Gå til innhold

Bær polygami tillates?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mormonene svarer:

Federal law prohibits polygamy in the territories. Federal law also does not provide legal recognition of  polygamy. It defines marriage as one man, and one woman.

The laws vary from state to state, but in general, if you do not ask for a marriage license from the state for your first (marriage), then you can cohabit with as many people as you like and it is not illegal. Bigamy and Adultery are only crimes for a married person, not for people who are living together. Some jurisdictions have laws against having unmarried sex, but they are never enforced.

It also helps if you avoid labeling your relationship as a marriage. For example, living together is generally not illegal, but representing yourselves as husband and wife may be.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke polygami bør tillates. Jeg er ganske frisinnet, om jeg får si det selv, men jeg tror polygami vil føre til at man rett og slett slutter å sette pris på ekteskapet. Ekteskapet er et løfte to personer gir til hverandre om å tilbringe resten av livet sammen. I gode og vonde dager, til døden skiller dem ad.

Hva er liksom vitsen med å være gift når man kan ha flere, liksom? Jeg vet ikke med resten, men jeg synes vitsen blir ganske borte da.

Lenke til kommentar

Monogami er en av de mest "unaturlige" (magi er unaturlig) formene for samhold mellom kjønn i naturen. Polygami har jeg ingenting imot.

Polygami forbudet er kristent, jeg er ikke kristen og driter lang vei i kristne moraler som ikke har noe å si for andre, så lenge de andre er frivillig med på det. Tvang uansett; strider imot mine moraler, som er bygd opp av moraler fra buddhismen, jedismen, sjamanisen og noen til.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Polygami forbudet er kristent, jeg er ikke kristen og driter lang vei i kristne moraler som ikke har noe å si for andre, så lenge de andre er frivillig med på det. Tvang uansett; strider imot mine moraler, som er bygd opp av moraler fra buddhismen, jedismen, sjamanisen og noen til.

9382184[/snapback]

Takk for at du leste posten min, jeg burde kansje ha formulert meg bedre; I norrøn mytologi var polygami også forbudt. Du kunne pule rundt om du ville, men du giftet deg ikke med flere.

Våre forfedres syn på eksteskap var ganske forskjellig, men de levde alle medd det håpet at de ville finne drømmepersonen i sitt liv, og leve lykkelig, selv om arrangerte eksteskap ofte forekom. På den annen side, vi har flere historier om historiske personer, som vraket sin arragerte brud / brudgom, når de først så personen, og innså at h*n kansje ikke var den rette alikevel. Da fortsatte som oftes jakten, og en ny kandidat ble funnet.

At ekteskapets moral er fra kristendommen, blir feil å si. De dyrket kjærligheten like mye som oss.

Lenke til kommentar
ja, det burde vi. hvorfor ikke? skal moralen og den sinnsyke religionen vi har stoppe utviklingen av samfunnet vårt? da burde vi heller forbydd homofili, selv om jeg er sterkt i mot det :)

9382623[/snapback]

Tenk deg litt om. Forbudet mot polygami kom ikke til norge, sammen med kristendommen. Skriv heller; Religionene. Homofili kan du ta til en annen tråd, slike uttalelser har en fin tendens til å utløse noen salige debatter.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke polygami bør tillates. Jeg er ganske frisinnet, om jeg får si det selv, men jeg tror polygami vil føre til at man rett og slett slutter å sette pris på ekteskapet. Ekteskapet er et løfte to personer gir til hverandre om å tilbringe resten av livet sammen. I gode og vonde dager, til døden skiller dem ad.

Hva er liksom vitsen med å være gift når man kan ha flere, liksom? Jeg vet ikke med resten, men jeg synes vitsen blir ganske borte da.

9381921[/snapback]

Men du er for homoekteskap? Du glemmer at ekteskapet ikke bare er et løfte mellom to personer, men også mellom mann og kvinne.

Men hovedspørsmålet i tråden er ikke om det bør være lov å gifte seg med flere. Spørsmålet er om samlivsformen bør tillates og likestilles med ekteskap, partnerskap, samboerskap etc, og om polygame bør kunne adoptere, få barn etc etc.

