Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går det ikke ann å modulere signalet slik at det blir hørbart ?

300 MHz akustiske signaler er vel i overkant av hva luft som medium er stand til å propagere. Snakker vi om elektromagnetisk stråling, havner vi i øvre registeret av VHF-sendinger - radio, med andre ord. Snakker vi om modulasjon, er vi over på bruk av bærebølger og FM. Begynner vel å bli rimelig søkt å tilegne spøkelser dette. Kanskje de har Bluetooth-tilkobling og?

Zabulo? sikker på at det ikke står millihertz? det er forskjell på Mhz og mhz, right?

Skal vi være pedanter, skal isåfall millihertz være mHz, ikke mhz - SI-enheten hertz forkortes "Hz", med stor H. Å snakke om millihertz blir vel forøvrig også litt absurd, i en sammenheng som allerede er laaangt forbi absurd. Skal du gjengi noe som nærmer seg tydelig tale ved å bruke en 300 millihertz bølge (altså 0,3 Hz), vil uttale av en setning som i vanlig hastighet tar 5 sekunder plutselig ta ett døgn.

Utregning:

Vanlig taletydelighet ligger omtrent ved 5 KHz, hvilket er cirka 17000 ganger 0,3 Hz

5s * 17000 / 60 / 60 tilsvarer omtrent 23,6 timer. Ett døgn, med andre ord. Dette er komplett absurd og fullstendig virkelighetsfjernt.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Hvilke ting tilsier at det er noe som skal skje med at sjeler kan snakke etter en organisme er død? Hvorfor kommer ikke bakterier og hjemsøker meg?

Det er det jeg har sagt tidligere Chokke. Du kommer med nye spørsmål hver gang du poster. Er ikke rart det er kjedelig å diskutere en sak når du holder på sånn. Kan jo ikke svare på alt det du spør om heller.

Lenke til kommentar

Derren Brown ble jo nevnt her. Han er en ærlig lurendreier. Dvs, han er tryllekunstner og driver med underholdning. Han innrømmer at det han gjør er tull og tøys, da er det jo greit. Jeg skal selv sette meg bedre inn i dette med CR, ganske enkelt fordi at jeg interesserer meg for trylling og akkurat dette kunne jo vært litt tøft hvis man en dag kommer så langt at man begynner å gjøre show på scene.

Hvis man driver med slik aktivitet og fremstiller og krever penger av folk for at du skal fortelle dem hva avdøde slektninger sier så synes jeg det heller mer mot svindel enn underholdning og det burde være straffbart. Jeg leker meg litt med kort av og til og sier med ett smil om munnen at jeg kan lese tankene til folk. De aller fleste forstår jo at jeg tuller med dem, men jeg har også opplevd tilfeller hvor enkelte faktisk har blitt litt redd. Nå er jeg helt nybegynner på dette med trylling så jeg kan ikke forestille meg hvor skremt folk kan bli hvis de faktisk hadde sett en proff gjøre sine triks live.

Jeg ser at enkelte her henviser til forskere. På godt norsk driver disse forskerne med pseudovitenskap, eller lekevitenskap. Alle forskere jeg har sett og hørt om som har bedrevet denne formen for "vitenskap" og "forskning" følger ikke den vitenskapelige metode og kan derfor ikke kalle seg forskere eller vitenskapsmenn.

Wikipedia sier bl.a dette om vitenskap:

"All forskning drives ved at forskere lanserer teorier eller hypoteser for å forklare fenomen. Disse testes mot observasjoner ("empiri"). Dersom teorien kan forklare observasjonene, er teorien styrket; hvis observasjonene motsier teorien, må teorien forkastes eller modifiseres. Strengt tatt kan ikke noe sies å være "vitenskapelig bevist", bare at det hittil ikke er funnet observasjoner som motbeviser teorien. Derfor påstår ikke vitenskapsfolk at de besitter "Sannheten" for all fremtid, bare at vitenskapen til enhver tid har de mest plausible, troverdige og mest motsigelsesfrie kunnskapene om sitt fagfelt."

