Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?

Kimelimm

Anbefalte innlegg

(var det ironi :hmm:?) Hvordan skal man kunne "redigere" at en stol flytter på seg uten noen som drar/dytter, MENS det sitter en på stolen (ja sikter til den ene linken) Du SER at dama eller jenta dytter stolen bakover... Og poltergeister, hvorfor skal de gjøre så mye faenskap :hmm: ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(var det ironi :hmm:?) Hvordan skal man kunne "redigere" at en stol flytter på seg uten noen som drar/dytter, MENS det sitter en på stolen (ja sikter til den ene linken) Du SER at dama eller jenta dytter stolen bakover... Og poltergeister, hvorfor skal de gjøre så mye faenskap :hmm: ?

Fant ikke den linken du snakker om, men jeg har sett en kort film med en norsk skuespiller som står og pusser tennene på badet, mens kameraet går rundt han.

I speilet ser du denne skuespilleren, men ikke kameraet.

Måten de har klart dette på, er å redigere hver enkelt bilde i filmen.

Sikekrt en vanvittig jobb, men resultatet blir jo genialt.

Lenke til kommentar
Fant ikke den linken du snakker om, men jeg har sett en kort film med en norsk skuespiller som står og pusser tennene på badet, mens kameraet går rundt han.

I speilet ser du denne skuespilleren, men ikke kameraet.

Måten de har klart dette på, er å redigere hver enkelt bilde i filmen.

Sikekrt en vanvittig jobb, men resultatet blir jo genialt.

QFT, en kort film om et eller annet. Er ganske sikker på jeg så klippet på vgTV en eller annen gang... :hmm:

Lenke til kommentar

Mediene benytter seg ofte av såkalt cold reading, og vi som sitter hjemme og ser på programmet, får aldri se alt materialet som blir redigert vekk - dermed kan vi sitte igjen med inntrykk av at mediene er mye mer presise enn det de i virkeligheten er.

Noe veldig mange tryllekunstnere og illusjonister benytter seg av. Det er ikke bare det at det oppfattes som reellt for de som blir spurt, det er reellt. Jeg har faktisk en følelse av at en på forumet her har nær tilknytning til en som heter Bjørn. Får ikke helt tak i om denne personen er far, bror eller muligens bestefar. Hvor mange kjenner seg igjen tror dere? Forresten det kjennes ut som at han kanskje heter Bjørnar eller Børre.

En eller annen her vil kunne kjenne seg igjen sannsynligvis, sannsynligvis flere enn bare en også.

Lenke til kommentar
Wikipedia tror jeg heller ikke er 110% sanne ang dette, men det var en gang tven slo seg på og skrudde opp lyden UTEN grunn... Satt og gamet WoW i Mara elns, ble pissredd :p Undrer på hva det var!

Du satt på fjernkontrollen :tease:

Sry at dette stod på side en men jeg bare måtte!

Lenke til kommentar
Noe veldig mange tryllekunstnere og illusjonister benytter seg av. Det er ikke bare det at det oppfattes som reellt for de som blir spurt, det er reellt. Jeg har faktisk en følelse av at en på forumet her har nær tilknytning til en som heter Bjørn. Får ikke helt tak i om denne personen er far, bror eller muligens bestefar. Hvor mange kjenner seg igjen tror dere? Forresten det kjennes ut som at han kanskje heter Bjørnar eller Børre.

En eller annen her vil kunne kjenne seg igjen sannsynligvis, sannsynligvis flere enn bare en også.

Ikke sant ;) Jeg har en onkel som heter Bjørn, det må være han du snakker om! :D

James Randi har mange informative videoer om cold reading på eksempelvis YouTube. Når man begynner å kjenne igjen triksene og fremgangsmåten, avslører man ganske fort at mediene "fisker" etter opplysninger ved å studere "ofrene", og ofrene ilegger selv den meningen som passer dem best i uttalelsene til mediene. Mediene fryder seg stort over hver gang de får "rett", selvsagt.

Cold reading kan hvem som helst lære seg, det har ingen verdens ting med noe paranormalt å gjøre.

Den kjente engelske psykologen og illusjonisten Derren Brown demonstrerer cold reading (YouTube)

Du kan heller ikke utelukke at de som driver stedet er ute etter PR, og således har iscenesatt enkelte hendelser.

Øh, dårlig pr i så fall. Jeg ville ikke overnattet i et hjemsøkt hotell hvor kniver og gafler flyr sporadisk rundt.

Pyse :D

Mange synes slikt er spennende, og jeg tror at all slik blest om et eller annet etablissement gir økt omsetning for en periode. Hadde det motsatte vært tilfelle, ville jo ikke innehaveren ha invitert et TV-team dit - da hadde han bare kontaktet et medium privat.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar

For å bare si det slik: jeg tror ikke på alt det drittet som går på TV om dagen. Det er bare lagd for å få folk til å se på med spennende blikk - og for at man skal tjene penger.

Mange filmer er også redigert og lignende, men tror ikke det gjelder alt. Jeg har opplevd sånt før. Og før en i slekten min døde, følte jeg meg utrolig dårlig og så syner der personen snakket rolig til meg osv. Jeg visste ikke på det tidspunktet at det hadde skjedd noe. Eller, jo, innerst inne forstod jeg jo at noe var galt - men jeg visste ikke at personen var død, og ante ikke at personen engang lå på sykehuset.

Lenke til kommentar
For å bare si det slik: jeg tror ikke på alt det drittet som går på TV om dagen. Det er bare lagd for å få folk til å se på med spennende blikk - og for at man skal tjene penger.

