Gå til innhold

Bær polygami tillates?

Anbefalte innlegg

Jeg er for at homofile skal få gifte seg. Motstandere av forslaget møter meg da ofte med spørsmålet: Du som vil klusse med definisjonene av ekteskapet, mener du også at vi skal tillate at flere enn to mennesker gifter seg?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble svar skyldig her. Dette har jeg ikke tatt stilling til. Ikke at det forandrer min oppfatning om at homofile bør få gifte seg, men det var et interesant spørsmål.

HVA MENER DERE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvorfor ikke? Det bryr meg midt i om Mr. Hansen har giftet seg med en, eller tre, så lenge det er frivelige eksteskap. Tviler på at vi får en sitasjon der noen drar ned til afrika, røsker med seg 15kvinner med makt, og lager ett harem, med mindre de drar til Thailand, da.

Homofile bør jo få gifte seg. Hvorfor skulle de ikke det?

Lenke til kommentar

bare fjern alt av ekteskap så slipper vi at noen er utro.. Det er allerede nesten umulig å finne ut av familierelasjoner halvparten av barna født på 90-tallet. Et komplett kaos hadde kanskje vært like greit?

"Hvor er du fra?" "ehm... *nevne fem steder*"

bestefar, bestemor, farfar, farmor, morfar, mormor, besten, besta, foreldrene til ..

Lenke til kommentar

Å gifte seg, er en kristen ting. Og skjønner egentlig ikke hvorfor det er en borgerlig del av det.

Men hvis noen homofile vil gifte seg, så versågod, de burde da få lov til det.

Og når kirken er imot homofile, så skal ikke de homofile kreve å få giftet seg i en kirke, men heller borgerlig.

Men vil kirka gifte de, så værsågod.

Eller på en annen måte, så burde de kunne kreve å få giftet seg i kirka, så lenge den mottar statsstøtte. Er ikke akkurat som om homofile betaler mindre skatter enn oss andre...

Lenke til kommentar
Å gifte seg, er en kristen ting. Og skjønner egentlig ikke hvorfor det er en borgerlig del av det.

9375585[/snapback]

De fleste religioner og kulturer har en form for ekteskap, så ekteskapet er ikke bare en kristen ting. De kristne (ekstremistene) mener selvsagt at ekteskapet er gitt av gud og at å forandre på ekteskapet (polygami, homofile) er å håne gud og vil ende i oppløsning av familien (den grunnleggende institusjonen i samfunnet, også gitt av gud), dekadanse, perversiteter, tenåringsgraviditeter, flere homofile, flere drap osv osv osv.

Lenke til kommentar

Jeg er imot at kirken skal måtte utføre homofile eller polygamistiske ekteskap. Det vil være å krenke de kristne's tro at staten påfører dem det.

Men samtidig bør det ikke være noe i veien for at homofile, eller polygamister for den saksskyld ikke kan gifte seg borgerlig, eller innenfor en religion som tilltater slike aktiviteter.

Lenke til kommentar

9375585[/snapback]

Det kommer ofte masse godt ifra din kant, som jeg kan nikke annerkjennde til. Vær så snill, ikke skyt deg i foten med en hagle!

La oss ta Norrøn Mytologi f.eks; Der giftet man seg. Jada, en del 'fixex ekteskap', men det samme ser vi i kristendommen. De levde og under drømmen om at mannen kunne finne drømmeprinsessen, gifte seg, pule frem 123123 barn og leve lykkelig, samt vice verca; Kvinnen kunne drømme om prinsen, som de skulle ha masse barn med, og alt det der. (Bare bytt ut billån, med båtlån, så er vi der:p)

Norrøn Mytologi ble brukt som en slags rettningslinje. Hørt om Vanene Frøya og Frøy? De to søksene som ble gitt til Æsene etter Vanekrigen? De var gift, men måtte skille seg da de ble gitt over til Æsene, det er fordi de hadde forbud mot søsenekteskap, ergo var det veldig sjeldent at det ble praktisert i vikingkulturen, man var fult klar over farene (inavl), men man brukte historien som påskudd til å ikke gjøre det.

Omtrent alle gudene var gift, men de hadde sine sidesprang. Norrøn Mytologi var ikke noe som promoterte monogami, for å si det slik. Hvem har ikke hørt om Odin sine uendelige sidesprang?