Det som er gjengangeren med slike forskere er at hver gang deres teorier etterprøves så faller de igjennom. Du trenger ikke noen doktorgrad i fysikk for å forklare "fenomenene" som slike forskere påstår å ha observert og målt. Vi kan jo ta ett enkelt eksempel fra Penn & Teller hvor en "forsker" målte elektromagnetisk stråling inne i et hus og sa at dette var spøkelser. Det denne forskeren ikke forteller offeret for svindelen er at bl.a alle elektriske kabler i vegger, lyspærer, varmeovner og andre elektroniske gjenstander i huset gir fra seg slik stråling. Det blir litt som å ta med seg et kompass å stille seg under en høystpent det, vet ikke om det er noen som har prøvd akkurat det, men jeg så en del idioter som gjorde det da jeg var inne til førstegangstjeneste og skulle ta infanterimerket. For å si det enkelt, de fant ikke neste post. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror så mye på spøkelser og gjenferd, at jeg ble livredd bare av å åpne paranormal-sida, fikk plutselig skyhøy puls :p I det huset jeg bodde i før er jeg bombesikker på at jeg hørte noen snakke, da jeg var hjemme alene. Pluss at jeg hørte ting på loftet. Jeg er litt småparanoid av meg, egentlig, men jeg synes det er utrolig spennende med slike ting :fun: Liker ikke åndenes makt da, jeg synes ikke det virker troverdig. Og etter Kristian Valens parodi på han programlederen, klarer jeg iallfall ikke å ta programmet seriøst.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om det finnes gjenferd - et allerede omstridt tema - er blitt gjenstand for fornyet debatt etter at man har konstatert at ansikter og skikkelser som man ikke kunne se i søkeren under fotograferingen, er kommet tydelig frem på bilde under fremkallingen. Enkelte hevder at åndeskikkelsene på fotografiene beviser at spøkelser er virkelige; andre at bildene kan ha vært under innvirkning av usynlige krefter som søker å skape et falskt bilde av åndeverdenen.

Såkalt åndefotografering har helt siden 1860-årene vært et innbringende yrke, og de aller fleste fotografier av denne type er produkter av pengebegjær og svindel.

Med skjulte linser eller ved hjelp av dobbelteksponeringer har såkalte fotograf-medier fått i stand hundrevis av avbildninger som har lignet på døde venner og slektninger. Men det har også forekommet tilfeller som etter alt å dømme har vært fri for forfalskninger. For eksempel brukte Mary Todd Lincoln et fingert navn da hun satt for William Mulmer, som ofte blir regnet for den første åndefotograf. Likevel kom det på bildet frem et vagt portrett av hennes avdøde mann, Abraham Lincoln - den amerikanske presidenten. Og selv i våre dager, da åndefotografering stort sett blir betraktet med overbærenhet, kan det av og til komme frem uventede ting på filmen.

Jeg tror vi bør akseptere spøkelser langt på vei som vi aksepterer ilden - som er et mer alminnelig, men ikke mindre mystisk fenomen. Hva er ild? Den er ikke et grunnstoff, ikke en bevegelseslov, ikke et levende vesen - ikke engang en sykdom, selv om den kan bre seg fra et hus til naboens. Den er en tildragelse snarere enn en gjenstand eller en skapning. På samme måte ser det ut til at spøkelser er tildragelser snarere enn ting eller skapninger.

Endret av Slu
Lenke til kommentar

Edison, også kjent som en av verdenshistoriens største oppfinnere og forskere, trodde på overnaturlige fenomener, og prøvde å skape et apparat som kunne kommunisere med de døde. dessverre døde Edison før apparatet ble ferdigjort.

Ordet poltergeist betyr på tysk "bråkeånd". Det beskriver forstyrrelser som bryter spontant ut i en bygning eller hos en familie - uforklarige bankelyder, panner og gryter som flyr gjennom luften og bilder som faller i gulvet. Poltergeist-aktivitet har gjennom tidene vært tilskrevet Djevelen eller en annen ondskapsfull ånd.

Slike utbrudd sentrerer seg vanligvis omkring én bestemt person. Bankelyder og flyvende husholdningsgjenstander er de vanligste manifestasjoner av poltergeist-aktivitet, men fenomenet kan ytre seg på en enda merkeligere måte, fremgår det av enkelte rapporter: Plutselig og uforklarlig kan vann strømme ut fra veggene i et hus, eller et hus kan bli bombardert utenfra av steinskurer som på en eller annen måte bryter tvers gjennom veggene, en høyst usannsynlig foreteelse som kalles teleportasjon.

