Gå til innhold

Er Diablo 2 et "hack and slash" spill?

Er Diablo 2 et "hack and slash" spill?  

230 stemmer

1. 1. Er Diablo 2 et "hack and slash" spill?

• Ja
      195
    • Nei
      16
    • Vet ikke
      19

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er kanskje vanskelig å definere grensene på RPG, men når det finnes andre sjangere så kan jo de brukes.

Eksepmpelvis:

Diablo 2 = Hack n' slash

Baldurs Gate = RPG

Final Fantasy = Fantasy

Endret av zappy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil si Final Fantasy er JRPG, som helst kjennes igjen ved måten kampene er gjort. Ved at man står i 2 grupper, og tar det etter tur etter hvor kjapp figurene er. Kun prøvd FFX selv, men har hørt de har forandret litt i de senere spillene.

Skrevet

Jeg vil si det er et progresjonsbasert hack&slash spill.

Om man mener rollespill vil si at det innebærer progresjon (only) så er det vle et rollespill, men om man med rollespill mener at man setter seg inn i en rolle og har valgfrihet i både numeriske og ikke-numeriske sider ved characteren så er det definitivt ikke det.

Jeg heller til sistnevnte, for at et spill skal kunne kalle seg et rollespill krever det mye mye mer frihet og troverdighet.

Men D2 e kanon, begynt å spille hardcore igjen for 1 uke siden ;)

Skrevet (endret)
Final Fantasy = Fantasy

Vil si at FF er enten T/RPG eller RPG, hvis man ser bort fra MMORPG versjonen av spillet.

Jeg vil si det er et progresjonsbasert hack&slash spill.

"Alle" h&s spill er progresjonsbasert, selv Alien Shooter 1/2.

Endret av Bruktbilen
Skrevet (endret)

Jeg vil også si at Diablo absolutt er et hack 'n slash spill men ikke et rollespill. Da du har egentlig ingen særlig frihet, valgmulighet eller dialog. Når det gjelder og utvikle karakteren så har det jo lite og si hva man velger for man ender jo bare opp med alt til slutt alikevel. Skill/spell treet er ikke akkurat så stort..

Bare se på Neverwinter Nights 2. Det er masse hack 'n slash i det spillet men valgmulighetene i karakterbygging er langt over det meste annet jeg har sett. Og det er den muligheten til og skape seg en ganske unik karakter og ta sine egne valg i spillet som gjør det til et rollespill. Og selvfølgelig det og leve seg inn i rollen. Det og bli rørt/såret når en kompanjong dør/sviker deg eller kjempeglad når du greier noe utrolig vanskelig. etc. etc.

Endret av RougeAlien
Skrevet

Kompis av meg var ranka som nr 4 i europa ganske lenge. han spillte vel 16 timer om dagen ca. Og nå er han treningsnarkoman og får fitte nesten hver helg. Livet er hvertfall rettferdig :p

Skrevet

Og prisen for den mest saklige posten i forumhistorien går til Nstin. Moving on..

Diablo er da vitterlig et rollespill i den forstand at du setter deg inn i en annen rolle. Om dama di velger å kle seg ut som prinsesse Leia og du som Han solo en kveld under elskovsakten så kan det kalles rollespill, selv om det ikke nødvendigvis har karakterprogressjon og mange dialogvalg. :p

Det er ingen lover som sier at et rollespill må dele likheter med dnd for å være et "ekte" rollespill.

Skrevet

Så da er alle spill hvor du spiller en karakter annen enn deg selv et rollespill da? Battlefield 2, et rollespill? Bioshock, et rollespill? Man kan jo velge visse ting som påvirker karakteren i forskjellige veier "nesten" som i et rollespill men helt uten friheten til og påvirke "stats" og lignende. Men etter det du sier så ville jo disse også kvalifisere som RPG?

Skrevet

Er spent på dette... slash sin betegnelse for Rollespill var særdeles inkluderende vil jeg si.

Selv om du lever deg inn i rollen som barbaren "Hengetaske" og går rundt og dreper alt som rører seg så betyr ikke det at det er et rollespill. Diablo spillene har ingen rollespill elementer annet enn karakterutvikling på et helt basic nivå. Det jeg mener med dette er at den eneste formen for karakterutvikling går ut på å oppgradere drepeferdighetene sine. Som sagt mange ganger tidligere så er Diablo selve oppskriften på et Hack 'n' Slash spill, intet mer.

Skrevet
Kompis av meg var ranka som nr 4 i europa ganske lenge. han spillte vel 16 timer om dagen ca. Og nå er han treningsnarkoman og får fitte nesten hver helg. Livet er hvertfall rettferdig :p

9388915[/snapback]

Var det dagens off-topic, eller prøver du å få oss til å stemme over hvorvidt det kompisen din nå driver med er RPG eller "Hack'n'slash"? :)

I alle fall; On-topic så er det i mine øyne liten tvil om at Diablo 2 er et Hack and slash- spill; hvorvidt det er et RPG-spill kan vel diskuteres. Det er ikke i seg noen særlige muligheter til utvikling av karakteren eller valgmuligheter i forhold til alignments etc, noe som mer typiske RPG'er som Baldur's Gate og Neverwinter Nights har. Du kan selvsagt prøve å spille Lawfull good i D2, men jeg tviler på at det er spesielt givende :)

Forøvrig er jeg ikke sikker på om det er noen automatikk i at dersom et spill er et HNS-spill så kan det ikke være et RPG-spill og vice versa. Betegnelsen hack and slash er vel hovedsaklig bare en beskrivelse av en type gameplay hvor det kommer horder på hoder med underlegne fiender, som du hovedsaklig bekjemper med våpen som sverd/øks o.l. At Diablo 2 har spellcasters gjør vel neppe noe særlig med det. Wikipedia har forresten noen interessante artikler og eksempler på både hack and slash, action rpg og RPG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...