Mange filmer er også redigert og lignende, men tror ikke det gjelder alt. Jeg har opplevd sånt før. Og før en i slekten min døde, følte jeg meg utrolig dårlig og så syner der personen snakket rolig til meg osv. Jeg visste ikke på det tidspunktet at det hadde skjedd noe. Eller, jo, innerst inne forstod jeg jo at noe var galt - men jeg visste ikke at personen var død, og ante ikke at personen engang lå på sykehuset.

Sannsynligvis har du også drømt noe lignende om andre familiemedlemmer eller venner før uten at noe har skjedd. Man glemmer å telle med de gangene slike forutanelser ikke holder stikk, og fokuserer kun på de gangene de tilfeldigvis stemmer. Dette kalles "selektiv observasjon" (eller counting the hits and forgetting the misses) på fagspråket, og er en alvorlig fallgrube innen statistikkfaget.

Lenke til kommentar

Men det betyr da at filmen Poltergeist fra 70-tallet (?) er ekte materiell?

Lenke til kommentar
Svarer til et tidligere innlegg om at vitenskapen ikke har greid å bruke apparater for å oppdage unaturlige fenomen: jo, man har kunnet det.

Det heter EMP, Electrical Magnetic Pulse. Det er et apprat som tar opp selv de minste lyder og lignende.

Elektromagnetisk puls er et fenomen som oppstår ved detonasjon av atombomber. Du snakker om EVP - Electronic Voice Phenomena. Det er selvsagt menneskenes fantasi som fyller inn hva "stemmene" som påstås oppfanget av EVP sier.

Det er her dette blir spennende. Du ser, EMPen har flere ganger tatt opp stemmer og lyder som er på under 300mhz, som er en lydfrekvens.

300 megahertz er ikke lyd som mennesker kan oppfatte, hvertfall. Ikke katter eller flaggermus heller, for den saks skyld. Mennesker hører fra 20 hertz til 20 kilohertz, sånn omtrent.

Vitenskapen har vist oss at ikke noe levende idag kan skape en lyd som er mindre enn 300mhz, men disse lydene som EMP-forskere har tatt opp i gjemsøkte hus, var på utrolige 100-200 mhz!

Det var stemmer av forskjellige personer som sa masse rare ting om at de savnet graven sin, ville at forskerne skulle komme seg bort og lignende. Har hørt det selv. Nesten hvisking... Creepy... :dontgetit:

By the way: angående Bell Witch-hendelsen har forskere såklart funnet EMP-lyder på under 100 mhz. De hører en baby gråte, og noen flaksende vingelyder. Noen mener at stedet var en indiansk gravplass, men historikere sier et klart nei til dette.

No offense, men nå rører du fælt. Jeg er lydtekniker av yrke og utdanning, så jeg vet ett og annet om lyd. Det du skriver her, er bare tullball. Check your facts.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Jeg har opplevd sånt før. Og før en i slekten min døde, følte jeg meg utrolig dårlig og så syner der personen snakket rolig til meg osv. Jeg visste ikke på det tidspunktet at det hadde skjedd noe. Eller, jo, innerst inne forstod jeg jo at noe var galt - men jeg visste ikke at personen var død, og ante ikke at personen engang lå på sykehuset.

AKKURAT slik du beskriver der, hendte med storesøstra mi også. Hun ble så innmari dårlig, og spurte hele tiden om det hadde skjedd noe, da noen i slekten min brant inne i et hus.

Chokke: Når jeg opplever noe mystisk, så selvfølgelig prøver jeg å finne ut av hva som hendte. Jeg prøver å tenke ut logiske forklaringer, men det er ikke alltid man finner det vettu.

Endret av Andyax
Lenke til kommentar
Chokke: Når jeg opplever noe mystisk, så selvfølgelig prøver jeg å finne ut av hva som hendte. Jeg prøver å tenke ut logiske forklaringer, men det er ikke alltid man finner det vettu.

Nei, og da sier man "jeg vet ikke", ikke "det var nok bare en død person som trosser de fysiske lovene."

Lenke til kommentar
Svarer til et tidligere innlegg om at vitenskapen ikke har greid å bruke apparater for å oppdage unaturlige fenomen: jo, man har kunnet det.

Det heter EMP, Electrical Magnetic Pulse. Det er et apprat som tar opp selv de minste lyder og lignende.

Elektromagnetisk puls er et fenomen som oppstår ved detonasjon av atombomber. Du snakker om EVP - Electronic Voice Phenomena. Det er selvsagt menneskenes fantasi som

Det er her dette blir spennende. Du ser, EMPen har flere ganger tatt opp stemmer og lyder som er på under 300mhz, som er en lydfrekvens.

300 megahertz er ikke lyd som mennesker kan oppfatte, hvertfall. Ikke katter eller flaggermus heller, for den saks skyld. Mennesker hører fra 20 hertz til 20 kilohertz, sånn omtrent.

Vitenskapen har vist oss at ikke noe levende idag kan skape en lyd som er mindre enn 300mhz, men disse lydene som EMP-forskere har tatt opp i gjemsøkte hus, var på utrolige 100-200 mhz!

Det var stemmer av forskjellige personer som sa masse rare ting om at de savnet graven sin, ville at forskerne skulle komme seg bort og lignende. Har hørt det selv. Nesten hvisking... Creepy... :dontgetit:

By the way: angående Bell Witch-hendelsen har forskere såklart funnet EMP-lyder på under 100 mhz. De hører en baby gråte, og noen flaksende vingelyder. Noen mener at stedet var en indiansk gravplass, men historikere sier et klart nei til dette.

No offense, men nå rører du fælt. Jeg er lydtekniker av yrke og utdanning, så jeg vet ett og annet om lyd. Det du skriver her, er bare tullball. Check your facts.

Går det ikke ann å modulere signalet slik at det blir hørbart ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...