Vil dere ha mer, mine kjære skeptikere? Er vi litt tause nå? :O

En annerkjent poltergeistjeger, William Roll, prosjektleder ved The Psychical Research Foundation i Durham, North Carolina, ble interessert i slike ting da han var i tenårene. Han opplevde en rekke merkelige tilfeller.

Han har studert mange saker som inneholder poltergeist-aktivitet.

Selvom han tror på slikt, streber han etter å finne en naturlig forklaring først. Eventuelle skadedyr som lager trampe- og bankelyder. Åpninger som kan føre til vindkast som slenger bilder på gulvet og lignende.

Han har mange, mange ganger opplevd at han har blitt truffet av flyvende flasker, bilder og steiner.

Poltergeist har blitt foreslått å være både noe fysisk og noe psykisk. Det forekommer mye hos tenåringer som enten er depressive eller som skjuler et indre raseri og som ikke utrykker det på normalt vis. Derfor skapes det et fenomen som utrykker barnets raseri i form av fysiske handlinger. Poltergeist har derfor aldri vært et levende menneske, men er heller et vesen som oppstår når visse ting skjer i en hjerne, sier forskere.

Lenke til kommentar
Edison, også kjent som en av verdenshistoriens største oppfinnere og forskere, trodde på overnaturlige fenomener, og prøvde å skape et apparat som kunne kommunisere med de døde. dessverre døde Edison før apparatet ble ferdigjort.

Galt.

Interest in EVP apparently began in the1920s. An interviewer from Scientific American asked Thomas Edison about the possibility of contacting the dead. Edison, a man of no strong religious views, said that nobody knows whether “our personalities pass on to another existence or sphere” but it is possible to construct an apparatus which will be so delicate that if there are personalities in another existence or sphere who wish to get in touch with us in this existence or sphere, this apparatus will at least give them a better opportunity to express themselves than the tilting tables and raps and ouija boards and mediums and the other crude methods now purported to be the only means of communication.

Det finnes ingen indikasjoner på at Edison noensinne prøvde å lage noe apparat spesifikt til dette formålet. Igjen, du trenger å sjekke dine fakta før du presenterer dem.

Ordet poltergeist betyr på tysk "bråkeånd". Det beskriver forstyrrelser som bryter spontant ut i en bygning eller hos en familie - uforklarige bankelyder, panner og gryter som flyr gjennom luften og bilder som faller i gulvet. Poltergeist-aktivitet har gjennom tidene vært tilskrevet Djevelen eller en annen ondskapsfull ånd.

Slike utbrudd sentrerer seg vanligvis omkring én bestemt person. Bankelyder og flyvende husholdningsgjenstander er de vanligste manifestasjoner av poltergeist-aktivitet, men fenomenet kan ytre seg på en enda merkeligere måte, fremgår det av enkelte rapporter: Plutselig og uforklarlig kan vann strømme ut fra veggene i et hus, eller et hus kan bli bombardert utenfra av steinskurer som på en eller annen måte bryter tvers gjennom veggene, en høyst usannsynlig foreteelse som kalles teleportasjon.

Vil dere ha mer, mine kjære skeptikere? Er vi litt tause nå? :O

Disse poltergeistene har aldri blitt dokumentert på noe troverdig vis - det er kun anekdoter, og anekdoter er som kjent ubrukelige som bevis for noe som helst. Prøv igjen.

En annerkjent poltergeistjeger [anerkjent av hvem? Andre spøkelsesjegere? min anm.], William Roll, prosjektleder ved The Psychical Research Foundation i Durham, North Carolina, ble interessert i slike ting da han var i tenårene. Han opplevde en rekke merkelige tilfeller.

Han har studert mange saker som inneholder poltergeist-aktivitet.

(...)

Poltergeist har derfor aldri vært et levende menneske, men er heller et vesen som oppstår når visse ting skjer i en hjerne, sier forskere.

Ekte forskere mener vel også at dette "vesenet" også eksisterer kun ett sted: i hjernene til folk.

Lenke til kommentar

Jepp, men det utvikler seg til fysisk handling.

Jo, han prøvde å finne ut hvordan man skal kunne kommunisere med de døde o.l. Dette er fakta. Wikipedia sier det bare på en mye mer avansert måte enn det jeg gjorde. Dette apparatet var ment for å kunne kommunisere med de døde, men ble aldri ferdigjort.

Endret av Slu
Lenke til kommentar

Ja, jeg venter fkatisk på mer beviser enn en "forsker" som uttaler seg.