Lenke til kommentar

Grunnloven baserer seg vel også på ett kristent verdigrunnlag. Etterhvert som staten beveger seg lengre og lengre vekk fra dette grunnlaget, vi separerer kirke og stat o.s.v. så er det mer sannsynlighet for at slike lover vil opphøre etterhvert.

Lenke til kommentar
Grunnloven baserer seg vel også på ett kristent verdigrunnlag. Etterhvert som staten beveger seg lengre og lengre vekk fra dette grunnlaget, vi separerer kirke og stat o.s.v. så er det mer sannsynlighet for at slike lover vil opphøre etterhvert.

9377842[/snapback]

Kristent verdigrunnlag du liksom. Vi går da ikke rundt og steiner homofile lenger. Grunnloven bygger på humanistiske verdier, ikke kristne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Norge ble bygd opp som en kristen nasjonalstat helt i tråd med Skriften fra vi fikk restauret kristenretten i.o.m. Grunnloven av 1814.

Den var bygd opp med basis i ”det første riket” familien og en riktig fordeling av makten mellom individ, familien og staten. Det ytre forholdet til Gud i menighet og kirke, forholdet til medmennesket i familien, samfunn og menighet og til sist, forholdet til natur og ting, var godt regulert av denne kristne Grunnlov. Det var den rette frihet og orden for oss alle! Ikke for mye og gal frihet som vil føre til kaos , og ikke gal og for mye orden som fører til diktatur. Vi fikk Sannheten som frigjorde oss bokstavelig talt. Vi kan godt kalle Gr.l. det norske folks pakt med Gud og forankring i GT og de ti bud. Det er mange gode fellestrekk. Makten ble flyttet fra et undertrykkende presteskap og embetsverk til et frigjort folk i frie valg, og kongemakten tilbake til Norge i fred! Folket var frigjort fra sjelens innerste gjennom store folkevekkelser og praktisk politikk i alle de nevnte ytre forhold. Vi hadde statsmenn i det nittende århundre vi kunne stole på og som stod urokkelig fast på Grunnloven som de bygde vårt samfunn på.

idag.no

Lenke til kommentar
Kristent verdigrunnlag du liksom. Vi går da ikke rundt og steiner homofile lenger. Grunnloven bygger på humanistiske verdier, ikke kristne.

9377859[/snapback]

Spar meg.:nei:

Når har homofile blitt steinet i norge?

Mange humanistiske og kristne verdier går hånd i hånd, så kom ikke med det vanlige "Religion er djevelens verk!11 ;) " vrøvlet.

Religion er ikke det mest logiske i verden, men verdiene er ofte gode, det så nok også Norges "founding fathers" også.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar

De såkalt kristne eller humanistiske verdiene er ganske universelle, så ingen har noe mer rett på dem enn andre.

Når det gjelder polygami, så ser jeg ikke noe galt i det så lenge alle parter er enige og ingen tar skade. Samtidig har jeg en subjektiv oppfatning om at kulturer hvor slikt er vanlig også har høyere grad av tvansekteskap, hjemlig vold og så videre. Hvis det ble lov med polygami i Norge, ville det også føre til en økning av slikt?

På den ene siden kan man jo si at om det gjør det, så er det politiet og politikernes ansvar å få i gang et apparat som kan forebygge, støtte og eventuelt dømme folk for dette, og at man dermed ikke bør ta bort en individuell frihet bare fordi den kan misbrukes.

På den annen side må man da også se nøye på en rekke andre lover, f.eks. lover mot narkotika, osv...

Lenke til kommentar
De såkalt kristne eller humanistiske verdiene er ganske universelle, så ingen har noe mer rett på dem enn andre.

Når det gjelder polygami, så ser jeg ikke noe galt i det så lenge alle parter er enige og ingen tar skade. Samtidig har jeg en subjektiv oppfatning om at kulturer hvor slikt er vanlig også har høyere grad av tvansekteskap, hjemlig vold og så videre. Hvis det ble lov med polygami i Norge, ville det også føre til en økning av slikt?

9380374[/snapback]

Sannsynligvis ikke. Vi har ingen tradisjon for tvangsekteskap eller arrangerte ekteskap, og jeg tviler sterkt at vi spontaninnfører det. :)

Lenke til kommentar

Nei, men vil det bli attraktivt for folk fra kulturer hvor dette er vanlig?

Jeg tviler på at det blir mange polygame ekteskap om det blir lov, men hvordan blir de polygame ekteskapene som vil komme til å finnes (jeg tviler sterkt på at ikke NOEN i landet ville benyttet seg av et slikt tilbud)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...