkelig var at det skjedde _akkurat_ likt!

Har vi en forbindelse eller noe sånt?

Hva er det som har skjedd?

Henrik.

Endret av HenrikTheGuitar
Lenke til kommentar
Vel, når vi ser på jorda fra vårt syn, kan det jo virke logisk at den er flat ved første øyekast? Men vi fant vel til slutt ut at den var rund alikevel?

Og hvordan fant vi ut det? Jo, vitenskap - faget som tilhengere av det paranormale forkaster.

Selvom vi ikke kan se spøkelser, betyr ikke det at dem ikke finnes. Det er ikke sikkert at spøkelser er så overnaturlig som alle skal ha det til, for såvidt jeg vet har ikke vitenskapen forklart hvor vi ender etter døden.

Lenke til kommentar
Har vi en forbindelse eller noe sånt?

Hva er det som har skjedd?

Det tror jeg nesten du må spørre noen med psykologiutdannelse om.

Selvom vi ikke kan se spøkelser, betyr ikke det at dem ikke finnes. Det er ikke sikkert at spøkelser er så overnaturlig som alle skal ha det til, for såvidt jeg vet har ikke vitenskapen forklart hvor vi ender etter døden.

Selvsagt, men inntil det dukker opp håndfast bevis, er det naturlig å innta den skeptiske posisjonen som Occam's Razor tilsier.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Vel, når vi ser på jorda fra vårt syn, kan det jo virke logisk at den er flat ved første øyekast? Men vi fant vel til slutt ut at den var rund alikevel?

Og hvordan fant vi ut det? Jo, vitenskap - faget som tilhengere av det paranormale forkaster.

Jo, forråtnelse og gjenbruk av atomene. Det har den forklart oss. Et naturlig kretsløp. Dere som tilegner "sjelen" en bevissthet og en vilje etter døden, det er dere som skal forklare det. Ikke vi.

Lenke til kommentar

Siden dere er så opptatt av vitenskap og håndfast bevis, kan dere vel legge fram et overbevisende bevis som kan forklare at vi ikke blir spøkelser. Det virker ihvertfall mer fornuftig enn at vi kommer til en eller annen gud. Men såklart kan det jo ikke skje en dritt også, eller andre ting, men det er jo ikke bevist enda det heller, så hva spiller det noen rolle hva vi tror på.

Lenke til kommentar
Siden dere er så opptatt av vitenskap og håndfast bevis, kan dere vel legge fram et overbevisende bevis som kan forklare at vi ikke blir spøkelser. Det virker ihvertfall mer fornuftig enn at vi kommer til en eller annen gud. Men såklart kan det jo ikke skje en dritt også, eller andre ting, men det er jo ikke bevist enda det heller, så hva spiller det noen rolle hva vi tror på.

Igjen, vi kan ikke bevise at noe IKKE inntreffer. Man kan ikke bevise noe som ikke etterlater noen form for spor. Vi kan se på naturen og hvordan den fungerer for dyr på savannen. Dyr blir drept, spist og eventuelt råtner bort av mikroorganismer. Hvilke ting tilsier at det IKKE skal skje med oss? Det er noe dere må forklare og bevise. Det er dere som kommer med en påstand dsom ikke bygger på noe grunnlag, kun en mening om at dere ikke vil være på lik linje med vanlige dyr. Dere setter mennesket til noe hellig, da er det ikke vår oppgave å bevise at det er feil når ingenting tilsier at det dere mener i noen grad skal stemme.

Blir litt dumt om jeg påstår at alle opplever samme dag 10000000000000000000 ganger (basert på Groundhog Day, se NRK1), men glemmer tidligere dager. Kan du motbevise det? Nei...

Lenke til kommentar
Man kan ikke bevise noe som ikke etterlater noen form for spor.

Vel, spøkelse er jo et slags spor etter menneske, problemet er bare å kunne se og oppdage det. Jeg tror ikke 100% på spøkelser, men helt usannsynlig er det ikke, og jeg mener ikke at det er helt usannsynlig å komme i kontakt med det eller få bilde av det. Men spøkelser har alltid virket som bare tull og overnaturlig, så det er vel kanskje vanskelig å tro på at det faktisk kan være sant..spesielt når man ikke har opplevd noe selv, som jeg har..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...