Jeg ber også om målinger av elektromagnetisk art og CO-nivå, gjerne flere målinger også. Ikke bare avfeie på vanlige femonemenr som påvirker mennesket i negativ grad og holde på ånden sin.

Og tror du på spøkelser (og andre åndelige aktiviteter) så vil du se det, det er fakta, en psykologisk påvirkning på hjernen. Et instinkt vi er født med.

Lenke til kommentar
Jepp, men det utvikler seg til fysisk handling.

Jo, han prøvde å finne ut hvordan man skal kunne kommunisere med de døde o.l. Dette er fakta. Wikipedia sier det bare på en mye mer avansert måte enn det jeg gjorde. Dette apparatet var ment for å kunne kommunisere med de døde, men ble aldri ferdigjort.

Da regner jeg med at du kan fremlegge bevis på dette, da gjerne i form av Edisons egne notater og tegninger - ikke noe en eller annen villkårlig blogger har skrevet på nettet, for de gjør stort sett som deg: repeterer ting de har lest på pro-EVP sider ukritisk. Det finnes ingen indisier på at Edison noensinne leflet med å lage noe slikt apparat, det er bare ønsketenkning av paranormalfantaster ut i fra uttalelsene til Edison som jeg gjenga i forrige post. Det Edison sa, er at dersom det finnes noe "afterlife", tror han at et sensitivt elektronisk apparat har større sjanse til å fungere som kommunikasjonskanal enn spiritismebrett og annet lignende sludder. Utifra dette tolker da paranormaltilhengerne at Edison selv holdt på med EVP - noe som ikke er riktig.

http://skepdic.com/evp.html

Du må lære deg én ting, dersom du vil bli tatt seriøst i diskusjoner - og det er å backe opp det du skriver med referanser. Slik du skriver nå, er det helt tydelig at du bare svelger rått ting du leser på tvilsomme nettsider.

Og så gjenstår det siste da: disse folkene som til stadighet opplever brødristere som flyr veggimellom, o.l. - hvorfor inviterer ikke de en forskergruppe fra JREF hjem til seg for å studere fenomenet? En million dollar er premien for enhver som klarer å påvise at noe som ikke kan forklares med vitenskap finner sted.

Grunnen til at folk som mener seg forfulgt av bankeånder ikke gjør dette, er selvsagt at de innerst inne faktisk vet at historiene deres bare er oppspinn og fantasi i utgangspunktet.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar

Tror sånn halveis på ånder og spøkelser og sånt, det er faktisk ikke så utenklig som mange skal ha det til. Jeg har hatt ganske mange sprø opplevelser med sånne ting..

Det begynte for ca 4 år siden kanskje, da jeg og noen kamerater drev å kødda litt med "spøkelsejakt", og tok bilder rundt i huset. Plutselig oppdaga vi at det var en mann på det ene bildet. Bildet hadde jeg på PC-en, og ble ved uhell sletta siden pc ble proppa med virus eller no sånt. Også, et par år senere snakka jeg om det bilde, og jeg og en kamerat tok et par bilder med mobilen av samme sted i huset mitt, og etterpå så at på minst 2 av bildene var det en person der. Jeg så det omtrent med en gang, men noen må jeg vise hvor på bilde det er hen, for det er jo ikke like tydlig som en mann på et vanlig bilde seffølgelig. Men når du først ser det, er det ganske sykt. Man kan se en man på begge bildene, der man ser ca fra litt under skuldra og opp. Jeg kan også se ganske tydlig at han går i en dress med sløyfe, ansiktet med munn, nese, og mulig en hatt og noen ligende briller som han her fyren har:

henrik_ibsen.jpg

Men alikevel er jo ikke bilde såpass tydlig at jeg sender det inn til åndnes makt liksom. Og en annen grunn til det også er at det synes omtrent bare på mobilen min, jeg vet ikke om det har noe med at bildet blir forstørret eller hva det er når det kommer på PC, og kamera er jo ikke verdens beste, men jeg er ihvertfall sikker på at dette ikke bare var "en flekk på linsa"...

Lenke til kommentar

Jeg er ganske usikker når det kommer til ånder og slikt.

Har egentlig aldri opplevd noe overnaturlig i den forstand. Samtidig ler jeg litt for meg selv om jeg skrur på Åndenes Makt, det programmet klarer bare overhodet ikke å overbevise meg.

Dog er jeg åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi vet om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...