Lenke til kommentar
Men hovedspørsmålet i tråden er ikke om det bør være lov å gifte seg med flere. Spørsmålet er om samlivsformen bør tillates og likestilles med ekteskap, partnerskap, samboerskap etc, og om polygame bør kunne adoptere, få barn etc etc.

9382920[/snapback]

Det er jo ingenting som hindrer en gruppe mennesker å inngå et polygamt forhold og få barn i dag.

Lenke til kommentar

9381921[/snapback]

Er du imot skilsmisse også?
Lenke til kommentar

9382920[/snapback]

Det er jo ingenting som hindrer en gruppe mennesker å inngå et polygamt forhold og få barn i dag.

9383165[/snapback]

Men ikke å få det annerkjent av staten i rettslig forstand på lik linje med registrerte samboere/ektefeller... eller iallefall ikke alle 3 (eller mer)

Lenke til kommentar
Men ikke å få det annerkjent av staten i rettslig forstand på lik linje med registrerte samboere/ektefeller... eller iallefall ikke alle 3 (eller mer)

9385912[/snapback]

Rettsligforhold med en, puling med de andre.

9386010[/snapback]

Og det vil ikke skape ett misforhold i forhold til de andre partnerene?

Arinomi: Så du er bare imot det som ikke er sosialt akseptabelt akkurat ?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Arinomi: Så du er bare imot det som ikke er sosialt akseptabelt akkurat ?

9386056[/snapback]

Det var et dårlig argument. Skilsmisse har vært vanlig i flerfoldige år, og jeg ser ingen problemer med at folk gjør det, selv om det ikke er heldig. Jeg er for en god del ting, men polygami stiller jeg meg skeptisk til.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle jeg det? Skilsmisse har da vært akseptert i årevis?

9386026[/snapback]

Fordi du bruker argumentasjon som tilsier at du er motsander av skilsmisse. Eller hva kaller du dette: "Ekteskapet er et løfte to personer gir til hverandre om å tilbringe resten av livet sammen. I gode og vonde dager, til døden skiller dem ad."?

Å bruke "det er sosialt akseptert" for å rettferdiggjøre noe er forresten helt latterlig. Selv om det hadde vært sosialt akseptert å henrette funksjonshemmede hadde det ikke gjort det noe mer moralsk riktig av den grunn?

Lenke til kommentar

Dette er merkelig.

Det er snakk om en lov som forbyr mennesker å leve sammen med de samme rettigheter som andre som bor sammen.

Vi kan bo og gifte oss med en person -- men ikke to.

Det er ikke noe bra at vi må ta ut en skilsmisse for å gifte oss med nummer to, dersom alle parter er enige i at det er en fin ting.

Finnes det noen logisk grunn til at polygami er forbudt?

Nei.

Det er en del av den religiøse arven vår -- en arv jeg gjerne kunne kastet på dynga.

Vi kan bare gifte oss med en, resten er elskere/elskerinner uten rettigheter.

Ingen bestemmer hvem som elsker hvem, og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne dele alt jeg eier med to koner i visshet om at dersom jeg dør plutselig, så vil alt jeg eier bli fordelt likt mellom dem -- uten at en får en større andel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dette er merkelig.

Det er snakk om en lov som forbyr mennesker å leve sammen med de samme rettigheter som andre som bor sammen.

Vi kan bo og gifte oss med en person -- men ikke to.

Det er ikke noe bra at vi må ta ut en skilsmisse for å gifte oss med nummer to, dersom alle parter er enige i at det er en fin ting.

Finnes det noen logisk grunn til at polygami er forbudt?

Nei.

Det er en del av den religiøse arven vår -- en arv jeg gjerne kunne kastet på dynga.

Vi kan bare gifte oss med en, resten er elskere/elskerinner uten rettigheter.

Ingen bestemmer hvem som elsker hvem, og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne dele alt jeg eier med to koner i visshet om at dersom jeg dør plutselig, så vil alt jeg eier bli fordelt likt mellom dem -- uten at en får en større andel.

9386254[/snapback]

Vakkert, men samtidig blir dette bare en hyggelig utvei for en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...